Læserbrev

Multikulti-medierne vil hellere skrive om grisekød end om to kvinder, der blev dræbt i Marokko

Grisekød er fortsat interessant, når medierne ikke beskriver terrorangrebet i Marokko. Sådan lyder det fra Erik Høgh-Sørensen, som ikke kan slippe mistanken om, at det danske venligsegment i storbyerne måske slet ikke er så venligt alligevel
Blomster på Rådhuspladsen i København, fredag den 28. december 2018, til minde for Louisa Vesterager Jespersen og norske Maren Ueland.

Blomster på Rådhuspladsen i København, fredag den 28. december 2018, til minde for Louisa Vesterager Jespersen og norske Maren Ueland.

Thomas Sjørup

9. januar 2019

»Øboerne på Lindholm kan passende få tilbudt gris morgen, middag og aften. Og til natmad.«

Da jeg for nylig skrev dette i et satirisk indlæg på Altinget.dk, var både Information, Avisen.dk og Politiken på pletten med seriøse skriblerier, der for mig at se udstillede den danske multikulti-elite som både humorforladt og ufrivilligt morsom. 

Men der er desværre også alvorlige perspektiver, for hvorfor er grisekød interessant, når noget langt mere tragisk er noget nær tabu?

Ligene af Maren Ueland og Louisa Vesterager Jespersen blev opdaget i Marokko midt i december, og tre uger senere havde Information kun omtalt sagen to gange. Hvorimod de medier, der som BT tillod sig at beskrive drabene grundigt, har fået kritik.

Ufortalt i mange medier er, at de sørgende familier blev overfaldet på Facebook.

De døde kvinder blev hånet, og en autentisk drabsvideo blev slået op. Meningen var tilsyneladende at lokke de pårørende til at se, hvordan deres kære blev dræbt. 

Stort set ufortalt er det, at Jespersens efterladte drog fra Grindsted til København for at holde mindehøjtidelighed på Rådhuspladsen. Det blev en fåtallig affære.

»Den måde, hun er død på, gør, at sorgen er endnu større. Så jeg har brug for, at andre støtter op om det,« fortæller Jespersens mor til BT.

Reaktionerne står i hjerteskærende kontrast til reaktionerne ved lignende terrorangreb, og jeg overvejer, om der landet over måske kunne holdes et minuts stilhed for de to ofre, hvis de pårørende er interesserede? 

Samtidig kan jeg ikke slippe mistanken om, at det danske venligsegment i storbyerne måske slet ikke er så venligt alligevel.

Man får mistanke om, at multikultieliten også rummer en god del gold selvgodhed.

Men først og sidst sender jeg tanker til de to myrdede kvinder, deres pårørende og venner. Må den evige sorg og savn en dag i fremtiden finde et leje, hvor de pårørende selv får mulighed for at leve livet.

Erik Høgh-Sørensen er folketingskandidat for Dansk Folkeparti

Ifølge regionsrådsmedlem i Nordjylland og folketingskandidat for Dansk Folkeparti Erik Høgh-Sørensen bør man servere svin på Lindholm »hver dag. Morgen, middag og aften. Og til natmad« for at spare på driftsomkostningerne på det kommende udrejsecenter. Efter lidt betænkningstid betoner han dog, at man skal se kommentaren som et humoristisk indskud. En forklaring, partitoppen støtter
Læs også
Det dansk-norske venindepar blev fundet dræbt i et område ved bjerget Toubkal nær landsbyen Imlil.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Hans Aagaard
Hans Aagaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Emil Weis Brix

1. Information dækker efter min erfaring sjældent mordsager, nok fordi de større aviser og dagblade har flere resourcer til at dække dem ASAP.
2. Hvad menes der med lignende terroangreb? Hvad har mordet af disse kvinder med terror at gøre?
3. Hvem er fanden er "multikultieliten"?
4. Hvad har de med antallet af fremmødte til en mindehøjtidelighed mere end alle andre befolkningsgrupper?
5. Hvorfor læser jeg konspirationsteorier i en ellers seriøs avis?

Jeg tror mildt sagt ikke du er en position hvor du kan tillade dig at anklage andre for selvgodhed.

Herdis Weins, Jytte Dysted Dahl, Poul Erik Pedersen, Jørgen Wassmann, Tommy Clausen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Johnny Werngreen

Hold nu kæft hvor er dette her plat og ubegavet, ja, det er ligefem en skændsel at bruge den tragiske hændelse til retfærdiggørelse af sine egne menneskeforagtende udtalelser, som jo hverken er morsomme eller satiriske, men slet og ret udtryk for et forkvaklet menneskesyn. Skam dig, hvis du evner det.

Herdis Weins, Jytte Dysted Dahl, Rasmus Grouleff, Poul Erik Pedersen, Hans Larsen og Jørgen Wassmann anbefalede denne kommentar
Samuel Grønlund

Mordet på de to kvinder var tragisk, men uden den principielle betydning der gør historien interessant for andre end tabloidpressen og TV.
Vi kan ikke forhindre at DF'ere eller andre skumle kristen-nationalistiske typer, lader sig oprøre i forsøget på at score billige point på en tragisk sag, der resonerer med deres eget primitive verdensbillede. Men vi kan ignorere dem som vi ville andre falske idioter.

Din kommentar til Michael Kristiansens indlæg er dybt usmagelig.....og dit forsøg på at undskylde dig ved at kalde indlægget satirisk gør ikke sagen bedre. Din og dine meningsfællers tone i udlændingedebatten er meget, meget bekymrende og vidner om et skred i vores moralkodeks, som både må og skal debatteres. Derfor er det ret og rimeligt at din tåbelige udtalelse bliver endevendt i medierne

Jeg forstår ikke at din medfølelse omkring mordet på to unge kvinder i Marokko skal blandes sammen med dine egne dumheder.......Det får dit indlæg til at fremstå tendentiøst og det giver mig ærlig talt en grim smag i munden at læse det.

jan henrik wegener

Det kunne jo være at også Informations-læsere kan tage fejl, og at Erik Høghg Sørensen kan havbe en pointe, uanset om hans Grisekøds bemærkning ellers er forståelig eller måske mindre sympatisk.

Poul Erik Pedersen

En central pointe er at man som venstreorienteret står i et dilemma: i det tilfælde man er kritisk over for skribentens position, kan man fremstå som en følelseskold person der ikke evner at sætte sig ind i de efterladtes smertelige savn. Den risiko må man så løbe, idet skribentens indlæg bør underkastes en kritisk læsning.
Jeg forstår at det, efter skribentens mening, er særligt kritisabelt at "venstrefløjen" (hvem det så er, det lades vi i uvidenhed om) ikke har deltaget i det arrangement det efterladte har afholdt på Rådhuspladsen. Hvad der er det kritisable i den manglende opbakning står dog hen i det uvisse, da skribenten ikke delagtiggør sine læsere i hvilket grundlag demonstrationen blev arrangeret på. Personligt vil jeg foretrække at vide dette, da det så er muligt at forholde sig til, hvad jeg, angiveligt, har forsømt - menneskeligt og politisk.
Dette viser endvidere, at de formodninger skribenten måtte have om mig - og eventuelle ligesindede - er formuleret på et endog meget spinkelt grundlag. Man fristes til at mene, at de er ikke-eksisterende.
Generelt: det turde være påvist at den fremsatte kritik ikke fremstår veldokumenteret. Det er derfor også et spørgsmål om indlægget fremmer den demokratiske debat. Det mener jeg ikke. Det er, generelt set, ikke rimeligt at folketingskandidater beklikker sine politiske modstandere på et løst grundlag. Det er heller ikke rimeligt at en politiker IKKE bidrager til at debatten foregår på et oplyst grundlag, her har pågældende netop et særligt ansvar i kraft af at han/hun ønsker at træde i demokratiets tjeneste. Så indlæggets forfatter må sørge for at uddybe sine synspunkter, hvis det standpunkt han indtager skal tilkendes værdi og tages alvorligt. Kun således kan han demonstrere at han respekterer de rammer demokratiet udfoldes inden for.
mvh. poul.