Læserbrev

Jeg er født i Danmark, alligevel har jeg ikke de samme borgerrettigheder som mine venner

Er det retfærdigt, at jeg skal op til indfødsretsprøven, selv om jeg er født i Danmark, dansk er mit modersmål, og jeg har gået i dansk skole hele livet?
15. januar 2019

Om to år fylder jeg 18 år. Inden da skal jeg tage stilling til, om jeg vil søge om statsborgerskab, eller om min opholdstilladelse blot skal forlænges.

Lige meget hvad jeg vælger, kommer jeg ikke til at opnå samme de demokratiske rettigheder som mine venner og veninder, den dag jeg bliver myndig.

Er det retfærdigt, at jeg skal op til indfødsretsprøven, selv om jeg er født i Danmark, dansk er mit modersmål, og jeg har gået i dansk skole hele livet? Det spørger jeg tit mig selv om.

Folk ser forbløffet på mig, når jeg fortæller dem, at jeg ikke er dansk statsborger.

»Jamen, er du ikke født i Danmark?« bliver jeg typisk spurgt om.

Svaret er jo. Mine forældres etnicitet er bosnisk, men jeg er født og opvokset her, og det er Danmark, jeg kender. På trods af det har jeg ikke de samme basale borgerrettigheder som min nabo.

For mig giver det ikke mening, at andengenerationsindvandrere bliver behandlet som andenrangsborgere. Jeg ser mig selv som en del af det danske samfund, hvor jeg personligt kun har intentioner om at bidrage og deltage aktivt. Men jeg forstår ikke, hvad der kræves af mig, før jeg kan få dansk statsborgerskab.

Det er simpelthen for bøvlet at blive dansker i dag. Lige meget hvor godt integreret du er, eller hvor mange frikadeller du for den sags skyld spiser, synes nogle af de danske politikere stadig, at reglerne ikke er stramme nok. Det forstår jeg slet ikke! Det er som om, at man ikke kan blive dansk nok nogensinde.

Vi skal som samfund være bedre til at råbe op om disse problemstillinger. Det vækker en stor skuffelse, og ikke mindst gør det mig ked af det, at jeg ikke har samme rettigheder som mine venner og veninder – udelukkende fordi mine forældre ikke er født i Danmark.

Det kunne jeg godt tænke mig, at politikerne gjorde op med, så vi efterkommere ikke skal bøvle med masser af bureaukratiske og besværlige processer, den dag vi bliver myndige. For jeg synes sgu ikke, at det er i orden, når det her er mit hjemland!

Amila Ibrisagic er gymnasieelev

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Tommy Clausen
  • Ebbe Wagner Smitt
  • Eva Schwanenflügel
  • Bisera Ibrisagic
  • Poul Anker Sørensen
  • Poul Erik Riis
Tommy Clausen, Ebbe Wagner Smitt, Eva Schwanenflügel, Bisera Ibrisagic, Poul Anker Sørensen og Poul Erik Riis anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maiken Mannstaedt

Kære Amila og kære Information -- ja hvor går denne kommentar egentlig hen ??
Jeg synes vi skal holde op med at kalde Amila og alle andre i hendes situation for " andengenerations indvandrere " hvor mange generationer skal man fortsætte med at tælle ?? er ikke en stor del af såkaldte "etniske" dansker også efterkommere af indvandrere ?? for xxx generationer siden. Jeg læste engang et interview med en i USA født kvinde hvis forældre var indvandret , hun insisterede på at være første generations amerikaner.
Så altså: Amila, du er FØRSTE GENERATIONS DANSKER og til lykke med det.
Maiken Mannstaedt

Tommy Clausen, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Poul Anker Sørensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Duus Nielsen og Poul Erik Riis anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Amila, helt enig i dit synspunkt.
Det er under lavmålet at behandle dig og andre som om I stadig var udlændinge.

Amila - det er altså ikke bare folk fra Balkan. Det er såmænd også min søn med dansk navn og hundredevis af danske forfædre og mødre, som lige nu står i den samme proces.

Tommy Clausen

Til og med jeg, der er dansk statsborgere, bliver kaldt for svensken... her på møn vår jeg boer.
Og sådan bliver det nok med at kalde mig, men det gør ikke så meget, for de der i gamle tider byggede Danmark op var udlæninger, oftest impoteret af kongemagten.