Læserbrev

Europa-Parlamentet opdeler ikke borgerne i gode og dårlige alt efter om de stemmer

Valgkampagnen 'Denne gang stemmer jeg' skal hive folk til stemmeurnerne. Den skal ikke inddele folk i gode og dårlige borgere ud fra, om de stemmer
Valgkampagnen 'Denne gang stemmer jeg' skal hive folk til stemmeurnerne. Den skal ikke inddele folk i gode og dårlige borgere ud fra, om de stemmer

Francois Lenoir

11. januar 2019

»Der er behov for stærke transnationale institutioner for at løse grænseoverskridende problemer,« skriver Information i sin leder den 8. januar.

Hos Europa-Parlamentet i Danmark deler vi avisens ambition om at styrke det europæiske demokrati og fremme den politiske debat om EU.

Information nævner valgkampagnen ’Denne gang stemmer jeg. Her har cirka 1.500 danskere allerede meldt sig under fanerne på kampagnens hjemmeside og erklæret sig enige i målet om at slå et slag for demokratiet til Europa-Parlamentetsvalget den 26. maj.

Avisens leder indeholder dog nogle påstande om kampagnen, som vi ikke kan sidde overhørig.

Vi kunne ikke drømme om at inddele folk i gode og dårlige borgere ud fra, om de stemmer. Kampagnen har et langt bredere mål end bare at få stemmeprocenten i vejret til EP-valget.

Formålet er, at europæerne skal engagere sig i den europæiske del af vores demokrati og i fællesskab tage ansvar for Europas fremtid.

De frivillige i kampagnen opfordrer venner, familie og bekendte til også at engagere sig. De arrangerer events med fokus på valget. De husker folk på, hvor vigtigt det er at bidrage til demokratiet med en stemme på oplyst grundlag.

Når det er sagt, så har Information helt ret i, at stemmeprocenten til EP-valg generelt er alt for lav.

Den danske valgdeltagelse har ligget omkring de 50 procent, siden det første direkte valg til Europa-Parlamentet i 1979.

Information kæder den lave valgdeltagelse sammen med, at folk ikke føler sig repræsenteret i EU. I et demokrati sikres repræsentationen dog først og fremmest ved, at borgerne engagerer sig.

Derfor er formålet med ’Denne gang stemmer jeg-kampagnen, at vælgerne deltager i den demokratiske debat og giver deres mening til kende ved at stemme og stille krav til deres politikere.

Ifølge Eurobarometerundersøgelser mener 77 procent af danskerne, at det er meget vigtigt at stemme til EP-valget. 80 procent mener, at deres stemme tæller i EU. På begge parametre ligger Danmark helt i top på EU-plan.

Der er derfor grund til optimisme for alle, der håber på en levende demokratisk debat op til det danske EP-valg.

Anne Mette Vestergaard er chef for Europa-Parlamentets kontor i Danmark.

Borgerne er ikke dårlige mennesker, bare fordi de ikke stemmer – det er tværtimod et tegn på, at de ikke føler sig repræsenteret i systemet
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu