Kronik

Hjælp, Inger Støjberg radikaliserer min datter

Støjberg repræsenterer ikke kun sig selv og sit politiske parti, men også den danske stat. Derfor er hun også forpligtet til at arbejde for, at min datter ikke skal føle sig som ’en anden’ i Danmark
Mustafa Kemal Topal er glad for, at hans kone af eget valg ikke går rundt tildækket, så han ikke skal forsvare hende i et Danmark, hvor politikere som Inger Støjberg (V) har haft held med at skabe et ’os’ og ’dem’.

Mustafa Kemal Topal er glad for, at hans kone af eget valg ikke går rundt tildækket, så han ikke skal forsvare hende i et Danmark, hvor politikere som Inger Støjberg (V) har haft held med at skabe et ’os’ og ’dem’.

Peter Nygaard Christensen

15. december 2018

Hvor er jeg glad for, at min muslimske, tørklædebærende og analfabetiske mor ikke bor i Danmark. Det er en lettelse ikke at se hende hver dag i tv’et, hvor hun ellers ville blive præsenteret som en belastning for Danmark.

Det er også befriende at være fri for at handle ind sammen med hende og opleve danskeres nedladende øjne på hende og hendes tøjstil. Jeg er sikker på, at disse oplevelser ville give mig ondt i maven.

Måske ville jeg ikke kunne holde mig tilbage fra at svare igen, jeg ville måske komme til at diskutere med nogle ’ægte’ danskere, der ville anmelde hende til politiet, bare fordi hun ikke viste sit ikkehvide ansigt frem.

Jeg er også ret glad for, at min kone af eget valg ikke går rundt tildækket. Ikke fordi jeg har en holdning til det, men fordi jeg også ville føle mig utilpas sammen med hende. På denne måde er jeg også fri for at skulle forsvare og beskytte hende mod de ’ægte’ danskeres ytringsfrie øjne og mund.

Tænk, hvis min kone var burkabærende. Hvordan skulle jeg forklare over for mine børn, hvorfor deres mor ikke længere kunne færdes ude, når det var lyst. At deres mor ikke længere kunne aflevere dem i skolen, tage dem til lægen være sammen med dem på legepladsen – fordi hun var tvunget til at have et flagermuseliv. Pludselig ville jeg være blevet til en form for enlig far, idet jeg måtte stå alene med alle udendørsaktiviteter og forpligtelser.

Slukker for tv'et

Især nu, op til folketingsvalget, taler hovedparten af politikerne ikke om andet end dårligt integrerede muslimer, som ikke vil tilegne sig danske værdier, men bor i Danmark og udnytter de ’gratis ydelser’. Muslimer, som ikke ønsker at rette sig efter danskhed og opholder sig i Danmark, som om det er deres egen muslimske mark.

Det er allerede sikkert, at der under valgkampen vil blive talt rigtig meget om integration, eller rettere sagt ikkeintegration. Men der bliver sikkert mindre snak om udlændinge. Og mere snak om muslimer.

Op til hvert Folketingsvalg tænder jeg mindre for tv’et herhjemme. Før i tiden var det mest, fordi jeg ikke kunne holde ud at følge med i de ’politiske’, til tider umenneskelige, debatter, især om dårligt integrerede muslimer. Nu er det mere for at beskytte mine børn.

Min 11-årige datter kalder allerede Inger Støjberg (V) for en racist. Min søn, som er otte år, har ikke fanget det hele endnu. Han er mest interesseret i Spiderman og tror, at verden kan reddes af superhelte.

Hjemme hos os praktiserer vi ikke nogen religion eller ideologi. Men det ser ud til, at det er lykkedes for Inger Støjberg at radikalisere min datter. Og med ’lykkedes’ mener jeg, at hun uden dårligt integrerede muslimer og radikaliserede nye generationer blot vil være en mislykket politiker for sin liberale ideologi.

Identitet gennem kontrast

Men Støjbergs indvandrerkritiske politik handler ikke nødvendigvis om, at hun har et dårligt menneskesyn. Højrefløjen i Europa har i perioder brug for dårligt integrerede muslimer, for identitet dannes jo i kontrast til det modsatte.

De er med andre ord nødt til at skabe en ’anden’. I gamle dage skabte den vestlige kolonisering gode muligheder for at producere en ’anden’, som kunne medvirke til at bevare og styrke det, europæere havde sammen, og styrke europæerne i troen på, at det er en national, medfødt form for kulturarv.

I dag skaber eller understøtter mange europæere en form for indenlands koloniseringer i form af ghettoer og særlige bydele for at opbevare det, de har, og det, de er meget bange for at tabe til indre fjender.

Det er, fordi højrefløjen ikke ønsker, at Danmark skal være et multietnisk og ikkekristent samfund. Højrefløjens politik og dens kristne etik, der ønsker at retfærdiggøre sin eksistens i moderne tider, er derfor afhængig af de dårligt integrerede muslimske kvinder. Og (for) mange muslimer opfylder desværre de forventninger og fordomme, som de ’ægte’ danskere har brug for som modpol.

Styrker danskheden

Men det handler ikke alene om de dårligt integrerede muslimer. Yahya Hassans og Sara Omars værker har de seneste år skabt et decideret gennembrud på den danske litteraturscene, hvorfor de klart fortjener al den ros og de nomineringer, som de har fået.

Men ville deres værker være blevet belønnet og rost lige så højt og flot og fået den omtale, hvis disse unge forfattere med muslimsk baggrund var ’ægte’ danskere – og havde skrevet deres værker ud fra deres personlige erfaringer med mødet med den hvide danske kultur, som de så selv havde været en del af?

Hvad er det, vi mest dømmer disse unge forfattere ud fra? Hvad er det nye, som de bringer frem i rampelyset?

Svaret er deres religion. At de er muslimer. At deres værker udspringer af de erfaringer, der opstår i kontrasten mellem den danske og ikkedanske kultur, hvor det her er den muslimske. For at reproducere de hvides overlegenhed har vi også brug for de gode, velintegrerede muslimer, som skal fungere som intellektuelle talspersoner for den særlige gruppe, som ikke fungerer.

Det ironiske her er, at disse intellektuelles personlighed tjener til det ’ægte’ danske samfunds overlevelse, uanset om de kan holde kursen. Altså uanset om de lykkes i deres stræben efter at være en del af det danske samfund, indfri deres individualitet og blive ved med at være kritiske imod deres baggrund, fremmer de bevidst eller ubevidst danskheden. Hvis man lever op til den ’ægte’ danskers forventninger, så har man vist, at integrationen godt kan lykkes, og at alle kan gøre det.

Men hvis ikke, f.eks. i Yahya Hassans tilfælde, så er man et godt eksempel på, at man bliver født som muslim og forbliver muslim, selv om man forsøger at komme væk fra det.

Begge tilfælde tjener højrefløjens nationalistiske politik. Derved er der ikke forskel på Sara Omar og den burkabærende kvinde, idet de begge to bliver brugt politisk til at styrke danskheden og nationalismen.

Børnene lytter med

Min datter er meget interesseret i politik trods sin unge alder og ønsker at melde sig på banen politisk, når hun bliver stor. Hendes interesse begyndte med Helle Thorning-Schmidt (S) som statsminister, idet min datter tænkte, at en kvinde kunne gøre Danmark til et bedre land.

Jeg bakker hende op i det politiske engagement. Men jeg ønsker hverken, at hun skal have de samme værdier som Inger Støjberg, eller at hun skal kalde hende racist og have negative ideer om, hvordan danske politikere generelt er.

Støjberg repræsenterer ikke kun sig selv, men også den danske stat og regering, hvorfor hun også er forpligtet til at arbejde for, at min datter ikke skal føle sig som ’en anden’ i Danmark. Jeg ønsker ikke, at min datter bliver radikaliseret, hverken af højreorienterede danske politikere eller af islamistiske grupper, som er imod integrationen.

Men den danske udlændingepolitik er desværre blevet alt for polariseret, og det gør det svært for os i gruppen af ikkevestlige forældre at skabe balance for vores børn i den verden, de skaber.

Derfor er min opfordring til politikerne inden det kommende valg: Hold jer til en faglig og saglig diskussion om udlændinge, selv om jeres politik, der hviler på præmissen om den uintegrerbare ’anden’, giver mening for jer. Husk, at vores børn lytter med på jeres diskussioner i tv’et.

Løsningen bør ikke være, at vi forældre slukker for tv’et for at undgå at have ondt i maven og på den måde forsøger at sørge for, at I ikke får lov til at radikalisere vores børn.

Mustafa Kemal Topal, ph.d.-studerende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Gunilla Funder Brockdorff
  • David Breuer
  • Johanna Haas
  • Erik Karlsen
  • Jens Peder Nielsen
  • Elisabeth Andersen
  • ingemaje lange
  • Thomas Olsen
  • Espen Bøgh
  • Troels Ken Pedersen
  • Mads Berg
  • Tue Romanow
  • Anker Nielsen
  • Ole Frank
  • Mikael Velschow-Rasmussen
  • Esben Lykke
  • Søren Andersen
  • Flemming Berger
  • Niels Duus Nielsen
  • David Zennaro
  • Søren Sommer
  • Hanne Pedersen
  • Per Klüver
  • Poul Anker Sørensen
  • Carsten Mortensen
  • Peter Wulff
  • Marianne Stockmarr
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Karen Grue
  • Frede Jørgensen
  • Raido Rafn
  • Dorte Sørensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Lillian Larsen
  • Torben Ethelfeld
  • Grethe Preisler
  • Hans Larsen
  • Jakob Trägårdh
  • Christian Mondrup
Gunilla Funder Brockdorff, David Breuer, Johanna Haas, Erik Karlsen, Jens Peder Nielsen, Elisabeth Andersen, ingemaje lange, Thomas Olsen, Espen Bøgh, Troels Ken Pedersen, Mads Berg, Tue Romanow, Anker Nielsen, Ole Frank, Mikael Velschow-Rasmussen, Esben Lykke, Søren Andersen, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, David Zennaro, Søren Sommer, Hanne Pedersen, Per Klüver, Poul Anker Sørensen, Carsten Mortensen, Peter Wulff, Marianne Stockmarr, Maj-Britt Kent Hansen, Karen Grue, Frede Jørgensen, Raido Rafn, Dorte Sørensen, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen, Torben Ethelfeld, Grethe Preisler, Hans Larsen, Jakob Trägårdh og Christian Mondrup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jakob Trägårdh

Hørt!

Amila Ibrisagic, Tommy Clausen, peter juhl petersen, Lars Jørgensen, Mads Berg, Ole Frank, Flemming Berger, Ole Meyer, Niels Duus Nielsen, Johanna Haas, Steen K Petersen, Anna Sigurjonsdottir, Karen Grue, Frede Jørgensen, Dorte Sørensen, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er en helt rigtig analyse af Mustafa Kemal Topal.
Del og hersk politikken splitter det danske samfund, og opdeler det i 'os' og 'dem' - de 'anderledes', 'de fremmede', de 'uintegrerbare', 'muslimerne', forsæt selv, ukært barn har mange navne..

Integrationen - eller påberåbelsen af manglen på samme - fungerer som en luftballon, hvis højde bestemmes af hvor meget bullshit man fyrer af i medierne som vælgergas.
'Parallelsamfund' er opfundet af visse politikere, for at legitimere forskelsbehandling af folk med anden etnisk herkomst og folk på overførselsindkomst.

Hvis integrationen faktisk fungerer, gøres der alt for at underminere den med retorik og stramninger.
For her findes paradokset; jo bedre det går - og det går faktisk ret godt - jo værre tales der om det.
Visse partiers berettigelse baserer sig nemlig kun på udlændingepolitik.
Og integration skal derfor modarbejdes efter alle kunstens regler.
Det er sørgeligt og dybt bekymrende at bevidne.

David Breuer, Tommy Clausen, hannah bro, Marchen-Lise Madsen, Kasper Kjær, ingemaje lange, Viggo Helth, Thomas Olsen, Mads Berg, Jan Weber Fritsbøger, Martin Rønnow Klarlund, Jesper Sano Højdal, Tue Romanow, Ole Frank, Morten Yde, Flemming Berger, Werner Gass, Niels Duus Nielsen, John Liebach, Lise Lotte Rahbek, Per Klüver, Johanna Haas, Poul Anker Sørensen, Steen K Petersen, Marianne Stockmarr, Jakob Trägårdh, Anna Sigurjonsdottir, Niels Olsen, Minna Rasmussen, Bruger 209404, Hans Larsen, Karen Grue, Frede Jørgensen, Dorte Sørensen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Undskyld men hvad er danske værdier?
I mine øjne kan jeg kun se sproget og flaget.
Men efter Folketinget har vedtaget love om, at folk der bor i de politisk udvalgte boligområder skal have hårdere straf end andre folk - så må de danske værdier være ulighed for loven. Er det den danskhed som bør hylles?
Desværre bare et eksempel på den nye danskhed - eller hvad "vi" skal kalde det.

Else Marie Arevad, hannah bro, Marchen-Lise Madsen, Elisabeth Andersen, Viggo Helth, Thomas Olsen, Mads Berg, Martin Rønnow Klarlund, Jesper Sano Højdal, Tue Romanow, Ole Frank, Flemming Berger, Werner Gass, Niels Duus Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Per Klüver, Arne Lund, Poul Anker Sørensen, Marianne Stockmarr, Jakob Trägårdh, Niels Olsen, Bruger 209404, Hans Larsen, Karen Grue, Frede Jørgensen, Eva Schwanenflügel og Torben Vous anbefalede denne kommentar

Tænk, de tørklædebærende koner på landet i det sydjyske, hvor jeg voksede op i 1950-60'erne, var udanske, det skulle de bare have vidst..
Og Yahya Hassan er en stor digter, som uden tvivl ville have svært ved at tilpasse sig uanset baggrund..

Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Niels Duus Nielsen, David Zennaro, Marianne Stockmarr og Jakob Trägårdh anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Men Erik er de nævnte værdier fra dit link ikke ved at blive undergravet at magten i det danske samfund.
Fx. er der ikke længere Lighed for loven , når folk i politiske bestemte boligområder skal straffes hårdere end folk i de øvrige boligområder i landet.
Ligeledes kan ligestilling, kristen kultur osv..... vel ikke siges at være danske værdier. Derudover kan der spørges om "vi" har ligestilling - mange politikere påstår at "vi" kun ar ligestillingsproblemer med indvandre - men det passer ikke Fx. fik "vi" en ligelønslov i 1970érne , men "vi" har stadig ikke en reel ligeløn mellem mænd og kvinder i Danmark. Først i 1970'erne fik gifte kvinder deres egen selvangivelse osv.... - med andre ord i Danmark for godt 50 år siden var de samme forskelle mellem mænd og kvinder herskende som "vi" i dag kritiserer nogle indvandre for at have i dag.
Osv......

David Breuer, Herdis Weins, Elisabeth Andersen, ingemaje lange, Viggo Helth, Bjarne Bisgaard Jensen, Ole Frank, Eva Bertram, Niels Duus Nielsen, John Liebach, Lise Lotte Rahbek, Jakob Trägårdh, Arne Lund, Hans Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

Fantastisk kronik - og din 11 årige datter har helt ret. Desværre.

Marchen-Lise Madsen, Elisabeth Andersen, ingemaje lange, Viggo Helth, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Johanna Haas, Jakob Trägårdh, Per Klüver og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Det lader til, at datteren på 11 tolker Støjberg helt korrekt, så jeg forstår ikke hvorfor faren er så bekymret. Det ville da være langt værre hvis datteren opfattede Støjberg som en demokratisk sindet politiker, der nu engang har den mening Støjberg har - og ´den ene mening kan være lige så god som den anden.
Racisme, intolerance, mobning, hjertets hårdhed og magtbrynde kan aldrig være i orden - og så kan Støjberg være folkevalgt nok så mange gange.
Tolerancen kan også strækkes så langt, at også nazister, holocaust-tilhængere og det, der er værre - det er jo bare en holdning.

Dorte - Er sproget og flaget en særskilt dansk værdi? Et sprog er vel i sige selv neutralt - kommer an på, hvordan det bruges, til hvad og af hvem.
Mht. flaget - hvordan kan et stykke tekstil med to eller flere farver i sig selv ære en værdi. Den evt. værdi opstår vel først i det øjeblik, hvor der tillægges flaget værdier, symboler osv.
Personlig har jeg nu aldrig brudt mig om at se det kristne kors i Dannebrog. Siger med Otto Gelsted:
Gør jer fri af selvbedraget
og et liv, der længst er dødt
Stryg det grimme kors af flaget
og gør det rødt.

Ole Frank, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Hans Larsen, Per Klüver, Johanna Haas og Jakob Trägårdh anbefalede denne kommentar

Jeg er helt og aldeles enig i hovedpointerne i kronikken bl.a denne afsluttende opfordring til politikerne: "Hold jer til faglig og saglig diskussion om udlændinge, selv om jeres politik, der hviler på præmissen om den integrerbare "anden", giver mening for jer." Og jeg håber, at husets 11 årige datter med tiden kommer i mål med sit ønske om at blive politiker eller på anden vis øve indflydelse på samfundet. En 11 årig pige, der kalder en spade for en spade og bliver vred i stedet for at miste modet og gå ind i sig selv, er befriende. "Speak truth to power" siger man jo. Den udlændingepolitik som V fører- og som I.S. er politisk frontfigur for og bygger hele sit politiske liv på - er racistisk.
Det mener jeg i lighed med den 11 årige, selvom jeg er voksen. Racistisk tankegang har det med at sprede sig som skimmelsvamp på samfundsfornuften, hvis man ikke siger den imod. Det ser vi med V og S knæfald for DF politik, sprogbrug, og tankegang. Og børn reagerer på det de hører, ser og oplever.
Derfor er det svært og måske også forkert, at prøve at "omprogrammere" sin datter, når det hun ret beset lider af er klarsyn, energi, ambition og begavelse.Hun udviser en sund reaktion på en samfundsdiskurs, der har tabt kompasset og mistet orienteringen og proportionsfornemmelsen fuldstændigt.
Jeg ønsker et samfund, hvor vi alle kan trække vejret friere, fordi vi giver plads til andre mennesker og fordi tolerance og ansvarlighed er bærende elementer. Mon ikke det er nogen af de ønsker jeg har til fælles med kronikørens 11 årige datter - og med langt hovedparten af Danmarks store børn, der på kanten til ungdommen, som ryster på hovedet af mange af landet politikere.
Min eneste anke er det, der skrives om Yaya Hassan og Sara Omar. Det er rigtigt, at litterære værker, der i dagens Danmark skrives af forfattere med muslimsk baggrund vil kunne misbruges og ende med at tjene lige netop det mål, de kke vil tjene.
Men for hver læser, der misbruger et litterært værk politisk er der måske 99 læsere, der føler sig talt til fra hjerte til hjerte, fra menneske til menneske. Det er en af litteraturens store gaver, at den kan nå ind i vores inderste - og at den samtidig kan nå ud til mange. Den er mangefaceteret og den nedbryder skel mellem mennesker.
Jeg håber at Sara Omar vil blive ved med at hæve sin stemme og blive ved med at skrive.
Jeg håber at Yaya Hassan vil komme igennem sin krise, så han igen kan løfte sin stemme og skrive.
Jeg takkerYaya Hassan og Sarah Omar for deres bøger og for deres mod til at være sig selv og ikke lade sig begrænse af selvcensur i deres litterære værker.

Elisabeth Andersen, ingemaje lange, Mads Berg, Bjarne Bisgaard Jensen, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Arne Lund, Frede Jørgensen og Tine Astrup Eriksen anbefalede denne kommentar

Martin Lund: Folk flytter sig af forskellige grunde. Enten frivilligt eller ufrivilligt. Den samme slægt kan have forskellig nationalitet i forskellige grene og i forskellige generationer.
Det ved du jo godt.
Dit udsagn er et eksempel på "automat racisme": en dansker med muslimsk baggrund åbner munden og deler sine tanker med offentligheden. Straks bliver vedkommende bedt om at bo i et andet land.eller rejse hjem. For man ser ikke individet, men "en muslim".
Automatreaktioner har den fordel, at man ikke behøver at tænke over det, der bliver sagt, man behøver end ikke at læse den kronik man "kommenterer...

Werner Gass, Elisabeth Andersen, Thomas Olsen, Mads Berg, Egon Stich, Bjarne Bisgaard Jensen, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Det er så flot set og vel beskrevet. Du besidder i virkeligheden nogle værdier, som vi 'danskere' gerne bryster os af, men sjældent lever op til. Universelle menneskelige værdier, bravo!

Werner Gass, ingemaje lange, Mads Berg, Ole Frank, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Jamen, så fortæl og forklar din datter, at Støjbjerg ikke er racist, men at hun har en anden holdning og mening. De der hævder, at Støjbjerg er racist er ikke mange millimeter fra at være FASCISTER.
Jeg er ikke vild med Støjbjerg og har aldrig stem blåt!

Morten Simonsen, Bjarne Hosbo Poulsen, Hans Aagaard og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Jamen, så fortæl og forklar din datter, at Støjbjerg ikke er racist, men at hun har en anden holdning og mening. De der hævder, at Støjbjerg er racist er ikke mange millimeter fra at være FASCISTER.

Bjarne Frederiksen og Bjarne Hosbo Poulsen anbefalede denne kommentar

Søren Buggeskov

Du skal ikke blive bekymret over, at de datter kalder folk racister, det hører sig med i dagens debat. Folk skal have lov til ytre sig, også hvis det de siger lyder lidt idiotisk eller uigennemtænkt. Det har ikke noget med radikalisering af gøre, hvis hun er ramt af det, må andet have inspireret hende dertil.

jens peter hansen

Men det handler ikke alene om de dårligt integrerede muslimer. Yahya Hassans og Sara Omars værker har de seneste år skabt et decideret gennembrud på den danske litteraturscene, hvorfor de klart fortjener al den ros og de nomineringer, som de har fået.
Men ville deres værker være blevet belønnet og rost lige så højt og flot og fået den omtale, hvis disse unge forfattere med muslimsk baggrund var ’ægte’ danskere – og havde skrevet deres værker ud fra deres personlige erfaringer med mødet med den hvide danske kultur, som de så selv havde været en del af?
Spørges der retorisk.
Morten Papes to romaner har da fået en formidabel succes. Her lægges da ikke fingre imellem med hensyn til pæredansk rædselsfuld opvækst. Helt tilbage til Tove Ditlevsen og endnu længere til Aakjær og Andersen Nexø er der beskrivelser af overgreb og udnyttelse af danske børn, en del af et opgør med ydmygelser og fornedrelse. De to indvandrerforfattere lægger sig altså bare i slipstrømmen på en lang tradition.

Martin Freiberg, Ole Frank, Eva Schwanenflügel og Johanna Haas anbefalede denne kommentar

Steen Piper - har du et bud på, hvad Støjberg så ellers er?

Elisabeth Andersen, Espen Bøgh, Egon Stich, Ole Frank, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Johanna Haas og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Selvfølgelig kan et voksende antal indvandrere udløse politiske kriser, Gert Hansen, det er jo netop det vi ser udspille sig i disse år her i landet: En alliance af bekymrede og bange mennesker forsøger at dulme deres angst og afsky ved at kræve politiske løsninger, som strider mod både demokrati, anstændighed og sund fornuft.

Indvandrerne er kommet for at blive, forstå det dog. I kan for min skyld sætte stop for al indvandring den dag i morgen, hvis I tror det løser problemerne, blot I tager imod de kvoteflygtninge, vi har forpligtet os til at tage imod.

Når vi så har haft indvandrerstop i et par år kan I jo prøve at overbevise DI og DA om, at det var en god ide. Allerede nu råber de to organisationer på flere fremmedarbejdere.

Den politiske krise er ikke så meget en indvandrerkrise som det er en racistkrise.

Mads Berg, Ole Frank, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger og Johanna Haas anbefalede denne kommentar
Kenneth Jacobsen

Godt skrevet. Blot må jeg lige påpege, at der ikke er et nødvendigt sammenfald mellem højrefløj og kristendom. Ganske vist findes der nogle meget ivrige og højtråbende præster, som er begge dele. Men de selvsamme præster vil til enhver tid stå på mål for, at størstedelen af præstestanden er en flok venstresnoede humanisttyper, der desværre ikke har fattet, at kristendom er en stammereligion.

Elisabeth Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Ole Meyer og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Hvis det at være "hvid" og "muslim" skulle stå i modsætningsforhold til hinanden, har alle albanere, bosniere og for den sags skyld Hr. Topal selv, min dybeste sympati. For selv han er jo hvid alt efter hvilke typer af racebesatte fjolser man spørger. Og hvis jeg ikke tager megen fejl, er han endda etnisk tyrkisk. Danskere når ikke tyrkere til anklerne, når det kommer til den historisk undertrykkelse af ofrene for deres imperialisme, racisme, folkemord, nationalisme og chauvanisme.

Så er det jo godt man kan skabe et falsk modsætningsforhold mellem "hvid" og "muslim", der kan reducere alt til såkaldt "racisme". Hvad "sagligt" og "fagligt" er der dog ved det?

Enten hører man til, ellers gør man ikke. Enten integrerer man sig ellers gør man ikke, og det betyder altså at der findes en GOD integration og en DÅRLIG. Det er ikke ensbetydende med at Støjberg har ret eller at hendes metoder er ok, men fundamentalt set, er du enten dansk ellers er du ikke.

Nationalisterne har ikke monopol på det, men den modsatte grøft, at *overhovedet* at forvente at en *hvilken som helst* fælles identitet skulle være farlig, at problematisere selve det fundamentale i at der kan (og bør) eksistere en fælles, dansk identitet.... helt ærligt? Det er narcisisme, at kræve at "Super-vigtige MIG tihvertifæller ikke skal stå til ansvar for andre mennesker end mig selvs værdier, normer og forventninger. "

Kunne være man skulle fokusere lige så meget på en saglig og faglig diskussion af de indfødte som af udlændinge...

Bjørn Pedersen -
-"men fundamentalt set, er du enten dansk ellers er du ikke."
Det er sgu sludder i højeste potens.

Elisabeth Andersen, Thomas Olsen, Mads Berg, Ole Frank, Eva Schwanenflügel og Esben Lykke anbefalede denne kommentar

Hvis ikke Inger Støjberg er racist, så giver ordet ingen mening, og så kan vi lige så godt stoppe med at bruge det.

Ellers må vi finde et andet ord, der dækker det at diskriminere, tale dårligt om, spotte, opildne til had mod udlændinge generelt - og i særdeleshed mennesker, der kulturelt tilhører eller bekender sig til religionen islam.

Johanna Haas, Elisabeth Andersen, Thomas Olsen, Mads Berg, Arne Lund og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Esben Lykke -
"Ellers må vi finde et andet ord, der dækker det at diskriminere, tale dårligt om, spotte, opildne til had mod udlændinge generelt - og i særdeleshed mennesker, der kulturelt tilhører eller bekender sig til religionen islam."
Ja, det må vi faktisk, for ordet racist dækker over noget andet, nemlig at man per se betragter folk af en egen race end ens egen som mindreværdige. Det tror jeg faktisk ikke, madam Støjberg gør - husk hende, DF og en hel masse andre tumper går skillelinien på kultur og religion, ikke etnicitet.

Eva Schwanenflügel

Egentlig er ordet 'race' misvisende, når det drejer sig om samme art. Det er et udtryk opfundet før vi blev klar over, at der fandtes DNA, og det er blevet (mis)brugt til at undertrykke de befolkninger, europæerne har koloniseret.
Men selvom det er uddateret og misvisende, er der selvfølgelig stadig visse personer som tror at Gud skabte Jorden på 7 dage for 6000 år siden, at Adam, Eva, Jesus og Josefine var hvide, og at dinosaurer er 'fake news'.

Der findes jo ordet 'kulturfascisme', mon ikke det bedre beskriver Støjberg, Henriksen, Krarup, Knuth og kohorten af ligesindede? ;-)

Werner Gass, Thomas Olsen, Mads Berg, Ole Frank og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Bjarne Hosbo Poulsen

Jeg er ikke helt uenig i artiklen og man bør da netop i den følsomme debat være forsigtig med hvad man siger og gør. Men det betyder selvfølgelig ikke, at Støjberg og andre bør holde sig tilbage med at sige hvad de virkelig mener.

Angående afsnittet om burkaer
>> Tænk, hvis min kone var burkabærende. Hvordan skulle jeg forklare over for mine børn, hvorfor deres mor ikke længere kunne færdes ude, når det var lyst. At deres mor ikke længere kunne aflevere dem i skolen, tage dem til lægen være sammen med dem på legepladsen – fordi hun var tvunget til at have et flagermuseliv. <<

håber jeg at forfatteren i givet fald vil forklare sin hustru, at vi lever i et samfund, hvor det er dårlig skik at tildække ansigtet, uanset burka, elefanthue, eller hjelm. Og at moderen bør undgå at skræmme andre mennesker på gaden. Desuden, at det er en meget dårlig ide at leve som en flagermus, undtagen hvis man virkelig er det.

Bjarne Hosbo Poulsen

Kommentar til følgende i kroniken. Om Yaya Hassan og Sara Omar.
>> Men ville deres værker være blevet belønnet og rost lige så højt og flot og fået den omtale, hvis disse unge forfattere med muslimsk baggrund var ’ægte’ danskere – og havde skrevet deres værker ud fra deres personlige erfaringer med mødet med den hvide danske kultur, som de så selv havde været en del af? <<
Jamen der er jo netop et utal af etnisk danske forfattere, der har skrevet om deres opvækst i et dysfunktionelt miljø med tillige pæredanske forældre. Derfor er det heller ikke nogen sensation at det sker. I modsætning til bøger forfattere med indvandrerbaggrund. Men blandt dem er der da også en del, der ikke heller bliver omtalt specielt meget.

Nirld - "Den politiske krise er ikke så meget en indvandrerkrise som det er en racistkrise"
Ikke enig i at der er tale om en racistkrise. Der er snarere tale om en erkendelseskrise - dvs. en manglende vilje/evne til at se verden som den er. Ønsketænkning og infantile forestillinger om verden BURDE være, præger det politiske flertal.

jens peter hansen

Artikelskriverns mor er analfabet. Han selv er ph.d. studerende. Hans mor bor ikke i det frygtelige racistiske Danmark. Gud ved hvilken uddannelse han var igang med hvis han var blevet hos mor ? er hans adgang til uddannelsessystemet bare et forsøg på at styre ham ? et forsøg som han altså ikke er faldet for og som han mener datteren har gennemskuet. Hvor er DK et forfærdeligt land....

Bjarne Frederiksen, Kim Houmøller og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

Jens peter hansen

»Hans mor bor ikke i det frygtelige racistiske Danmark «
og din pointe er?

Bjørn Pedersen

@Herdis Weins, 15. december, 22.27:
Jeg kan ikke se hvordan mit udsagn i det hele kan være forkert. Du bliver nødt til at præcisere hvad det er der er sludder over det.

@Esben Lykke, 15. december, 23.39
Jeg ved ikke om Støjberg er racist, men når du siger:

"Ellers må vi finde et andet ord, der dækker det at diskriminere, tale dårligt om, spotte, opildne til had mod udlændinge generelt - og i særdeleshed mennesker, der kulturelt tilhører eller bekender sig til religionen islam."

At bruge kun ét ord til alle de meget forskellige ting du taler om dér, fører til en udvandskning af ordet. Som når amerikanere omtaler selv det at betale skat som "socialisme". At "tale dårligt om" eller "spotte" f.eks. hvidhudede, svenske muslimer er ikke det samme som at hade dem for bare at være fremmede (xenofobi). Mange her ville da også "tale dårligt om" nazister. Hvis en nazist kom fra et andet land, en anden kultur, ville din dårlige omtale af ham og hans ideer heller ikke være "racistisk", vel?

Der er flere problemer med at omtale alt det du beskriver som racisme. For det første at "udlændinge" åbenbart skal ses som en anden "race". Hvis en arbejdsgiver hellere vil hyre danskere end amerikanere, er han så racist? Og hvis en etnisk svensk, hvidhudet mand konverterer til Islam, er han så forvandlet til en anden race? Islam er en universel religion nøjagtig ligesom kristendommen, det er ikke en "religion for brune fremmede mennesker", ligesom kristendommen ikke er en religion for hvide europæere.

Hvorfor skulle man ikke tale dårligt om islam? Spotte den? Eller gøre nar ad dem der bekender sig til den? Hvorfor skulle det være så forskelligt fra at tale dårligt om amerikanere, amerikansk kultur, kristendom, eller dansk kultur? Hvis man tror på at alle mennesker på kloden er mennesker af samme slags som en selv, er alle mennesker på kloden også lige. Hvis du tror på en tanke, en religion, filosofi, eller ideologi du virkelig brænder for og jeg tror at det er en hadefuld, selvdestruktiv, tåbelig og farlig måde at tænke på, er det så "had", "racisme" at jeg gør nad ad det du tror på. Hvis jeg gjorde nar ad en tyrkisk nazist (Grå Ulve, f.eks) og det de tror på, er min kritik så "racistisk", fordi jeg angriber det han holder kært (hans nazisme)? Nej.

Racisme er ideen om at der for det første overhovedet findes racer. Det er udgangspunktet. Det gør der ikke. En udlænding er ikke en anden race. At tale om "race", at bruge lige præcis dét ord, hvis det man mener faktisk er kultur er farligt i betragnting af hvad racetænkningen førte til under nazisterne og raceslaveriet før det. Racisme er ideen om at ens race er overlegen i forhold til andre racer. Selv hvis man overfører det til kulturer, ved jeg ikke om Støjberg mener at dansk kultur ligefrem er overlegen end andres. For mit eget vedkommende gør jeg ikke.. Jeg mener at en kultur har et hjem. Tænk på det som en familie. Behøver du at tro på at din egen familie er andres "overlegne", for at foretrække at dit hjem er dit hjem, din familie er din familie? Nej.

Der findes helt klart racisme. Når Støjberg lader til ligefrem at hylde, at fejre, at hun har afvist asylansøger nr. X, så tror jeg at det er ren og skær politisk opportunisme der er målrettet racister. Dem der faktisk nyder at man behandler udlændinge som underlegne dyr, der skal straffes. Og så er der jo stadigvæk heilende, strækmarcherende nynazister her i landet.

Jan Weber Fritsbøger

i mine øjne er Støjberg nazionalchauvinist med fascistoide tendenser, og mulige psykopatiske træk, og så taler hun et flydende nysprog.

Werner Gass, Johanna Haas, Elisabeth Andersen, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen og Thomas Olsen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Det er altid betryggende når nogle kalder andre mennesker for psykopater. Det må være begrundet i en stærk selvindsigt og det løser på mange måder problemet med forklaringer. Tak til Jan Weber Fritsbøger for at have løst gåden.

Topal beskriver fint sit eget skisma og samfundets.
Uanset, hvad man mener, er ændringen af samfundet og den forringede sammenhængningskraft en realitet.
" Hvor er jeg glad for, at min muslimske, tørklædebærende og analfabetiske mor ikke bor i Danmark "
Men du er glad for at bo her alligevel og opfostre dine børn her ??

Anders Hede, Michael Boe og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Indledningsvis - tak for et aldeles strålende indlæg om hvorledes dagens politikere er lykkedes med at forsimple og polarisere debatten om fremmede i Danmark, på den mest fordummende måde, og hvor stringens styres stopstyres politisk, hvilket aldrig har været meningen, men derimod tidligere været administrativt og efter nøje gennemgang af fakta og besluttet med fornuft og konduite.

Det er desværre ikke kun på fremmedområdet det er lykkedes med denne "radikalisering" af store dele af befolkningen - ikke mindst ungdommen, fremtidens vælgere, til at tro mere på den liberale ideologi som banebrydende og nyskabende for samfundet, og den samfundsmodel som socialdemokratiet skabte tilbage i 193erne, og som var grundlaget for udviklingen af det "hele samfund for alle til alle tider, - i hele livsforløbet", og ikke kun for grever og baroner.

Et samspil mellem stat og liberalismens individuelle muligheder for den enkelte, og samtidig med respekt for individet - dets rettigheder og pligter i samfundet uanset hvor den enkelte befandt på samfundets rangstige, og hvor ingen skulle ligge og sulte på gaden.

- Jo, det krævede skatter fra arbejde til at betale dette, ligesom det krævede skatter at opbygge mange institutioner for at drive hele dette kompleks med infrastruktur, veje, broer osv., samt sygehuse mm., for ligesom i de liberale "butikker" er der intet her på jorden er der intet der er gratis!

Den politik som de liberale regeringer siden 2000 har præsteret står i skærende kontrast hertil, og har alene vist sig som egoismens politik for de liberale teser - a'la "berdens højeste skat", implicit at man intet får for sine surt tjente skattekroner, - hvilket er et bedrag, og dertil også at "det private altid er bedre og billigere end det offentlige", som også er et liberalt bedrag.

Dette sammen med årenes opbyggede slogans om "at det skal betale sig at arbejde" hver været med til, at nedbryde samfundet og endnu værre den fælles opfattelse af, at samfundet er et samspil mellem stat og liberale virkemuligheder i vort samfund.

Man har i stedet rakt ud efter fremtidens unge vælgere - nu igennem årtier, med forførelse af, at de liberale teser er sande og holder samfundet i gang, som det bærende for ethvert samfund.

- Ser vi midlertidig på hvorledes de så har bragt deres liberale teser til udførelse via deres forvaltning, som ministre af samfundet som politisk regeringspartier, er et en sørgelig historie det ikke er i overensstemmelse med deres egne teser og liberalismens herligheder for samfundet.

Skat kørte de i sænk samtidig med de spillede hasard med den økonomiske stabilitet for Danmark, så vi fik den værste økonomiske krise i Danmark - alene forårsaget af en drømmepolitisk om "en minimalstat" - en utopi på linje med et islamisk kalifat og en nedstegen af en himmelsk leder.

Sidenhen løb de fra ansvaret for deres elendige embedsførelse, der også medførte en gældsopbygning af manglende inddrivelse af skatter og afgifter til staten, som i skrivende stund har nået astronomiske 115 mia, og dertil svindel for 13 mia. og endvidere et samfundstab på over 440 mia. i forbindelse med krisen i 2008.

- Hvor er det fantastiske ved liberalismen og dens politisk ligegyldighed overfor deres administration af samfundets pengekasser?!

Sidenhen fulgt af en politisk kultur, hvor løgn ikke længere må betegnes som løgn overfor folketinget, men kun må benævnes med ord som, "der er talt usandt", også selv om det sker gentagne gange omkring det samme emne, så et utal af samråd med en minister er nødvendigt for at få sandheden frem!

En politisk forvrængningskultur er opstået og gjort berettiget, ligesom en politisk fortrængnings kultur er blevet det normale, for liberalismen, - for uden den kan de ikke politisk sole sig nok i liberalismen herlighedsteser.

Det er fremtiden borgere og vælgere man har rakt ud efter politisk med de liberale teser, som en form for politisk radikalisering, så man kan sidde evigt på magten, og til det har man brugt samfundets svageste og udstødte til at besnære ungdommen med - "det skal kunne betale sig at arbejde", og "man hjælper de fattige syge bedst ved at gøre den endnu fattigere", det gælder ikke blot materielt men sandelig også mentalt - og så kan det næppe tilføres mere politisk ondskab!

Radikaliseringen har således to sider, som er blevet hevet frem igennem de seneste 2 årtier med liberalt styre, - de fremmede som ondskaben i vort samfund for mangelende integration, og ungdommen som troende til "religionen" liberalismen som frelser.

I disse dage ser vi igen hvor meget liberalismen vil være en del af samfundet, eller som sædvanlig stå udenfor så kapitalen pengepung kan fyldes.

COP i Polen er en tilbagevendende begivenhed, - om vort fælles hjem, kloden, men ingen liberalist vil give slip på indtjeningen, og være med til at betale for vor fælles overlevelse, - billedet er det samme som igennem årtier efter årtier, vi flytter produktionen hen hvor miljøregler ikke findes, og i lande med svage regeringer, så man kan efterlade det svineri som produktionen afstedkommer, for udgiften til at betale for affaldet som produktionen skabte, siver vel blot ned i jorden og forsvinder af sig selv, - det er det liberale mål for liberal ansvarlighed.

Midten og venstrefløjen har til gengæld svigtet ved ikke at tale kraftigt nok imod disse bedragerier overfor befolkningen og vælgerne, ved ikke at synliggøre det bedrag som disse liberale teser er udtryk for, og som er så forførende lette og enkle, men uden samfundssammenhæng.

Jakob Trägårdh, Eva Schwanenflügel og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Jens Peder Nielsen

Dansk Folkeparti og Inger S: Vær obs på at Østeuropærere er "farligere" end muslimer. De tager arbejdspladser, er løntrykkere, de drikker og slår mennesker ihjel i slagsmål og i trafikken...
Og hvad med de Rødhårede - Er der ikke også noget med dem... ( :

Når man går hen til 2 unge brune mennesker, man ikke kender, og begynder at stille uforskammede spørgsmål om deres gøren og laden, så er man racist. Det kan nok så mange bortforklaringer og stråmænd (a la Michael Boes "Det er helt ude i hampen at stemple alle der har reservationer mod fri indvandring fra andre kulturer som racister.") ikke ændre på.

Om hun så er biologisk racist, hvilket man sagtens kan bygge en sag omkring, eller "blot" kultur-racist, er et spørgsmål om semantik. Tilbage står at hun er overordentlig uegnet til at beklæde et offentligt embede - i særdeleshed det, hun beklæder nu.

Werner Gass, Johanna Haas, Eva Schwanenflügel og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Anti-radikalisering kunne være en anerkendelse af folk med anden etnisk herkomst.
Fordi anerkendelse er inklusion.

Bjørn Pedersen

@Esben Lykke
Uforskammethed er vel uforskammethed. At være uhøflig og uforskammet overfor.. *suk* "brune mennesker" (hvorfor denne insistering på raceinddeling efter hudfarve?) er vel kun racisme, hvis uforskammetheden består i uforskammede, racistiske bemærkninger? Hvis man er uforskammet på baggrund af nøjagtig det samme som man ville være uforskammet overfor "hvide unge mennesker", kan man jo ikke deducere at uforskammethed overfor "brune mennesker" i sig selv er udtryk for racisme. Hvis uforskammethed ikke er rettet mod "brunheden", er det ikke en racistisk uforskammethed. Og jeg tror efterhånden egentlig bare at du ikke er bekendt med at der faktisk er et ord for dét du kalder "kultur-racist": Kulturchauvanisme. Støjberg passer fint til den beskrivelse, men jeg tror ærlig talt at hele den der arrogante, uforskammede "troll"-personlighed Støjberg har dyrket de seneste år, er en rent magtpolitisk konstruktion.

Støjberg ER uforskammet, deri er vi nok enige. Og også enig i at hun er uegnet til et offentligt embede. Hun er politiks svar på en amerikansk "shock jockey". Jeg er tilhænger af begrænsning af indvandring fra MØNA landene og Central Asien. Men det at man siger nej til mer indvandring skal og bør ikke betyde, at man decideret fryder sig over at sende folk og deres familier tilbage til et liv i fattigdom og nød.

@Bjørn
Hun antaster jo de unge mennesker pga deres hudfarve - derfor er det racisme. Hvis det havde været to hvide "etniske" danskere, så havde hun jo ikke opført sig sådan. Mere kompliceret er det ikke.

Bjørn Pedersen

@Esben Lykke
Måske er det fordi jeg tænker på en anden video end du gør. Jeg antog at du henviste til den videooptagelse af Støjberg der taler til en gruppe afviste asylansøgere. Er det en anden episode du henviser til?

Hvorfra ved du at det netop er deres hudfarve hun antaster dem for? Du tror ikke du måske blot projicerer dine egne antagelser om "brune mennesker" overpå hende? Bare for at få det på det rene, så er du godt klar over at hvide etniske danskere sagtens kan være/blive muslimer? Selv hvide ikke-etniske danskere kan være muslimer - f.eks. albanere, bosniere, visse bulgarer, og diverse konvertitter.

Ja, der er sikkert så mange tåkrummende episoder, at det kan være svært at finde rundt i.

Jeg taler om dengang, hun var på Nørrebro og antastede 2 tilfældige unge med "udenlandsk udseende" og skosede dem for at "hænge på gadehjørnene". Det viste sig så, at de var studerende.

Og jo, jeg er udmærket klar over alle konstallationer af muslimer og etniciteter. Vi har jo alle fordomme om "de andre". Den umiddelbare forskel på Inger Støjberg og mig er, at hun bruger hele sit arbejdsliv på at fastholde folk i de negative fordomme hun har om dem, mens jeg, i al ydmyghed, forsøger at møde folk mere fordomsfrit.

Eva Schwanenflügel, Bjørn Pedersen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Esben Lykke
Ah, ja hvis man automatisk går ud fra at f.eks arabisk udseende unge der bare står på gaden, er ude på ballade, så kan jeg bedre forstå din kategorisering af Støjberg som racist.

Jeg tror dog ikke nødvendigvis at Støjberg er ærlig omkring alle de der PR stunts, FB opdateringer, provokerende Twitter fotos etc. Jeg tror hun "blot" dyrker arrogance, trolling, nedladenhed og skadefryd fordi der desværre findes et politisk marked for de, der tolker den slags adfærd som at være anti-politisk korrekt.