Læserbrev

EU skal lokke industri-arbejdspladser hjem til Europa

Hovedopgaven for EU må være at sikre arbejdspladser. For uden arbejdspladser – ingen velfærd
3. januar 2019

Information beskriver den 13. december den truende magtkamp mellem landene i EU. Mens Brexit skaber usikkerhed på De Britiske Øer, kæmper Macron mod De Gule Veste på det europæiske fastland. Og mod syd står den italienske regering fast på en stærkt EU-skeptisk kurs. Det er virkeligheden, det er der ingen tvivl om. Men det er faktisk kun bagsiden af medaljen. For vi ser også, at opbakningen til EU spirer frem andre steder på vores kontinent.

En ny undersøgelse fra Eurobarometer viser, at tre ud af fire borgere i lande med euroen som valuta bakker op om eurosamarbejdet. Det er rekordhøjt. Ligeså viste en analyse tidligere på året også, at tre ud af fire danskere bakker op om medlemskabet af EU. Den danske opbakning til EU har dermed ikke været større i nogen lignende måling siden 1974.

EU’s opgave går derfor på at fastholde opbakningen blandt kernelandene. Men de skal samtidig vise de kritiske røster mod syd, at EU kan levere på de vigtige spørgsmål. Her må hovedopgaven for EU være at sikre arbejdspladser. Ikke mindst i de EU-kritiske områder. For uden arbejdspladser – ingen velfærd.

Når danskerne om 140 dage går til stemmeurnerne ved Europa-Parlamentsvalget, håber vi fra Dansk Metals side, at netop dette spørgsmål bliver taget med i stemmeboksen.

Vi foreslår helt konkret, at EU udarbejder en industristrategi med initiativer, som kan trække produktionsarbejdspladser hjem til Europa. For eksempel ved at give et incitament via skatten til virksomheder, som flytter produktion hjem til Europa.

Det kan løse to politiske knuder. Dels skaber det mere fremgang og flere arbejdspladser i den danske industri, dels viser det de EU-skeptiske industriansatte i resten af EU, at EU også arbejder for dem. EU skal nemlig vise vejen – både for tilhængere og skeptikere.

Johan Moesgaard, EU-chef i Dansk Metal

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Peter Beck-Lauritzen
Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Beck-Lauritzen

Johan, mon ikke virksomhederne burde betale deres udflytningstilskud og hjælp tilbage til EU og nationalstaterne, ved hjemflytningen?
Hverken EU eller nationalstaterne har udvist "rettidig omhu" overfor borgerne og arbejderne ved udflytningen, hvortil der blev givet tilskud og støtte! Noget tyder på, at et længere fremsyn var ønskeligt fra EU og stater; eller er de.bare lakajer for kapitalen?

Thomas Tanghus, Trond Meiring og Philip B. Johnsen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

En skattefinter fra vores egne politiske banditter i habitter M/K.

CO2 fra flyrejser og international shipping tælles ikke med, den CO2-udledning, der stammer fra danskeres forbrug af importerede produkter, tælles kun med i opgørelser for de lande, hvor produkterne eksporteres fra.

Det er ‘ikke’ muligt fortsat i CO2 regnskabet, at sende halvfabrikata jorden rundt, tre eller fire gange, før det færdige produkt lander på hylden, ved brug af en slags politisk indført skatte fritagelse finte, der ligner noget der kunne kommer fra Danske Bank, men det er politisk løndumpning for profitoptimering til magteliten.

Shipping er en slags skattespekulation, skattesvindel og skatteunddragelse, der skaber de ekstreme menneskeskabte klimaforandringer og skaber de eksistentielle udfordringer for os alle globalt, men forbliver et mørketal.

“International maritime shipping accounts for approximately 800 million tonnes of CO2 emissions a year, but it is not regulated by the Paris Agreement.

The UN’s International Maritime Organisation (IMO) has the task of launching initiatives to reduce the sector’s CO2 emissions, but it is proving difficult to agree on solid rules and restrictions.

The strong growth in the global population is causing a growing demand for maritime shipping, resulting in a tendency to increase CO2 emissions in the sector.”
Link: http://www.unepdtu.org/-/media/Sites/Uneprisoe/Working-Papers/2017/Worki...

Thomas Tanghus, Peter Beck-Lauritzen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar