Klumme

Stødende sange skal ikke bortcensureres, de skal huskes

En amerikansk radiostation har besluttet ikke at spille ’Baby it’s cold outside’ længere, fordi teksten kan virke stødende. Men det er et skråplan at forsøge at bortviske historien
En amerikansk radiostation har besluttet ikke at spille ’Baby it’s cold outside’ længere, fordi teksten kan virke stødende. Men det er et skråplan at forsøge at bortviske historien

Andreas Beck

17. december 2018

En amerikansk radiostation, Star 102, har besluttet ikke at spille Baby it’s cold outside, som ellers traditionelt spilles op til jul.

Begrundelse: Teksten kan virke stødende, fordi sangen er en duet mellem en mand og en kvinde, hvor manden forsøger at få kvinden, der vil hjem, til at blive, og det antydes, at han kommer noget i hendes drink. Hvilket åbenbart får enhver amerikaner til at tænke på Bill Cosby, der nu sidder i spjældet for at have kommet noget i kvinders drinks og dernæst voldtaget dem.

Kulturen på P1 ved Karen Secher og Tore Leifer benyttede anledningen til at finde nogle danske eksempler frem og forhøre den ledende redaktionschef for DR Musik, Jakob Marstrand, om det samme kunne tænkes at ske i DR. Det mente Jakob Marstrand fornuftigvis ikke, medmindre der var tale om begivenheder, som kortvarigt ville gøre det upassende at spille bestemte numre, for eksempel kongelige dødsfald.

Hvorefter de spillede et nummer med følgende omkvæd:

»Op i høet med dig lille Trine
du ka råve å skri’e å hvine,
lisså møj som du vil
for når jæ kommer til,
er det mig der bestemmer,
hvordan det går til.«

Dér blev jeg alligevel overrumplet. Det lyder jo som en klokkeklar voldtægt! Sangen er fra 1978, men genindspillet i 1997. Meningen er vel, at den skal mime noget folkekomedieagtigt, den synges på gemytligt fynsk, der er lagt distance ind. Alligevel er det ret opsigtsvækkende, at den åbenbart stadig kunne genindspilles i 1997.

Distance er der til gengæld ikke i et Bjørn Tidmand-nummer om, at »din mund siger nej, men dine øjne siger ja«, og også Nina og Frederik har en sang, der handler om at when woman says no she means yes.

Bag ved sangene ligger den implicitte ideologi, at kvinder kun modsætter sig de initiativrige mænd på skrømt. Og Trinesangen demonstrerer, at man(d) frejdigt har kunnet fremføre synspunktet så sent som i 1997.

Vigtig hukommelse

Hvad mon man ellers kan finde i datidens sangskat?

Nogen burde undersøge, hvad den byder på, for det er jo til at blive klog af. Man må endelig ikke udskifte med sange om samtykke! Det ville være historieforfalskning, ligesom når Pippi Langstrømpes far ikke må være negerhøvding, og negerdrengen er blevet til en kokosnød i Elefantens vuggevise:

»I morgen får du en negerdreng
og ham kan du bruge som rangle«, lød originalteksten.

Stødende? Javist, men netop derfor må den ikke glemmes.

Historien er alt for fuld af eksempler på, hvad er sker, når glemslen sætter ind. Læs eksempelvis den tjekkiske forfatter Milan Kunderas roman Om latter og glemsel:

»I februar 1948 stod kommunisternes leder Klement Gottwald frem på en balkon i et af Prahas barokpalæer for at tale ... Det sneede lidt, det var koldt, og Gottwald var barhovedet. Den omsorgsfulde Clementis (udenrigsminister, red.) tog sin pelshue af og anbragte den på Gottwalds hoved«, fortæller han.

Scenen blev fotograferet. Senere blev Gottwald bortretoucheret, da han faldt i unåde, men man glemte pelshuen, der nu hang frit i luften svævende ved siden af Clementis. Fotoet blev i stedet en påmindelse om sletteforsøget.

For det gælder om at tage hukommelsen fra folk, hvis man vil have dem i sin magt. Kendt er også billedet af Stalin, hvor Nikolai Yezhov, medlem af det hemmelige politi, står ved siden af, men efter sin henrettelse i 1940 er pist væk fra fotoet.

Svinger jeg mig for højt op? Den slags befinder sig dog i en anden liga end popsange, der vel ikke fører direkte til stalinisme? Sandt nok, men netop fordi det er i stalintiden, vi finder de værste skræmmebilleder, anskueliggør den allerbedst truslen.

Med Milan Kunderas ord:

»Man tilintetgør deres bøger, deres dannelse, deres historie. Så skriver man nye bøger til dem, giver dem en ny dannelse og udtænker en ny historie. Derefter begynder folket langsomt at glemme, hvem det er, og hvem det var. Og omverdenen glemmer det endnu hurtigere.«

Hvis man ikke husker, forstår man ikke nutiden.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Frank Hansen
  • Bjørn Pedersen
  • Eva Schwanenflügel
  • Lillian Larsen
Frank Hansen, Bjørn Pedersen, Eva Schwanenflügel og Lillian Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Troels Ken Pedersen

Jeg vil mene at der er væsentlig forskel på at huske en sang, med bevidsthed om evt problemer, og så have den ukommenteret rotation i radioen. Hvis den bliver gentaget uden bemærkninger, er det bare normalisering af indholdet.

Benjamin Bjerre, Ole Frank, Eva Schwanenflügel og Henning Kjær anbefalede denne kommentar
Kasper Philbert

Det skal retfærdigvis fortælles, at man i radioudsendelsen også bragte Grethe og Jørgen Ingmanns sang om, at man skal acceptere en piges "nej".

Historien kan også fortælle os lidt opbyggeligt.

Censur er noget myndighederne laver, alt andet er redaktionel frihed.
En gammel sang med racistisk eller kønsdiskriminerende indhold/undertoner er der ingen grund til at gentage igen igen, men derfra er der langt til at fornægte de blev sunget.
Sandsynligvis har alle mennesker gjort eller sagt noget, som de er godt tilfredse er forsvundet i glemslens tåger og ikke forfølger dem hele livet.

Marianne Ljungberg

Tjah, har I læst Huckleberry Finn for nylig? Der en meget smuk scene hvor Finn kærligt omtaler den sorte slave Jim som "nigger"! Romanen bør læses igen-igen!

Henrik Ljungberg

Anders Sørensen

Der er ikke tale om bortviskning af historien, men om nutidig, bevidst erkendelse af, at ikke alle historier bør fortælles igen og igen i primetime. Historien forsvinder ikke; den bliver blot til fortid.

I really can't stay (Baby it's cold outside)
I gotta go away (Baby it's cold outside)
This evening has been (Been hoping that you'd dropped in)
So very nice (I'll hold your hands they're just like ice)
My mother will start to worry (Beautiful what's your hurry?)
My father will be pacing the floor (Listen to the fireplace roar)
So really I'd better scurry (Beautiful please don't hurry)
Well maybe just a half a drink more (I'll put some records on while I pour)

The neighbors might think (Baby it's bad out there)
Say what's in this drink? (No cabs to be had out there)
I wish I knew how (Your eyes are like starlight now)
To break this spell (I'll take your hat, your hair looks swell) (Why thank you)
I ought to say no, no, no sir (Mind if move in closer?)
At least I'm gonna say that I tried (What's the sense of hurtin' my pride?)
I really can't stay (Baby don't hold out)
Baby it's cold outside

Ah, you're very pushy you know?
I like to think of it as opportunistic

I simply must go (Baby it's cold outside)
The answer is no (But baby it's cold outside)
The welcome has been (How lucky that you dropped in)
So nice and warm (Look out the window at that storm)
My sister will be suspicious (Gosh your lips look delicious!)
My brother will be there at the door (Waves upon a tropical shore)
My maiden aunt's mind is vicious (Gosh your lips are delicious!)
Well maybe just a cigarette more (Never such a blizzard before) (And I don't even smoke)

I've got to get home (Baby you'll freeze out there)
Say lend me a coat? (It's up to your knees out there!)
You've really been grand, (I feel when I touch your hand)
But don't you see? (How can you do this thing to me?)
There's bound to be talk tomorrow (Think of my life long sorrow!)
At least there will be plenty implied (If you caught pneumonia and died!)
I really can't stay (Get over that old out)
Baby it's cold
Baby it's cold outside
Okay fine, just another drink then
That took a lot of convincing!

Come on! Det antydes skisme da ikke, at der er proppet et date rape drug i drinken! Linien "Say what's in this drink?" betyder jo blot "huhej, det er da en lidt stærk drink du her har givet mig. Jeg synes jeg bliver lidt dejligt beruset.." flirt- flirt...

Svend-Erik Runberg, Flemming Andersen, Søren Fosberg, Niels Duus Nielsen, Niels Bønding, Frank Hansen og Flemming Berger anbefalede denne kommentar

Ren idioti. Hvis de politiske vinde skifter så kan den næste sang der skal blacklistet være Gnags:
Lige meget hvem du er, lige meget hvor du er. Så velkommen her.

Arne Lund, Flemming Andersen, Klaus Vink Slott, Niels Duus Nielsen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Henriette Bøhne

Tænk, jeg hører en kvinde, som rent faktisk har lyst til at blive sammen med manden og måske endda have sex, men ikke tør pga sine forældre og bekymringer over, hvad samfundet ellers vil tænke om hende...

Det mest kvindeundertrykkende i den sang er datidens holdning til kvinders seksuelle aktivitet, som værende beskidt og socialt uacceptabel.

Svend-Erik Runberg, Niels Bønding, Samuel Grønlund, Bjarne Bisgaard Jensen, Lillian Larsen, Rolf Andersen, René Arestrup, ulrik mortensen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

I en optagelse fra Royal Albert Hall fra 1967 kan man høre Nina og Frederik divertere med dette nummer.
Men de giver sangen et overraskende tvist, idet det er HAM, er synger: I really can't stay...
Til publikums store jubel.

Flemming Andersen, Niels Bønding, Ole Frank og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar

Hvorfor må vi vise voldtægt i biografen, men ikke spille 'Baby it's cold outside' i radioen, når censur ingensinde må indføres ifølge grundloven ?

Jeg husker en reklame i japansk fjernsyn for ca. 30 år siden. En meget smuk og lettere fuld kvinde anbefalede Nikka whiskey til seerne. Jeg bliver så varm og kærlig når jeg drikker, og nogen gange lader jeg mig måske overtale af mændene til at gøre noget, som jeg ellers ikke ville finde på, sagde pigen. Drik Nikka whiskey og bliv glad.

I det mindste er det en reklame, som jeg stadig husker.

Flemming Andersen, Niels Duus Nielsen, Morten Balling og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Al ja gamle minder klokkeklang, Frank Hansen

Jeg dyrker stadig mindet om tre små slips- og habitklædte japanske volontører fra stormagasinet Takashimaya Company i Tokyo på forretningsrejse i Europa i 1970 under ledelse af en gråsprængt kvindelig overordnet indkøbschef og deres henrykkelse ved nyheden om frigivelsen af billedpornografien i det erotiske frisinds daværende Mekka Wondrful Copenhagen.

Gud ved om de ikke blev lidt lange i ansigterne, da det gik op for dem, at det de kunne opleve i Wondrful Copenhagen by night, var det rene vand, ved siden af det, det de kendte hjemmefra i form af de antikke japanske 'brudebøger'?

Grethe Preisler,

Den japanske billedpornografi udviklede sig i 70erne og 80ernr i mere og mere pervers retning. Det var nemlig strengt forbudt at vise pubeshår. Det betød, at udgiverne valgte modeller på 11-12 år, som endnu ikke var behårede. Det kunne censuren nemlig godt acceptere.

Jeg husker en af mine venner, som blev taget i tolden i Tokyo med et pornohæfte. Han blev sat ved et bord og bedt om at strege de forbudte pubeshår ud med en blyant på samtlige sider. Da han var færdig fik han lov til at tage hæftet med ind i Japan.

Nogen gange er japansk kultur så anderledes, at det nærmer sig det bizarre. Det er også en af grundene til at deres kultur er interessant. Et eksempel er et japansk engelskkursus, som samtidig er et gymnastikprogram. Her kan man opleve tre japanske letpåklædte kvinder lave legemsøvelser, mens de gentager sætningen "I have a bad case of Diarrhea" i kor:

https://www.youtube.com/watch?v=CKjaFG4YN6g

Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Duus Nielsen, Frank Hansen og Jesper Sano Højdal anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

@Frank Hansen,

Vae victis:

"Vor jord består af jord i små partier,
som kaldes stater eller kolonier,
de første har kultur og kultiverer,
de sidste, til de ikke eksisterer."
(Halfdan Rasmussen)

Det blev så de slagne japaneres lod at lade sig 'kultivere' af 'The Yanks' efter WW II *-*

Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Duus Nielsen og Frank Hansen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Den danske sang er en ung ...... er bortcensureret fra CBS, det der engang var Handelshøjskolen. En underviser der ikke var blond følte sig udelukket og diskrimineret. Så slut med den sang. Lad krænkelsespolitiet gennengå højskolesangbogen, lystige viser og de små synger. Der er nok at tage fat på. Alle der hedder Ole og ikke har bil, ej sidder på en knold, ej heller bor på heden eller ikke går med paraply vil sikkert gerne slippe for den stigmatisering sangene fastholder dem i.

Frank Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Flemming Andersen, Hans Larsen, Carsten Hansen, Niels Duus Nielsen, Torben Skov og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Den danske sang.....
Ung -blond- kvinde.
Undertegnede..
Ældre - mand -gråhåret.
Uha uha.
Desuden med dieselbil - brændeovn -kødspisende og flyrejsende.
Føler mig efterhånden godt krænket.
Er der egentlig plads til den type mennesker i DK? eller mon vi kan få lov at være her på tålt ophold.
Det virker som om man er deltager i en dårlig teaterforestilling.

Angående den "blonde pige", så er jeg sikker på at der derude i landet sidder mange med indvandrerbaggrund og tænker ; "Åh nej. Endnu en tåbelighed der risikerer at går ud over alle vi indvandrere".

Hvad mon hun forsker i ? Dumheder !
Og mon hun derfor selv ville levere lidt forskningsmateriale.?

Bjarne Bisgaard Jensen

Kunne det tænkes at teksten i den krænkende sang, blot udspringer af en forfatters brændende forelskelse i en tilfældigvis blond pige? Det er vel ikke odiøst og krænkende overfor ikke-blonde piger

1. Vi lader os efterhånden terrorisere af amerikansk trash og sarte følelser. de krænkelsesparate importerer i stor stil USA-retorik, og ditto kilder, og venstrefløjen holder sig sq ikke tilbage. Som vanligt kommer der ikke andet end overflade og tomgang fra dét land. Kan vi virkelig ikke selv her i sorgnet.
2. De mange forbud mod Pippis far, Tintin i Congo, brugen af Den kroniske uskyld i gymnasierne osv. osv - er de første skridt hen mod bogafbrændinger. Og som bekendt begyndte det med bogafbrændinger i Nazi-Tyskland, siden tog man fat på jøder, romaer med mange flere.
3. I de sidste par dage har en repræsentant for Stasi-organisationen Front været både i Deadline og P1. Hun var fandme uhyggelig. Ordene flød fra hende i ét væk, en ren talerobot. Hun ville skam ikke indføre censur og begrænse nogens taleret, men samtidig ævlede hun løs i ét væk om hvide (undertrykkende) mænd, der holdt de stakkels ikke-inkluderede nede, og at hun som kvinde ikke blev tager alvorligt osv. osv.
Nok står det skralt til med ligestillingen her i landet, sammenlignet med de andre nordiske lande.
Tal fra KU viser, at det også er tilfældet her, men viser dog også, at ca. en trediedel af underviserne er kvinder. Stadig ikke nok, men nu er det vel ikke sådan, at de kvindelige undervisere favoriserer mandlige studenter i undervisningen?
4. Hvem er det, der hiver en 2-3 år gammel episode fra CBS frem, og blæser den op i medierne, så nationen kan få et nyt flueknepperemne, at tæske løs på - og så vi for en stund glemmer at beskæftige os med klima, højredrejning, bankskandaler, demokratiet der forvitrer? Hvem mon har interesse i at afspore enhver seriøs samfundsdebat? Og hvem har interesse i at der tærskes langham på identitet, og hvordan-har-jeg-de- i- dag?
Putins troldefabrikker? DF? Eller...?

Det kan være svært at tage alvorligt, at det er diskriminerende at synge "Den danske sang er en ung blond pige" og er det vigtigt?. Vi har flere diskrimerende love, som særlige regler for ghetto områder (særlig straf hvis der er sket i ghettoområde), tørklædeloven, 24 års reglen, håndtryk ved statsborgerskab, smykkeloven mm. Hvis de (Front mm) startede, hvor der er meget større diskrimination, så kunne jeg tage dem alvorligt ellers anser det mest for være middelklassens unges ynk.