Læserbrev

Information skal ikke bebrejde mig, at jeg klipper min hæk

Ansvaret for klimaets fremtid hviler ikke på villaejernes haveaffaldssortering – det hviler på politikerne
»Klimapolitik er først og fremmest noget, vi må udøve i fællesskab, og om den enkelte danske familie spiser en bøf fra eller til, tager på vandretur i skoven i stedet for at flyve til Thailand eller lader haveaffaldet ligge, det er i det store billede fuldkommen ligegyldigt.«

»Klimapolitik er først og fremmest noget, vi må udøve i fællesskab, og om den enkelte danske familie spiser en bøf fra eller til, tager på vandretur i skoven i stedet for at flyve til Thailand eller lader haveaffaldet ligge, det er i det store billede fuldkommen ligegyldigt.«

Peter Nygaard Christensen

12. februar 2019

Klimapolitik er meget vigtigt for vores fælles fremtid, men klimadebatten er også præget af en hel del usund moralisme, hvor mange debattører forsøger at personliggøre ansvaret for klimaets tilstand og bebrejde andre mennesker deres forkerte moralske valg. Jeg synes, det er et skråplan.

Og jeg gider faktisk ikke, at Information bebrejder mig, at jeg klipper min hæk og samler mine visne blade sammen, sådan som det sker i Rune Lykkebergs leder den 7. februar. Det er ikke noget, der fremmer en seriøs klimadebat.

Klimapolitik er først og fremmest noget, vi må udøve i fællesskab, og om den enkelte danske familie spiser en bøf fra eller til, tager på vandretur i skoven i stedet for at flyve til Thailand eller lader haveaffaldet ligge, det er i det store billede fuldkommen ligegyldigt.

Tværtimod risikerer man ved at gøre kampen for klimaet til den enkeltes ansvar at skabe skyldfølelse og apati. For ingen af os kan bære klimaets og klodens fremtid på vores skuldre alene, det må og skal være et fælles ansvar – og dermed et politisk ansvar.

Et politisk anliggende

Klimapolitik handler om energipolitik, hvor vi her i Danmark allerede har taget store skridt i retning af en energiforsyning, der er baseret på vedvarende energi, navnligt vindenergi.

Det handler om transportpolitik, hvor vi her i Danmark desværre ikke har gjort så meget endnu, men hvor der mange steder er initiativer på vej, der fremmer mindre brug af benzin- og dieselbiler, og hvor vi i hovedstaden løbende arbejder på gode alternativer til bilkørsel, f.eks. gennem udbygning af metroen.

Det handler om landbrugspolitik, hvor vi skal hjælpe landbruget med at udnytte den jord, der er mest frugtbar og lade den magre jord, der alligevel giver et dårligt udbytte, ligge.

Og det handler om byggeri, hvor vores bygningsreglement løbende strammer reglerne for nybyggeri, så det går i retning af CO2-neutralitet.

Det handler også om andre ting, som vi kan regulere i fællesskab, og hvor vi løbende får mere viden og bedre teknologi til rådighed, så vi kan skabe en grønnere fremtid. Men det handler altså ikke om, hvorvidt jeg kører mine visne blade på genbrugspladsen.

Nikolaj Bøgh, folketingskandidat (K)

Professor Per Gundersens opdagelse af, hvor meget CO2 man kan binde i en have, der får lov til at vokse vildt og frodigt, ændrer vores syn på orden, moral og ansvar for landets boligejere
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Selvfølgelig handler det OGSÅ om hvad et enkelte menneske gør - eller ikke gør.
Menneskeverdenen befolkes af individer som catanrasteme er nødt til at holde selvjustits og agere som et fællesskab med et mål om overlevelse. Hvem skulle ellers?

Annemette Due, Niels Duus Nielsen, Katrine Damm, Morten Sørensen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Morten Sørensen

Egentlig er det lidt pudsigt. Fra borgerlig side (Nikolaj Bøgh er konservativt byrådsmedlem og folketingskandidat på Frederiksberg) plejer man ellers at besynge det frie initiativ og det personlige ansvar, men klimaet er måske undtagelsen, der bekræfter reglen?

Når klimagælden skal betales forsøger borgerlige liberalister at gemme sig for det personlige ansvar og søger mod anonymiteten i det fælles ansvar og selvfølgeligt fælleskassen.

Og jo det handler bestemt også om hvorvidt hr. folketingskandidaten kører sine visne blade på genbrugspladsen. Fra ovenstående skriveri er det ganske tydeligt, at hr. folketingskandidaten ikke fatter problemets- og løsningernes omfang.

Endnu én af de Greta Thunberg henvender sig til når hun siger:
"You only talk about moving forward with the same bad ideas that got us into this mess, even when the only sensible thing to do is pull the emergency brake. You are not mature enough to tell it like it is. Even that burden you leave to us children"

I mine øjne er det et idiotisk indlæg, men der er snart valg, og de rette segmenter skal jo lige imponeres. Og her så det ud til at være nemt og billigt at markere sig.

Jan Damskier, Morten Sørensen, Lise Lotte Rahbek, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Duus Nielsen, Katrine Damm og Torben Vous anbefalede denne kommentar

Kære Nikolaj Bøgh
Mon du følger med i disse reaktioner på dit læserbrev?
Næppe.
Men hvis ja, kunne jeg tænke mig at bede dig have den godhed at læse dagens historie om insektdød. Og i samme ombæring The Guardians leder om samme historie.
Den slutter med disse ord:
“The consequences of this collapse lend still more urgency to political efforts to slow and eventually halt climate change; but even as individuals we can follow Candide’s advice and cultivate our gardens so insects can thrive there.”
Der er ikke noget enten eller her som du kan bruge til at dulme din onde samvittighed. Din moralske nihilisme må være beskæmmende for Det Konservative Folkeparti.

Der var den igen - DJØFeren med en stråmand.

Inden jeg havde læst tre linjer vidste, jeg, at Bøgh er DJØFer - og ganske rigtigt: Manden er scient.pol...

Det var det, Tim Knudsen advarede imod, da han talte om denne kastes forblændelse af "manipulationsvidenskaberne". Og det er faktisk enormt trættende.

Torben Skov, Berith Skovbo og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar