Klumme

Rædsel for eftertanken

DR lemlæster konsekvent egne udsendelser
7. december 2018

Procesrisiko. Et ord fra nysprogets ulidelige floskularium. Procesrisiko er som at køre over for gult. Overtrædelsen kan udløse sanktioner, men der er en margin til overtræderens fordel. Var det forsvarligt at bremse for gult? Procesrisikoen løbes af stadig flere. Ved at overholde en forstandig lov og ikke sætte andres liv på spil, risikerer man, at den bagvedkørende idiot, der i folkeflertallets ånd gerne løber procesrisikoen, kører op i røven på én selv.

Det er det med overgangene. De er vigtige. I trafikken, i kunsten, i medierne, i livet.

Og i anstændigheden, når det gælder internationale aftaler om øde øer og menneskers ret.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Kurt Nielsen
  • Thomas Olsen
  • Olaf Tehrani
  • Frede Jørgensen
  • Niels Bent Johansen
  • Christian Mondrup
  • Trond Meiring
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • lars søgaard-jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Tino Rozzo
  • Niels Duus Nielsen
  • Grethe Preisler
  • Torben K L Jensen
Kurt Nielsen, Thomas Olsen, Olaf Tehrani, Frede Jørgensen, Niels Bent Johansen, Christian Mondrup, Trond Meiring, Bjarne Bisgaard Jensen, lars søgaard-jensen, Eva Schwanenflügel, Tino Rozzo, Niels Duus Nielsen, Grethe Preisler og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Metz - din gæve gut - igen har du gjort det med din fænomenale evne til at tvinge uskyldige mennesker til at blotre sig mellem linjernes overdrivelser og underdrivelser i kåd leg med ordene fra konkurrencestyrelsens bullshit-ordbog fulgt op af DR´s eksistentielle angst for det spøgelse der har ført pennen i det daglige - Dansk Folkeparti - røvpartiet der har røvpulet den danske folkesjæl i alt for mange år. Lad os internere DF på øen der har fået hele verdens bevågenhed med et spørgsmål der kunne være : Hvad fanden går der af jer ?

Hans Houmøller, Niels Bent Johansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel og Tino Rozzo anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Min anbefaling kommer med et forbehold: Stephen Colbert er ikke længere en af vigtigste satiriske kritikere; det var han da han i sin tid spillede rollen som en dybt konservativ nar ved navn Stephen Colbert, men i vore dage er han faldet til patten som den ægte Stephen Colbert, en liberal og moralistisk komiker, der bidrager til udbredelsen af det amerikanske imperiums propaganda, ved at gøre ondskabsfuldt grin med Trump, men uden på nogen måde at rokke båden og ødelægge stemningen i de liberalt sindede amerikanske hjem.

Hvilket ikke skal trække fra i kritikken af, at DR ikke engang kan finde ud af at sende hans dagfriske kritik før den er blevet gammel og ligegyldig.

Da jeg hverken ser eller hører DR kan jeg ikke udtale mig om speakervældets ulideligt stupide selvpromovering, jeg nåede at smide mit fjernsyn ud allerede da de første tendenser til utidig leflen for forbrugerismen og den ublu fabrikation af selvfed middelklassekonsensus begyndte at stikke hovedet frem på statsradiofonien. Men jeg kan se, at jeg tolkede tendensen korrekt: DR taler til befolkningen som var de børn.

Og så en stor tak til Metz for atter en sproglige nyskabelse: "floskularium". Med sprog skal nysprog bekæmpes!

Kurt Nielsen, Herdis Weins, Niels Bent Johansen, Jørgen Vogelius, Trond Meiring, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben K L Jensen, Maria Francisca Torrezão, jørgen djørup, Eva Schwanenflügel og Tino Rozzo anbefalede denne kommentar

Er det ikke noget, de altid har gjort? Tale ind over, sende et afsnit på et andet tidspunkt, evt udelade det eller andre forstyrrelser. Så er folk nødt til at købe produktet selv i stedet for at optage.

Christian Mondrup

Jeg har en enkelt indvending mod Metz' klumme: i sidste sætning viser han kulturministeren den ære at tiltale hende med "du". Den ære fortjener hun ikke. Jeg ville foretrække et distanceret "De".

Niels Duus Nielsen

Lillian Larsen, da jeg var ung havde DR speakerpiger ansat, som tonede frem på skærmen EFTER at rulleteksterne havde rullet færdig, og fortalte os, hvad vi så nu skulle se. De var meget populære i befolkningen, da de aldrig afbrød udsendelserne for at tale ned til os, men blot oplyste os, og var søde at se på.

Så nej, det er ikke noget, de altid har gjort.

Kurt Nielsen, Thomas Olsen, Herdis Weins, Erik Fuglsang, Hans Houmøller, Per Meinertsen og Tino Rozzo anbefalede denne kommentar

Tak for indlægget,det var spot on. Jeg har altid fjernbetjeningen i hånden i hånden,når en udsendelse slutter,så jeg kan undgå den larm.
Jeg husker engang,hvor speakeren begyndte at kæfte op et godt stykke tid FØR rulleteksterne begyndte.Filmen sluttede med en lang scene med helikoptere,der fløj mod horisonten,og det var mere end speakeren kunne klare,så desperat var hun for at få fyret snakketøjet af.

Erik Fuglsang, Herdis Weins og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar

Nej,jeg tror ikke man kan bebrejde Dansk Folkeparti noget her.Det er ren mediestrategi.Bliv hængende!

Niels Duus Nielsen, Erik Fuglsang og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Hans Houmøller

Manglende opdragelse og respekt for kultur er, hvad DR viser, når de gør, som Georg Metz beskriver.
Jeg har det sådan, som en anden kommentator også beskriver det i tråden her, at jeg også slukker for lyden omgående, når speakereiet begynder og samtidig prøver at ødelægge de slutoplevelser, der for mig også er så vigtige oven på koncentreret at have set for eksempel en god film.
Det er ubeskriveligt, men hvad kan man gøre?

Olav Bo Hessellund, Herdis Weins og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

Eftertanken skal der være plads til - stilhed når filmen slutter -
det kan være noget af det bedste
f.eks: Den store badedag eller Deer Hunter
og meget andet

Olav Bo Hessellund, Erik Fuglsang og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Henrik Poulsen -
det er IKKE speakerne selv, der bestemmer, hvornår de skal på. Det gør den daglige afviklingleder - eller hvad det lige hedder.
En af TV2's speakere fortalte mig, hvor ulykkelig han havde været over at skulle speake ind over rulleteksterne på Titanic. Hanhavde protesteret, men fået at vide, at det SKULLE han.

Maj-Britt Kent Hansen

Og i biografen rejser tilskuerne sig også op og ifører sig med udpræget langsommelighed overtøj, alt imens de spærrer for andres udsyn til rulletekster, credits m.v.

Møgirriterende!