Læserbrev

Jordemoder: Fødselsforberedelse er ingen luksus

At være dårligt forberedt kan have store konsekvenser for amningen og den tilknytning, som opstår med det nyfødte barn
17. december 2018

Min mission som jordemoder har altid været klar: Jeg vil hjælpe så mange som muligt med at blive klædt bedre på til rollen som fødende og nybagte forældre.

Derfor er det stærkt bekymrende, at Rigshospitalet for nyligt bekendtgjorde, at de lukker ned for den mulighed, at førstegangsforældre kan få et døgn efter fødslen med tryghed og vejledning af fagpersoner.

For mange nybagte forældre kan det at tage hjem fra sygehuset kort efter fødslen være angstprovokerende. En af de mest afgørende muligheder, vi har for at støtte et nybagt forældrepar, er, at vi allerede inden fødslen, forbereder dem på, hvad de har i vente.

Inden fødslen skal de lære om, hvad de skal være opmærksomme på hos deres lille nyfødte, hvordan de takler barnet, når det for eksempel græder, og hvordan de får amningen etableret på egen hånd.

Det betyder, at forældre- og fødselsforberedelse er vigtigere, end det nogensinde før har været. Specielt set i lyset af, at Rigshospitalet efter min mening ikke længere lever op til at forberede de vordende forældre, som skal føde her.

Hospitalstilbuddet om fødselsforberedelse dækker nu udelukkende over to moduler, som foregår i et auditorie med mange andre par. Det er ikke den slags forberedelse, der ifølge flere forskningsstudier har en positiv virkning.

Som jordemoder er jeg ofte stødt på par, som har været alt for dårligt forberedt. At være dårligt forberedt kan have store konsekvenser for amningen og den tilknytning, som opstår med det nyfødte barn. Derfor smerter det mig, når også barselstilbuddet skæres ind til benet og kaldes for luksustilbud. Der er ingen luksus i at hjælpe nybagte forældre godt fra start.

Derfor tilbyder jeg alle førstegangsfødende, der skal føde på Rigshospitalet, gratis medlemsskab af min onlineportal gravid.dk, hvor jeg forbereder dem fysisk og mentalt til fødslen og livet som nybagte forældre. På den måde bliver de forhåbentlig i stand til at stå på egne ben lige efter fødslen.

Berit Wolff Roed, jordemoder

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu