Læserbrev

Mor til autist: Min dreng betaler prisen for kommunernes urimelige besparelser på specialskolerne

Kommunerne sparer simpelthen lærernes tid til at udvikle børnenes sociale evner væk
Debat
18. januar 2019

Jeg er bekymret for mine børns fremtid.

Vi bor i Herning Kommune, der netop har vedtaget en stor besparelse på specialområdet på hele 20 millioner. Kommunen har derfor fyret 33 ansatte på specialskolerne.

Som mor til et specialbarn er jeg meget bekymret for konsekvenserne. Det er ikke kun vores kommune, men desværre endnu flere kommuner, som f.eks. Aarhus Kommune, der spekulerer i massive besparelser og forringelser for handicappede børn.

At arbejde med mennesker kræver tid. Jeg er selv uddannet pædagog og har godt ti års erfaring inden for specialområdet. Jeg ved, at arbejdet med børn og unge med autisme og andre handicap kræver sin kvinde. Børnene tager ikke bare den første og bedste voksne for gode varer.

At arbejde med handicappede børn kræver ro, overskud og tid til at skabe en relation, børnene kan finde tryghed i.

Utallige undersøgelser har vist, at relationen mellem barn og voksen er altafgørende for barnets trivsel og udviklingen af personlige, faglige og sociale kompetencer. Det er ikke ny viden.

Hvis børn og unge med autisme og andre handicap skal lære noget nyt, skal det give mening for lige præcis dem. Hvad, der giver mening, er ikke ens for alle.

Det kræver, at den voksne har haft tid til at lære barnet at kende. Hvis relationen skabes om en fælles interesse om eksempelvis et computerspil, bliver kontakten mindre farlig og utryg for barnet med autisme, der ellers ofte har svært ved at have en tæt relation til mennesker.

Som mor til to skønne drenge støtter jeg ubetinget op om vores pædagoger og undervisere. De yder en kæmpe indsats for både børnene og deres familier. At arbejde med børn og unge med handicap er ikke kun at undervise i fag som dansk og matematik.