Kommentar

Vi skal alle sammen dø. Uanset hvor sundt vi lever

Tidens sundhedspuritanisme vil bilde os ind, at vi kunne leve evigt, hvis blot vi gjorde alting rigtigt. Kvittede smøgerne, skar ned på alkoholen og spiste sundt. Alting bliver reduceret til individuelt ansvar. Selv døden
31. december 2018

Har du nytårsforsætter? Holde op med at ryge? – Nå nej, det har du naturligvis gjort for længst!

Drikke mindre alkohol? Spise mindre kød? Spise vegetarisk eller vegansk? Motionere mere? Har jeg gættet dit nytårsforsæt? Så har du sikkert ligesom alle os andre Sundhedsstyrelsens øjne i nakken. Jeg har bare snuppet denne moderne Big Brothers anbefalinger. For nemheds skyld har jeg taget mine spørgsmål fra noget, styrelsen kalder KRAM: Anbefalinger om Kost, Rygning, Alkohol, Motion.

Man kan selvfølgelig sige sig selv, at det er fornuftigt at leve sundt og få motion, men alligevel kan man få sit hyr, hvis man seriøst forsøger at leve op til anbefalingerne. År for år bliver kravene – undskyld anbefalingerne – nemlig strammet. Inden man får set sig om, bliver 16 genstande om ugen for kvinder sat ned til otte, og straks følger medierne trop: Prompte påviser et nyt internationalt studie, at også otte genstande om ugen kan forkorte dit liv med et halvt år. Og så er man jo på herrens mark igen. Man spørger sig selv, hvornår den næste stramning rammer.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Thomas Olsen
  • Carsten Mortensen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Ivan Mortensen
  • Jes Kiil
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Niels Duus Nielsen
  • Hans Larsen
  • Torben K L Jensen
  • lars søgaard-jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Trond Meiring
  • Ejvind Larsen
  • Lillian Larsen
  • Grethe Preisler
Thomas Olsen, Carsten Mortensen, Lise Lotte Rahbek, Ivan Mortensen, Jes Kiil, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Duus Nielsen, Hans Larsen, Torben K L Jensen, lars søgaard-jensen, Eva Schwanenflügel, Maj-Britt Kent Hansen, Trond Meiring, Ejvind Larsen, Lillian Larsen og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Gosvig Olesen

Sådan! Lige på kornet. Vi lever i en tid, der på mange måder er syg. Og intetsteds viser det sig tydeligere end i dens statsautoriserede tale om sundhed.

Morten Balling, Klaus Møller Kristensen, Allan Stampe Kristiansen, Lise Lotte Rahbek, Holger Madsen, Steffen Gliese, hannah bro, Jes Kiil, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Duus Nielsen, Torben K L Jensen, Hans Larsen, Anette Blæsbjerg Ørom, lars søgaard-jensen, Eva Schwanenflügel, Egon Stich, Knud Jacobsen, Trond Meiring og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Skøn nytårstale..
Tak for at tage nej-hatten på og give Big Brother en på lampen ;-)

GODT NYTÅR !!

Carsten Mortensen, Thomas Olsen, Allan Stampe Kristiansen, Lise Lotte Rahbek, Erik Fuglsang, Steffen Gliese, Jes Kiil, Helge Hellesøe og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

K K (for kære Karen) Det kaldes "nudging" eller adfærdsøkonomiske tiltag der skal gøre mennesker til "Homo Economicus" eller højeffektive deltagere i arbejdsudbuddet så længe og så meget som overhovedet muligt. Neo-liberalismens grundlag for evig vækst. Måske skulle man lige tage en tænker om Karl Marx og nogle lænker der skal smides - fordi vi kan,hvis vi vil.

Carsten Mortensen, Thomas Olsen, lars søgaard-jensen, Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Hvis så bare angsten for at skulle dø kunne få folk til at besinde sig og forsøge at leve et bedre liv, ville det da være helt okay, at staten hele tiden minder os om, at vi er dødelige. Men det ser ikke ud til, at sundhedsstyrelsens tilgang til det retfærdige samfund virker særlig godt. Eller også er der for stor forskel på, hvad vi hver især forstår ved "et bedre liv". Det liv, som sundhedsapostlene anbefaler, virker ikke som et liv, som jeg gider leve.

Uanset hvad, så er det lykkedes mig at overleve endnu et år. Måske er jeg udødelig? Hvis ikke, kan jeg glæde mig over, at jeg i hvert fald har haft og stadig har det sjovt med alle de farlige smøger, sprutten og de fede damer. I hvert fald det meste af tiden. Hvor jeg er, er døden ikke, og hvor døden er, er jeg ikke.

Skål og godt nytår!

Thomas Olsen, Søren Gosvig Olesen, Morten Balling, Allan Stampe Kristiansen, Carsten Mortensen, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Holger Madsen, Eva Schwanenflügel, Erik Fuglsang, Steffen Gliese, Ervin Lazar, Trond Meiring og Karen Syberg anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Niels Duus Nielsen, godt nytår, men at damerne er fede, går ikke direkte ud over din egen sundhed. Det er kun dit eget fedt, der udgør en risiko.

Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Trond Meiring, Erik Fuglsang og Erik Karlsen anbefalede denne kommentar

Nå, ja - apropos sundhed og levealder:
Et hurtigt regnestykke viser, at hvis man - fra den dag man bliver født - hver eneste dag drikker én flaske sprut (vælg selv mærke) og ryger én pakke cigaretter (vælg også her selv mærket) og gør det 36.524 gange, så bliver man 100 år gammel, og det er da en anselig alder, som de færreste sundhedstiltag kan hamle op med. ;-) LOL

Thomas Olsen, Allan Stampe Kristiansen, David Zennaro, Lise Lotte Rahbek, Helene Kristensen, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Vi skal huske, at hver gang vi dør, bliver der født mere end en erstatning, men hvad med i himlen ? Bliver der ved med at være plads til alle os gode mennesker ?

Søren Kristensen

Det er derfor universet udvider sig, Peder Bahne :)

Erik Karlsen, Allan Stampe Kristiansen, Steffen Gliese, Torben K L Jensen, Peder Bahne, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Peter Bahne, der kan være uendeligt mange engle på hovedet af en knappenål, så mon ikke der er plads til et par sjæle også? Og så tror jeg i øvrigt, at englene bygger i højden, når de udvider. De har jo ikke himlen som øverste grænse, så de kan til enhver tid bygge en etage ovenpå.

Allan Stampe Kristiansen, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Peder Bahne anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Det er bare ånden der fortyndes - i én uendelighed.

Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

"Og så tror jeg i øvrigt, at englene bygger i højden, når de udvider. De har jo ikke himlen som øverste grænse, så de kan til enhver tid bygge en etage ovenpå"

...og på den måde udvider universet sig. Så kan jeg jo godt blive go' igen. Der er også plads til mig, så længe jeg bruger Rexona forstås :)

Allan Stampe Kristiansen, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er lidt sjovt, at helligånden hedder 'the holy spirit' på engelsk, og at 'spirit' er det oprindelige ord for sprut.. Selv elgene spiser sig en bøhmand til i nedfaldsæbler, og prøver at klatre i træer for at komme højere op i himlen, he he..
Måske skal vi slet ikke fortynde ånden i glasset, men bare sige SKÅÅÅL ;-)

Thomas Olsen, Allan Stampe Kristiansen, Steffen Gliese, Niels Duus Nielsen, Hans Larsen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Hvad så med alle de andre puritanismer?

Det er jo hele tiden nogen der himler op over biler med store motorer, flyveture til Las Vegas, folkedansershows, kakkelborde, hvalbøffer, negerkonger etc. Hvad med lidt smil på læben i det nye år?

Torben - Nielsen

Jeg tror også, at jeg må tilhøre puritanerne.

I en anden tråd, tilbød Henrik Brøndum at løse min transport udfordring, ved så venligst at tilbyde en klassisk RR.

Og det falder helt i tråd med, at jeg mener, at det er en krænkelse af mine menneskerettigheder, at skulle lade mig transportere i et transportmiddel, af ringere standard end en Mercedes Benz.

Så derfor er en RR inden for skiven.

Jeg har bare det problem, at der skal stå Merlin eller Griffon på motoren.

@Eva Schwanenflügel, sorry, men Helligånden hedder the Holy Spirit (med stort "S"). Og den oprindelige betydning af ordet "spirit" er netop "ånd" - dvs. en ikke-fysisk entitet. Ordet stammer fra det latinske ord "spiritus", som også betyder "ånd". En af de afledte betydninger af "spirit" er flygtig (letfordampelig) væske - eller "sprut", som du kalder det.

Bortset fra det, kan jeg godt lide din fortælling om beduggede, klatrende elge - og sætningen om ikke at fortynde ånden i glasset er sublim. Tak!