Læserbrev

En øde ø

Vi prøvede med integration. Vi prøvede med assimilation. Nu prøver vi med isolation
7. december 2018

I Danmark sender vi folk, som ikke ligner os selv, til en øde ø med virus.

Vi prøvede med integration. Vi prøvede med assimilation. Nu prøver vi med isolation.

Vi gør mennesker til flygtninge. Vi gør mennesker til udlændinge. Vi gør mennesker til kriminelle.

På en øde ø lavede de forsøg med dyr. På en øde ø laver de forsøg med afviste asylansøgere.

I Danmark er vi stolte. Vi er et velfærdssamfund. Vi er gode folk.

Vi sender dem til en ø. Vi kalder det for et udrejsecenter. Men det er ikke et fængsel.

Vi kalder det for politik. Vi kalder det for lov. Men vi kalder det ikke for racisme.

I Danmark har vi aldrig sagt undskyld. Vi siger aldrig undskyld. For mennesker er mennesker, undtagen dem der ikke ligner os.

I Danmark er vi så danske, at vi sender folk, som ikke ligner os, til en øde ø.

For danskhed er hvid. Den er svinekød. Den er udlændingestramninger.

Shabnam Azizi, studerende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Tino Rozzo
  • Niels Duus Nielsen
  • Ib Gram-Jensen
  • Frede Jørgensen
  • Tommy Clausen
  • Hans Larsen
  • Lillian Larsen
  • Eva Schwanenflügel
Tino Rozzo, Niels Duus Nielsen, Ib Gram-Jensen, Frede Jørgensen, Tommy Clausen, Hans Larsen, Lillian Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Philip B. Johnsen

Der er et område i folkestyret, der har særlig betydning for sammenhængskraften i vores demokrati.

Mindretalsgarantier.

Flertallet må ikke tyrannisere
Det er et flertal i folketinget, som vedtager de love, alle danskere skal rette sig efter.
Men i visse tilfælde kan et mindretal i folketinget modsætte sig flertallets beslutning.
Det kalder vi mindretalsgarantier.
Det er for eksempel, når nogle love kræver accept fra et større flertal end blot et simpelt flertal af folketingets medlemmer for at blive vedtaget.

Andre bestemmelser i grundloven giver folketinget mulighed for at udskyde behandlingen af et lovforslag. Nogle love kan heller ikke gennemføres, før de har været til en folkeafstemning.

Der er brug for refleksion over sammenhængskraften i folkestyret, syntes jeg.

Jørgen Vogelius, Ib Gram-Jensen, Trond Meiring, Lone Kristensen, Lillian Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Vent bare. Det er kun begyndelsen.
Den indre svinehund skal fodres, det breder sig allerede med angrebene på de syge, de arbejdsløse, de hjemløse og de hjemrejsende.
Én pest-ø kan hurtigt blive til flere.

Egon Stich, Bjarne Bisgaard Jensen, Philip B. Johnsen, Frede Jørgensen og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

@Frede Jørgensen du skriver “Danskhed’ - hvordan skal det forstås?”
Hovedparten af Folketinget stå nu ved en skillevej.
I Danmark er en person, med dansk statsborgerskab 'dansker'.

Homoseksuelle, muslimer, kristne og alle andre danske, der findes IKKE 'en' danskhed.

Danskere har ret til, at mene og leve helt frit, som man ønsker at leve i Danmark, så længe borgeren overholder loven her i landet, dette er grundstenen for demokrati og retstat.

Det faktum vil politikere ikke indrette sig efter længere, politikere har nået grænsen for overholdelse af loven, det er krisen Venstre og DF står med.

Jørgen Vogelius, Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

Mine bedsteforældre kommer fra Sverige og Tyskland
og jeg er en lille smule mørk
det har givet mig lidt problemer i min ungdom- min far kunne
ikke holde pigerne væk

Philip B. Johnsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar