Klumme

Bussen kører mod det totalt digitaliserede samfund, men jeg vil helst have klippekortet med

Movia vil udfase de fysiske køreplaner til fordel for digitale. Busselskabet vurderede, at ’tiden var moden’. Men de analoge løsninger bør ikke nødvendigvis droppes, i takt med at de digitale muligheder opstår. Det er tid til at indføre analoge rettigheder
Digitalisering for digitaliserings skyld: Movia mente, at »tiden var moden« til at fjerne papirkøreplanerne fra busstoppestederne, fordi folk alligevel kan finde køreplanen på deres smartphone. Måske er det på tide at indføre analoge rettigheder, skriver Anna von Sperling.

Digitalisering for digitaliserings skyld: Movia mente, at »tiden var moden« til at fjerne papirkøreplanerne fra busstoppestederne, fordi folk alligevel kan finde køreplanen på deres smartphone. Måske er det på tide at indføre analoge rettigheder, skriver Anna von Sperling.

Jens Dresling

22. februar 2019

Jeg droppede for nylig mit pendlerkort på telefonen, da det mindst en gang om ugen skete, at jeg kom ud ad døren med en telefon, der nåede at løbe tør for strøm, før bussen kom. Og det er kun begyndelsen på min liste over digitale benspænd, som jeg møder i min hverdag. For jeg fik kun pendlerkort, fordi det kostede mig formuer i bøder at glemme at tjekke ud med mit rejsekort.

Jeg glemmer mit iTunes-login et par gange om året og skal derefter igennem en den kafkaske labyrint, som Steve Jobs af en eller anden grund har klampet sammen. Og lad os for gud skyld glemme dengang mit sommerhus var ved at ryge på tvangsauktion for en ubetalt boligskatteregning på 1.630 kr., fordi jeg ikke havde tjekket borger.dk i en måned.

Og jeg er vel at mærke ’kun’ 45 år. Taler flydende dansk, ser ganske godt (med hjælp fra en let læsebrille) og har et arbejde, hvor jeg konstant sidder foran en skærm. Jeg skulle altså have alle forudsætninger for at være den perfekte digitale medborger. Alligevel kæmper jeg med det, og mit hjerte går ud til de mange danskere, der ikke kan sætte hak i de fire kasser.

Tiden er moden

Debatten om de digitale forventninger, man som voksen dansker møder i sin hverdag, fik nyt liv, da regeringens stresspanel for nylig udpegede Forældreintra som en kilde til daglig stress, og den gamle, analoge kontaktbog blev af flere fremhævet som svaret. Men alt imens buldrede digitaliseringen – helt i overensstemmelse med regeringens overordnede strategi – lystigt videre. 

I december bebudede busselskabet Movia f.eks., at de nu vil fjerne de rute- og køreplaner af papir, der altid har hængt på busstoppestederne. Passagerne skal i stedet tjekke planerne på deres telefon. Tiden er »moden« til den type digitalisering, hedder det.

Folketingets formand, Pia Kjærsgaard, er uenig. Som hun skriver i et blogindlæg på TV2.dk: »Gad vide, hvad Movia i grunden har forestillet sig? At kunderne skal sidde på nettet og som en slags globetrottere planlægge en rejse til Østerbro, som om det var en rejse til Australien?«

En del kunder var også utilfredse. Joan Bøgh fra Sundbyvester udtalte: »Så vidt jeg ved, står det ikke i nogen lov, at man skal have en mobiltelefon.«

’Analogisering’

Nej, det gør det nemlig ikke, skriver teknologikritiker og radiovært Anders Kjærulff i en klumme på Analogiseringsstyrelsen.dk. »Men der står heller ikke i nogen lov, at det skal være muligt at tilgå og bruge offentlige og private services uden en mobiltelefon. Og det burde der gøre.«

Han opfordrer derfor til, at der udarbejdes en række ’analoge rettigheder’ og kommer selv med et par bud, herunder at myndighederne aldrig kan pålægge borgere i Danmark at være forbundet til internettet eller at være i besiddelse af mobiltelefoner.

Han fortsætter: »Borgere i Danmark har en umistelig ret til at frasige sig digital behandling af myndighederne og dermed kunne leve deres liv, som de ønsker, også uden for internettet, uden nærmere begrundelse, og myndighederne forpligter sig til at understøtte deres livsvalg.«

Tilvalg, ikke tvang

Det krav bliver næppe at finde i et kommende regeringsgrundlag – selv om man da kunne opfordre DF til at tage Movia-diskussionen videre til et mere principielt niveau. For med Movias ord: Tiden er moden – til en diskussion af, om de analoge tilbud nødvendigvis skal afvikles i takt med de digitale muligheder.

Disse skal ikke bare være til rådighed som skåneforanstaltninger for digitale rundtosser som jeg. Heller ikke blot af hensyn til mennesker, der f.eks. har forskellige funktionsnedsættelser. De skal være der for alle. For mit bud er, at stadig flere mennesker ønsker sig liv, hvor skærme hører til, der hvor de giver mening, f.eks. i arbejdssammenhænge, men hvor det er muligt at lægge dem på hylden, når man har fri.

Og hvor det at indgå i den uundgåelige bytteøkonomi, hvor du giver dine data til gengæld for de digitale ydelser, er et tilvalg, ikke en tvang.

Det handler ikke om hensynet til en ’ældre generation’, men bliver forhåbentlig et folkekrav for den næste.

I en tidligere version af denne klumme stod der, at Movia bukkede under for presset og lod de analoge rute- og rejseplaner blive på busstoppestederne en tid endnu. Det var ikke retvisende. Information beklager fejlen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jens Wolff
  • Kim Folke Knudsen
  • Espen Bøgh
  • Niels Duus Nielsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Ole Meyer
  • Erik Nissen
  • Jes Kiil
  • Torben K L Jensen
  • Poul Erik Riis
  • Runa Lystlund
  • Christian Mondrup
  • Helle Lorenzen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Anders Reinholdt
  • Maria Francisca Torrezão
  • Bjarne Andersen
  • Gunilla Funder Brockdorff
  • Claus Kristoffersen
  • Ejvind Larsen
  • Thomas Tanghus
  • Carsten Mortensen
  • Katrine Damm
  • Poul Anker Sørensen
  • Anne-Marie Krogsbøll
  • Henrik Rasmussen
  • Gert Romme
  • Lise Lotte Rahbek
  • Jesper Eskelund
  • Grethe Preisler
Jens Wolff, Kim Folke Knudsen, Espen Bøgh, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Ole Meyer, Erik Nissen, Jes Kiil, Torben K L Jensen, Poul Erik Riis, Runa Lystlund, Christian Mondrup, Helle Lorenzen, Bjarne Bisgaard Jensen, Anders Reinholdt, Maria Francisca Torrezão, Bjarne Andersen, Gunilla Funder Brockdorff, Claus Kristoffersen, Ejvind Larsen, Thomas Tanghus, Carsten Mortensen, Katrine Damm, Poul Anker Sørensen, Anne-Marie Krogsbøll, Henrik Rasmussen, Gert Romme, Lise Lotte Rahbek, Jesper Eskelund og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ja, jeg holder mig kun til de helt nødvendige.
E-boks er et irriterende. De sender en mail om, at jeg får et brev forskellige instanser !!
For at undgå at gå ind igen, printer jeg brevet, hvis det er vigtigt.
Mange beskeder viser sig så på min kontooversigt.
Hvor mange faser var det i en simpelsag.
Hvornår kommer kaos ? Og tredje verdenskrig ?

Kim Folke Knudsen, Hans Houmøller og Jan Nielsen anbefalede denne kommentar
Nis Jørgensen

@AvS skrev: "PS: Movia bukkede under for presset, og de analoge rute- og rejseplaner bliver på busstoppestederne en tid endnu."

"Bliver"? Her har de været væk ca siden nytår. Og jeg kan ikke finde info nogen steder om at de kommer tilbage.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Kim Strøh, Rolf Andersen, Flemming Berger, Erik Nissen, P.G. Olsen, Per Torbensen, Hans Houmøller, Torben Lindegaard, Ete Forchhammer , Bjarne Andersen, Claus Nielsen, Johanna Haas, Thomas Tanghus, Maj-Britt Kent Hansen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Har fulgt linket til Analogiseringsstyrelsen.
Fingeren på pulsen istedet for på ledningerne. . :)

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Hans Houmøller, Bjarne Andersen, Maj-Britt Kent Hansen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Mobiltelefoner går tør for strøm, digital skærme går i sort, når netværket går i udu bl.a. på grund af overbelastning, vejrlig og andet.
Sikken et fremskridt :-(
Jeg elsker mit rejsekort, som jeg kan bruge overalt og tanke op hjemmefra - men e-boks har fanden skabt. Og værst af alt - jo mere digitaliserede vi bliver, når mere sårbare er vi. Store dele af vores infrastruktur og kommunikation kan let lægges ned af "onde" kræfter. Vores mest personlige data flagrer rundt i cyberspace.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Kim Strøh, Rolf Andersen, Erik Nissen, P.G. Olsen, Per Torbensen, Hans Houmøller, Bjarne Bisgaard Jensen, jørgen djørup, Berith Skovbo, Anne-Marie Krogsbøll, Bjarne Andersen, Randi Christiansen, Christel Gruner-Olesen, Claus Kristoffersen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Kristian Spangsbo

Med al mulig fare for at blive hakket i digitale småstykker om lidt, vil jeg alligevel udtrykke min lodrette uenighed... Det er ikke en undskyldning at telefonen løber tør for strøm. I den analoge tid skulle man altså også have styr på noget for at komme ud af døren: Du skulle sørge for at få kortet fornyet (hvem har ikke stået med et udløbet kort?) og proppe det i lommen på de bukser du tog på den morgen... Regninger kunne også 'forsvinde' selvom de var på papir og posthuset kunne nå at lukke på 'sidste frist for betaling' dagen inden du kom i tanke om at den skulle vist være betalt nu...
Hvis du bliver stresset over digitale forventninger - så stå af... Jeg er ikke at finde på Facebook og skoleintra får kun min opmærksomhed når jeg synes... Jeg er stadig i live og går ikke glip af noget...
AvS og nogen af kommentarerne får det nærmest til at lyde som om at digitalisering gør os til blævrende klumper gele uden muligheder for selvstændig handling eller ansvar...
Sådan ser jeg ikke mig selv...

Lars Jørgensen, Torben K L Jensen, Randi Christiansen, Christian Larsen, Finn Egelund og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar

Hvor jeg kører med bus ER busplanerne væk.

Har lige fornyligt set mig nødsaget til at gå til rejsekort, da jeg har haft brug for at køre en del med bus, og enkelt-billetter er rasende dyre. Ikke overraskende, slet ikke, blev jeg i dag bekendt med, at mange kommuner meget gerne vil have adgang til Rejsekortets oplysninger, om hvor borgerne rejser hen.

Der er alt alt for få, der problematiserer (tvangs)digitaliseringen, og de monster problemer og konsekvenser det implicerer.
Og vi har politikere, som bare synes, hvor er det fikst, mere af det, aldeles ukritisk og inkompetent, og ikke hyrer kompetente mennesker til at varetage dette område.
Nu kan jeg forstå at 5G er virkelig fedt, så kan jeg angiveligt at med mit køleskab, når jeg ikke er hjemme, jeg gider for helvede IKKE tale med mit køleskab, og slet ikke når jeg ikke er hjemme.

Jeg vil ha' klippekortet tilbage og jeg vil ikke være tvangsdigitaliseret og overvåget!

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Lars Jørgensen, Vivi Rindom, Rolf Andersen, Flemming Berger, Erik Nissen, P.G. Olsen, Carsten Svendsen, Per Torbensen, Werner Gass, Egon Stich, Birthe Lauridsen, Hans Houmøller, Jørn Andersen, Ete Forchhammer , Ib Christensen, patrick scholer, Anne-Marie Krogsbøll, Maria Francisca Torrezão, Benta Victoria Gunnlögsson, Bjarne Andersen, Randi Christiansen, Johanna Haas, Claus Kristoffersen, Ejvind Larsen, Jan Nielsen, Thomas Tanghus, Jette Randrup, Maj-Britt Kent Hansen, Herdis Weins, Kim Øverup og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Kristian Spangsbo -
i sommer på vej mod et sted, jeg ikke kendte på forhånd, hvor jeg skulle møde min veninde med henblik på senere vidererejse sammen gik min fuldt opladede mobil i sort, mens jeg sad i bussen på vej til hende. Det viste jeg senere, det var fordi, mit batteri var gået i absolut udu, og jeg måtte bede tilfældigt forbipasserende låne mig deres mobil i kort tid, så jeg kunne ringe op til hende. Heldigvis var der nogle, der gjorde det. Og det er essensen af problemet med 100% digitalisering.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Hans Houmøller, Lise Lotte Rahbek, Anne-Marie Krogsbøll, Johanna Haas, Kim Houmøller og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Jeg har ikke tal på alle de steder, hvor tingene halter, uanset digitalisering, Så løsningen ligger ikke der.

E-boks er en pestilens. Denne omvej til korrespondance fra myndigheder med flere.

En slig som Udbetaling Danmark skriver digitalt til en, men kan man så svare digitalt? Nej, der skal sendes papirbrev! Eller man skal telefonere og selv sidde og skrive referat af samtalen.

Ja, jeg vil hævde, at noget var bedre i gamle dage!

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Anne-Marie Krogsbøll, Per Torbensen, Hans Houmøller, Heidi Larsen, Ib Christensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Claus Kristoffersen, Kim Houmøller, Ejvind Larsen og Jan Nielsen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Jeg har netop modtaget et totalt tåbeligt, "tonedøvt" standardsvar på en klage over de forsvundne køreplaner fra Movias busstoppesteder.
Det oplyses at der ikke er nogen planer om at ændre fremfærden!
Men måske endnu større pres kan udvirke noget?

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Anne-Marie Krogsbøll, Lise Lotte Rahbek og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar

Rejsekortet er en ren digital skamstøtte over IT udviklere.

Det er så primitivt, at man tænker. Har udviklerne en IT uddannelse og kan de på nogen måde forstå, hvad og hvordan kortet bliver brugt. Hvorfor fortæller kortet f.eks. ikke, hvor mange penge der er på kortet, når man logger ind?

IT udviklere er generelt ekstremt dårlige til at skabe forståelige brugerflader. De kan deres programmering og så er det slut.

Hvis man så glemmer at logge ud, har man ganske få chancer for at logge ud, fra en app. Eller får vi en klækkelig bøde.

Alt omkring denne regering og støttepartiet DF handler om straf. Der må ligge noget i opvæksten hos disse politikere, der hele uddeler straffe, uagtet hvad det måtte være.

Det er alt for dyrt at køre med kollektiv trafik, samtidig kører transportmidlerne sjældnere og ved de høje priser og få afgange, driver vores politikere borgerne ind i biler, der forurener.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Anne-Marie Krogsbøll, Ete Forchhammer , Jan Nielsen, Carsten Svendsen, Herdis Weins, Werner Gass, Lise Lotte Rahbek, Egon Stich, Hans Houmøller og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Helle Lorenzen

Og hvis strømmen går, går Danmark med...

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Anne-Marie Krogsbøll, Erik Nissen, Lars A. Bruun, Herdis Weins, Lise Lotte Rahbek og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar

ellers
skulle der stå. Endnu en IT indblanding. Google kan kun tænke, at der efter et punktum, kommer et stort bogstav. Jeg burde selvfølgelig selv tjekke.

Jeg havde en telefon fra Nokia med Microsofts Office brugerflade. Den var hundrede gange bedre at skrive på, end denne telefon med Googles primitive Android system.

Rettelse. Det var ikke Google.
Alt omkring denne regering og støttepartiet DF, handler om straf. Der må ligge noget i opvæksten hos disse politikere, der hele tiden uddeler straffe, uagtet hvad det måtte være.

I det hele taget er oplysning og skiltning et underprioiteret gode for borgerne i landet.

Underetagerne på Nørreport Station hos DSB, må være det mest møgbeskidte og udpissede sted, der findes i kongeriget Danmark. Især S togstationen. Denne station er en skamplet på DSB, for Metroen er ikke så beskidt.

Danskerne er berømte i udlandet for lugten på deres toiletter og lugten på stationerne. Det er en tvivlsom ære for København, at her findes landets mest ulækre station.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Anne-Marie Krogsbøll, Kim Houmøller og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Hans Houmøller

Tak til Anna von Sperling for en god klumme.

Jeg har lagt min kommentar på https://passagerpulsen.taenk.dk/

Det er helt forkert, at man har fjernet et brugbart redskab for os betalende brugere.

Ingen, som i ingen, kan kræve, at man som betalende bruger er i besiddelse af elektronisk apparater for at kunne bruge transportmidlerne.

Det er en hån mod os betalende brugere, så giv os de traditionelle køreplaner tilbage.

PS! Jeg bliver gal, hvis jeg kun modtager et robotgenereret automatsvar og vil i så fald gå videre ad andre kanaler.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Anne-Marie Krogsbøll, Flemming Berger, Erik Nissen, Torben K L Jensen, Ete Forchhammer , Jan Nielsen, Herdis Weins, Per Torbensen, Kim Houmøller og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Digitaliseringen er gået for vidt. Har i flere uger ventet på svar på nogle sundhedsoplysninger. Man rykker og svaret er, at det er sendt til din e-boks. At det så ikke er tilfældet undrer mig ikke længere. Hvor megen tid har man ikke brugt unødigt, fordi det ikke virker. Postvæsenet er jo i praksis nedlagt!

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anna von Sperling

Kristian Spangsbo. Min pointe ligger jo ikke i indledningen, men i konklusionen: At vi hovedløst og uden debat afvikler de analoge alternativer til de, for de fleste, ganske udmærkede digitale løsningen. Og at konsekvensen er, at man ikke kan fravælge at indgå i den økonomi, hvor man bytter sine data for ydelser. Sorry to say, vi er allesammen lidt blævrende klumper af gele i den økonomi, som det ser ud nu.

Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Lars Jørgensen, Katrine Damm, Anne-Marie Krogsbøll, Rolf Andersen, Carsten Svendsen, Jan Nielsen, Herdis Weins, Lise Lotte Rahbek og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Kristian Spangsbo

Anna von Sperling. Jeg forstår godt din pointe - og er til dels enig... Der er mange mennesker, der ikke er 'digital parate' (et udtryk, jeg hader stort i øvrigt) og som føler sig kørt over af tiltag som dit Movia eksempel. MEN i min verden er svaret ikke mindre digitalisering - men meget, meget mere...

Den teknologiske udvikling tager stormskridt - og udviklingen vil sandsynligvis afskaffe privatbilismen som vi kender den i dag, løse forsyningsproblemer i en grøn energiøkonomi og meget mere godt for fællesskabet. Selvfølgelig er der mangler - og selvfølgelig er der dem, der vil udnytte det... De sidste skal vi være efter hele tiden. De første løser sig efterhånden.

Min pointe er stadigvæk: Sig fra over for det, du ikke vil have ind ad døren, f.eks. Facebook, læn dig tilbage mens du venter på bussen og se på alle de sjove mennesker, der går forbi (altså: tag det nu fu..... roligt). Sidst men ikke mindst: stem på dem, der vil fællesskabet - og ikke sætter egoismen og pengene øverst på dagsordenen... SÅ lover jeg dig at det nok skal gå!

Lise Lotte Rahbek

Kristian Spangsbo

Det handler om at bruge digitale løsninger der hvor det giver mening og går ting lettere. At stoppe internetforpligtelser og mobiltelefoner ned i halsen på befolkningen, bare fordi 'man kan' og det er smart og moderne, det giver ingen mening. At buspassagererne kan se, hvornår bussen ankommer på et skilt ved busstoppestedet, det giver mening. At buspassagere SKAL have en mobiltelefon med internet, for at kunne læse en busplan, det giver ingen mening.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Maj-Britt Kent Hansen, Werner Gass, Anne-Marie Krogsbøll, Anker Nielsen, Gunilla Funder Brockdorff, Rolf Andersen, Flemming Berger, Carsten Svendsen, Erik Nissen, Ete Forchhammer , Kim Houmøller, Jan Nielsen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Når man tvangsdigitaliserer enhver kommunikation med borgerne fra det offentlige , bør staten/kommunen naturligvis forsyne alle borgere med en gratis PC'er og internetforbindelse.
Og jeg håber inderligt, at Movia ikke forsøger at hævde, deres trafik er bæredygtig på nogen måde.
Mobiler bruger som bekendt strøm og batterier, hvilket alt andet lige er forurening.
I det heletaget glemmer de digitaliseringsbegejstrede hvor afsindigt meget strøm, det kræver.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Egon Stich, Werner Gass, Anne-Marie Krogsbøll, Flemming Berger, Carsten Svendsen, Lise Lotte Rahbek, Ete Forchhammer , Maj-Britt Kent Hansen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar

Endestations-afgangstider - og derefter bare 'før eller siden' når chaufføren der knap aner i hvilken Malmø-forstad han pt befinder sig ? Hvis viljen til mere bare ikke er der i den privatiserede partners køreplanspartners partnernetværk må myndighederne bruge stokkemetoden. Gerne analogt gråt papir.

Kim Folke Knudsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Jeg står i en fremmed by, og det er 10 graders frost og sne, og jeg skal finde ud af hvilken bus, jeg skal tage og i hvilken retning for at nå frem til busstoppestedet på Æblevej.

Så skal jeg tage mine luffer af, finde min mobiltelefon frem fra en dyb lomme, og så stå og fumle med den med frostkolde fingre - i stedet for bare at kikke på den trykte køreplan på busstoppestedet .... SMAAART :(

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Werner Gass, Anne-Marie Krogsbøll, Kim Strøh, Maj-Britt Kent Hansen, Lise Lotte Rahbek og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Med et svagt CPR system fra 60'erne med kun 4 cifres sikkerhed så alle med det rigtige program fra Internettet og en almindelig PC kan udgrene når man kender ens navn og fødselsdato og din identitet kan bruges til kviklån m.m.

Kim Folke Knudsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Der er masser af digitale løsninger man kan være kritisk overfor. Men udover at det selvfølgelig altid kan være svært at vænne sig til noget nyt, forstår jeg simpelthen ikke kritikken af de to digitale transportløsninger, som er omtalt her.
1. Rejseplanen/køreplaner: Man behøver jo slet ikke at bevæge sig ned til busstoppestedet før bussen kommer, hvis man bruger rejseplanens ”næste bus/tog.” Så kan man med det samme se, hvornår de næste busser kører fra det nærmeste stoppested. Herudover viser rejseplanen jo, hvis bussen er aflyst eller forsinket, det kan man ikke se på køreplanen. Alverdens stoppestedskøreplaner kan ryge og rejse, hvis man blot én gang har ventet ½ time på en bus, som ikke kom. Herudover er det meget nemmere, hvis man er i en del af landet, man ikke kender. I rigtig gamle dage kunne man få en køreplansbog med mange tusind sider, som dækkede hele landet, men man skulle godt nok bruge hovedet for at finde rundt i den og nogle gange passede den alligevel ikke.
2. Billetter/rejsekort/pendlerkort: Ja det er kedeligt med det der tjek-ud. Men der er godt nok mange fordele i forhold til de gamle pap-klippekort; kort som ”ikke virkede, når maskinen havde klippet skævt”, ”ikke virkede, når de var blevet krøllede eller våde”, ”altid lå i en taske/jakke, som man ikke havde på/med”, ”hvor man skulle stå og tælle zoner for at finde prisen og så tog man alligevel fejl nogen gange”, ”hvor man altid rodede med blå, gule og andre farver og prisen passede aldrig med zoneantal og kortfarve” og når man skulle køre rundt i andre dele af landet, skulle man købe andre kort, som man aldrig fik brugt op og som så skulle refunderes på obskure billetkontorer rundt omkring. Hvis man glemmer at tjekke ud, findes der faktisk en app, hvor man kan gøre det efterfølgende. Endelig kan man få et pendler rejsekort, som også kan bruges som almindeligt rejsekort, så det kan bruges overalt.
Jeg elsker rejseplanen. Jeg elsker rejsekortet. Og jeg elsker DMI´s nye hjemmeside. Men jeg er selvfølgelig også meget ældre end 45.

Maj-Britt Kent Hansen

Jørn Vilvig - Der er nogle elementære oplysninger, som bør være ved stoppestedet: Stoppestedsnavne undervejs, zoner og frekvensen af busser.

Og det er da vildt upraktisk, hvis enhver busrejse forudsætter forudgående søgning på Rejseplanen, som i øvrigt ikke altid er lige perfekt.

Man kan få den tanke, at Movias initiativ er begrundet i manglende succes med at overholde køreplanerne. Der blev ved flere stoppesteder i København sat display op indeholdende oplysning om, hvornår bussen skulle komme. Min egen erfaring er, at dette narreværk ikke kan bruges til særlig meget, da ca.-tider langtfra er korrekte eller ajourførte. Det har Movia nok også indset. Så derfor er man nået til løsningen, hvor oplysningerne er gemt godt væk. Af samme grund vil der nok heller ikke være mange passagerer, der orker at benytte rejsegarantien vedr. refusion af taxaudgift, hvis bussen er mere end 20 minutter forsinket.

Movia har altså benyttet den udvej, som et læserbrev i Politiken i går omtalte,at DSB havde anvendt, da flere rejsende klagede over, at urene på diverse stationer viste forskellige tider. Så fjernede DSB bare urene!

Kim Folke Knudsen, Herdis Weins, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Lise Lotte Rahbek og Werner Gass anbefalede denne kommentar

@Maj-Britt Kent Hansen 10.44:
Det er lodret forkert, det du skriver. Der er masser af stoppesteder med display og de passer på minuttet. Hvilket er logisk eftersom det jo er GPS-oplysninger, som styrer dem.
Dine konspirationsteorier om Movia og rettidigheden af busserne, må du selv rode med.
DSB-urene ved jeg ikke noget om, men hvis de ikke er digitale, er det klart, at de kan vise forskellige tider. Det gjorde de også i gamle dage.
Hvis du vil stå ude i regnen og vente på en bus, som ikke kommer, er det i orden med mig. Men jeg forbeholder mig ret til at bruge 10 sekunder på rejseplanen og undgå det.

Maj-Britt Kent Hansen

Det er ikke interessant at se på et display, at bussen kommer om 4 minutter, for når de 4 minutter er gået uden ankomst af bus at se, at den nu ankommer om 8 minutter osv. Så meget for GPS!

Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

I omkantsDanmark er der ikke nogen displays, der viser hverken det ene eller det andet. Der er et busstoppested.
Naturligvis orienterer man sig om ankomsttider på forhånd. Men hvorfor i alverden skulle man dog bruge individuel strøm og internetforbindelse på noget, som klares fint med et kollektivt papiropslag??

Kim Folke Knudsen, Herdis Weins, Niels Duus Nielsen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Træerne, Lise Lotte, træerne. Et papiropslag på samtlige busstoppesteder kræver at en mindre skov, eller i hvert fald en lille lund, bliver fældet, så vi kan leve træerne om til papir.

Hvis det nu viser sig, at træerne, som indgår i papirfremstillingen, hele tiden bliver afløst af nyplantede træer, går jeg helt og fuldt ind for dine papiropslag, da både elektricitet og internetforbindelse kræver en masse andre ressourcer, som ikke bliver genbrugt - endnu.

Så vidt jeg ved er hukommelsen omkostningsfri - da jeg boede på landet memoriserede jeg de lokale afgangstider, og det var ikke spor svært, da det er nemt at huske de par gange om dagen, hvor bussen kørte. Det kostede måske lidt rugbrød, men det skulle jeg jo have alligevel.

Vedr. Rejsekortet: Det er usmart, ulogisk og fordyrende for passagererne, så jeg ejer ikke et rejsekort, men kører på en gammel sms-billet i stedet. Det er helt gratis, bortset fra den første billet, og så de kontrolafgifter, man risikerer at få undervejs. Jeg har ikke regnet på det, men jeg er sikker på, at det godt kan betale sig. Den store fordel er, at bøden først skal betales senere, mens det altid er nu og her, at jeg har behov for bussen, selv om jeg ingen penge har. Så jeg får min transport, og busselskabet får sit skålpund kød.

@Maj-Britt Kent Hansen kl. 12.57:
Citat: ”Det er ikke interessant at se på et display, at bussen kommer om 4 minutter, for når de 4 minutter er gået uden ankomst af bus at se, at den nu ankommer om 8 minutter.”
Det har jeg nu aldrig været ude for. Men det er da ikke særligt svært at forstå, hvad der kan være sket. Der er tale om busser med 4 minutters interval (det må være 5C), så på de 4 minutter er der sket et eller andet med bussen. Det kan være som dengang, hvor undertegnede og resten af passagererne blev smidt ud af bussen, fordi en skiderik lige snittede sidespejlet og chaufføren derfor ikke turde køre videre. Men hvorfor skal der overhovedet være stoppestedskøreplaner på en bus med et interval på 4 minutter?

@Lise Lotte Rahbek kl. 14.38:
Den der strømspareting kan jeg ikke helt forstå. De faste kommentatorer på Information er da på nettet i nærmest døgndrift enten på telefonen eller computeren.
Det er jo ikke sådan, at du ikke kan få køreplaner for din bus. Du kan gå ind på Sydtrafiks hjemmeside og finde dem. Eksempel: Bus 103 ”Vejle – Almind – Kolding” afgår fra stoppestedet ”Ny Højen” 7.09, 8.09…indtil 19.09, 21.09 og 23.14 i dag lørdag. Hvis du bruger den fast, kan du da bare printe den. Og hvis du ikke bruger den fast, så er rejseplanen da meget nemmere.

@Niels Duus Nielsen kl. 15.47: Om sammenligningen mellem strøm og papir; til din pointe skal jo lægges, at halvdelen af strømmen i DK kommer fra vindmøller, en del fra Sverige (mest atomkraft), en del fra Norge (mest vandkraft) og en del fra biobrændsel, som principielt svarer til dit eksempel med skove, som plantes igen.
Jeg er voldsomt uenig med dig om rejsekortet. Investeringen har været voldsom, ja. Men på langt sigt giver det mulighed for en meget mere detaljeret planlægning af sammenhængen mellem forskellige transportmidler (Bus, Tog, Metro, Letbane osv.) Det giver i hvert fald principielt mulighed for bedre service og mere rationel drift.
På de lidt høje navler: Hvorfor brokker man sig dog over digitale offentlige service uden at bruge et minimum af tid på at sætte sig ind i dem? Samtidig med at man bruger kommercielle digitale service hos private monopoler (f.eks. Facebook), som stripper en og ens børn for de mest intime oplysninger og data?

Niels Duus Nielsen

Jørn Vilvig, argumentet om papiropslag var mere en joke end et seriøst argument, selv bruger jeg da rejseplanen, når jeg skal nogen steder.

Mone argumenter mod Rejsekortet er mere alvorlige, og retter sig mod den "one-size-fits-all"-filosofi, som er den frivende kraft bag alle disse standardiseringer. Dir argument om bedre planlægning har sine meritter, men implementeringen er simpelthen under al kritik. De gammeldags klippekort blev pushet på hvert et gadehjørne, hvor der var en kiosk, mens man er nødt til at gå på nettet, hvis man vil have et rejsekort. Hvis man af en eller anden grund ikke har internetadgang, skal man købe kortet i en dertil indrettet butik, som de fleste mennesker skal bruge bussen for at nå frem til. Hvis jeg glemmer at stemple ud, får jeg en bøde, alene dette er for mig grund nok til at undgå kortet. Mit hovedargument mod kortet er dog, at disse små besværligheder alle er implementeret af hensyn til transportørerne, som vil vide PRÆCIS hvor mange passagerer, der har kørt hvor mange stoppesteder i netop deres busser, og ikke i konkurrentens, så de kan få den PRÆCISE afregning fra fælleskassen. Hvorfor ellers kravet om at stemple ud?

Jeg må vedgå, at sådan som transportsystemerne er skruet sammen i vore dage, er det svært at komme med smarte løsninger. Men ligesom vi bygger motorveje på statens regning, så bilisterne kan komme hurtigt og gratis frem, kunne vi lade den offentlige transport være en samfundsopgave, som finansieres over skatterne. Den offentlige transport får i forvejen store tilskud, så hvorfor ikke gå linen helt ud og gøre offentlig transport gratis, ligesom motorvejene? Så slap vi helt for både klippekort og rejsekort, og os fattigrøve vil også komme frem!

Werner Gass, Maj-Britt Kent Hansen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jørn Vilvig
Hvilken del af min sætning fra ovenstående indlæg "Naturligvis orienterer man sig om ankomsttider på forhånd." er det, du finder uklar?

Niels N
Jojo, træerne... jeg holder meget af træer. Måske kan man lave rute-opslagene på genbrugspapir. ;-)

@Lise Lotte Rahbek kl. 17.01: Hvilken del af min sætning ” Og hvis du ikke bruger den fast, så er rejseplanen da meget nemmere”, er det du ikke forstår?

@Niels Duus Nielsen kl. 16.53: Der er ingen tvivl om, at introduktionen af rejsekortet i Danmark var, skal vi sige, mindre perfekt. Men det skyldtes ikke princippet om ”rejsekort”, det skyldtes hele det der politiske og administrative mummespil omkring zoner, ansvar og priser. Politik, når det er absolut værst. Rejsekort findes jo overalt fra Holland til Hongkong og Japan i forskellige udgaver.
Du kan faktisk godt købe rejsekort i visse automater, ved ikke hvor mange, jeg bruger det jo ikke. Men ellers kan man jo få hjælp? Det skal jo sådan set kun oprettes én gang med automatisk pengeindbetaling, så behøver man sådan set ikke kigge på det mere.
Udtjekning er da nødvendigt for at beregne rejsens pris (hvor langt man har kørt). Det er ”tjek ind igen, når du skifter transportmiddel”, som har betydning for beregning af, hvor mange penge, der skal allokeres til de forskellige transportselskaber.
Som sagt, jeg elsker rejsekortet, det er nemt, kan bruges overalt, der skal ikke bruges hovedregning til at beregne pris (det klarer rejseplanen) og man skal ha´ styr på alle mulige mærkelige klippekort. Du har dit helt særlige ”betalingsprojekt”, det har jeg ikke ondt i røven af og jeg elsker også ”Onkel Reje”.
Ja, det kan godt være det bedste ville være gratis offentlig transport. Men er der ikke et eller andet med, at det der er gratis behandles særdeles u-respektfuldt?

Jørn Vilvig -
Man kan altid først checke rejseplanen - ja hvis man udelukkende rejser fra A til B. Hvis man derimod
f.eks. i forbindelse med en ferie rejser spontant og uden faste planer om en rute med bussen eller toget i de steder af Danmark, hvor der IKKE er wifii på samtlige kroer, vandrehjem etc . og hvor netdækningen nogle steder nærmest ikke-eksisterende eller laaaaaaangsom - så har man så sandelig brug for køreplansopslag ved stoppesteder og på stationer. Og de steder findes så sandeligt - men der er sgu ikke lige der, Movia bestyrelse bor.

Lise Lotte Rahbek, Kim Folke Knudsen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Du er et heldigt menneske - Jørn Vilvig.

Kan det tænkes, at du har stoppested lige uden for døren, og at du ikke kører særligt meget, langt mindre stiger om, som vi sagde i gamle dage. Det ved jeg alt sammen ikke, ligesom du heller ikke ved, hvilke busser jeg benytter og tilsyneladende ikke forstår, at jeg i et til lejligheden opfundet eksempel kunne have skrevet alle mulige antal minutter.

Her i eftermiddags har jeg været ude at køre med fire busser, og såmænd også oplevet, at bussen ankom til stoppestedet, før displayet viste - og så sandelig også kørte derfra 2 minutter før, der var talt ned til afgang. Så skifter minutantallet bare til nul, og så man ellers kigge langt efter bussen i diverse planer. Herunder Rejseplanen.

Og nu orker jeg ikke mere polemik.

Niels Duus Nielsen

Jørn Vilvig: "...er der ikke et eller andet med, at det der er gratis behandles særdeles u-respektfuldt?"

Det ved jeg ikke, måske du gør - det er gratis at gå til læge, men hende behandler jeg da altid respektfuldt. Jeg betalte heller ikke for min skolegang, men dengang skulle lærerne nok sørge for, at jeg viste dem respekt, det var nemlig før revselsespligtens afskaffelse ;-).

Jeg tror med al respekt for dine øvrige argumenter, at det er et af de automat-svar, man fyrer af, når man ikke lige kan finde på andet.

Problemet for fortalerne for private transportselskaber er, at der intet er overhovedet, som taler for, at offentlig transport vil blive bedre af at koste fx 24 kr. for en billet, udover det sædvanlige ideologiske bavl om, at profitdrevne virksomheder på magisk vis er mere effektive end offentlige virksomheder. Ser man nærmere på denne talmagi, vil man se, at det er chaufførerne og kunderne, som i virkeligheden betaler prisen i form af dårlige arbejdsforhold og høje billetpriser.

Det koster jo allerede 24 kr. for en billet, og det er det da ikke blevet ret meget bedre af i forhold til dengang, det kostede en krone - og de få steder, hvor det faktisk kører godt for Movia, har det ingen som helst direkte sammenhæng med billetpriserne, men derimod med mere moderne planlægningsværktøjer.

Sjovt nok er Movia en offentlig institution, der netop er sat i verden for at koordinere de mange anarkistiske busselskaber, som uden Movia ville køre som vinden og profitten blæser.

Erik Fuglsang, Kim Folke Knudsen, Lise Lotte Rahbek, Maj-Britt Kent Hansen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Ingen papirkøreplan i bussen.
Næsten ingen salgssteder for rejsekortet.
Hvis du vil købe et rejsekort hos DSB på Hovedbanegården, så skal du opgive cpr. nr. og udfylde et papirskema for overhovedet at få lov til at købe et rejsekort.
Hos DSB: Selv en pdf fil med S togs køreplanen er svært at finde på deres hjemmeside.

Seneste svinestreg fra den inkompetente og verdensfjerne MOVIA Bestyrelse

Alle køreplaner fjernet fra det offentlige rum.

For at gnide salt i såret, så har 7 Eleven butikken på Lyngby Station fjernet den elektroniske skærm med oversigt over afgangstider på busserne. En af de elektroniske afgangstavler på Jernbanepladsen er som regel kun intakt i under halvdelen af tiden, ellers så er der kun en fejlmeddelelse at læse.

Tænk hvis det var Kastrup Lufthavn. Du må gå på en app, hvis du vil se, hvornår dit fly afgår.

Jeg bliver tosset over de her offentlige selskaber, som i stigende grad er druknet i evige besparelser og ledet af ansvarløse politikere, som gnaver ben og aldrig selv har noget som helst at gøre med de ydelser, som de er sat til at forvalte, men som med forsæt ødelægger driftsvirksomheden med deres slappe, inkompetente og uduelige optræden. Det mindste vi som kunder kunne forlange af forsamlingen var at de forklarede sig. Men det gider de ikke: Så hellere gnave ben og lade som ingenting i håbet om at sagen går i glemmebogen hos brugerne. Men det gør den ikke ! Vi kunder har en hukommelse som en elefant og den rækker helt næste Kommunalvalg. Der afregner vi med Jer, hvis I ikke ændrer mening og kommer til fornuft i denne sag. Nul stemmer til bestyrelsens medlemmer fra Socialdemokraterne, Venstre, Det Konservative Folkeparti.

Jeg opfatter det her som et bevidst og overlagt forsøg fra Movias bestyrelse på at skræmme passagerene væk fra den offentlige transport, så den uduelige politiker bestyrelse kan fuldende deres hede ønske om at nedlægge en helt masse buslinjer.

Movias bestyrelse, lad os sætte navne på den ansvarlige forsamling af borgmestre politikere fra Socialdemokraterne, Venstre, Det Konservative Folkeparti, og DF:

Movias nye bestyrelse er valgt for perioden 2018-2021:

Kirsten Jensen, bestyrelsesformand og borgmester i Hillerød (A)
Per Hovmand, næstformand og byrådsmedlem i Sorø Kommune og regionsrådsmedlem i Region Sjælland (C)
Benedikte Kiær, borgmester i Helsingør Kommune (C)
Christoffer Buster Reinhardt, Region Hovedstaden (C)
Henrik Hvidesten, borgmester i Ringsted Kommune (V)
John Engelhardt, borgmester i Glostrup Kommune (V)
Mikael Smed, Vordingborg, borgmester i Vordingborg Kommune (A)
Niels E. Bjerrum, borgerrepræsentant i Københavns Kommune (A)
Peter Jacobsen, Region Sjælland (O)

I er de ansvarlige for denne her svinestreg udi dårlig service oveni alle de andre forringelser, som I har budt den kollektive trafik gennem mange år.

De ældre der ikke har andet end Folkepensionen har de råd til dyre mobiltelefoner med stakkevis af apps, hvor de kan finde den nu forsvundne køreplan ? og hvad med de borgere, som ikke kan magte al elektronikken skal de bare modtages med beskeden. Det var ærgerligt du kan bare tage en TAXA.

DF lidt tilgivelse skal DF have for at have taget sagen med de fjernede køreplaner op i Folketinget overfor Trafikminister Ole Birk Olesen LA, som fralægger sig medansvar for denne MOVIA beslutning. Tak til Kim Christiansen og Karina Adsbøl for at have taget sagen op i Folketinget.

Ole Birk Olesen (LA) fik rodet sig ud i en forklaring om, at der nok ikke var så mange som gik ned til et busstoppested uden forinden at have undersøgt afgangstiderne i en køreplan. Ja netop men Køreplanen er der heller ikke, for den kan du kun hente som pdf fil til egen udprintning. Ole Birk Olesen (LA) blev ved med at insistere på bestyrelsens ret til i det kommunale selvstyres navn at træffe en sådan beslutning. Fint men hvad skal vi med en sådan forsamling af politikere, der ødelægger den kollektive trafik ?.

Hvis det her så var en trist ener, så ville jeg ikke blive så ophidset, men det er jo ikke det eneste politiker ledet selskab, som er grundlæggende dysfunktionelt.

Bare se Post Nul. Rygtet kan næsten ikke være endnu mere ødelagt. Kun en idiot sender et brev med det foretagende.

Send klager til de ansvarlige i MOVIAS bestyrelse og konfronter Socialdemokraterne, Venstre, Det Konservative Folkeparti med deres aktive medansvar for denne misrygten af den kollektive trafik.

Valget er ikke langt væk og vi kan skifte politikerne ud, hvis vi ikke er tilfredse med deres gerninger. GØR DET BRUG DIN STEMMERET.

Lise Lotte Rahbek, Maj-Britt Kent Hansen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Ældre Sagen Lokalafdeling AMAGER2300 har på sit årsmøde den 8. marts vedtaget denne udtalelse, der er sendt til hver enkelt bestyrelsesmedlem jf. Kim Folke Knudsens oversigt ovenfor.

"Ældre Sagen lokalafdeling AMAGER2300 har på årsmøde den 8. marts drøftet konsekvenserne af Movias beslutning om at fjerne køreplanerne fra stoppestederne.
Med udgangspunkt i at IT – herunder smartphones og apps – er teknologier vi som borgere har frihed til at vælge til og fra, og under forudsætning af at IT-teknologierne skal gøre vores liv både enklere og sjovere, ikke mere kompliceret eller frustrerende – udtaler årsmødet sin allerkraftigste kritik af Movias beslutning om ikke at genopsætte køreplanerne på stoppestederne. Det er i tusindvis af Movias daglige kunder der generes af den manglende køreplaninformation. Mange opgiver at tage bussen, og finder andre muligheder.
Årsmødet appellerer til Movia at revurdere beslutningen og genopsætte køreplansinformationerne for både de regionale og de lokale busruter.
Specielt den manglende information om de lokale busruters køreplaner – nogle linjer kører med meget forskellig frekvens over både et døgn og en uge - er allerede nu meget generende."
mvh
Palle Skov
Formand
Ældre Sagen Amager2300 (www.æs.dk/amager2300.dk)

Digitalisering er osse overvågning. En dag blir det måske ulovligt at færdes uden en chip / mobiltelefon?
Et elektronisk sygesikringskort er kun en skive mere af salami'en.