Læserbrev

Gør op med privatbilismen i byerne – lav bilfri zoner

Alene i København er privatbilismen steget med 12 procent fra 2012-2016, men lad os gøre op med udviklingen af privatbilisme i byerne
Debat
27. februar 2019

»I østen stiger solen op« var en af mine yndlingssange som lille.

For hvor kan en strålende orangegul sol da være en af naturens smukkeste mirakler.

Men tager man mod øst, hvor solen kommer fra, vil man nu i Bangkok grundet smog ikke mere møde de strålende solnedgange. Den før så rene by er nu kommet op på topti over de mest forurenede byer, hvilket blandt andet skyldes noget nær en fordobling af køretøjer fra 2008 til 2017.

Heldigvis kan man stadig i København nyde synet af både solopgange og solnedgange. Det skal vi dog ikke tage som en selvfølge. Alene i København er privatbilismen nemlig steget med 12 procent fra 2012-2016. Det går altså i den forkerte retning.

Jeg har selv valgt ikke at tage noget kørekort og i stedet lade min cykel føre mig gennem Københavns smukke solbeskinnede gader. Alligevel er det også mine lunger, som skal indånde partikler fra andres biler.

Så lad os da gøre op med udviklingen af privatbilisme i byerne. Første skridt kunne være bilfri zoner i dagtimerne i større byer.

Nadia Gullestrup er klima- og miljøordfører for Radikal Ungdom

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kim Folke Knudsen

Jeg er enig i dine intentioner Nadia, men der må findes en praktisk løsning på at få reduceret bilismen i bymidter. Der er mange hensyn som skal afvejes og valget af midler til at opnå det du vil er kompliceret.

En by kan ikke undvære varetransporter og transport af service, medarbejdere. Her er bilen en afgørende vigtig brik, som ikke kan undværes.

Cykelstierne i København har allerede i dag udfordringer med kapacitet og plads. Hvis du afskærer beboerne fra at benytte bil og endnu flere trafikanter flyttes over på cykelstierne, så bliver den del af den københavnske trafik endnu mere kaotisk end nu.

Men intentionerne at nedbringe den unødvendige og skadelige ( dieselforurening ) trafik i storbyerne, den vil jeg godt være med på.

Byer som København burde overveje at etablere en grøn trafikfond. Der skal over tid opbygges kapital til yderligere investeringer i Metro. Vi har brug for mange flere metrolinier end nu. F.eks en linie fra Dragør over Nørreport til Brønshøj og Herlev. En tilsvarende linie fra Dragør over Nørreport ud til nordvestkvarteret og videre til Søborg og Buddinge. En metrolinie på tværs fra Nordhavn af linie 3´s nuværende rute til Ny Ellebjerg st. Endelig en forlængelse af metrolinien fra Ny Ellebjerg til Rødovre Centrum og videre til Glostrup st.

S-togs nettet trænger i den grad til modernisering og gerne udbygning. F.eks kunne vi forlænge S togslinien fra Ny Ellebjerg til Kastrup Lufthavn.

For bilerne: Læg en plan for opsætning af standere til el opladning og tilskynd bilejerne i de store byer til at vælge en El bil fremfor at køre rundt i gamle brugte biler med forældet teknologi. Bilafgifterne skal omlægges, så der tilskyndes til energieffektiv og grøn kørsel.

I begrænsede dele af byen f.eks den gamle middelalderby i København bør der eksperimenteres med bilfri zoner eller begrænsninger i benyttelse af personbiltransport med dispensationsmuligheder for varekørsel, lokale butikker og serviceerhverv.

Konceptet med supercykelstier og grønne stier i bymiljøerne skal fremmes yderligere. Det letter transporten for cyklisterne og det giver os mulighed for at dyrke motion og sund idræt midt i byen. Det bør medtænkes i enhver byplanlægning.

Omlægningen af vores storby trafik kræver kapital innovativ tænkning og nye ideer. Det er noget som realiseres over årtier.

Jeg håber, at Københavns Kommune kan bringe nogen af de her forslag videre på tegnebrættet.

Idag glæder jeg mig over at MOVIAS bestyrelse, som jeg har skældt ud over her i avisen nu er ved at komme til fornuft og vil genindføre de trykte køreplaner ved stoppestederne. Et lille men vigtigt skridt. Den kollektive trafik skal gøres attraktiv og til et effektivt alternativ til at bevæge sig rundt i byen, så mennesker af sig selv vælger den kollektive transport fremfor biltransport.