Kronik

Jeg ved måske, hvorfor mange asylansøgere skælver i Center Sjælsmark, for jeg skælver selv

Asylcentrene Sjælsmark, Center Sandholm og Udlændingecenter Ellebæk ligger klos op ad et militært øvelsesterræn, hvor kampvognene kører og maskingeværer ofte brager. Asylansøgerne bliver dermed kastet tilbage til den krig og forfølgelse, de flygtede fra
Soldater fra Høvelte Kaserne på øvelse. Lyden og synet af soldater på øvelse nær tre lokaliteter, der huser flygtninge, bringer krigen tæt på i et ellers fredeligt Nordsjælland. 

Soldater fra Høvelte Kaserne på øvelse. Lyden og synet af soldater på øvelse nær tre lokaliteter, der huser flygtninge, bringer krigen tæt på i et ellers fredeligt Nordsjælland. 

Nanna Navntoft/Ritzau Scanpix

21. januar 2019

En video optaget på en mobiltelefon har sat noget i gang.

På Sjælsmark må beboerne ikke selv lave mad. Derudover har en beboer dokumenteret, hvordan personalet i kantinen nægter ham to grøntsager til sit femårige barn.

Jeg kan ikke se videoen uden at få en fornemmelse af, at mennesker, som har søgt om asyl, generelt er nogle, som ’systemet Danmark’ er uvillig til at behandle med grundlæggende værdighed og omsorg.

Heldigvis er der mange stemmer, som i disse dage råber op om forholdene for især familier på Sjælsmark og behovet for ændringer.

Sjælsmark, Center Sandholm og Ellebæk Fængslet ligger tæt på hinanden. Det er steder, hvor mennesker opbevares, indtil de enten skal ’integreres i det danske samfund’ eller kan udsendes. Men maden og de generelle forhold er blot nogle af udfordringerne ved disse centre.

Længe før videoen om grøntsager og den deraf affødte debat, har jeg følt afmagt og vrede over en grundlæggende omstændighed ved hverdagen for de mennesker, der opholder sig i netop Sandholm, Sjælsmark og Ellebæk.

De tre steder har nemlig det tilfælles, at de – ud over at huse mennesker, der har søgt beskyttelse i Danmark – ligger midt i det militære øvelsesterræn Høvelte, Sjælsø Sandholm.

Min afmagt og vrede kan bedst illustreres ved den kampvogn, der har sin faste og meget synlige plads på bakken foran Sandholm med løbet pegende i retning af centrets hovedindgang.

Sandholm er Danmarks største asylcenter, og langt de fleste indkvarteres indledningsvis her, når de har søgt om asyl i Danmark. Ellebæk og Sjælsmark ligger lidt længere oppe ad vejen og huser hundredvis af mennesker, der ligeledes har bedt om beskyttelse i Danmark.

Signalværdien i at placere mennesker på flugt i et militært øvelsesterræn er én ting. Konsekvenserne for de ofte stærkt traumatiserede asylansøgere er en anden, som jeg synes, vi har en pligt til at belyse og handle på.

Fra ’lege krig’ til ’live krig’

Almegårds Kaserne lå tæt på mit barndomshjem på Bornholm. I 80’erne og 90’erne, når de camouflerede kampvogne, lastbiler og jeeps larmende kørte forbi, løb jeg altid ud til vejen for at kigge på dem. Lyden af skudsalver fra øvelsesterrænet var hyppigt til stede i min barndom: Det var spændende! Med gode venner forestillede jeg mig, at det var os, der var soldater. Med camouflagetøj og plastikgeværer legede vi krig i skoven.

Siden er jeg flyttet fra Bornholm. Aktive konflikter rundt omkring i verden har været min arbejdsplads siden 2010. Som nødhjælpsrådgiver og udsendt for Dansk Flygtningehjælp og FN’s Flygtningehøjkommissariat (UNHCR), har jeg arbejdet med mennesker på flugt i Sydsudan, den Centralafrikanske Republik, DR Congo, Irak, Ukraine og Yemen, for blot at nævne nogle af de konflikter, der har gjort størst indtryk på mig.

Selvom der er forskel på konflikterne, har de noget grundlæggende tilfælles: lydene, lugtene og frygten.

Ligesom mange af mine kolleger og langt de fleste civile, der har opholdt sig i krigszoner, har jeg mærket trykbølgen fra eksplosioner, indåndet krudtrøg og ligget fladt på gulvet i huse under beskydning.

Jeg har mærket frygten, der strømmer fra en summende drone eller fra kampflyet højt på himlen. Og så har jeg mærket frygten, der kommer i øjenhøjde ved mødet med mennesker med rigtige våben.

I perioder har jeg dag og nat lyttet til krigens kludetæppe af lyde: de langsomme drøn fra morterer og artilleri, den skramlende lyd af rullende kampvogne, de monotone skudsalver fra tunge maskingeværer og de små heftige knald fra lette automatvåben. I dagslyset har jeg set de smadrede køretøjer, kampvognene og ligene i vejkanten.

Krigen sidder i mig

Følelsen af at have gjort en forskel er ikke det eneste, jeg har taget med hjem fra mit arbejde i krigszonerne. Tilbage i Danmark efter en hård mission oplevede jeg, hvordan min krop huskede lyde og lugte fra krigen, mere end jeg troede.

Helt uventet satte lyden og lugten af nytårskrudt i København mig i alarmberedskab. Lyden af en raket, der sprang, gav et sæt i kroppen, hjertebanken og et hak i koncentrationen: For første gang i Danmark skælvede jeg. Lydene ved nytårstid er præcis, som min krop husker lydene fra krigszonerne, og jeg kommer aldrig til at blive glad for fyrværkeri igen.

Man skal måske have prøvet det for at forstå, hvad ophold i krige og konflikter gør ved kroppen og sindet. Selvom det har givet et sæt i mig, har jeg altid kunnet tage hjem fra krigen igen i modsætning til de civile, der enten lever i krigen eller har set flugten fra deres hjemland som deres eneste mulighed.

Selvfølgelig skal mennesker med krigstraumer ikke bo i et militært øvelsesterræn. Eller …?

Og nu tilbage til Sjælsmark, Sandholm og Ellebæk. I syv måneder har jeg nemlig været på orlov fra arbejdet som nødhjælpsrådgiver for at arbejde med juridisk rådgivning af asylansøgere i Danmark. Det har ofte foregået i Sandholm, Ellebæk eller Sjælsmark.

Mange af de asylansøgere, der har siddet overfor mig i rådgivningen, har gennemlevet lange perioder i aktive konflikter med deres familier, før de flygtede. De har levende og troværdigt berettet om deres flugt, og om de minder, der plager mange af dem i hverdagen og holder dem vågne om natten.

Fastholder krigstraumerne

Og det bringer mig tilbage til den gamle kampvogn, der troner foran Sandholm. For kampvognene kører, og de tunge maskingeværer brager ofte i øvelsesterrænet Høvelte, Sjælsø Sandholm. Og det er præcis den samme lyd, som når de tunge maskingeværer brager i krig.

Lyden og synet af kampvogne eller den bevæbnede gruppe soldater, der i ny og næ tager sig en slapper på græsplænen foran Sjælsmark, ville jeg have syntes var alletiders, da jeg var barn og ikke vidste bedre.

Det synes jeg ikke nu, og jeg tror, at der på tværs af danske veteraner og nødhjælpsarbejdere og ikke mindst flygtninge fra krigszoner, voksne som børn, er mange, der har det ligesom mig.

I rådgivningen har jeg i hvert fald gang på gang, når de tunge maskingeværers monotone hakken i timevis skærer tydeligt igennem døre og vinduer, set den samme skælven, som jeg kender fra mig selv: sættet i kroppen, de forpinte flakkende øjne og den tabte koncentration. Jeg har set den tydeligt hos mange af de mennesker, jeg har siddet overfor, og som jeg formoder bliver kastet pludseligt tilbage til det krigshelvede og den forfølgelse, de er flygtet fra.

Jeg kender lidt til det helvede, og jeg ville ikke udsætte nogen for at skulle gennemleve krigstraumer igen og igen ved at tvinge dem til at bo i Sandholm, Sjælsmark eller Ellebæk.

Det ville være interessant at høre fra læger, psykologer og andre, der har et fagligt perspektiv på de menneskelige konsekvenser (korte som lange) af den nuværende situation, hvor mennesker med krigstraumer af alle steder bliver indkvarteret i omgivelser, der til forveksling er sansemæssigt identiske med krigene, de er flygtet fra?

Endnu mere håber jeg, at journalister, politikere og relevante myndigheder vil lytte til de asylansøgere i Danmark, der i praksis er tvunget til at tilbringe dag og nat i midten af et øvelsesterræn.

Er vi ikke forpligtede til at forstå, hvad det gør ved de mennesker, der bor der, og tage det aspekt med i debatten, når nu vi er i gang med at tale om Sjælsmark? For at citere en nylig nytårstale: Det burde ikke være så svært.

Niklas Størup Agerup er ansat i Dansk Flygtninghjælp, men skriver kronikken som privatperson.

Alen Causevic som fireårig i 1994 på asylcentret i Silkeborg. 
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Arne Albatros Olsen
  • Thomas Olsen
  • Carsten Mortensen
  • Trond Meiring
  • Elisabeth Andersen
  • Tommy Clausen
  • Anker Nielsen
  • Johanna Haas
  • Niels Duus Nielsen
  • Christel Gruner-Olesen
  • Viggo Okholm
  • Flemming Berger
  • Eva Schwanenflügel
  • Britta Hansen
  • Leif Høybye
  • Gert Romme
  • Gunilla Funder Brockdorff
  • Torben Siersbæk
  • Christian Mondrup
  • Lillian Larsen
  • Peter Wulff
  • Helle Lorenzen
  • Bjørn Pedersen
  • David Zennaro
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Anders Reinholdt
  • Jens J. Pedersen
  • Ervin Lazar
  • Kristin Marie Lassen
  • Grethe Preisler
Arne Albatros Olsen, Thomas Olsen, Carsten Mortensen, Trond Meiring, Elisabeth Andersen, Tommy Clausen, Anker Nielsen, Johanna Haas, Niels Duus Nielsen, Christel Gruner-Olesen, Viggo Okholm, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Britta Hansen, Leif Høybye, Gert Romme, Gunilla Funder Brockdorff, Torben Siersbæk, Christian Mondrup, Lillian Larsen, Peter Wulff, Helle Lorenzen, Bjørn Pedersen, David Zennaro, Bjarne Bisgaard Jensen, Anders Reinholdt, Jens J. Pedersen, Ervin Lazar, Kristin Marie Lassen og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jens J. Pedersen

Det kan sige meget kort, regeringen og DF agerer inhumant, uværdigt og umenneskeligt.
Vi kan igen, igen, igen konstatere, at DF ikke tager ansvar for noget som helst, men de har ansvaret for dårlig regeringsførelse og inhuman adfærd, der smitter ud i det ganske samfund.
Lærerdrengen fra Thyregod er mere tyrannisk end mange. DF er ikke terrorister, men de agerer psykologisk som om.

Anne Mette Jørgensen, Arne Albatros Olsen, Carsten Mortensen, Niels Bønding, Elisabeth Andersen, Trond Meiring, Tommy Clausen, Johanna Haas, Christel Gruner-Olesen, Karsten Aaen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Jan Weber Fritsbøger, Torben Siersbæk, Kirsten Lindemark, Lillian Larsen og Benta Victoria Gunnlögsson anbefalede denne kommentar
Jens J. Pedersen

Jeg håber inderligt, at Danmark ikke skal belemres med omkostningerne ved at have DF på Christiansborg efter valget. DF er så ødelæggende for Danmarks politik og adfærd, som ingen før.
Desværre er det sådan, at pressen hele tiden har DF på. Journalister og redaktører mangler betydelig indsigt i mennesker og politik, hvis ikke, så ville DF være lagt på flere meter tykt is.

Anne Mette Jørgensen, Arne Albatros Olsen, Trond Meiring, Tommy Clausen, Johanna Haas, Viggo Okholm, Karsten Aaen, Hanne Ribens, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Jan Weber Fritsbøger, Torben Siersbæk, Nike Forsander Lorentsen, Kirsten Lindemark, Peter Wulff, Herdis Weins og Benta Victoria Gunnlögsson anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Sjælsmark var for år tilbage jo selv en militærkaserne for Kongens Artilleriregiment. Her var jeg værnepligtig i 2002, og den bus vi kørte ind til Allerød med når vi fik noget fritid havde som næste stop Sandhomlejren hvor der altid var en del af beboerne der hoppede på. Der kunne (heldigvis) ikke affyres artilleri i området, pga. det (relativt i forhold til hvor langt en haubitzpjece kan skyde) lille område vi boede på. Der blev heller ikke affyret håndgranater. Men der var ofte en lyd af riffelskydning. Oftest blanke patroner, men lyden er jo den samme. Og det er vel også nok, hvis den slags lyde bringer ubehaget tilbage.

Dengang gjorde ingen en sag ud af det, selvom lydene jo må have dobbelt så belastende. Og dette er vist den første gang jeg har set nogle gøre en sag ud af det, sådan offentligt set. Jeg kan da huske at jeg og nogle få andre tænkte at det var underligt at placere en flygtningelejr lige ved siden af to militærlejre - Sjælsmark kaserne og Høvelte kaserne. Jeg mener også vi havde patruljeringstjeneste ved lejren, ellers var det Høvelte kaserne.

Arne Albatros Olsen, Carsten Mortensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Bønding, Elisabeth Andersen, Trond Meiring, Tommy Clausen, Niels Duus Nielsen, Viggo Okholm, Karsten Aaen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Britta Hansen, Bjarne Frederiksen, Jan Weber Fritsbøger, Torben Siersbæk og Karin Hansen anbefalede denne kommentar
Christian Mondrup

Jeg kan ikke noksom opfordre de ansvarlige partier til at få sat en stopper for offentliggørelse af den slags samfunds- og nationalstatsnedbrydende propaganda. Disse partier må forhindre, at der opstår femtekolonner af sådan nogle som mig, der læser og støtter den slags propaganda.

Sarkasme kan forekomme.

Tommy Clausen, Hanne Ribens, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel og Gert Romme anbefalede denne kommentar

Jeg er ligefrem stolt over, at vi ikke har boet i Danmark i en årrække. Måske skulle vi nu finde et andet land til vores skattepenge.

Rundt om i Europa er Danmark ikke det fine land, som der var for bare 20 år siden. Og mange der bor udenfor Danmark, skilter ikke med danskheden. Men vi har den fordel, at mange mennesker mener, vi taler niederlandsk, og det passer os ganske godt.

Johanna Haas, Anne Mette Jørgensen, Carsten Mortensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen, Tommy Clausen, Trond Meiring, Niels Duus Nielsen, Christel Gruner-Olesen, Karsten Aaen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel og Jens J. Pedersen anbefalede denne kommentar
Helle Degnbol

For snart mange år siden besøgte en ven af mig Sandholmlejren og fortalte bagefter om noget han havde set dér. Synet og hans fortælling har ikke forladt mig. Det stemmer helt med artiklen her.

Uden for lejren var der et hegn, og der foregik en militærøvelse lige på den anden side. Nogle børn stod ved det hegn, kiggede ind, men de stod som forstenede, de stod helt helt stille. Han havde tænkt: sådan står børn da ikke, når de ser soldater løbe omkring og skyde efter hinanden.

Jeg spurgte ham nu i dag, om han havde læst artikelen i Information. Han skrev: "Ja, jeg er også berørt af dette forhold. Jeg husker det med en tung sten i hjertet".

Johanna Haas, Anne Mette Jørgensen, Bjørn Pedersen, Niels Bønding, Elisabeth Andersen, Trond Meiring, Tommy Clausen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Niklas Størup Agerup: ..."for jeg skælver selv", skriver du. Din kronik er på samme tid indtrængende og afdæmpet. Så vi, der ikke selv har oplevet krig på egen krop, forstår, hvad det vil sige, at have minder om krigen i kroppen og bære dem med sig.

Det er unødvendigt og forkasteligt at placere flygtninge i eller tæt på militære øvelsesterræner. Selv vi, der ikke skælver selv, har hørt om PTSD. Om traumer. Og om støj, der udløser stress, uro og koncentrationsbesvær. Det har vores politikere også hørt. Hver og én. Flere gange.
Man kunne lukke Sjælsmark. Man kunne lukke Ellebæk. Man kunne splitte Center Sandholm op i flere mindre modtagecentre, der ligger placeret i civile, rolige omgivelser, som en integreret del af samfundet. Der er ingen naturlov, der siger, at asylansøgere skal modtages i kæmpelejre afsondret fra det almindelige samfund og midt i militært øvelsesterræn. Det kan laves om og det bør laves om. Tak for din kronik, der genåbner et emne, der tidligere har været talt, skrevet om og protesteret imod, men som er gået i glemmebogen, fordi der hele tiden er nye lovstramninger, nye uhyrligheder vendt mod flygtninge og "udlændinge" at forholde sig til. DF har de facto dirigeret landets udlændingepolitik mentalt og reelt siden Foghs såkaldte VKO regering i 2001. For tre år siden nåede Danmark så så langt ud over afgrunden, at vi mener, vi end ikke kan tage imod 500 FN flygtninge om året. Det er uhørt. Siden er vi fortsat ud over afgrunden. Der ud, hvor medmenneskelige hensyn og internationalt udsyn er forvist fra samfundsdiskursens legitime forståelsesramme. De nye uhyrligheder slår de gamle uhyrligheder af banen og vender vores opmærksomhed og protest mod de nyeste påhit. Uophørligt. På trods af at protester, på trods af at høringer, på trods af at fagfolks indvendinger preller af som vand på en gås på snart 20. år. På trods af at mindst halvdelen af befolkningen ønsker en anden udlændinge- og flygtningepolitik.

Vi må sættenkryds ved andre partier end V, S og DF, når der er valg. Ellers får vi mere af det samme indtil den sidste flygtning er kastet på porten.

Anne Mette Jørgensen, Katrine Simon, Arne Albatros Olsen, Carsten Mortensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Elisabeth Andersen, Trond Meiring, Tommy Clausen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

De evige tre?

"Dette har du gjort", siger min hukommelse.
"Dette kunne jeg aldrig have gjort", svarer min stolthed forfærdet.
De kævles en tid, og til sidst giver hukommelsen efter.
(Franz Kafka)

Anne Mette Jørgensen, Trond Meiring, Johanna Haas, Trond Meiring og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Birgitte Simonsen

Hvem ville have udrejsecenteret på kasernen?

Politiken den 31.10.2013
"Venstre tordner mod Bødskov, der vil placere udrejsecenter i Hørsholm.
Højlydte protester mod et nyt permanent udrejsecenter for afviste asylansøgere i den tidligere Sjælsmark Kaserne i Hørsholm får ikke justitsminister Morten Bødskov (S) til at ryste på hånden.

»Beslutningen står fast«, understreger Bødskov på vej ind til et åbent samråd om sagen i Folketinget.

»Placeringen er optimal. Regeringen har ét mål, og det er at sikre, at de afviste asylansøgere kommer hjem hurtigst muligt, og med Sjælsmark Kaserne får vi den mest effektive model for det«, fortsætter han."

Anne Mette Jørgensen, Arne Albatros Olsen, Trond Meiring og Johanna Haas anbefalede denne kommentar
Lars Bo Jensen

Det er de danske vælgere der er problemet, at et flertal af os stemmer på partier med en hård linie over for 'ikke vestlige indvandrere', hvormed vi mener muslimer, men det må vi ikke sige, da grundloven garanterer trosfrihed.
Når Støjberg laver en kagefejring af vores mere og mere umenneskelige regler, bliver hun bare mere populær hos flertallet og det er jo os der vælger vores politikere.

Anne Mette Jørgensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Endnu har Danmark sit på det tørre, men hvad sker der ,når vandstanden måske om få årtier begynder at stige så meget, at landet reelt bliver ubeboeligt.
Vil Sverrige og Norge kunne tage imod 5 millioner flygtninge fra Danmark ?

Niels Duus Nielsen, Johanna Haas og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Anne Mette Jørgensen

Jeg boede fra 1995 - 2000 i Birkerød. Ved optimal vindretning kørtes militærøverser fra høvelte kaserne.
Det er grusomt at tvinge folk der har været udsat for krig re traumatiseret. Hvordan politikernes empati register er ved jeg ikke, men lille er det, hvis overhovedet.
Nu bor jeg i Ole suhrs gade med politi og militær lige uden for vinduerne. Jeg bliver ked af det, vred og trist, men det er intet at regne for hvad mennesker i de omtalte lejre må opleve. Bare ordet lejr giver mig kuldegysninger,
Alene de militæruniformer gør mig vred og trist. Ambulancer, dagligvarer udbringning og taxaer bliver chikaneret. Og jeg er ikke den eneste her i gaden der har oplevet at sygetransporter beordres længere hen ad gaden.
Politiet svarede på min klage, at man måtte finde jeg i disse gener. Men hvorfor har de ikke givet besked til Falck. 'det er en arrogant behandling fra politiets side. De fleste aner ikke, at her er en synagoge. .
For mig er det åbenlyst symbolpolitik. Enhver kan køre og gå frit gennem gaden. Terrorister bruger helt andre metoder nu.
Det er mit gæt, at den synlige uniformering med synlige maskin våben kan virke kontraproduktivt og opildne til mere had og terrorisme. Lidt uden for skiven, men dog et billede på Danmarks tillid til, at militær og symbolpolitik har overtaget den sunde fornuft. Det er afmagts politik og angst for at miste taburetten.