Læserbrev

Kære Statsminister, må jeg blive boende i Danmark efter Brexit?

Jeg er britisk statsborger, men jeg er født i Danmark af en dansk mor og har boet her siden 1979. Med Brexit står jeg pludselig til at miste nogle af mine rettigheder, da jeg bliver såkaldt tredjelandsstatsborger i EU og Danmark
28. december 2018

Det lader til at være op til medlemslandene at sikre, at herboende briter kan blive boende i Danmark efter Brexit.

Statsministeren har lovet at tage vare på os, men jeg har ikke fået svar på, om jeg rent faktisk kan blive boende.

Jeg er britisk statsborger, men jeg er født i Danmark af en dansk mor og har boet her siden 1979. Med Brexit står jeg pludselig til at miste nogle af mine rettigheder, da jeg bliver såkaldt tredjelandsstatsborger i EU og Danmark. Især hvis det bliver en no deal-Brexit.

EU-Kommissionen skrev i sin nødplan for en eventuel no deal-Brexit, at »dette vil have indflydelse på (briternes) ret til at bo og arbejde i EU«. Det er desuden op til Danmark og de andre medlemslande at sikre, at de britiske statsborgere, der bor i EU, fortsat har ret til at blive boende.

Statsministeren sagde ved Folketingets åbning i oktober, at »uanset hvordan forhandlingerne lander, så vil vi naturligvis tage vare på de tusindvis af briter, som allerede i dag bor i Danmark«.

Men han sagde også for nogle uger siden om Brexit, at han »ikke er overbevist om, at det her ender godt«.

Integrationsministeriet skriver på sin hjemmeside, at »regeringens konkrete stillingtagen til, hvordan dine rettigheder som britisk statsborger i Danmark vil blive sikret, hvis der ikke opnås enighed om en udtrædelsesaftale, afventer udfaldet af forhandlingerne mellem EU og Storbritannien«.

Jeg har flere gange spurgt statsministeren på mail, Twitter og Facebook, om han kan fortælle, hvorvidt mine landsmænd og jeg med sikkerhed vil kunne blive boende i Danmark – også hvis der kom en no deal-Brexit den 29. marts 2019. Jeg kontaktede ham første gang tilbage i oktober og senest den 20. december.

Indtil nu har jeg ikke fået noget svar. Det håber jeg, at jeg gør inden den 29. marts, så jeg ved, om jeg skal få min gamle far i Cambridgeshire til at gøre gæsteværelset klar til mig.

Peter Kenworthy, journalist

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer