Læserbrev

Er der slet ingen grænser for, hvad Venstre og Liberal Alliance vil lovgive om?

At man giver hånd, når man som nydansker skal have sit statsborgerskab, sikrer ikke, at man generelt underlægger sig »danske skikke og kulturer« eller »tager Danmark til sig« hverken før eller efter håndtrykket
2. januar 2019

En af de sidste afstemninger i Folketinget inden det nye år var afstemningen om at give hånd. Det er et af Dansk Folkepartis mange symbolforslag.

Forslaget sikrer, at der gives et håndtryk, når en nydansker skal have sit statsborgerskab. En nydansker kan både før og efter ceremonien være både kvindeundertrykkende og synes meget lidt om dansk kultur. Det ændrer loven ikke på. Det er alene det symbolske øjeblik, at han eller hun skal »give hånd, håndflade mod håndflade og uden handsker«.

Martin Henriksen argumenterer med den sædvanlige retorik fra Martin Henriksen. De, der kommer til landet, må underlægge sig »vore skikke og kulturer«. Inger Støjberg følger op med, at nye statsborgere skal vise taknemmelighed og »tage Danmark til sig«.

Dansk Folkeparti lever efterhånden af at stille det ene forslag efter det andet, der forringer forhold for især muslimske borgere. Forslagene bygger alle på en ‘vi er bedre end dem’ tankegang.

Det undrer mig ikke, at DF fortsætter, for det har indtil videre givet stemmer. Det mærkelige er, at liberale politikere lader sig trække rundt i manegen og stemmer for et uliberalt forslag.

Jeg er født i et borgerligt-liberalt samfund med stor individuel frihed til at leve mit liv, som jeg vil, så længe det ikke skader andre. Og det er jeg glad for.

Men det gør mig trist, at jeg igen og igen skal have indskrænket samme frihed.

Den liberale regering blander sig nu i, hvordan vi ikke må gå klædt, hvad vores børn må spise i børnehaverne og hvilke boligområder, vi ikke må bo i. Fremover skal vi også hilse på en bestemt måde.

Naturligvis er jeg modstander af kvindeundertrykkende kulturer og religioner. Men er der slet ingen grænse for, hvad vi lovgiver om?

Er der slet ingen grænser for, hvor meget Venstre og Liberal Alliance vil blande sig i vores individuelle frihed?

I det nye år er mit håb, at vi alle holder fast i den personlige frihed som et bærende princip.

Christian Juhl, MF for Enhedslisten

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Marie Jensen
  • Christel Gruner-Olesen
  • Per Klüver
  • Hans Larsen
  • Trond Meiring
Marie Jensen, Christel Gruner-Olesen, Per Klüver, Hans Larsen og Trond Meiring anbefalede denne artikel

Kommentarer