Kommentar

Nogle gange når jeg læser om folk, der overvejer at holde op med at tage til Thailand, får jeg lyst til at råbe

De fattige er sgu så kedelige. Men de ved, hvordan man overlever. Hvordan man håndterer det ubehag, der følger med ustabilt vejr og institutionernes sammenbrud
Andrea Hejlskov.

Andrea Hejlskov.

Marie Hald

13. februar 2019

Jeg bor i et lille hus på 12 kvadratmeter. Det er lidt ligesom at bo i et telt, der kan ikke være flere ting her end det absolut nødvendige, og hvis jeg vil strække ud, bliver jeg nødt til at gå udenfor, hvilket jeg så gør: stjernehimlen! Solopgangen!

Hver eneste dag spiller jeg tetris med tingene – og med min krop – og hver eneste dag kigger jeg op mod det store hus oppe på bakken, som er til salg: havudsigt og garage.

Så hvorfor bor jeg her?

Fordi jeg ikke har råd til det store hus – og hvis sandheden skal frem (hvilket den jo skal), så har langt de fleste, jeg kender, som lever såkaldt ’alternative livsstile’, heller ikke råd.

Vi har ikke råd til oliefyr og forsikringer og tandlægeregninger og godkendte elinstallationer, nej – men til gengæld kan vi så blive posterboys for ’tiny house living’ eller ’i ét med naturen’, og så kan alle dem med penge projicere deres æstetik over på os, hvilket på en måde føles lidt som en loose-loose-situation for alle.

Jeg er træt af, at vi ikke taler om økonomi, når vi taler om den personlige grønne omstilling eller bæredygtigheden. Træt af, at det bliver til en collage af unge mennesker i islandske sweatre omgivet af kål. Træt af, at det bliver glat – når sandheden er, at (det mere eller mindre frivillige) fravalg af hamsterhjul, fast job, forsikringer og pension betyder, at du bliver fattig.

Jeg kender en kvinde, som bor i et telt. Hun henter vand i store dunke, dyrker sine egne grøntsager. For tiden går hun kun i termodragt.

Hun gør det ikke, fordi hun er ’klimasmart’ eller som sådan beskæftiger sig med klimakrisen. Hun gør det, fordi hun er fattig. Ægte fattig. Men her er pointen: Den kvinde, ved jeg, er langt mere i stand til at håndtere det ubehag, der følger med ustabilt vejr og institutionernes sammenbrud end dem, der har læst tusind bøger og købt tusind dimser.

Det er det ukomfortable, jeg taler om.

Det er evnen til at deale med det.

Nu ved jeg godt, at de fattige sgu er så kedelige, men bær over med mig; de fattige har faktisk klaret sig i tusindvis af år, mange flere år end dig, og de ved, hvordan man overlever. Og – måske endnu mere vigtigt – deres sprog er ikke fuld af buzzwords. Katten ud af sækken, svesken på disken.

Der er noget urovækkende over de fattige, ikke sandt, deres manglende evne til at tale om den innovative disruption af det kapitalistiske paradigme eller teknologiske løsninger på klimakrisens udfordring, det er meget federe at tale om kødfrie mandage og den socioøkonomiske ulighed, men mest hvor nederen de fattige er, og hvor dårligt de spiser – for så er problemet de fattige, igen – og ikke de rige.

Nogle gange når jeg læser om klimaforandringer og folk, der overvejer at holde op med at tage på luksusferier til Thailand, får jeg lyst til at råbe, at vi altså er nogle, der aldrig flyver, aldrig holder ferie, aldrig køber nyt tøj.

Det er, som om vi slet ikke findes. Det er, som om vi slet ikke er en del af diskussionen. Fint nok, at det er svært for dig at lade være med at købe nyt tøj hele tiden, men helt ærligt; really?

Og andre gange, når jeg læser om klimaforandringerne og det protestantiske selvhad, masochismen og magtesløsheden, får jeg lyst til at råbe, at livskraft og livslyst kraftedeme er det eneste, der kan redde os nu!

Jeg tror, det er noget, jeg har lært af de fattige, faktisk. Det der med svesken på disken og ’if you want something done you have to do it yourself’.

Det er, som om klimakrisen ikke rigtig gør det for mig. Jeg kan ikke mærke den
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Anker Nielsen
  • Christian Estrup
  • Kurt Svennevig Christensen
  • Markus Lund
  • Anders Olesen
  • Ib Christensen
  • Per Torbensen
  • Katrine Damm
  • Erik Karlsen
  • Charlotte Ardal
  • Oluf Husted
  • Jakob Silberbrandt
  • Lillian Larsen
  • Michael Brøsch
  • Anders J
  • Søren Veje
  • Flemming Berger
  • Eva Schwanenflügel
  • Niels Duus Nielsen
  • Annika Hermansen
  • Kurt Nielsen
  • Palle Yndal-Olsen
  • John Hansen
  • Gert Romme
  • Alvin Jensen
  • Jørn Andersen
  • Jørgen Wassmann
  • Carsten Mortensen
  • Randi Christiansen
  • odd bjertnes
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Anders Graae
  • Hanne Pedersen
  • Tommy Clausen
  • Torben Skov
  • Morten Sørensen
Anker Nielsen, Christian Estrup, Kurt Svennevig Christensen, Markus Lund, Anders Olesen, Ib Christensen, Per Torbensen, Katrine Damm, Erik Karlsen, Charlotte Ardal, Oluf Husted, Jakob Silberbrandt, Lillian Larsen, Michael Brøsch, Anders J, Søren Veje, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Annika Hermansen, Kurt Nielsen, Palle Yndal-Olsen, John Hansen, Gert Romme, Alvin Jensen, Jørn Andersen, Jørgen Wassmann, Carsten Mortensen, Randi Christiansen, odd bjertnes, Peter Beck-Lauritzen, Anders Graae, Hanne Pedersen, Tommy Clausen, Torben Skov og Morten Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Du har fuldstændigt ret, hele samfundet pisser på de fattige.....

Hanne Ribens, Henrik Peter Bentzen, Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Per Almar Johnson, Benta Victoria Gunnlögsson, Ulla Søgaard, Torbjørn Methmann, Alvin Jensen, Anne Mette Jørgensen, Carsten Mortensen, Torben Skov, Peter Beck-Lauritzen og Egon Stich anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Hvad er din pointe, Andrea?

Morten Ingemann Pedersen, Arne Albatros Olsen, Michael Andresen , Peter Tagesen, Eva Schwanenflügel, Thomas Olsen og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg er helt enig med Andrea. Læs hendes indlæg igen, Jens Christian Jacobsen, du har vist spurtet over det og ikke fået det væsentlige med. - Sagen er, at det er helt utroligt hvad man herligt kan undvære og dog føle sig priviligeret. Jeg selv opdagede det efter mit livs første, alvorlige sygdom: Jeg er 77 år, og nu var der altså noget, jeg ikke med tiden kom af med. Det gjorde jeg så med utroligt mange overflødige ting i mit liv, og jeg landede på det væsentligste og det sjoveste - det, jeg ikke ville ofre. Sjældent har jeg følt så stor frihed og lettelse. Det er helt utroligt, hvad man fylder sit liv med, men ikke har, og aldrig får brug for. De verdensdele og begivenheder jeg ikke nåede, lad dem leve uden min medvirken. Ingen har sagt at jeg, af verdens mange milliarder, absolut skal nå det hele. Det er simpelthen en gave at kunne gå glip af den næste, hæsblæsende oplevelse. At opleve kræver nemlig koncentration, og den har langt de færreste. Det værste er faktisk at løbe efter de meget magtfulde i den tro, at for dem er livet lykkeligere. Det er en stor, kapitalistisk løgn, Et lykkeligt liv er et meningsfuldt liv, og det kan ha` - kan - for os i vesten - også besværes når man fryser på grund af huller i støvlerne - men oftest har det at gøre med at disponere forkert. Jeg har været både velhavende og ludfattig og ved, hvad jeg taler om. Det vigtigste er at føle, man levede mens man gjorde det. Hvert minut, på godt og ondt. Intet at fortryde. Og det burde alle mennesker i denne verden have ret til at opleve. Og det kan vi, med vores levemåde, være med til at realisere for de virkeligt uheldige - og er det, i sig selv, ikke en fantastisk opgave? Den behøver strengt taget ikke at være materiel, selv om den ofte er det.

Jette Bach, Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, ingemaje lange, Niels E V, Jane Jensen, H.C. (Hans Christian) Ebbe, Kurt Svennevig Christensen, Per Almar Johnson, Jonna Jensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Bjarne Bisgaard Jensen, John Poulsen, Flemming Berger, Liselotte Paulsen, Allan Jacobsen, Niels Duus Nielsen, Charlotte Mandel, Kurt Nielsen, John Hansen, Anders Skot-Hansen, Kirsten Lindemark, Søren Ferling, Berith Skovbo, Kenneth Krabat, Alvin Jensen, Jørn Andersen, Torben Skov, Anne Mette Jørgensen, Carsten Mortensen, Runa Lystlund, Lars Løfgren, Jørn Lybech, Randi Christiansen, Werner Gass, Bettina Jensen og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

I er seje andrea, og du har ret - har set tv filmen om jer.

Vi befinder os i efterkrigstidens forbrugshelvede, og I er sammen med stadig flere frontløbere for en bedre livsstil. Men I fortjener ikke at være fattige. Overvej om 'the divine matrix' af gregg braden kunne sige dig noget.

Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar

Apropos det med at køre sin selvfedme af på andre... dybt usympatisk... endnu en religiøs, der skal tvære sine livsvalg ud over alle andre - i et forsøg på at hævde sig selv, og som ikke bare kan fokusere på sine klimavalg - for sin egen skyld.

Stort respekt for dine valg, men hold lige mig udenfor. Jeg foretager mine valg, og de skal ikke dikteres af dig.

Henning Kjær, Carsten Hansen, Eva Schwanenflügel og Steen Uffe Hansen anbefalede denne kommentar

Ja, de fattige har klaret sig i tusindvis af år. Men kun som gruppe.

Hvis vi alle virkelig levede som Andrea ville vi formentlig ikke have læger, medicin, hospitaler, ældrepleje, osv. Fair nok, hvis Andrea virkelig gerne selv vil leve i sådan et samfund. Jeg vil ikke.

Henning Kjær, Per Torbensen, Dennis Jørgensen, Carsten Hansen, Marie Jensen, Claus Nielsen, Anne Mette Jørgensen, Jens Winther, Eva Schwanenflügel, Janus Agerbo, John Hansen og Steen Uffe Hansen anbefalede denne kommentar

Først nu, hvor jeg læser denne artikel, føler jeg mig uendelig- og ur-fattig. For jeg har da aldrig haft lyst til at komme til Thailand.

Men altså - bortset fra flyet på virkning af klimaet - er Thailand da overhovedet et demokrati, når militærdiktatoren styrer landet med hård hånd, og sætter mennesker mange år bag tremmer for at sige sandheden om kongefamilien.

Allan Stampe Kristiansen, Jens Carstensen, Jonna Jensen, Jørn Andersen, jørgen djørup, Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Janus Agerbo, Niels Duus Nielsen, Palle Yndal-Olsen, John Hansen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

1000 tak Andrea Hejlskov. Hvor er det dog befriende læsning.

Charlotte Ardal, John Poulsen, Niels Duus Nielsen, Charlotte Mandel og Annika Hermansen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Gregg braden - tidligere 'senior aerospace computer systems designer' har i sin bog 'the divine matrix' formidlet at 'recent discoveries reveal dramatic evidence that max planck's 'matrix' - the divine matrix - is real.'

Annika Hermansen

Tak Andrea! For en velskrevet og lun artikel om et i DK svært emne.

Christel Gruner-Olesen, Henriette Sommer, Charlotte Ardal og Oluf Husted anbefalede denne kommentar
Samuel Grønlund

Jeg skal passe på hvad jeg siger her - jeg har trods alt lige fremført beviser for at den officielle forklaring på terrorangrebet 9/11 umuligt kan være sand; at det ville kræve enorme mængder sprængstof at nedrive de tre WTC-bygninger i NY som vi ser på billederne og at den åbenlyse konklusion derfor må være at 9/11 var et 'inside-job', i en anden tråd.

Men du er på glat-is her, kære Randi ;) Gregg Braden er en sympatisk charlatan. Han har ikke bevist noget som helst - blot fremfører han flere fjollede ideer om universets indretning i forsøget på at underbygge de grundlæggende påstande om "The power of prayer" "Mind over matter" osv.
Den gode Marx Planck må vende sig i graven.

Charlotte Mandel

Rikke Nielsen Læs lige klummen igen. Andrea dikterer ingenting. De må være din egen indre stemme, du hører.

Kirsten Lindemark, Jan Weber Fritsbøger, patrick scholer, Per Torbensen, Charlotte Ardal, Jørn Andersen, Anne Mette Jørgensen, Oluf Husted og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Asbjørn Berg, du har da helt ret, når du siger, at vi fattige overlever som gruppe, for det er jo kun, når vi slår pjalterne sammen, at vi i fællesskab kan få råd til de lidt dyrere ting her i tilværelsen.

Af samme grund tager du helt fejl vedr. sundheds- og ældrepleje: Det er kun, fordi alle os fattigrøve skillinger sammen over skattebilletten, at vi kan lønne de dyre læger og finansiere hospitalerne.

Når varmebomben rammer os, forventer jeg at overleve på et eksistensminimm, som jeg er vant til. Men jeg jeg da godt bekymre lidt for de rige, som først skal vænne sig til at være fattige. Ikke de superrige, de skal nok klare sig, mere de middelklasserige, hvis rigdom er bundet i mursten, som vil miste al værdi, når vandet for alvor begynder at stige.

Husk at landskabets gennemsnitshøjde over havets overflade her i Danmark er 34 meter.

Kirsten Lindemark, Jan Weber Fritsbøger, Christel Gruner-Olesen, Viggo Okholm, Michael Gudnæs, Kurt Nielsen, Per Torbensen, Steffen Gliese, Thomas Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Mette Jørgensen, Randi Christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Hvorfor skal de rige/ fattige overleve som gruppe?
Det er en dystopisk tankegang der kun fører derhen; nemlig imod undergangen.
"The Walking Dead".
Eller i Stephen King universet " The Gunslinger", der ligesom i andre myter fortæller om håb midt i galskaben.

Annika Tiin Nielsen

Ikke TI vilde heste kan få mig til at sammenligne den situation, Andrea Hejlskov og hendes teltbeboer har valgt at sætte sig i, med den fattigdom, mennesker med nedarvede sociale problemer oplever! Andrea Hejlskov har selv valgt et liv i naturen, har selv fravalgt tandlæger og læger mm. Det hele ud fra tanken om bevidste valg, indre kompas (og følelser, følelser og følelser). Og så skal jeg som læser forstå, at du er fattig. Fattig på hvad, Andrea Hejlskov? Penge siger du? Til hvad? Du lever et voksent liv funderet på bevidste valg - stå dog ved det! Lad mig gerne bekymre mig om de mennesker, der ikke har mulighed for at træffe frie valg og ikke kan udfolde deres potentiale, fordi de lever i socialt belastede områder uden støtte, uden læsere eller følgere som du har. Hele den "os vs. dem"-retorik, du opstiller her, er kunstig og strukturaliserende. Jeg gerne tale om fattigdom, men ikke med din situation som eksempel - og hvis du spørger din veninde i teltet tror jeg sgu også hun vil være fri!

Mikael Johansen, Jørgen Larsen, Henning Kjær, Gitte Runge, Michael Gudnæs, Bell Wigelsen Bruun, Christina Petterson, jørgen djørup, Marie Jensen, Kristian Rikard og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Annika Tiin Nielsen

PS. Forskellen på Helle Nyvangs tilgang herover og Andreas er så åbenlys: Helle Nyvang taler om at føle sig privilegeret, virkelysten, at stå rank sit liv. Jeg vil vædde med at Nyvang ikke har haft flere penge at gøre godt med i sit liv.

Randi Christiansen

Annika, påtvungen eller selvvalgt, det er fattigdom. Og spørgsmålet er, hvor frit andreas valg egentlig er? Hamsterhjulets åndelige fattigdom kan være umulig at leve med.

Tor Brandt, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben - Nielsen

Er det her ikke ligesom den sidste franske dronning Marie Antoinette, som havde en lille romantisk landsby kopi, som hun kunne trække sig tilbage til, når hof intrigerne blev for meget??

Randi Christiansen

Samuel, du har måske læst bogen og kender de forskellige forsøg, som braden fortæller om?

Her citeret fra bogens bagside : "In 1944, max planck, the father of quantum theory, shocked the world by saying that this 'matrix' is where the birth of stars, the dna of life, and everything between originates."

Samuel Grønlund

Jeg er støt på Braden en enkelt gang hvor jeg surfede internettet ud af en skør tangent. Jeg har ikke læst hans bøger.
Men på den ringe erfaring, mener jeg alligevel, at Braden(og ofte du) fejltolker den terminologiske forvirring der opstår ved beskrivelse af kvantefysikkens bizare realiteter og misbruger selektive citater til at begrunde ny-kreationistiske forestillinger.

Randi Christiansen

Samuel, alt er forbundet og interagerer efter endnu ikke alment erkendte lovmæssigheder. Kvantefysikken illustrerer dette ganske tydeligt. Alle kender fotosyntesens vitale betydning for os. Hvorfor man standser ved denne udveksling, fatter jeg ikke. I permakulturen observeres f.eks. væksters indbyrdes kommunikation. Det er hovmod at tro, vi har afdækket samtlige kommunikationsveje i universet.

Jan Weber Fritsbøger og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Jeg overvejer næsten dagligt, at undlade at rejse til Thailand, hvis jeg en dag skulle få råd.

Svend Erik Sokkelund, H.C. (Hans Christian) Ebbe, Kurt Nielsen, Britta Hansen, Lars Løfgren, Randi Christiansen, Niels Duus Nielsen og Vivi Rindom anbefalede denne kommentar
Michael Andresen

Danmark er et af de mest lige samfund i verden - måske det mest lige I-land overhovedet. Vi har kun en håndfuld dollar-milliardærer - Norge har 14 og Sverige har 31!

Alligevel er vi adskillige gange blevet udråbt til verdens lykkeligste folk og det kan der være mange grunde til. Men een ting bekræfter lykkefølelsen, som er mere udbredt i Danmark end de fleste andre steder, nemlig at vi er rige på tryghed.

I Danmark er vi sikret et sundhedssystem, der hjælper os, når vi bliver syge uanset indtægt. Danskerne er sikret en indtægt, så vi kan forsøge os selv og vore eventuelle børn. Og vi har alle mulighed for at få en uddannelse, uanset om vi har penge med hjemmefra eller er så bogligt begavede, at uddannelsesstederne vil optage os af prestigemæssige grunde. Og så lever vi i et samfund, der er mere fredeligt end 99% af resten af verden.

Den rigdom er mere værd end rejser til Thailand, Amarone-rødvin og store biler. Ellers ville vi jo nok ikke blive ved med at bo her.

Lilian Edith Underdal, Peter Ravn-Olesen, Michael Boe, Jens Boll og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Sympatisk artikel, men ikke et liv jeg ville leve.
At vi alle kan gøre noget er evident; At vi alle bør gøre noget ligeså. At politikerne bør vågne og lovgive er nødvendigt hvis kommende generationer overhovedet skal have et liv.

Husk at hver gang vi har googlet 2 gange så har vi brugt den energi det koster at koge en liter vand. (eller har vi ?)

https://www.dr.dk/nyheder/indland/google-afviser-forskers-co2-tal

Niels Duus Nielsen

Michael Andresen, at Danmark er et af de mest lige samfund i verden viser så kun, hvor stort ulighedsproblemet er på globalt plan. At vi samtidig er et af de lykkeligste folk i egen selvforståelse - relativt set - skyldes uden tvivl denne - relativt - ringe grad af ulighed, men man glemmer altid at sammenholde disse lykketal med de relative tal for selvmord, hvor vi også ligger i top på verdensplan.

Selv ville jeg nødig være fattig i et næsten hvilketsomhelst andet land, men det ændrer ikke på, at jeg er fattig og lever på et niveau, der støt nærmer sig det materielle eksistensminimum, det kulturelle eksistensmninimum er overskredet (underskredet?) for længst - og jeg er endda en af de heldige, som ikke er blevet idømt en integrationsydelse.

At Danmark relativt set er et af de mest lige lande i verden viser således kun, at uligheden på verdensplan er blevet katastrofal. Vi burde være mere ambitiøse, det er okay at være den mindst ringe, men det er langt bedre oh langt mere motiverende at stræbe efter at være den bedste.

Mogens Holme, Samuel Grønlund, Kurt Nielsen, Arne Albatros Olsen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Mikkel Pedersen

En eller to gange om måneden flyver jeg til Asien, Europe, Mellemøsten eller Sydamerika for at sælge udstyr til cementindustrien. Cementindustrien står alene for 5 - 7 % af verdenens CO2 udledning. Hvis jeg skal på ferie tager jeg helst bilen. Jeg får nok af lufthavne til hverdag.

Desværre får hun ikke ret meget ud af at skrive til rygklapperne i Information. De vil blot ride med på hendes profetier uden at gøre en tøddel ved deres adfærd, fordi industriallivskritik er det nye sort.

Grethe Preisler

Apropos forfatteren til det litterære mesterværk 'Livet i Skovene'

Frihedskæmperen, skattenægteren og 'selvforsyneren' Henry Thoreau var ungkarl og barnløs.
Derudover var han enebarn af en kærlig mor, som i sin enkestand vaskede og lappede hans tøj og sørgede for ekstraforplejning til ham i cellen, når han i ophøjet ensomhed skrev videre på sine udødelige filosofiske tanker og med jævne mellemrum og stålsat principfasthed sad de bøder af, som han undlod at betale for sin demonstrative civile lydighedsnægtelse.

Desværre døde han alt for ung, men han nåede da at færdiggøre 'Walden'.

Arne Albatros Olsen

Måske men Thoreau movements of zen er ubeskrivelige i Walden, og det er så her at det åndelige/spirituelle trancendere mudder , lort og dårligt vejr.

Pis med dig i din hytte. Du er ikke en ægte fattig. Dit sprog er for abstrakt og dine fordomme ligeså urbane som dit ordforråd. Der ligger ikke dynger af døde grise i Sønderjyllands grøfter. Her er forøvrigt heller ikke mange racister. Find dig et job i stedet for at gøre en nød ud af en dyd for at kunne svine andre til.

Hmm.. Jeg er altså også lidt i tvivl om, hvad artiklen vil.
Som andre er inde på, så kan man ikke bare sætte prædikatet "fattig" på sig selv, og så foregive at være det.
Man er vel kun fattig, hvis man ikke har mulighed for at ændre sin økonomiske status.
Hvis man selv har valgt at leve en nøjsom (bæredygtig) livsstil, så er man forhåbentlig "åndeligt" rig til gengæld. Ellers gør man noget galt.

Det, vi skal arbejde hen imod, er vel, at 90 % af os i DK skal blive materielt fattigere, men åndeligt rigere. Dvs minus-vækst, nedgang i BNP osv til gengæld for et mere meningsfuldt liv.

Det virker som et Sisyfos-arbejde af en anden verden, at overbevise 51% af befolkningen om, at dette er en nødvendighed.
For bare at nævne et par af de mest åbenlyse forhindringer, som ikke sådan lige er til at rydde af vejen:

12-18 års indoktrinerende skolegang
den teknologiske livsstil
underholdningssamfundet
det individualiserede samfund - herunder præstationssamfundet og konkurrencesamfundet
andelen af ejerboliger

Ikke at jeg er en del af "the movement" på området, men den eneste mulighed jeg ser, som har (marginalt) mere end en snebolds chance i helvede for succes, vil være indførelse af en form for borgerløn, men spørgsmålet er jo igen, om den åndelige åbenhed, som borgerlønnen kunne åbne op for, samtidig er forudsætningen for dens indførelse.

I så fald er vi doomed - medmindre vi kan lokke liberalisterne i en fælde og få dem til at indføre det i troen på, at det er et værktøj til at afholde masserne fra revolution.

Men for nu trods alt at slutte i en pessimistisk stemning, så virker det godt nok som et op-ad-bakke-projekt, at få folk til at finde tilfredsstillelse i at kigge op på stjernehimlen/ind i bålets flammer/på havets blå osv. i stedet for at se "Vild med dans", håndbold-vm, spille fortnite, counterstrike, poker på nettet, wordfeud (spiller man stadig det?) osv.

Der er for lidt "bling-bling" i virkelighedens (naturens) verden, og man risikerer at komme til at fundere over meningen med livet, hvis man opholder sig der for længe!

Thomas Jensen, Jan Weber Fritsbøger, Arne Albatros Olsen, jørgen djørup, H.C. (Hans Christian) Ebbe og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
olivier goulin

Hvis man selv har valgt at leve en nøjsom (bæredygtig) livsstil, så er man forhåbentlig "åndeligt" rig til gengæld. Ellers gør man noget galt.

... som f.eks. at forsøge at have et ben i hver båd.

Forfatteren underholder jævnligt Informations læsere om sit selvvalgte eksil - ikke så sjældent krydret med slet skjult bitterhed mod det samfund, hun har forladt. Men man sidder hver gang med følelsen af at, det er et uafklaret livsvalg fuld af ambivalenser - hvor man både gerne vil være en del af det omgivende samfund - og alligevel ikke.

Hvis man havde været afklaret og konsekvent, så havde man bare trukket stikket - og etableret et alternativt liv i skovene, uden at kære sig om omverdens mening og syn. Men i dette tilfælde er der tydeligvis et stort behov for at 'spejle' sig i offentlighedens opmærksomhed og mening.

Den materielle afhængighed er åbenbart det mindste at overvinde. Langt vanskeligere er det, at kappe de sociale bånd. Og aller vanskeligst er forfængeligheden

/O

Anders Reinholdt, Esben Lykke, René Arestrup og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Håber da ikke at Information har betalt for artiklen.
Ung- veluddannet- rask, måske lidt på kistebunden.
Så glider livet jo nemmere.
Andre må så sørge for sammenhængskraften i samfundet - sundhedssystemet - plejesektoren - undervisningen mv.
Alt dette kræver jo lidt midler. Skattebetaling osv.
Det kræver arbejde. Meget arbejde.

Niels Duus Nielsen

Søren Jensen: "Du er ikke en ægte fattig. Dit sprog er for abstrakt og dine fordomme ligeså urbane som dit ordforråd".

Hvad er en ægte fattig? Jeg gik for mange år siden på universitetet, hvor jeg lærte en masse fancy fremmedord, og jeg bor heller ikke på landet, så jeg kan altså aldrig mere blive fattig? "Ægte" fattig er åbenbart forbeholdt dimme mennesker fra provinsen.

Niels Duus Nielsen

Michael Andresen, der er hver dag to mennesker, der lykkes med at begå selvmord i Danmark, ud af de tyve, der hver dag forsøger at begå selvmord.

Du har ret i, at vi ligger langt nede på listen på wikipedia, men ser vi på OECD-landene - altså de lande, vi normalt sammenligner os med, er vi nummer 11 id af 34. Så jeg tager ikke "ganske fejl", som du skriver.

https://selvmordsforskning.dk/statistikbank/at-laese-statistik/

Eva Schwanenflügel

Selvmord har længe været et nedgående parameter for Danmark.

Jeg har i mit liv kendt tre som valgte livet fra, fordi der ikke var kvalificeret hjælp til dem.

Der findes ikke mere hjælp til folk der har prøvet at begå selvmord, eller har haft eller har selvmordstanker end der har været før.

Det meste arbejde er på frivillig basis.

Johnny Hedegaard

".......– Jeg underviste engang på Institut for Psykologi. Jeg tjente engang mange penge. Jeg arbejdede engang med landdistriktsudvikling. Jeg var engang kommunikationshonnørdame, jeg arbejdede engang som børnepsykolog henne i kommunen.......................
.........Det endte med at vi smed alt vores lort på losseren, sagde vores job op og flygtede langt ud… ind… i de vilde svenske skove."

Sådan står der blandt mange andre ting på Andrea Hjejlskov's hjemmeside.
Kun et frit og reflekterende og begavet menneske, opvokset og uddannet i et frit, demokratisk land kan foretage et så kvalificeret valg.
Kald det lige fattigdom een gang til.

Thoreau:
Jeg har læst (og har teksterne stående på hylden) "Livet i skovene" og flere andre tekster. Fremragende.
Men fattig var han ikke. Hverken materielt eller åndeligt.
Han arvede, dvs. var ejer af, en blyantfabrik og havde derved en grundøkonomi, hvis projekterne gik skævt.
Og grunden til hans "fængselsophold", som varede ca. et døgns tid, var, at han ikke ville betale til militæret. Derved kom han til at skylde det offentlige 1 dollar. Som en slægtning betalte for ham.
Men hans holdning var ikke kun anti-militaristisk. Den var lige efter Anders Samuelsens drejebog: Ægte liberal.
Som en sand liberal mente han, at de der havde behov for skoler, kirker osv. måtte selv betale for det. Hvis man ikke havde dette behov personligt, kunne han efter bedste overbevisning ikke forstå at man skulle bidrage økonomisk.

Fred være med Andrea Hejlskovs livsstilsvalg, selvfølgelig skal der være plads til at nogle mennesker isolerer sig i naturen, hvis de trives bedst med det. Men lad nu være med at tro at klimaet bliver bedre af at byboererne overplasterer skovene med hytter og brænder tæerne af i deres brændeovne. Vi har brug for store intakte skove til at suge co2 ud af atmosfæren og for helhedsløsninger i form af grønne, bæredygtige byer, hvor vi kan drage fordel af at bo tæt og deles om ressourcerne. En ægte klimahelt bidrager til fælles løsninger ikke individuelle.
Angående snakken om fattigdom, så har hun jo kunnet føre sine ideer ud i verden ved at sælge et hus og tære på en opsparing. Fattige mennesker lever fra hånden til munden og kan eventuelt ende med gæld hvis de siger deres lejebolig op. Derfor har socialt udsatte, der lever i skoven fordi de ikke kan holde ud at være sammen med andre mennesker, et noget mere kummerligt liv end Andrea og hendes familie.

Er de højt værdsatte dyder forbundet med det selvstændige individ i virkeligheden vores største problem (= Individualisme for fuld udblæsning). - ’if you want something done you have to do it yourself’ hvad med at hjælpes ad og hjælpe hinanden uden forstås at være nød til at filme det til facebook, - hvor blev det af. Det er ligesom forsvundet ud af vores kultur. Her er det individet, det stærke sælvstændige individ der dyrkes. Vi må ikke ligge andre til last - de flestes skrækscenarie. Vi har det svært med at være sammen med andre i den virkelige verden og internettet forstærker blot effekten. Vi bliver vel også lettere at manipulere ovenfra tænker jeg. Hvordan skal vi så løse vores fælles problemer

Klip fra dokumentaren "The Swedish Theory of Love":
https://www.youtube.com/watch?v=o7GL_HFC

Vi må finde fælles løsninger der gavner og omfavner os alle. At overkomme problemer og besværligheder er det der gør os lykkelige ifølge Bauman. Vi har vel alle krav på lidt lykke også dem der siger nej tak til Thailand.
Traileren til dokumentaren Tomorrow
https://www.youtube.com/watch?v=NUN0QxRB7e0

Randi Christiansen

At påtage sig det givne, iboende ansvar for fællesskabet som andelshavere i stedet for som privatkapitalister.

Privatkapitalisme er en smitsom, farlig sygdom, der opstår ud af frygt. Som nogen så i forfejlet men ren overlevelsesstrategi formår at kapitalisere på.

Alles kamp mod alle? Er det en smart overlevelsesstrategi, en smart måde at forbedre det overordnede output? Hvis man ser på det overordnede resultat, er svaret nej.

Der er faktisk en måde, hvorpå man kan få det hele - ihvertfald få nok - og det er som kollektiv at finde ressourceadministrationens gyldne snit.

Hvis frygt er smitsom er intelligent omsorg for livet ligeså.

Svend Erik Sokkelund

Levede vi ale som Andrea, fandtes der end ikke en cykel, en kop ordenligt øl eller noget at lappe hyttens hullede tag med, for sletikke at nævne begavede aviser eller internet at brokke sig på...
Så ville vi virkelig være fattige og usle.

Ville det være bedre?