Læserbrev

I mine 16 år som togfører er jeg blevet overfaldet to gange, men jeg er også blevet tilbudt kage og kys

Nej, jeg tjekker ikke bare billetter
Debat
13. februar 2019

Når nogen spørger mig, hvad jeg laver, svarer jeg, at jeg er togfører.

Ni ud af ti gange tror de så, at det er mig, der kører toget. Når jeg så siger, at jeg faktisk arbejder inde i toget, så er svaret som regel, at det må være mig, der tjekker billetter. Og det er det også – men vi togførere laver faktisk rigtig mange andre ting.

Det er os, der står forrest og sørger for, at trafikken glider, som den skal. Og vi står allerforrest, når den ikke gør det. Det er et vigtigt stykke arbejde, men det er samtidigt et stykke arbejde, som mange måske ikke tænker så meget over.

Vi skal håndtere påkørsler, sporproblemer og tog, der går i stykker. Vi skal være synlige i de svære situationer. Vi skal svare på spørgsmål, prøve at spå lidt om fremtiden, sørge for, at alle er o.k. og lytte forstående til folk, der nu kommer for sent.

Det er vores opgave at finde løsninger, når der mangler togvogne på et tog, hvor folk har købt pladsbilletter, når toiletter ikke virker, og når DSB’s app, billetsystem eller rejsekortet er nede.

Men så er der også alt det andet. Alt det, der ikke står i jobbeskrivelsen, men som er en del af hverdagen, når du har med mennesker at gøre: Jeg har i mine 16 år som togfører været med til personpåkørsler, jeg er blevet overfaldet to gange, har været i retten, er blevet truet, blevet kaldt »luder«, »racist«, »dumme kælling« osv.

Jeg har givet førstehjælp til passagerer, der var faldet om, og tørret rumpen på en handicappet. Jeg er blevet spyttet på, og jeg har haft et kæmpe bandeslagsmål i mit tog.

Men jeg har også oplevet trylletricks med en billet. Jeg har fået et: »Tak, fordi du er, som du er« – af en ældre mand, jeg måtte give en afgift.

Jeg har dikket og snakket med utallige skønne børn, klappet mange søde hunde, trøstet og lyttet til ulykkelige mennesker. Jeg er blevet tilbudt kage og kys af passagerer, har haft spændende, inspirerende samtaler. Og jeg har løbet gennem en afdeling og uddelt high fives til en hel skoleklasse, der alle havde hænderne ude og var klar.

Så nej, jeg tjekker ikke bare billetter.

Lisbeth Andersson er togfører

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Poul Anker Sørensen

ja, og togførerne i DSB`s tog er er ALTID flinke og hjælpsomme, de giver rejsen et ekstra plus, så hellere give et par kroner ekstra for en tur over bæltet,med god plads og god service, frem for at sidde i en bus, med alt for lidt plads, og en sur chauffør.