Læserbrev

Vi gør gradvist kantinerne mere grønne

Som madleverandører ved vi, hvor mange præferencer, der er på spil, når vi i tæt dialog med vores kunder skræddersyer vores måltidskoncepter
4. februar 2019

Mikkel Storgaard Knudsen skriver i Information den 30. januar en kommentar om madleverandørers klimaansvar. På vegne af ISS, hvor vi driver godt 200 personalerestauranter og dagligt bespiser ca. 58.000 gæster, vil jeg gerne slå fast, at den dagsorden, Knudsen tager frem, ligger os meget på sinde. Vi bærer en del af ansvaret for at skubbe madvaner i en grønnere og mere klimavenlig retning.

Samtidig må jeg også konstatere, at når der er tale om grøn omstilling, er vi på en rejse. Og her er vi langtfra i mål.

Når det gælder vores madkultur i det hele taget, er det for mange forbundet med en del holdninger og følelser.

Som madleverandører ved vi, hvor mange præferencer, der er på spil, når vi i tæt dialog med vores kunder skræddersyer vores måltidskoncepter.

Vi oplever en øget efterspørgsel på grønnere løsninger. Kravene til håndtering af madspild og til servering af veganske og vegetariske alternativer stiger. Derfor ser vi det også som en naturlig del af vores koncepter at have fokus på at øge andelen af grønne retter.

Derfor har vi hos en hel del kunder nu kødfrie dage, ligesom vi har kunder, der tager godt imod grønne kampagner, hvor vi hen over en uge skruer op for vegetariske og veganske retter.

Det betyder, at gæsterne i kantinen ofte bliver overrasket over, hvor godt den kødfri chili sin carne eksempelvis smager, og det giver dem lyst til at nappe en opskrift med hjem.

Fordi madvaner er noget, de fleste har en holdning til, sker arbejdet med at introducere kødfrie dage og vegetarisk kost i tæt dialog med vores kunder.

Hos få opstår der dog en vis skepsis, og rejsen mod et grønnere køkken sker gradvist. Måske ikke lige så hurtigt, som vi kunne ønske os, men vi er på rette vej.

Som en, der selv er optaget af klimaudfordringen, er jeg også nødt til at kommentere på forkerte påstande i kommentaren. Knudsen skriver, at »ISS’ egne foreslåede portioner normerer op til 400 gram kød pr. person pr. dag i vores kantine«. Her vil jeg gerne slå fast, at vi regner med 400 gram mad i alt til et måltid.

Jeg vil gerne byde Knudsen på en kop kaffe, hvor han kan høre mere om, hvad vi gør for at fremme bæredygtige madvaner.

Måske kan han give os inspiration til vores næste grønne koncept?

Maja Volquards Hesselholt er Catering-direktør i ISS Danmark

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu