Klumme

Hvor moralen er

Majestætens bidrag til den nagende følelse af anstændighedens deroute
Tænk, hvis dronningen indledte næste nytårstale med at udskamme de halvhjerner, der først bruger familieformuen på raketter og bomber, for siden at lade ikke alene sig selv og andre uansvarlige, tillige børn håndtere stadset. Et bekymrende antal fulderikker ruller sig ud og sprænger arsenalet i luften.

Tænk, hvis dronningen indledte næste nytårstale med at udskamme de halvhjerner, der først bruger familieformuen på raketter og bomber, for siden at lade ikke alene sig selv og andre uansvarlige, tillige børn håndtere stadset. Et bekymrende antal fulderikker ruller sig ud og sprænger arsenalet i luften.

Keld Navntoft

4. januar 2019

Dronningen talte direkte til børnene og opfordrede dem til at tage mere hensyn til andre og se hinanden i øjnene. En god idé med adresse også til forældrene der ikke er for kønne.

For fire danske børn kan den majestætisk anbefalede bestræbelse om øjenkontakt imidlertid blive vanskelig. Fire børn mistede helt eller delvist synet i årets nytårsfyrværkeri. Fire børn mærket for livet. Hvad der er indbragt af andre uoprettelige skader, er i skrivende stund ikke fuldt oplyst. Men antallet af kvæstelser, flere som antydet livsvarige, bidrager kun til den årlige statistik med nye tal, der vidner om, at respekten for en af de danskeste af alle danske traditioner eller værdier støt står ved højen mast i røg og damp: retten eller snarere den nationale pligt til at afbrænde privat fyrværkeri i nytårsdagene.

Sanseløst berusede personer sætter uden tilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger ild til tonsvis af livsfarligt sprængstof. En skik, der i indlysende risiko for såvel potentielle selvmordere som for komplet sagesløse – i år fire børn – forekommer i den grad idiotisk, at der skal en dronnings alvorlige henstilling til at ændre adfærden. Subsidiært vende stemningen til fordel for et forstandigt forbud i et land, der ellers brillerer med tryghedsskabende adfærdsreguleringer i både stort og småt.

Årligt spildes formuer på fornøjelsen ved knaldfyrværkeri i serier og kanonslag med volumen som var det forsøg på genopførelsen af katastrofen i Seest. Hvori ligger fornøjelsen?

Med fyrværkeriet i nytårsdagene forholder det sig som den obligate danske julefrokost, den der med vold og magt skal afholdes, hvad enten folk har lyst eller hellere vil i biografen. Julefrokosten er som Dannebrog og stegt flæsk. Skikken dyrkes synligt demonstrativt på DF’s valgpropagandaplakater med partiets fire ledende ungersvende, øl og snaps i glasset og håndmadder med selvdød fiskefilet på lyst rugbrød.

Det kommer ikke som en overraskelse, den dag den ene eller anden DF’er (eliten) i kor med Folketingets formand forlanger julefrokosten indført ved lov under afsyngelse af Den Danske Sang iført guldbajer og Rød Aalborg.

Den haltende moral

Få dage efter, mens promillen igen er arbejdet op mod det livstruende, kommer så Nytårsknaldet.

Tænk, om dronningen tog undersåtterne i skole og øste af lavpraktisk erfaring fra afdøde Prins Henriks hjemland, hvor borgerne kun tyer til krudt og kugler, når erkendelsen af manglen på en dansk model til løsning af løn- og arbejdsstridigheder bliver smertelig, eller der ligefrem udbryder revolution. Franskmænd over alt i deres store land ifører sig gerne gul vest, men lader overvejende professionelle om nytårsfyrværkeriet ligesom i andre civiliserede nationer.

Nu koncentrerede dronningen sig i årets tale om det mere overordnede ved danskernes haltende moral. Vel at mærke hvor manglen på øjenkontakt ikke står mål med den stadige udfordring i at skelne mellem dit og mit, mellem ansvar og det modsatte.

Adresse og indhold var som vanligt sløret. Dronningen kan i sin ophøjede neutralitet ikke sige ret meget lige ud af posen. De fleste kunne dog nok finde ud af, at en af målskiverne for den kollektivt rettede bebrejdelse var hele Danmarks – stadig kun tiltale – Britta, der oven i købet og længe før tiltalen modtog dronningens fortjenstmedalje.

Mon ikke også Danske Banks hvidvaskning og de omfattende skattesvindelsager var med i tankerne bag opsangen?

Dronningen forkyndte sin tristesse ved den slags. Det tror da fanden. Som disse sager udredes mere og mere, fremstår hun jo udadtil som overhoved for et bananmonarki, hvad der ikke er morsomt at lægge krop og krone til.

Et godt råd til Dronningen

Mere tvivlsomt er det, om de kongelige ord er skarp lud til skurvede hoveder. De påfaldende økonomiske misbrug på det seneste tyder mere end slap personlig moral, hvad det dog også er, på strukturelt betingede mentaliteter fremelsket af snart 20 års vulgærliberalistisk orientering, hvor den snedige tager, hvad der er at få fat i, og fanden ordner den dumhæderlige.

Brittas motiver kender vi strengt taget ikke, så lad Britta ligge, hvor Britta formentlig bliver liggende. Den type køkkenbordssvindel danner næppe skole for ret mange og frister færre.

Men de store pengeinstitutter og deres funktionærer ændrer ikke adfærd efter at have set dronningen i øjnene i tv. Når en fyret bankdirektør kan drage af med 24 millioner kroner i bonus, får dronningen næppe overtalt denne nye pengeadel – ikke fremmed for det danske kongehus – til at afvikle kulturen.

Nu gik det galt, men ikke mere end at det allerede går godt igen, og man atter skovler penge ind. Institutterne er urørlige, funktionærerne kan igen uforstyrret indbyrdes udveksle topposter og gyldne håndtryk.

Dronningen gør det sympatisk og udviser i værdighedens snævre rammer gode viljer.

Som gammel lærer i mundtlighed, anbefaler skribenten dronningen (igen) at lade sin tale optage. Det er tydeligt, at dronningen ikke føler sig vel ved mediet og ved at aflevere sin tekst. Det er også svært, så manuskriptbunden som hun er, når man ikke har rutinen.

Oven i problemerne var talesiderne hæftet i hjørnet foroven. En skidt idé, der altid tager sig akavet ud, fumleriet gør ikke den optrædende mere tryg. Fejllæsning på fejllæsning forstyrrer budskabet. 12 fejl er for mange og for galt.

Men ikke så galt som fire børn, der mister synet helt eller delvist takket være en dum, uansvarlig og åndssvag dansk tradition nytårsaften.

Henning Pedersen arbejder hele året rundt som professionel fyrværker.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Hans Larsen
  • Erik Karlsen
  • Malan Helge
  • Britta Hansen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Kurt Svennevig Christensen
  • Tommy Clausen
  • Katrine Damm
  • Trond Meiring
  • Kurt Nielsen
  • Torben K L Jensen
  • Frede Jørgensen
Hans Larsen, Erik Karlsen, Malan Helge, Britta Hansen, Lise Lotte Rahbek, Kurt Svennevig Christensen, Tommy Clausen, Katrine Damm, Trond Meiring, Kurt Nielsen, Torben K L Jensen og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Waauw - en ægte krysantemum-bombe på dronningens skrivebord fra en nytårs-ny Georg Metz der tegner godt for det nye år. Du ER velkommen i det nye år - Metz.

Minna Rasmussen, Torben Siersbæk, Kirsten Lindemark, Tommy Clausen, Kurt Nielsen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Helt enig, bortset lige fra, at jeg nu synes, det var venligt, at nogen havde clipset manuskriptet, det var godt nok nogle laaaaaange sekunder for nogle år siden, da der gik helt ged i Johnnie Margrethes manuskripts rækkefølge.

Man kunne måske overveje en indbinding, det kunne der vel blive råd til, når man tager i betragtning, hvad familien på overførselsesindkomst modtager.

Torben Siersbæk, Hanne Ribens og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jatak til stop for salg af fyrværkeri til private i 2019.

Christel Gruner-Olesen, Minna Rasmussen, Erik Fuglsang, Kirsten Lindemark, Maj-Britt Kent Hansen, Herdis Weins, Hanne Ribens, Trond Meiring, Torben K L Jensen, Frede Jørgensen og Michael Waterstradt anbefalede denne kommentar

Indrømmet : Jeg er en svoren tilhænger af fyrværkeri, så jeg er nok inhabil i denne tråd...men alligevel - Jeg undres over, at Metz bruger så megen krudt på dette. Vel er det tragisk, at der er folk - nok mest børn og unge - der kommer til skade. I de fleste tilfælde - gætter jeg på - skyldes det letsindig omgang med krudtet. Fulgte folk de givne anvisninger, og brugte sikkerhedsbriller, og undlod at gå tilbage til en fuser, så ville der heller ikke ske de antal ulykker, der sker omkring nytårstide. Fyrværkeri skal som så meget andet behandles med omtanke, og forældre og andre voksne skal lære børn og ung, hvordan de håndterer det. Sker det så kan det være, at vi slipper for de årlige bekymrede svadaer.
Fornylig faldt jeg over en rapport, der fastslog, at den største dødsårsag for unge under 29 er vejtrafikken. Så brug i stedet energien på at skabe sikrere forhold på vejene, her er virkelig noget "at hente" .

Torben Siersbæk

Også herfra godt nytår til Metz, som altid giver en god oplevelse: vidende og sprogligt velformuleret!
Et par indvendinger til dagens klumme har jeg dog.
Jeg har godt nok aldrig fejret nytår i Paris, så jeg ved ikke om man der er fri for vildtflyvende fyrværkeri. Men for en del år siden var jeg til fejring af Bastilledagen på Place de la Bastille, og jeg skal da ellers lige love for, at der blev kastet med fyrværkeri! Sågar pænt store stykker knaldfyrværkeri. Det var faktisk så meget, at jeg forlod festen sammen med frue og to børn.
Den anden bemærkning er til ideen om ikke at hofsnogene ikke skal hæfte nytårstalen sammen: Jeg kan også huske den ufrivilligt komiske situation der opstod, da der gik kludder i siderne for et par år siden. Det problem afhjælper hæfteklammen! At dronningen ikke er helt på toppen her heller kan hun selv gøre noget ved: Hun kan gå på pension! Hun har da nået og passeret selv den nye pensionsalder for længst!

Hvad der er langt vigtigere end nytårsfyrværkeri er dronningens tætte omgang med det højere erhvervsliv. Når hun således taler om moralsk svigt, så er det jo en boomerang, der rammer hende lige i synet. Hun og hendes hus modtager jo "gaver" fra selvsamme erhvervsliv, der donerer biler og andet ragelse for at komme i betragtning til at blive udnævnt som hofjægermester, kammerherre osv. Hendes søn, Joachim, fik røven reddet da en flok erhvervsfolk dannede Schackenborg-fonden mhp. at afvikle en kolossal gæld i Schackenborg Slot.
På finansloven gafler dronningen ca. 400 mio kr. p.a. i "apanage" og lign. De penge skal bl.a. gå til at vedligeholde et antal tomme slotte. Det gør hun så ikke, for når det skal ske, så render hun til Finansudvalget med at Aktstykke for at få en særbevilling - og får den uanset hvilken regering, der sidder. Det her er den lidt mindre pæne side af dronningen og hendes virke.
Så er der den afd., der hedder passivitet overfor denne verdens despoter, kloden rundt. Fx Ceaucescu, emiren af Bahrein osv.
"Nogen " vil nok hertil sige, at etiketten kræver den slags, og at hun er nødt til at følge trop.
Er hun? Lad det komme an på en prøve.

Egon Stich, Lise Lotte Rahbek og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

@Arne Lund, den mest udbredte dødsårsag i Danmark er faktisk tobaksrygning med ca. 13.000 dødsfald/år (trafikken: ca. 200 dødsfald/år).

Vi kunne starte med at forbyde tobaksrygning - det ville Margrethes helbred såmænd også nyde godt af..

I øvrigt er jeg helt enig: ved anvendelse af briller og et absolut beskedent omfang af omtanke i omgangen med fyrværkeri, er det risikofrit at fejre nytåret med affyring af ordentligt fyrværkeri.

Nu kunne man vel også overveje hvor mange millioner der går op i hat og briller samt krudt.
Hvor mange mennesker på laveste kontanthjælp og hjemløse kunne få det lidt bedre ved bare at vi halverede forbruget og gav halvdelen til en pulje for værdigt trængende.
Uanset dronning modstand og økonomi bag så sagde hun nogle vigtige ting. Jeg besøgte lige i hvervet som formand i en almen boligforening et nyt indflytter familie med ikke vestlig baggrund. Der var to piger på 10 og 11 år som havde hørt dronningens tale og fuldt havde forstået den og med hjertet, Det må da give håb ikke DF+

@Viggo Okholm, som jeg husker det modsvarer danskernes udgifter til nytårskrudt ca de direkte udgifter til at holde det kongelige cirkus kørende. Fornøjelsen og festligheden ved nytårsfyrværkeriet berettiger bestemt udgiften - hvilket ikke gælder for det kongerøgelige cirkus.

Thomas Østergaard

"En god idé med adresse også til forældrene der ikke er for kønne."

Ja, jo, det kan der jo være meget rigtigt i, men derfra og så til at SIGE det, er der alligevel et stykke vej. Folk kunne jo blive kede af det, især i disse tider hvor fakta ofte overskygges af følelser.