Læserbrev

Mattias Tesfaye: Der er nødt til at være noget, der binder danskerne sammen

Jeg forlanger ikke, at folk skal tale om Kim Larsen. Men jeg vil fastholde, at der er grund til bekymring over, at vi er fælles om stadig mindre i Danmark
1. februar 2019

Klummeskribent Karen Syberg skriver den 29. januar en frygtelig masse sludder om mine holdninger til integration. Klummen handlede om mit møde med et par unge teenagere, der ikke havde hørt om Kim Larsens død.

Først og fremmest forlanger jeg ikke, at folk skal tale om Kim Larsen. Folk må tale om det, de vil.

Men jeg vil fastholde, at der er grund til bekymring over, at vi er fælles om stadig mindre i Danmark.

Vi bor stadig mere opdelt. Vores børn går i stadig mindre grad i skole med hinanden. Vi får i stadig mindre grad vores nyheder fra de samme medier. Og ved sidste folketingsvalg så vi den mest polariserede stemmeafgivning i al den tid, jeg kan huske.

På Nørrebro fik Alternativet 18 procent, mens DF fik fem. I Aabenraa fik DF 32 procent, mens Alternativet fik to.

Vores bopæl, uddannelse, beskæftigelse og kulturelle baggrund betyder altså stadig mere for vores politiske holdninger.

Jeg vil godt være helt ærlig. Jeg er bekymret for sammenhængskraften i Danmark.

Og jeg synes, det har været beskæmmende at se, hvordan så mange debattører, meningsdannere, journalister og andre i Twitter-segmentet latterliggør denne udfordring for vores samfund.

Det er let nok, hvis man har sit på det tørre.

Men hvis vi skal opretholde et samfund, hvor vi omfordeler meget af samfundets samlede indkomst, er borgerne nødt til at være i samme båd.

Vi skal ikke blot være statsborgere, men også medborgere. Vores relation skal ikke blot være juridisk, men også kulturelt funderet.

Der er nødt til at være noget, der binder den unge akademiker fra København sammen med en industriarbejder i Aabenraa. Noget, der binder de teenagedrenge med udenlandsk baggrund, jeg fik en sludder med, sammen med en pensioneret fiskerkone i Thisted.

Her fra Christiansborg kan vi understøtte dette med en fælles folkeskole, public service og meget andet god lovgivning. Men den stærkeste samhørighed skabes, når vi frivilligt mødes på kryds og tværs om noget, vi er fælles om.

Mozart sagde vistnok engang, at musik er det, der sker mellem tonerne. Et samfund er det, der sker mellem paragrafferne.

Vi kan ikke lovgive om, at Peters forældre vasker trøjerne for drengenes fodboldhold inden næste kamp. Vi kan ikke beslutte, at Mohammeds mor er med til at planlægge Lucia-optoget i børnehaven. Vi kan ikke forlange, at hver eneste borger skal kende til Kim Larsens død.

Men vi bør være bekymrede, når det ikke sker. Det vil jeg fastholde.

Mattias Tesfaye er integrationsordfører (S).

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Erik Fuglsang
  • Morten Pedersen
  • Runa Lystlund
  • Kim Folke Knudsen
  • Carsten Hansen
Erik Fuglsang, Morten Pedersen, Runa Lystlund, Kim Folke Knudsen og Carsten Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Poul Anker Sørensen

Mattias Tesfaye , du kan jo starte med, at i omfordeler MEGET mere af samfundets samlede indkomst, så borgerne kommer i samme båd.

Steffen Gliese, Bjarne Bisgaard Jensen, David Engelby, Jonna Jensen, Eva Schwanenflügel, Jakob Silberbrandt, Lillian Larsen, Flemming Berger, Olav Bo Hessellund, Steen Obel, Else Marie Arevad, Bjarne Jørgensen, Mogens Holme, Jens Kofoed, Viggo Helth, Britta Hansen, Gert Romme, Ib Gram-Jensen, Jørn Andersen, Christian Mondrup, Karsten Aaen, Katrine Damm, Tino Rozzo, Marianne Stockmarr, Werner Gass, Ete Forchhammer , Tommy Clausen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Jamen, det er der da: det politiske system og de institutioner, der udgør samfundets fundament.

Niels Duus Nielsen, Kim Folke Knudsen, Bjarne Jørgensen, Lars Løfgren, Ib Gram-Jensen, Karsten Aaen, Marianne Stockmarr, Tommy Clausen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

Først tog "Socialdemokratiet" venstres økonomiske politik til sig, som "Nødvendighedens politik", så tog "Socialdemokratiet" Dansk Folkepartis værdipolitik til sig!
Hvad fa.... er der tilbage af S...???
Magten...!!!

Lise Lotte Rahbek, Niels Duus Nielsen, David Engelby, Eva Schwanenflügel, Jakob Silberbrandt, Lillian Larsen, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Steen Obel, Søren Sandberg-Hedelund, Else Marie Arevad, Mogens Holme, Jette Steensen, Viggo Helth, Britta Hansen, lars helde, Gert Romme, Randi Overgård, Tue Romanow, Ib Gram-Jensen, Jørn Andersen, Kim Houmøller, Karsten Aaen, Ebbe Overbye, Anne Mette Jørgensen, Tino Rozzo, Katrine Damm, Niels Østergård, Marianne Stockmarr, Ete Forchhammer , Frede Jørgensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Tommy Clausen, Hans Larsen, Torben Skov, Steffen Gliese og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Nej, det er netop, fordi folk ikke er i samme båd, at det er nødvendigt - men også muligt - at omfordele. Der er et udtryk for det moderne velfærdssamfund, vi har, og det er et forestillet fællesskab: vi har alle hver vores interesser, roller og miljø, men vi kommer til sammen i det demokratiske samfund med dets grundlæggende sikkerhed for alle imod de forskellige typer af sociale begivenheder, der kan ramme os.
Det er også en understregning af, at det kun er en del af de nødvendige og ønskværdige opgaver i samfundet, der direkte baserer sig på at skabe økonomisk overskud, og det er, reelt, dem, der kan eksporteres til udlandet; for alle andre opgaver er der tale om, at vi ud fra hver vores særlige personlighed bidrager til et mangfoldigt samfund, som er rammen om den fælles eksistens.

Kim Folke Knudsen, Karsten Aaen, Lars Løfgren, Marianne Stockmarr, Werner Gass og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar

Matthias -
jeg er skam også bekymret for sammenhængskraften i Danmark. Men for mig går den nu mere på, at jeg som kontanthjælpsmodtager - ramt af det berømte loft plus sanktioner, når der faktisk ikke Er job at søge - slet ikke har råd til deltage i "samfundet" Jeg har ikke råd til at deltage i foreningarbejde etc. Her i Odense har man i det nye Odeon lavet et udmærket tiltag, hvor folk kan mødes og spise sammen. Desværre er svarer prisen på at deltage til ca. 4 dages madbudget i min økomoni. Og for familien med 3 børn på et kontanthjælpsbudget - glem det. Det at mødes i nye fællesskaber er et middelklasseprivilegium Der er mange andre i samme situation som jeg - en del af dem som direkte resultat af den sidste S- regerings reformiver, hvor Mette Frederiksen stod som afsender.
Som resultatet af kontanthjælpsloftet har jeg måtte opgive såvel mit abonnment til fitnescentret, hvor jeg træner for at mindske generne af min slidgigt, avisabonnement - forget it. Det har jeg ellers altid haft for at kunne orientere mig og følge med i dagens politiske virkelighed. Jeg har efterhånden ingen muligheder for at deltage i nogen form for social liv endsige fora, hvor man kan være aktiv som engageret borger. Jeres svar til os er en kommision, der skal se på ydelserne. For helvede mand - SKAM JER. I er så fikserede på at udstille nogle få "fremmedes" angivelige mangel på tilhørsforhold, at I glemmer alle os, I har ladt i stikken med "reformer".
Nej undskyld, jeg glemte at det faktisk er meningen - hellere snakke om nogle indvandrerunges angivelige uvidenhed om Kim Larsens død end garantere ordentlige vilkår for os så langt nede på bunden, at vi misunder dem, der knokler for minimumslønnen- fordi de er økonomisk rige i forhold til os.

Lise Lotte Rahbek, Egon Stich, Niels Duus Nielsen, David Breuer, Jonna Jensen, Eva Schwanenflügel, Vivi Rindom, Lillian Larsen, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Olav Bo Hessellund, Steen Obel, Jørgen Mathiasen, Søren Sandberg-Hedelund, Else Marie Arevad, Bjarne Jørgensen, Mogens Holme, Ivan Mortensen, Bjørn Pedersen, Kristian Aa Rasmussen, Britta Hansen, lars helde, Randi Overgård, Tue Romanow, Ib Gram-Jensen, Jørn Andersen, Christian Mondrup, Ebbe Overbye, Kim Houmøller, Karsten Aaen, Anne Mette Jørgensen, Birthe Lauridsen, Katrine Damm, Lars Løfgren, Marianne Stockmarr, Werner Gass, Ete Forchhammer , Bjarne Bisgaard Jensen, Tommy Clausen, Susanne Schmidt, Steffen Gliese, Philip B. Johnsen, Torben Skov og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Når man nu ikke går ind for integration, hvorfor så kale sig integrationsordfører?

Bjarne Bisgaard Jensen, David Engelby, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen, Steen Obel, Søren Sandberg-Hedelund, Mogens Holme, Viggo Helth, Britta Hansen, Gert Romme, Hans Larsen, Nis Jørgensen, Karsten Aaen, Anne Mette Jørgensen, Marianne Stockmarr, Tommy Clausen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Susanne Schmidt

Hvis vi skal være fælles og sidde på skødet af hinanden så støt dansk kultur, kunst, musik og film og stop den evige leflen for alt der udkommer på engelsk. Billigt amerikansk og britisk tv har vidst nået sit mætningspunkt.

Kim Folke Knudsen, Steen Obel, Søren Sandberg-Hedelund, Jørn Andersen, Karsten Aaen, Lars Løfgren og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Sammenhængskraften kan styrkes bl.a. ved ,at I Folketingspolitikere tillader, at boligselskaberne kan bygge billige boliger i alle områder og i alle kommuner. Lav dog love hvor lejeboligers grunde bliver billigere osv. så de kan opføres til en pris, som lavtlønnede kan betale. Hold op med at tage Landsbyggefondens penge til andet formål . Tag samme hensyn til lejerne som I tager til boligejerne.

Eva Schwanenflügel, Vivi Rindom, Jakob Silberbrandt, Kim Folke Knudsen, Steen Obel, Søren Sandberg-Hedelund, P.G. Olsen, Tue Romanow, Karsten Aaen, Anne Mette Jørgensen, Birthe Lauridsen, Marianne Stockmarr og Werner Gass anbefalede denne kommentar
Nils Lauritzen

Mattias har for længst glemt sit udgangspunkt. Han er blevet kulturproducent og Mozartfeinschmecker, der kan sidder tilbagelænet i designermøbler i åndfuld samtale med ligestillede om de lavere klassers forpligtelse til at understøtte det system, der begunstiger overklassen.
Mette tog samme tur. Fra oprigtig indignation over ydmygelserne af de ringest stillede til magthungrende selvfedme og komplet ligegyldighed overfor de mennesker, der behøver fortaleren mest.

Egon Stich, Niels Duus Nielsen, David Breuer, Eva Schwanenflügel, Vagn Buch-Pedersen, Steen Obel, Søren Sandberg-Hedelund, Mogens Holme, Ivan Mortensen, Britta Hansen, lars helde, Randi Overgård, Tue Romanow, Karsten Aaen, Niels Østergård, Marianne Stockmarr, Frede Jørgensen, Bjarne Bisgaard Jensen og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar
Kurt Svennevig Christensen

Jeg tror ikke Mattias ved det, men det er et faktum at det netop er post-Nyrup Socialdemokratiet som har sat sammenhængskraften over styr. Nu er det store spørgsmål om Socialdemokratiet anno 2019, med Mette, Sass og Mattias ved roret, får vores samfund til at hænge bedre sammen - igen?

David Breuer, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Jakob Silberbrandt, Kim Folke Knudsen, Olav Bo Hessellund, Viggo Helth, Jørn Andersen, Karsten Aaen, Marianne Stockmarr, Frede Jørgensen, Werner Gass og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Tænk, hvis det havde været Benny Andersens død der havde givet anledning til MT's forundring over nogles uvidenhed...Tænk, hvis det havde været uvidenhed om et lukket bibliotek, en nedlagt højskole, en forringet uddannelse eller andet af sand betydning for sammenhængskraften der havde givet anledning til S-politikerens forundring?

Bjarne Bisgaard Jensen, Egon Stich, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Lillian Larsen, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Søren Sandberg-Hedelund, lars helde, Jørn Andersen, Karsten Aaen, Anne Mette Jørgensen, Torben K L Jensen, Kim Houmøller, Lars Løfgren, Marianne Stockmarr og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Sammenhængningskraft ! Er det ensartethed eller er det tolerance over for forskellighed. Er det centralismens krav om integration i form af Jantelovsagtige regler og love.

Mangel på samme - er det stridigheder, ghettolov, skyderi i gaderne og almindelig mistillid til anderledes tænkende og agerende borgerne. Er det frygt og mistillid. Er det forståeligt.

Tak til Mathias for at rejse dette spørgsmål. Bare pas på med ikke at presse noget ned over befolkningen fra det centralistisk tænkende Christiansborg.

Anne Mette Jørgensen

Ca. db. så gammel som Tesfaye. I min barndom og ungdom var det nærmest skåret i granit, hvem der var hvem. Bønder var venstre, købmænd og borgerskabet var konservative, arbejderne var Socialdemokrater, lidt VS og SF og de intellektuelle var radikale.
På Højskolerne, som alle dengang havde mulighed for, skabte forståelse for hinanden. Tilskuddene er raslet ned som til efterskolerne og nu er det kun de ressourcestærke der har råd.
Noget af det fineste vi har og hvor alle kan mødes uden krav.
S. har kun i fordums tid kæret sig om de med mest behov, men det lykkes dem til stadighed, at synge sangen.
Stuntet med Kim Larsen lyder besnærende men kunne det ikke tænkes, at de unge spurgte som optakt til en samtale.

Egon Stich, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Karsten Aaen, Kim Folke Knudsen, Jørn Andersen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Sammensætningen i samfundet afspejler heller sammensætningen af debattører her på siderne.

Ude i den virkelige verden er der et kæmpe flertal der deler en bekymring over den måde samfundet opdeler sig på. Ikke alle ser ens på på problematikkerne. Der er lige fra SF der erkender reelle problemer omkring integration, til DF der skærer alle over én kam.
Herinde er der et kæmpe flertal der skærer alle fra SF over S og V til DF over èn kam.

Chris David Bonde Henriksen, Egon Stich og Morten Pedersen anbefalede denne kommentar

Der er skam een ting, som synes at binde os danskere sammen; at sparke nedad!

Egon Stich, Steffen Gliese, Kim Folke Knudsen, Vagn Buch-Pedersen og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Kurt Svennevig Christensen

Carsten Hansen: Jeg bliver forstemt når debattører føler sig kaldet til at bruge termen "ude i den virkelige verden". Dermed må du jo mene at du og ex. Mattias, hører mere til virkeligheden end andre? Hører debatten her på sitet og andre steder så ikke til den virkelige verden? Den "virkelige verden" er noget af det mest mystiske jeg kender, men jeg kan forstå at et kæmpe flertal alligevel bekender sig til dén.

Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger og Niels Østergård anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Kurt Svenning.

Du misforstår.

Den virkelige verden er derude hvor tingene sker, ude i hele samfundet.
Denne lille verden herinde er ikke den hele virkelige verden.

Chris David Bonde Henriksen, Erik Fuglsang, Egon Stich og Morten Pedersen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Med andre ord (som ment i mit første indlæg)

Det meningsflertal der er herinde er i kæmpe mindretal i Danmark som sådan.

Chris David Bonde Henriksen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Ib Gram-Jensen

Mattias Tesfaye,
Jeg ønsker absolut ikke at have noget som helst fællesskab med dig, hvis det kræver, at jeg tilegner mig en eller anden dansk kulturel fællesnævner - som skal defineres af hvem? De politikere, der har ondt alle vegne over religion, påklædning, navngivning, håndtryk og spisevaner? Det er som flere i kommentarerne har gjort opmærksom på demokratiske institutioner og reel social solidaritet, et fællesskab kan bygge på - der kan så være uenighed om, hvad det kræver, faktiske modsætningsforhold i et samfund bør vel ikke nødvendigvis fejes ind under et gulvtæppe af (pseudo)fællesskab?

Der har altid været forskelle i livsform, meninger og partivalg mellem land og by, forskellige erhverv og de klasser, socialdemokratiet synes at have glemt alt om. "Sammenhængskraften", som er blevet et mantra, har historien igennem også betydet, at de dårligere stillede fandt sig i uligheden. Det var ikke bare ved at appellere til sammenhængskraften på tværs af klasseskel, men også ved at skære de reelle modsætninger ud i pap, at socialdemokrati og fagbevægelse fik skabt en massebevægelse og formindsket nogle af klasseskellenes konsekvenser - dog uden at komme til ondets rod og afskaffe skellene. Og nu vil man hellere tale om sammenhængskraft og kulturelt fællesskab, end om den faktiske ulighed, der igen er voksende. Det er ikke bare bagvendt, det virker også temmelig ynkeligt.

Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek, Jørn Andersen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Karsten Aaen, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Steen Obel, Mogens Holme, Samuel Grønlund, P.G. Olsen, Britta Hansen, lars helde og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Når for en sjælden gangs skyld, der endelig er en socialdemokrat, som lyder til at mene, hvad han siger, synes jeg, vi skal tage hatten af eller i det mindste sige pænt goddag. Hvorfor så mange bliver så sure, forstår jeg ikke.

Morten Simonsen, Chris David Bonde Henriksen, Erik Fuglsang, Niels K. Nielsen og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Finn Jakobsen

Jeg tror ikke vi er enige om så meget; men vi kommer nok ikke til at høste mange anbefalinger i denne tråd.
Men hvad pokker; Vi er jo alle sammen en af vores egen lille verden herinde.

;-)

Jeg er sikker på at (håndtryks- ) Mattias mener, at det er indvandrer, der er et problem for sammenhængskraften i vores land, men det er åbenbart ikke så nemt at skrive. Så han ender med at gøre modsætningen Alternativet (By) og DF (land) til et problem? Og så siger han at Karen sludre.....

Tænk at man kan blive politisk ordføre i Danmark, når man er så naiv, som Mattias Tesfaye viser her.

Det eneste der binder os sammen med resten af Danmark, det er udelukkende de oplysningsskemaer, vi hvert år får tilsendt fra det danske skattevæsen. De klargør samtidig, at det er strafbart ikke at indgive korrekte oplysninger, for på egen hånd har Skat ikke mulighed for at skaffe dem.

Men den politik som det land, der gerne modtager vores skattebetaling, fører, den er vi på en lang række områder helt uenige i. Men så er det jo også bekvemt, at man for snart 15 år siden fratog os retten til at stemme i Danmark.

Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Karsten Aaen, Kim Folke Knudsen og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Det lyder alt sammen meget godt, og dog. Hvordan skal en pensioneret fiskerkone i Thisted, der dagligt bombarderes med jeres xenofobi, kunne få noget til fælles med den unge invandredreng, som fastholdes i rollen som en del af skræmmebilledet hans jævnaldrende banditter åbenbart ser som svaret på alle deres genvordigheder? Og så er det da også sjovt at du mener at en lille muslimsk pige skulle blive mere dansk af at deltage i det årlige Luciaoptog, som er en kristen Svensk tradition fra 1928. :-) Men det mener du jo heller ikke rigtigt, gør du vel? Du er oprigtigt bekymret over jeres vælgere fløjter til højre og venstre, og det kan jeg godt forstå. Men hvad så med at få støvet de røde faner af og ihukomme hvem i burde repræsentere i Folketinget. Og så stoppe jeres stemmefiskeri blandt "Det store tavse egoistiske flertal", som vil stemme på hvad som helst bare deres boliger bliver ved med at stige i pris, samtidigt med at deres lønninger og private pensioner så rigeligt lader dem nyde et liv, hele livet, som de unge invandredrenge kun tør drømme om når de sidder grådkvalte tilbage fordi deres forældre ikke har råd til at betale til fodboldklubbens årlige brugerbetalte træningstur til Club la Santa.

Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Vivi Rindom, Steffen Gliese, Flemming Berger, Steen Obel, Hans Larsen, Kurt Svennevig Christensen og Torben Skov anbefalede denne kommentar

@ Finn Jakobsen,

Jeg har faktisk været aktiv socialdemokrat siden jeg var ganske ung og senere i en meget stor del at mit voksne liv. Og det har jeg været, fordi jeg ved, hvad partiet har gjort for danskerne, og fordi jeg tror på partiets ideologi omkring, at alle er lige og har lige rettigheder.

Men jeg er ikke socialdemokrat mere. Jeg meldte mig ud på et tidspunkt hvor grundlaget for partiets politik endnu var helt intakt, men hvor parti-toppen begyndte at kræve, at vælgerforeningerne ikke måtte have andre meninger end partitoppen.

Og efter min opfattelse, og det jeg kendt til partiet indefra, er det mere ikke det gamle og fine socialdemokrati, som har givet os frihed og velfærd. Derfor syntes jeg absolut ikke "det er en socialdemokrat, som lyder til at mene, hvad han siger". Jeg syntes faktisk slet ikke, at Mattias Tesfaye står for de ægte socialdemokratiske værdier, men ser man på den nuværende parti-top, er han absolut ikke alene.

Bjarne Bisgaard Jensen, Kurt Svennevig Christensen, Egon Stich, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Karsten Aaen, Kim Folke Knudsen, Vagn Buch-Pedersen og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar

Jeg er bestemt heller ikke glad for den tiltagende danske xenofobi. Det tror jeg heller ikke MT er. Men han er jo også en partisoldat, der skal søge at dække flanken af. Og i den sammenhæng er det ikke så ilde, at han tager fat i nogle reelle forhold omkring vores 'vi'.

Søren Kristensen

Der er masser der binder danskerne sammen:
Folketingsvalg. Hvor vi vælger de samme håbløse politikere igen og igen.
X-faktor. Programmet hvor vi kårer talenter, som er glemt året efter.
Kender du typen. Programmet hvor enhver med en indkomst over 500.000 kan få sit hjem vist i tv.
Håndbold. En kontaktsportsgren vi selv har opfundet og som vi pt. også er næste pinligt bedst til.
Kulturel protektionisme. En disciplin vi er fælles med hele den vestlige verden om, især England.
Klimaforandring. En disciplin, ligesom vejret, der som bekendt ikke kan gøres noget ved.
Juleaften. En fest, hvor vi fejrer andesteg, levende lys og glimtet i hinandens portvinsøjne.
Jørgens Tour de France. Et sted hvor vi kan holde ferie med kultureliten, uden at forlade sofaen.
Kongehuset. En institution som til stadighed har til formål at aspirere og holde sammen på riget.
Bilerne. Et transportmiddel indrettet til en familie på fire og hvor der er biler er der en vej.

Men det rigtig at vi ikke længere er fælles om:
Posthuset. Et sted hvor man kunne nøjes med at sende og modtage post.
Monopol-tv. Et sted hvor røde lejesvende bragte Danmark sammen, ikke mindst børnene.
Socialdemokratiet. Et parti som bragte socialdemokrater og dermed 50% af befolkningen sammen.
Seksdagsløbet. Et proforma-cykelløb, som i virkeligheden handlede om eskapisme og druk.
Studenterbrød. En billig kage, som er alt for billig til nutidens curlede 12-tals yngel.

Men den helt store forskel på dengang og nu er digitaliseringen, som afstedkommer social fragmentering, fordi alle har mulighed for at blive hørt og set samtidig. Resultat: For at få bare lidt struktur i kaos, er vi hver for sig, nødt til at finde vores eget revir eller segment, om du vil. Med eller uden høretelefoner.

Erik Fuglsang, Eva Schwanenflügel, Jørn Andersen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Vagn Buch-Pedersen

En gang var noget af det, der bandt om ikke alle så mange danskere sammen stoltheden over at være danske, fordi vi blev mødt med en langt større respekt ude i verden, end vort lands størrelse egentlig berettigede til. Det gjorde vi, fordi vi kæmpede for ret og rimelighed også på den store scene, hvor Danmark gang på gang stod i forreste række, når det skulle slås endnu et slag for de konventioner og de menneskerettigheder, som nu er ved at blive til et skældsord blandt Mattias Tesfayes politiske venner både som Henrik Sass Larsen i S og i partier som V og ikke mindst DF. Det var dengang, vi var stolte af at yde nødhjælp og af vore nødhjælpsorganisationers arbejde ude i verden, som også var med til at skabe respekt for det lille land, der var villig til at yde stort, når det gjaldt, og hvor denne indsats i dag hånligt betegnes som "godhedsindustrien". Det var dengang vi ikke havde politikere som arbejdede for splittelse, men som ville de mennesker, der kom hertil, og som ikke delte mennesker i et benhårdt Dem og OS, og som ikke med strittende pegefinger kunne fortælle en ung mand - født, opvokset, udannet fra vuggestue til gymnasium, aktiv i demokratisk arbejde - at "Dansk, det bliver du aldrig", som vi har set en rethaverisk Martin Henriksen gøre det i Debatten på DR TV, fordi den ene af drengens forældre var af udenlandsk herkomst. Og hvordan du, Martin Tesfaye, så har det med det, når du er sammen med MH, det undrer jeg mig stadig over.
Men det er blot nogle af de ting, vi har været fælles om, og som skabte sammenhængskraft og stolthed og glæde over at være dansk, når vi oplevede respekten uden i verden. Sådan er det ikke mere. Takket være dig og dine, Martin Tesfaye, så kendes vi nu for smykkelov, burkalov, ghetolove og senest håndtrykslov og ideen om at sende folk ud på en øde ø, hvor forholdene kun lige skal overholde de krav, der stilles i de konventioner, din partifælle Henrik Sass gerne vil vende ryggen.
Men det var et fællesskab, der rakte på tværs af generationer og sociale lag, og det kan du og dit parti være med til at rette op på - hvis i tør for DF.

Lars Løfgren, Bjarne Bisgaard Jensen, Kurt Svennevig Christensen, Egon Stich, Niels Duus Nielsen, Jørn Andersen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Herdis Weins, Lillian Larsen, Karsten Aaen og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Mattias Tesfaye er jo selv en nyintegreret Socialdemokrat med en lidt mere rød fortid i andre partier. Han har været igennem hans eget personlige integrationsprojekt, som nu har gjort ham til et fremtrædende socialdemokratisk Folketingsmedlem.

Jeg er ikke Socialdemokrat men liberal af sindelag vel og mærke, at liberalismen tager udgangspunkt i menneskets og familiens frihed ikke et økonomisk systems frihed, hvis dette løber løbsk og skaber klimaødelæggelse, social ulighed og manglende ansvar for de mennesker i samfundet, som ikke fik den samme opvækst som mine forældre gav undertegnede selv.

Derfor ser jeg her en manglende sammenhængskraft mellem de partier som nu hævder, at de er liberale og de samme partiers blinde støtte til et økonomisk system Neoliberalismen, som har ødelagt tilværelsen for rigtig mange og skabt utallige konflikter og sociale kløfter i samfundet. Det er ikke medlemmerne af de liberale partier, som alle har stemt for det neoliberale økonomiske system. Det er skabt af bankerne og de finansielle institutioner og af den rige overklasse, som ikke ønsker at bidrage til et samfund, hvor fællesskab tæller.

Jeg er med andre ord i dilemaet, svigter de liberale partier i Danmark og skal jeg tage konsekvensen her af og stemme på et parti, som jeg ikke deler ideologi med Enhedslisten men et parti som jeg har stor personlig respekt og anerkendelse for.

Jeg tænker, at den samme oplevelse af manglende sammenhængskraft hos Socialdemokraterne gør sig gældende. Partiet har siden år 2009 bevæget sig fra Fair Løsning til en model for samfundet nu, som indeholder hvad ? Ved I det Kære Socialdemokrater for det forekommer mig ikke særligt tydeligt, hvad er Jeres vision for det komplicerede 2019 og årene frem ??

Hvor er solidariteten henne, når et parti vælger den nemme løsning, at hænge de flygtninge og indvandrer ud, som har sværest ved at klare springet fra deres hjemland til en dansk virkelighed ?

Hvor er solidariteten henne i et parti som vælger at fængsle hjemløse mennesker, der intet har end en madras måske og livet på gaden i evig usikkehed og frygt for fremtiden ?

Hvor er solidariteten med lejerne henne i et parti, som vil spille skak med de almennyttige boligforeninger og rive almindelige menneskers hjem ned hen over hovedet på beboerne ?

Er det ikke her Socialdemokraterne skulle påtage sig den lidt mere besværlige løsning at vise vejen ind i det danske samfund for de borgere, fremfor at hænge dem ud sammen med DF ?

Er det ikke her det sociale kompas må få Socialdemokraterne til ALTID at vælge at være på de hjemløses side og på lejernes side i stedet for at spille borgerne ud mod hinanden ?

Såvel Det Radikale Venstre som Socialdemokraterne traf i år 2011 det helt igennem forkerte valg, at drage den konklusion. Vi viderefører den forrige borgerlige regerings økonomiske politik. Hvorfor skulle alle de vælgere, som den gang stemte for en anden regering mødes med det svar, at I får den samme politik som den forrige Regering har ført med social ulighed til følge ?

Det svigt førte til bruddet mellem Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre. Den ene part har ikke noget at takke den anden for i den sammenhæng.

Dagpengereform.
Førtidspensionsreformen.
Lærere og Folkeskolen.

Nu er det så tid til at finde sammenhængskraften i Rød blok frem igen og det gælder for begge partier. For der bliver ingen holdbar S Regering uden en eller anden forståelse med Det Radikale Venstre og de andre partier Alternativet, Enhedslisten, SF, som skal levere stemmer til en kommende Centrum Venstre Regering. Det er den sammehængskraft som Mattias Tesfaye på de indre linier bør interessere sig for.

Det Radikale Venstre skal bringes til at erkende, at internationale organisationer ikke kan løse alle integrations og indvandringsproblemer i Danmark og at konventioner ikke er en hellig ko, hvis de fører til, at vi ikke kan udvise kriminelle borgere, der ikke har dansk statsborgerskab. Det Radikale Venstre skal bringes til at erkende, at antallet betyder noget, men det er ikke det samme, som at Danmark konsekvent skal nægte at påtage sig et ansvar for flygtninge og indvandrer her i landet og i udlandet.

Socialdemokraterne skal bringes til forståelse, at det ikke nytter noget at kræve nedsat pension og flere penge til dit og dat uden at pege på finansiering. Der må være grænser for hvor meget borgerne skal beskattes af deres egne skabte værdier. Det nytter ikke at beskatte virksomhederne og den fri næring ud af landet, for så taber vi allesammen velfærd.

Klima og miljø.
Genoprettelse af den kollektive trafik
Udvikling i by og på land til gavn for alle danskere.
Fjernelse af de lave fattigdomsydelser.
En ærlig og reel Førtidspension for nedslidte borgere.
Genopbygning af en progressiv og udviklende medie og kulturpolitik.
Genopbygning af tillid til SKAT.

Kom så i gang tak i stedet for al den snak om vores Kære nu afdøde folkesanger for hele Danmark Kim Larsen.

Niels Duus Nielsen, Jørn Andersen, Eva Schwanenflügel, Herdis Weins og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Fin artikel fra Tesfaye.

Han vil ikke bestemme noget som helst , blot påpege at vores samfund bliver mere og mere opdelt..

Vi skulle jo nødigt ende som USA hvor de forskellige klasser og etniciteter lever isoleret hver for sig
eller som i Sverige/England og Frankrig hvor "No-Go-Zones" for politi og brandvæsen er en realitet; Også selv om man nogle steder kalder det noget andet.

Danmark, danskere eller folk til højre fra Ø og Å-segmentet er ikke mere "xenofobiske" eller "racistiske" end alle mulige andre steder. Der er ingen grund til at være "flove over at være dansker" .

Ufatteligt hvad folk der ser racisme bag hver en busk, kan tolke ud af et nuanceret indlæg fra en socialdemokrat.
Herinde er vel i omegnen af 80 % der tilhører Ø-Å-B-vælgerskaren. Derude hvor tingene afgøres er tallet max. 20%. Og heldigvis for det.

Skal vi nogensinde få bugt med integrationproblemerne (Som ikke er pointen i hele indlægget) så skal det ske uden deltagelse fra Ø-Å-B men så sandelig også fra O og D Yderpunkterne har sjældent noget brugbart at byde ind med.

Chris David Bonde Henriksen, Erik Fuglsang, Martin Sørensen, Niels K. Nielsen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar
Niels K. Nielsen

Fint indlæg fra Tesfaye, der som en klog socialdemokrat er bevidst om, at Velfærdsstaten bryder sammen, hvis ikke der er sammenhængskraft i samfundet, idet verdens højeste skatte- og afgiftstryk kun lader sig praktisere, så længe betalerne accepterer regningen og umyndiggørelsen.

Årsagen til verdens højeste skatte- og afgiftstryk er, at vor styreform har den systemfejl, at man kan stemme sig til andres penge.
Kritik holdes nede med den daglig messen for velfærdsreligionen.

Men Tesfaye ved, at det alligevel ikke holder på den lange bane, hvis opbakningen til velfærdsreligionen svækkes blandt dem, der betaler gildet.

Chris David Bonde Henriksen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar

Morten Jensen.
Der er ikke mange, der længere ved hvad Luciaoptoget går ud på. Jeg arbejdede engang i en frivillig organisation, hvor mange deltog og hvor udviklingshæmmede også deltog i diverse arrangementer.

Den gladeste luciabrud jeg nogensinde har set, var en arabisk ung mand, 2 meter høj og 130 kilo. Så dig ikke, at vi ikke kan få fælles værdier.

Mange drenge vil også gerne være luciabrude. Vi er trods alt kommet lidt længere.

Det er skolen, der bliver nød til at være primus motor for at indvandrere begynder at føle et fællesskab med danskere. Det begynder med børnene.

Til Mattias Tesfaye.
Man kan ikke føle sig som en del af et dansk fællesskab, hvis man konstant bliver mindet om, at man ikke hører til. Så holder man op med at lytte og vender sig indad.

Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Aaen, Ib Gram-Jensen, Gert Romme, Rikke Nielsen, Steffen Gliese, Grethe Preisler og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Sammenhængskraft er lig med ensretning, som er lig med et folk, der er nemmere at styre, fordi de er blevet præpareret/tvunget til at tænke og føle ens. En meget feudal tankegang.

Vi lever (stadig) i et frit samfund, hvor det er tilladt at tænke og handle selvstændigt - så længe man i hvert fald spiser svin, giver hånd og går i noget bestemt tøj.

Lad os nu passe på resterne af den frihed.

P.S. Jeg hverken græd eller gik i hellig proces. da Kim Larsen døde. Til gengæld erkender jeg, at jeg kneb en tåre, da David Bowie døde. Skal jeg så have frataget mit statsborgerskab.

Jens Christensen, Erik Fuglsang og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

"Sammenhængskraft er lig med ensretning" !
Det er jo ren lommefilosofi.

Sammenhængskraft betyder oprindeligt noget der binder forskellige ting sammen inden for fysikkens verden.
Når man overfører dette til et samfund så betyder det noget der binder forskellige grupperinger sammen. Altså ikke noget der ensretter folk, men noget der binder forskellige folk sammen.
Vi kan være nok så forskellige, både hvad angår evner, intelligens, rigdom eller udseende, men der nogle ting der alligevel forbinder os til hinanden.

Det er værd at bevare frem for at isolere os fra hinanden. (God venstreorienteret tankegang, med mindre man e betonkommunist og mener vi alle skal være ens)

Chris David Bonde Henriksen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Lad os slå det fast med syvtommersøm.
Der er ingen der forlanger at alle skal kunne lide Kim Larsen !

Hvad angår "sammenhængskraft" så er det ikke få ting alle skal lide (eller for den sags skyld hade)

Eksempler på sammenhængskraft.

- Kongehuset.

Hundredetusindvis af danskere, rige som fattige, gamle som børn og fra forskellige etniciteter , er til glo-bryllup på tv når "kongelige" bliver gift, eller ser med når der tages afsked til en afdød. Tusind samles på Amalienborg slotsplads og vinker på dronningens fødselsdag.

Ikke mig ! Jeg er republikaner og ser gerne kongehuset nedlagt; Og helst i går.
Men der vil utvivlsomt forsvinde noget der binder mange andre sammen.

- Herrelandsholdet i håndbold.

Millioner danskere sad klistret til skærmen, råbte og skreg og jublede af begejstring. Folk på gaden smilede/omfavnede fremmede og gav "High-Fives" til hinanden. folk med alle mulige forskellige slags politiske holdninger deltog i glæden.

Men ikke alle; Nogle skiftede hurtigt kanal og slog over på DR2 "Debatten"(Eller hvad der nu var)
Forsvinder de gode sportspræstationer, så mindskes sammenhængskraften i samfundet.

- Kim Larsen.

En elsket folkesanger der underholdt mestendels på det danske sprog. gamle, unge og midt imellem købte hans plader og gik til hans koncerter. En gavflab, en spillemand en digter og mand med skarpe holdninger.

Rikke Nielsen er så ikke den helt store fan; Heller ikke så meget undertegnede. Jeg fortrak Gasolin-tiden og finder Pink Floyd tifold bedre på alle musiske og lyriske pararmetre end Kim Larsen. men OK var han da.
Kommer der ikke nye talenter på scenen/filmen/kunsten så vil sammenhængskraften formindskes.

Find selv på flere; Der er masser af eksempler.

Det Tesfaye udtrykker er IKKE at alle skal kunne lide ganske bestemte ting.
Han udtrykker en bekymring om hvis andelen af ting der binder os sammen på tværs af skel formindskes eller at andelen der f.eks kender til Kongehus, håndboldlandshold eller Kim larsen svinder ind, så risikerer sammenhængskraften at blive alvorligt svækket.

Ib Gram-Jensen

Carsten Hansen,
Problemet med de stadige påkaldelser af "sammenhængskraften" er netop, at det er blevet et plusord, hvis nærmere betydning svæver i det uvisse. Hvad binder faktisk folk sammen, hvad bør binde dem sammen? Hvilke forskelle/afvigelser truer "sammenhængskraften"? Har folk overhovedet grund til at opfatte sig som et "vi", endsige i modsætning til et "dem"? Og har de forskellige forbud og påbud, man kommer frem med (påklædning, spisevaner, håndtryk, religion, navngivning....) noget at gøre med "sammenhængskraft"?

Et samfund kan vel som regel hænge sammen, hvis det er nogenlunde rimeligt indrettet, er det ikke det, fortjener det så at hænge sammen, eller skal man så ikke hellere rette op på skævhederne og rydde de modsætninger, der er, af vejen? Og er det ikke, som så mange har peget pår, snarere stigende ulighed end en burka eller to, der er et reelt problem?

Niels Duus Nielsen

Det mest lommefilosofiske her i tråden er hele ideen om "sammenhængskraft". For hvad er egentlig sammenhængskraft i et samfund, der er så polariseret, at man nemt kunne tro, at det var splittet midt over?

Mytomanerne tror, at der er tale om to modsatrettede ideologier, som kæmper om at kunne opnå 90 mandater i Folketinget, så de kan få regeringsmagten her i landet. Ifølge den gamle opdeling af ideologierne er der tale om en venstreorienteret og en højreorienteret tankebygning, der hver fra sit hjørne forsøger at vinde befolkningens hjerter.

Men det er en myte. Den danske venstrefløj, som i min ungdom indbefattede store dele af Socialdemokratiet, består i dag kun af partiløse sociale retfærdighedkrigere, nogle forkølede kommunister, medlemmer af Enhedslisten og måske halvdelen af SF. Måske på en god dag omkring 30% af befolkningen. Resten af SF og resten af de politiske partier er blevet højreorienterede i mellemtiden, i takt med at vælgerne har fået parcelhus og en forventning om, at deres mursten støt stiger i værdi.

Derfor kæmper de socialdemokratiske politikere, som efterhånden ikke er til at skelne fra de borgerlige politikere, en brav kamp for at markere forskellen til de traditionelt borgerlige partier; en kamp, som dog besværliggøres af, at socialdemokraterne dybest set vil det samme som de borgerlige: Et konkurrencesamfund med så lidt fordelingspolitik som muligt.

I realiteten er Danmark splittet, ikke mellem højre og venstre, men mellem oppe og nede: Hvis man er "oppe" i det økonomiske hierarki, altså har sit på det tørre rent økonomisk, burde man stemme til højre, og hvis man er på røven økonomisk og derfor "nede" burde man stemme til venstre. De fleste danskere er ret godt ved muffen, hvorfor de selvfølgelig stemmer til højre, som deres interesser tilsiger dem. Bl. a. på Socialdemokratiet, som har vist sig at være fleksible nok til at tilpasse sig en befolkning, der er blevet småborgerlig, både i økonomisk og ideologisk forstand. Så i stedet for at tage parti for os på bunden af samfundet, forsøger politikerne at tækkes småborgerligheden, for det er der, stemmerne er.

Jeg gætter på, at 70% af befolkningen intet ønske har om at bedre forholdene for os på bunden af samfundet, især ikke, hvis det betyder, at de selv må lide afsavn. Så derfor stemmer de på højreorienterede politikere fra både Socialdemokratiet og de gammel- og de nyborgerlige partier, der alle sætter en ære i ikke at rokke båden. Den reelle splittelse går mellem disse 70% og så os 30% på bunden, som bliver udsat for de 70%s demokratur.

Hvordan opretholdes så de lånte fjer, så folk ikke tror, at Socialdemokratiet er blevet et borgerligt parti? Hvordan overbevise folk om at stemme socialdemokratisk, når de lige så godt kunne stemme på Venstre? Netop ved at opfinde et begreb som "sammenhængskraft" som ingen rigtigt kan definere, men som alle kan bekymre sig om.

Ved at postulere, at man bekymrer sig om dette luftige begreb, kan man måske vinde nogle stemmer over fra de traditionelt borgerlige partier? Problemet er så bare, at også de gammelborgerlige påstår at de går ind for "sammenhængskraft". Så som politisk-ideologisk strategi er det virkelig en tynd kop te, som faktisk rammer helt ved siden af sit formål; Matthias Tefaye tydeliggør det åndelige slægtskab med Støjberg og Henriksen ved så vedholdende at fremture med sine borgerlige angreb på ikke bare indvandrerne som den ultimative syndebuk, men også ved at give en arbejderistisk kritik af på os på bunden af samfundet, som af mange forskellige årsager uden for vores kontrol ikke står op hver morgen og smører rugbrødsmadder til madkassen - hvilket jo som bekendt er den eneste sande målestok for, om man tilhører arbejderklassen eller ej - ifølge Tesfaye.

For et par tusinde år siden var der en klog mand - en filosof, som man ikke kan anklage for at lommefilosofere - som konstaterede, at mennesket er et socialt dyr. Mennesket er som udgangspunkt altid en del af en social sammenhæng, hvad enten vi bryder os om det eller ej. Så "sammenhængskraft" er noget vi er født med, og derfor ikke noget vi burde bekymre os om.

At så mange politikere så alligevel bekymrer sig, hænger mere sammen med almindelig uvidenhed i befolkningen kombineret med ondsindet politisk manipulation, der skal sikre, at de 30% aldrig bliver en reel trussel for de 70%. Hvis velstande skal opretholdes for dette flertal, må mindretallet kende sin plads på bunden og forblive der. Der er mennesker, der er undværlige, selv i såkaldt demokratiske samfund, og jeg er et af disse mennesker. Måske er det derfor, jeg af og til tvivler på demokratiet, for hvis et flertal kan beslutte, at brune mennesker er laverestående væsner, og at fattige bare skal holde deres kæft og dø så hurtigt som muligt, ja så er jeg ikke demokrat. Det er derfor, vi opfandt menneskerettighederne, netop for at have et regelsæt, som kan forhindre, at et misinformeret flertal begår forbrydelser i demokratiets navn?

Det er en menneskeret ikke at vide, hvem Kim Larsen er. Jeg ved ikke hvad træneren for landsholdet hedder, og det interesserer mig ikke, så jeg er nok også udansk i manges øjne. For jeg beviser jo med min uvidenhed, at jeg er en trussel mod "sammenhængskraften" - denne mytiske kraft, som kombinerer frikadeller, landshold og popmusik i en særlig, unik "danskhed", som er så skrøbelig, at den skal forsvares med kulturkanoner og lovpligtigt sindelag.

Godt at jeg er gammel og snart skal dø, for Danmark er i sandhed blevet et lorteland, hvor "oppositionen" ikke er til at skelne fra regeringsmagten.

Egon Stich, Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek, Niels Østergård, Samuel Grønlund, Ebbe Overbye og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Ib Gram-Hansen.

Lad mig lige også slå fast at jeg er modstander af "burka-lov", "Håndtryks-lov" og andre mærkværdigheder.

Men lovgivning er også bare en del af det store spektre hvori sammenhængskraft kan forefindes.
Sammenhængskraft kan ikke reduceres til enkelte aspekter i helheden.

Et andet eksempel på noget der binder det danske folk sammen er retten til meningsfrihed og ytringsfrihed. Kun totalitære lande forsøger at ensrette folk.

Jeg har dog set angreb på sammenhængskraften ; Dette i forhold til kultur-kanoner lanceret af Bertel Haarder.
Politikerne skal ikke bestemme hvad andre skal synes om; Og det er så absolut heller ikke Tesfayes mission.

Prøv at skille tingene ad.

Carsten Hansen

Niels Duus.

Jo; Det er en lommefilosofi at påstå "Sammenhængskraft er lig med ensretning".

Både hvad angår oprindelig- og overført betydning.

Borgerkrig er den totale mangel på sammenhængskraft.
Det modsatte er respekten for demokratiets metode - at sætte vores kryds ved dem, der deler vores anskuelse.
Så sker det at nogen/noget bryder helt hermed. Så holder vi sammen derimod.
Som da imamer prædikede deres budskab i moskeen eller da Danske Bank tillod dere estiske filial deres globaliserede narrestreger.
Andre eksempler ?

Carsten Hansen

Alle samfund, der ønsker at overleve, har brug for sammenhængskraft.
Ellers bliver det små samfund i samfundet der eksisterer p.g.a deres egen lille sammenhængskraft.

Eftersom vi har fælles udgifter til skole, sundhed og alderdom o.s.v, er det vigtigt at der alle steder er økonomi til at sørge for dette.
Vi kan så blive uenige om hvorvidt der gives tilstrækkelige midler, eller ej. Personligt synes jeg der skal gives mere.

Forsvinder sammenhængskraften i det store samfund (os alle sammen), så dør de mindre samfund eller svækkes betydeligt.
Så ender det i "Hver er sin egen lykkes smed", i stedet for at "Vi er alle i samme båd".

Anders Fogh og ligesindelige arbejdede på at fremme "Amerikanske tilstande" , hvor det er ren "survivel of the strongest" (ikke at forveksle med Darwins "the fittest") som dog heller ikke er et menneskeligt samfund værdigt.

Tesfaye vil gerne bevare sammenhængskraften for "Det store samfund"

Niels Duus Nielsen

Carsten Hansen, jeg har dig mistænkt for at tilhøre den del af SF, som jeg betragter som venstreorienteret, men du får mig ikke desto mindre op i det røde felt en gang imellem. Hvis vi kan blive enige om, at der skal tages hånd om de mennesker, der ikke kan tage hånd om sig selv, og det uanset hudfarve, så er vi ikke uenige. Min pointe er netop, at "sammenhængskraft" som begreb misbruges til at ensrette folk, i stedet for, med Aristoteles (og Løgstrup for den sags skyld) at stole på, at alle mennesker som udgangspunkt gerne vil være en del af fællesskabet. Det er først, når man bliver bagtalt og holdt udenfor, at man oparbejder et ønske om at sabotere dette fællesskab.

Jeg taler af erfaring, jeg har flere gange forsøgt at melde mig ud af samfundet, fordi jeg ikke ville være medlem af et fællesskab som tillader overgreb på andre mennesker. Men man kan ikke melde sig ud af samfundet, man bliver altid fundet af skattevæsenet til sidst, så derfor forsøger jeg nu indefra at bekæmpe det pseudo-fællesskab, som forsøger usurpere det grundlæggende fællesskab, som vi er født ind i.

Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek, Karsten Aaen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Leo Nygaard.

Det er sjældent et helt samfund tager afstand fra en bestemt hændelse.
Men der er sikkert mange eksempler på at et kæmpe flertal sammen tager afstand.

- Når en vognmand som Kurt Bayer byder sine udenlandske medarbejdere usle vilkår. (ink.mig)
- Når nogen bliver taget bevist at forurene naturen. (ink. mig)
- Når superrige mennesker lige skal rage de sidste penge ud af fælleskassen i form af små-tilskud. Også mig, meeeen måske ikke så mange fra Liberal Alliance))

Carsten Hansen

Niels Duus.

Du har din mening og jeg har min. Er jeg ikke venstreorienteret nok for dig, så betyder det ikke så meget for mig.

Hvis din holdning er, at sammenhængskraft udelukkende har noget med politik at gøre , så er vi totalt uenige. Og dermed er vi totalt uenige i at sammenhængskraft har noget med ensretning at gøre.

Vi kan dog være enige om , (som beskrevet omkring Bertel Haarders kanonér), så er politiks manipulation omkring smag og behag, ensretning.
Men det er stadig kun et delområde.

Og det er stadig ikke Tesfayes mission.

Carsten Hansen

Niels Duus.

Du skal da være velkommen til at melde dig ud af samfundet !.

Du kan emigrere til et andet land, f.eks. Iran eller USA.
Eller du leve som eneboer i Rold Skov, efter at have afleveret alle dine jordiske ejendele til familie eller venner.

Men naturligvis kan du ikke melde dig ud som skattebetaler; Du kan stemme på partier der vil bruge pengene anderledes end nu. (som jeg gør). Men vi er allesammen kun enkeltindivider i samfundet og kan ikke alene allesammen bestemme.

(Tag nu indlægget med et lille gran salt)

Det er begrebet "sammenhængskraft" der er lommefilosofisk - fordi det er en primitiv fortolkning af, hvad der gør et land og et folk.

Ideen om, at det konkret kan defineres, hvad der gør os som ét folk, er primitiv. Og der befinder sig en stor far deri. Fordi "gode sjæle" kunne finde på at definere konkrete "krav" til (kanoner), hvad der definerer sammenhængskraften. Og fordi bagsiden af disse definitioner er eksklusionen.

Og pludselig bliver sammenhængskraften ekskluderende. Hvor den skulle være inkluderende omhandler den pludselig kun folk
- der lagde mærke til, hvornår Kim Larsen døde (og helst græd)
- der giver hånd
- der spiser svinekød
- der er royalister
- der ser håndbold.

Og så videre...

Derfor er sammenhængskraften noget skod.

Torben Skov, Erik Fuglsang, Karsten Aaen, Steffen Gliese og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar

Sider