Læserbrev

Caritas Danmark: svindel med betroede udviklingsmidler er desværre er en realitet

Caritas Danmark har altså blik for langvarige indsatser – men vi har også blik for, at udviklingsindsatser ikke skal vare en evighed!
25. januar 2019

Som generalsekretær for Caritas Danmark var det ikke den store fornøjelse at læse om de erfaringer, som Emil Sloth Pedersen beskrev i kronikken den 23. januar fra sit studiepraktikophold hos Caritas i Ghana.

Jeg skal ikke stille spørgsmål ved forfatterens erfaringer, men de er jo grundlæggende et partsindlæg. Eftersom Caritas Danmark ikke selv arbejder i Ghana og ikke kender vores søsterorganisation der, så vil jeg ikke gå ind i en nærmere diskussion herom.

Kronikken giver imidlertid anledning til to bemærkninger til to problemstillinger, som jeg er enig med kronikøren i, er meget centrale for, at udvikling lykkes. Nemlig det lange perspektiv for programmer og partnersamarbejde samt bekæmpelse af korruption.

I november var jeg i Nordøstindien, hvor Caritas Danmark sammen med partnere har arbejdet i 19 år. Jeg deltog i en afslutningskonference, fordi programmet med udgangen af 2018 blev afsluttet efter en længere udfasningsperiode. Over 100.000 fattige bønder (især kvinder) er blevet hjulpet gennem bondeorganisering og oprettelsen af spare-låne-grupper m.v.

Caritas Danmark har altså blik for langvarige indsatser – men vi har også blik for, at udviklingsindsatser ikke skal vare en evighed!

Besøget i Nordøstindien mindede mig også om, at svindel med betroede udviklingsmidler desværre er en realitet, og at korruption skal bekæmpes. Af selvsamme grund ophørte samarbejdet med en af Caritas Danmarks partnere i Nordøstindien helt og aldeles for mere end fem år siden: Partneren genererede midler ved at lade Caritas Danmark og en anden donorpartner delvist dække de samme lønudgifter, og det var ikke en formildende omstændighed, at pengene var til andre af organisationens ellers udmærkede aktiviteter.

Sådan noget er dybt skuffende at erfare, og der er ikke andet at gøre end at handle herpå. Omvendt må det ikke få lov til at overskygge de gode resultater, der for Caritas Danmarks vedkommende er opnået i Nordøstindien sammen med gode partnere fra bl.a. Caritas-familien.

Jann Sjursen er generalsekretær for Caritas Danmark

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kurt Svennevig Christensen

Åh Jann Sjursen det må du kunne gøre bedre. Emil Sloth Pedersens kronik fortjener bedre. Ligeså lidt som du ikke vil afvise det Emil Sloth Pedersen har oplevet vil jeg heller ikke afvise eller på anden måde sætte spørgsmålstegn ved Caritas Danmarks succeser.

Med dette indlæg bidrager du, efter min mening, til det største problem i den danske NGO udviklingsbistand i dag, som er en himlen råbende mangel på en NGO styret offentlig refleksion og kritik af egen indsats i den fattige verden og her i landet.