Læserbrev

Økonomistuderende skal lære at udfordre mainstreamøkonomiens dogmer

Store dele af vores økonomiuddannelser bygger på mainstreamøkonomi, og økonomer af denne skole har meget magt. Derfor er det nødvendigt at give de studerende redskaber til både at forstå og kritisere, hvordan de tænker
27. december 2018

Tak til Helge Pedersen, cheføkonom i Nordea, for en hæderlig, fair og åben anmeldelse af Informations nye bogFørst lærer vi økonomerne at kende … så tager vi økonomien tilbage, i avisen den 17. december. 

Det er ikke hverdagskost, at mainstreamøkonomer i den grad lytter til anderledes tænkende og endog bruger ord som ’holistisk’. Omvendt er der også grund til at rose Information for at invitere Pedersen ind. Dialog og pluralisme er vejen frem.

Djævlen er imidlertid i detaljen. Pedersen skriver i forbifarten, at studerende skal sikres »et grundigt kendskab til økonomisk teori«. Hvilken økonomisk teori tænker han her på? Må jeg gætte: mainstreamøkonomisk teori?

Som underviser i faget mener jeg, at vi har behov for en bredere og anderledes økonomiundervisning.

Det er et stort problem, når vi på økonomistudier underviser mere i, hvordan markeder burde fungere ifølge teorien i stedet for at fokusere på, hvordan de fungerer i virkeligheden. Hvis vi udelukkende holder os til mainstreamøkonomi, giver vi alt andet lige de studerende grund til at tro, at mainstreamøkonomi er sandheden.

En mere virkelighedsnær økonomiundervisning må trække på såvel mainstream- som ikkemainstreamøkonomi. Ikke fordi mainstreamøkonomi siger nok om virkeligheden, men om ikke andet udtrykker den rigtig meget om, hvordan mainstreamøkonomer tænker.

Store dele af vores økonomiuddannelser bygger på mainstreamøkonomi, og økonomer af denne skole har meget magt. Derfor er det nødvendigt at give de studerende redskaber til både at forstå og kritisere, hvordan de tænker.

Poul Thøis Madsen, økonomiunderviser ved Aalborg Universitet og DMJX

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Trond Meiring
  • Poul Erik Riis
  • Ejvind Larsen
  • Torben K L Jensen
Trond Meiring, Poul Erik Riis, Ejvind Larsen og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Fuldstændig enig!

Jeg har fornøjelsen af - udover at kunne kalde mig civilingeniør (DTU '84) - at kunne kalde mig civiløkonom (CBS '89). Og al den økonomiundervisning jeg modtog på CBS omfattede selvfølgelig også mainstreamøkonomi, men vi blev da advaret om at lægge for meget i 'economic man' og alle de der modeller. Instituttet hed selvfølgelig også "Organisation og Arbejdssociologi".

Senere i min karriere har jeg modtaget en del uddannelse på MBA-niveau, og her var det også sociologien, der var fokus på, når man skulle forstå hvad der driver mennesker/medarbejdere/organisationer .. og det var ikke 'maskinøkonomien', der var i højsædet!

Det virker som om økonomiuddannelserne på de klassiske universiteter er forstenet de sidste 20-30 år.