Læserbrev

En god jobansøgning gør mig ikke til en bedre medarbejder

Det er hverken pæne karakterer, spændende studiejobs eller selvstændige iværksætterprojekter, der giver adgangsbilletten til et rigtigt job. Næh, det gør såmænd disciplinen i at skrive en god ansøgning, hvis man altså lytter til jobcentrene
14. februar 2019

»Det tager mindst fire måneder at lære at skrive en ansøgning,« fik jeg at vide på jobcenteret. Eller var det a-kassen?

Jeg blev færdig med min kandidat i sommeren 2018. Pæne karakter, spændende studiejob, et iværksætterprojekt. Alt det dér. Men hvad er adgangsbilletten til et rigtigt job? Er det mit snit på knap ti fra kandidaten? Er det mine to års forskningserfaring eller mine seks år som projektleder? Nej. Det er min ansøgning.

Ansøgninger er heldigvis en disciplin, som mange gerne vil lære mig.

En gennemgang af Akademikernes A-kasses kursuskatalog afslører utallige variationer af kurser, der gør mig bedre til at skrive, så jeg bliver læst. De lærer mig, hvordan jeg søger gennem mit netværk, på LinkedIn, hvordan jeg researcher virksomheden og ringer først.

Man skal, som en smilende konsulent formulerede det, »lære det rigtige bullshit«. Alle er faktisk utroligt søde, imens vi drikker kaffe og spilder ufattelige ressourcer på at lære at skrive ansøgninger.

Ansøgninger er bullshit

Ansøgninger er bullshittens creme de la creme. Og her står virksomheder og a-kasser midt i et våbenkapløb om at være byens bedste bullshittere.

Virksomhederne hyrer dygtige HR-folk til at afkode ansøgernes buzzwords. Alt imens jobcentre, a-kasser, »anden aktører« og fagforeninger opruster med flere kurser, konsulenter og coaches i hobetal for at lære os alle sammen at tale bullshit bedre, så vi kan penetrere HR-folkenes forsvarsværker.

Vi lærer at sætte vores overskrifter på spidsen. At pynte på et CV uden at lyve. At imitere vores modtager. Og det tager ufatteligt meget tid og arbejde, som jeg hverken er blevet mere proaktiv, løsningsorienteret, positiv eller kritisk tænkende af. Jeg er bare blevet bedre til at skrive ansøgninger.

Ifølge Danske Universiteter bliver små 25.000 nye kandidater uddannet hvert år. Hvis det tager os alle fire måneder at lære at skrive ansøgninger, er det lige over otte tusind år alt i alt. Skal vi tale om spildt arbejde?

Midt i dette våbenkapløb står vi, der hellere ville bruge de uddannelser, staten så gavmildt har tildelt os. Så hvis du mangler en antropolog med speciale i menneskelig udvikling og teknologisk innovation, der hellere vil have et job end spilde tiden på ansøgninger, er jeg stadig ledig: Jds812@alumni.ku.dk

Stephan Hansen, Antropolog

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Ib Gram-Jensen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Frede Jørgensen
Eva Schwanenflügel, Ib Gram-Jensen, Lise Lotte Rahbek og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Stående applaus.
Det er netop bullshit med bullshit på! Det gør ingen dygtigere til det arbejde, der er målet med det hele, eller mere udholdende i kampen om de jobs, der er, at HR-afdelinger og ansøgnins-konsulenter i Jobcenterregi indkoder og afkøder bullshit i store mængder.
Tvætimod er det svært ikke på forhånd at få en lille smule foragt for den arbejdgiver/ansøger, som mener at den bedste anbefaling til er arbejde - er en helt masse bullshit.

Eva Schwanenflügel, Ebbe Overbye og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar