Kommentar

Rektorers bonusordninger skaber regnearksstyring og meningstab for lærere og elever

Gymnasierektorerne bør fokusere på at skabe meningsfulde læringsfællesskaber for elever og lærere. Det gør de bedst med en pæn fast løn – ikke med en kontrakt, der lægger op til besparelsesprovision
Hvad får vi, når styringssystemet vægter cool cash langt højere end menneskelig trivsel og udvikling, spørger gymnasielærer Lise Holck Jørgensen.

Hvad får vi, når styringssystemet vægter cool cash langt højere end menneskelig trivsel og udvikling, spørger gymnasielærer Lise Holck Jørgensen.

Sille Veilmark

Debat
17. januar 2019

Jeg er gymnasielærer og sygemeldt med stresssymptomer. Fordi mine arbejdsvilkår efterhånden er så gennemsyrede af en alt for ensidig økonomisk tænkning, er arbejdspresset blevet for stort til, at jeg kan og vil følge med.

Det forøgede arbejdspres er en direkte konsekvens af de besparelser og effektiviseringer, der i voldsom grad præger hele den offentlige sektor, og hvor den økonomiske tænkning efterhånden har vokset sig så stærk, at menneskelige hensyn og behov helt er forsvundet.

Resultatet ser vi i de deprimerende stressstatistikker fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, hvor gymnasielærerne sammen med andre offentligt ansatte ligger i toppen.

Et kundenummer

Det er ikke svært at blive enige om, at vi i Danmark ønsker os gymnasier og VUC-skoler med engagerede og dygtige lærere. Skoler hvor vi lærere kan bringe vores faglige kunnen i spil og derved give de unge mennesker mulighed for at udvikle sig, så de bliver i stand til at skabe den fremtid, de ønsker.

Men hvad får vi, når styringssystemet vægter cool cash langt højere end menneskelig trivsel og udvikling?