Kommentar

ISS og andre madleverandører bør tage klimaansvar og servere vegetarisk i kantinen

Hver eneste dag leverer ISS helt ekstreme mængder kød til mig og mine kolleger. Vores grønne private madindkøb forslår som en skrædder i helvede, hvis ikke kantiner, hoteller og restauranter tager ansvar for at skifte kødfarsen ud med plantefars
30. januar 2019

Vi ved det sådan set godt. Vores kødfyldte madvaner er en af de største årsager til vores nuværende klimakrise. Vi unge er i front, når det gælder den grønne kulinariske omstilling, og vi spiser mere og mere vegetarisk.

F.eks. kunne danske Naturli’ Foods sidste år rapportere, at deres veganske plantefars på ét år har taget over fem procent af markedsandelen for oksefars i Salling Groups butikker (Netto, Føtex, Bilka m.fl.).

Men imens vi individuelt tager ansvar og søger grønnere madvaner, oplever vi en lammende stilstand fra landets storkøkkener.

Oldnordisk kødkultur

Selv arbejder jeg på et kontor, hvis kantine dagligt får leveret frokost fra et af ISS’ danske storkøkkener. Kvalitetsmæssigt fejler maden ikke noget, men jeg får en decideret knude i maven, når jeg ser, hvor hovedløst ISS forbruger kød.

Hver eneste dag leverer de helt ekstreme mængder kød til mig og mine kolleger, og ISS’ egne foreslåede portioner normerer op til 400 gram kød pr. person pr. dag i vores kantine. Så meget spiser kun de færreste, og konsekvensen heraf er selvsagt også, at hver eneste frokost ender med, at det lokale kantinepersonale smider utallige bradepander nakkefilet, culottesteg og hjemmelavet kødpålæg direkte ud som affald.

Det kød, der ikke bliver spist, skal destrueres, og må i øvrigt ikke engang gives bort til værdigt trængende.

Summa summarum forslår vores hjemlige køkkenomstillinger som en skrædder i helvede, når man medregner forbruget i de danske storkøkkener.

De buldrer derudad efter en oldnordisk kødkulturel forestilling om, at more is more, og at en servering først er et måltid, når der er læsset en halv gris på tallerkenen. Det er det glade vanvid, og er helt indlysende totalt uholdbart.

Skift kødfarsen ud

Så nu til den mere optimistiske, løsningsorienterede del. Det er slet ikke umuligt for storkøkkenerne at rette op – tværtimod har mulighederne for omstilling aldrig været bedre.

I virkeligheden er ISS nemlig fremragende til vegetarisk madlavning, så længe det gælder salater, grøntsagstilbehør m.v. Det er kun, når det handler om hovedretter, at al fantasi og kreativitet udi råvarevalg forsvinder fra ISS’ køkkener, hvilket i virkeligheden er en kæmpe skam.

ISS demonstrerer netop dagligt, at de fuldt ud behersker lokale og sæsonaktuelle grøntsager – undtagen som hovedret. Grundlæggende giver det mig tiltro til, at ISS kan lave god mad, uafhængigt af om de vælger animalske eller vegetabilske råvarer.

ISS kunne jo starte i det små ved at skifte det vanebaserede kødforbrug ud med grønne alternativer: I rigtig mange retter kan kylling og gris skiftes direkte ud med tofu, seitan og lignende. Og endnu mere oplagt: vegansk og vegetarisk plantefars er i dag på så højt niveau, at den uden problemer kan erstatte det ekstremt klimabelastende hakkede oksekød.

Groft sagt er der ikke længere nogen hverken smagsmæssig, naturetisk eller moralsk undskyldning for at vælge oksefarsen: plantefarsen giver i 99 procent af alle tilfælde et resultat identisk med kødfarsens ditto.

Madleverandører, tag ansvar

Selv er jeg ikke kødfornægter. Jeg synes, kød smager fantastisk og fik eksempelvis selv serveret jordens lækreste flæskesteg til jul. Men de operative ord er her ’til jul’.

Det er på tide, at kød genvinder sin plads som den luksusvare, det i grunden burde være – og det indebærer, at vi gemmer den til særlige lejligheder.

Det giver en indiskutabel klimagevinst, og det decimerede kødforbrug ville også betyde en overgang fra vores industrialiserede, antibiotikafyldte dyreproduktion til færre, mindre og reelt bæredygtige landbrug.

Jeg anerkender, at jeg beder om noget af en vaneændring hos indkøbere og køkkenchefer derude i storkøkkenerne, men ISS er ressourcestærke, og de forandringer, jeg efterlyser, er ikke nogen, der ikke kan klares med et par ugers efteruddannelse.

Dette indlæg er i øvrigt ikke kun rettet mod ISS. Det er lige så meget rettet mod virksomheder som AB Catering, Kokken & Jomfruen og alle øvrige kantiner, hoteller og restauranter, som laver meget mad til mange mennesker. Det er jer, der står for størstedelen af madlavningen i Danmark, og I kan faktisk rykke rigtig meget ved i grunden at gøre rigtig lidt.

Klimaforandringerne er her nu, og de er dødsens alvorlige. Det er mit mareridt, at det bliver min eller mine børns generation, der ender med at lukke og slukke butikken Jorden, og for hver dag vi venter med at omstille, øger vi risikoen for, at mareridtet går i opfyldelse.

Det er mit håb, at I vil tage mit indlæg alvorligt og begynde at bidrage til løsningen frem for problemet.

Videnskaben beviser, hvor bevidste, intelligente og følende landbrugsdyr er. Veganere tillægger ikke dyr menneskelige og disneyficerede egenskaber, men anerkender, at de kan føle smerte, glæde og angst ligesom os – det har mennesker ikke monopol på
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Britta Hansen
Britta Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Biologisk forsvarlig mad er et bedre alternativ. Vi skal høste det overskud, vi på en biologisk asvarlig vis kan frembringe.
Skelnen mellem forskellige livsformer tilhører en religiøs forestillingsverden. Vi kan ubesværet ernære os af organismer, der ikke har naturlig beskyttelse mod os, smag, gift eller ufordøjelig struktur. Om deres indre transportsystemer er blod eller andre væsker er et taxanomisk interessant spørgsmål, men enæringsmæssig uvæsentlig.

Man kunne jo også, som så mange andre på arbejdsmarkedet, tage sin egen madpakke med?
I stedet for at forsøge sig med "Fødevare censur"?
Forøvrigt er der vel en gevaldig forskel på kaloriebehovet hos henholdsvis et kontormenneske og en jord og beton arbejder?
(Sidstnævnte får forøvrigt ikke arbejdsgivertilskud til kosten).

Bjarne Bisgaard Jensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Danny Hedegaard

Jeg er ret sikker på at ISS, ikke har nogen andre intentioner, end at levere det som kunden efterspørger, og som det samtidig er lønsomt for dem, at levere til din arbejdsplads kantine.

Det er derfor ikke ISS du rette din fokus mod, men din egen arbejdsgiver, og dine egne kolleger.

Det er jeres opgave at bestille den kost, I ønsker i jeres kantine.
Og hvis I ønsker, at det fortsat skal være ISS som leverer kosten i jeres kantine, så skal I også kunne garantere, at det fortsættende er så lønsomt for ISS at gøre det, at ISS ønsker at fortsætte som jeres leverandør.

Hvis ikke I kan det, så må I enten affinde jer med kødudvalget, som det er, eller I må tilkendegive jeres holdning ved, som Egon Stich så rigtigt skriver, at tage jeres egen madpakke med.

Jeg er ret sikker på, at det enten ender med, at alt forbliver ved det gamle, eller at ISS stopper som leverandør til jeres kantine, fordi for mange tager madpakke med hjemmefra, fordi I så ikke længere er en lønsom kunde.

Du må kort sagt igang med at overtale dine kolleger, til at ville det samme som dig.

Kan du det, så er jeg til gengæld ret sikker på at ISS selv, er græsk katolske omkring, hvad I foretrækker, at de leverer til jeres kantine - bare det er lønsomt:-)

Heri består ingen formodning fra min side, om at ISS er ligeglade med hverken klima udfordringen, eller miljøet.
Tværtimod, så tror jeg at ISS hellere end gerne vil bidrage til en bedre verden, hvis de vel at mærke får mulighed for det - den mulighed skal I give ISS, og ikke omvendt.

Den der betaler musikken, bestemmer som bekendt også hvad orkesteret skal spille.

Forbrugerne besidder den største magt i denne verden, de/I kan stemme med fødderne.

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Michael Boe, Bjarne Bisgaard Jensen, Gert Romme og Jens Winther anbefalede denne kommentar
Danny Hedegaard

Er jeg ene om at kunne ønske mig, bare en time til at kunne redigere en tekst, efter at man har oprettet den?
Nu har jeg igen, efter at have læst dobbelt korrektur overset et ord, som jeg skulle have skrevet i en sætning:-(

Ærgerligt med slå fejl og andet, når først det er for sent at rette det.
Må vel bare læse endnu bedre korrektur:-)

Venlig hilsen
Danny Hedegaard