Læserbrev

Behold Forsvarets intelligenstest - også selv om den ikke måler intelligens

Formålet med testen var at få en grovsortering af de unge værnepligtige på sessionerne i tre grupper: Dem, som kunne være egnede som befalingsmænd, dem, som var egnede til at aftjene værnepligt, og dem, som man kunne overveje at kassere
Debat
25. februar 2019

Skal Forsvarets intelligenstest droppes? Det mener Elisa Nadire Caeli i sin kommentar den 21. februar her i avisen.

Hun er i tvivl om, hvorvidt testen måler det, man har brug for i Forsvaret. Om det er tilfældet i dag, kan jeg ikke udtale mig om.

Men jeg var med til at indføre den i efteråret 1956, og dengang gav den god mening.

Militærpsykologisk Arbejdsgruppe, som havde brugt flere år på at udvikle testen, var ikke glad for at kalde den en intelligensprøve, for det er den jo ikke.

Formålet med den var at få en grovsortering af de unge værnepligtige på sessionerne i tre grupper: Dem, som kunne være egnede som befalingsmænd, dem, som var egnede til at aftjene værnepligt, og dem, som man kunne overveje at kassere. Alt sammen afhængigt af andre faktorer af fysisk, psykisk og uddannelsesmæssig art.

Baggrunden var, at der i værnene var en meget stor skævhed i antallet af befalingsmandsemner blandt de værnepligtige. I marinen og fodfolket, som det dengang hed, var der langt mellem brugbare emner, mens for eksempel telegraftropperne nærmest væltede sig i oplagte kandidater.

Derfor ønskede Forsvaret, at man på sessionerne blev i stand til at foretage en bedre spredning i udskrivningen til de forskellige værn.

Og hvis Forsvaret stadig har det behov, giver det god mening at fortsætte med at bruge den gamle test.

At de unge mennesker i dag måske scorer lavere i testen end dengang er totalt ligegyldigt. På trods af navnet er det ikke intelligens, den måler.

Og selvfølgelig er unge mennesker i dag ikke mindre intelligente end dengang.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her