Læserbrev

Mit job fratager mig ikke retten til at kritisere Lindholm Udrejsecenter

Hvis engagerede fagfolk, der har indgående indsigt og viden med fra den virkelige verden, ikke kan ytre sig offentligt som privatpersoner uden frygt for politiske repressalier, så får politikerne aldrig det realitetstjek, de har brug for
14. februar 2019

Jeg kan godt forstå, at mine saglige og relevante input er trælse og forstyrrende for Martin Henriksen (DF) og hans parti, hvilket han også giver udtryk for i sin replik: ’Martin Henriksen om Lindholmkritik: Radikalisering skyldes ikke boligforhold, men ideologien islam’ d. 12. februar.

Jeg beklager derfor, at jeg som privatperson benytter mig af min grundlovssikrede ret til at ytre mig og blande mig i debatten.

Selv om jeg udelukkende taler på egne vegne, så har jeg ikke lyst til at medvirke til, at min leder og ledelsen i Politiet, som jeg i øvrigt har respekt for, bliver udsat for politisk pres på grund af min private debatdeltagelse.

Men der er noget helt galt, hvis engagerede fagfolk, der har indgående indsigt og viden med fra den virkelige verden, ikke kan ytre sig offentligt som privatpersoner uden frygt for politiske repressalier. Så får politikerne heller aldrig de realitetstjek, de har brug for. Og så kommer vores demokrati og de demokratiske processer reelt i fare.

Bekymring for negative konsekvenser

Jeg kan konstatere, at Martin Henriksen bevidst misforstår og fordrejer indholdet af mine debatindlæg i både Information og Politiken. Jeg vil hermed opfordre ham til at læse dem ordentligt og ikke kun på skrømt, selv om indholdet måske virker en anelse forstyrrende for hans forståelse af verden.

Min pointe om planerne på Lindholm Udrejsecenter er, at så længe vi fysisk her i landet har de udvisningsdømte på tålt ophold, herunder de terrordømte, og så længe de her mennesker ikke er frihedsberøvede, så er vi som samfund forpligtiget til at bruge vores rationelle hjernehalvdel og ikke tvinge dem ud i desperation.

At samle de her mennesker på en lille isoleret ø kan utilsigtet ende med at skabe et laboratorium for radikalisering.

Jeg argumenterer ikke imod Lindholm på baggrund af min idealisme eller mit humanistiske hjerte og slet ikke, fordi jeg skulle have ondt af de her mennesker, som har begået meget alvorlige forbrydelser.

Jeg elsker Danmark og kerer mig om mit land. Mit ærinde med indlægget om Lindholm Udrejsecenter skyldes ene og alene min dybe bekymring for de negative, sikkerhedsmæssige konsekvenser af, hvad jeg mener er en irrationel og dårlig beslutning.

Elvir Abaz, politiassistent

Terrorister kan ligeså vel udklækkes i et villakvarter, som de kan udklækkes i et udrejsecenter på Lindholm. Den primære årsag til radikalisering handler nemlig ikke om boligforhold, men om ideologi og religion
Læs også
DF og regeringen skaber et mere usikkert Danmark med indførelsen af udrejsecentret på øen Lindholm. Ifølge Elvir Abaz, risikerer Lindholm nemlig at blive udklælningssted for terrorister. 
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Hans Larsen
  • Torben Ethelfeld
  • Frede Jørgensen
  • Ib Gram-Jensen
  • Anne Albinus
  • Samuel Grønlund
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Katrine Damm
  • Henning Kjær
  • Poul Anker Sørensen
  • Tommy Clausen
  • Arne Thomsen
Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Torben Ethelfeld, Frede Jørgensen, Ib Gram-Jensen, Anne Albinus, Samuel Grønlund, Bjarne Bisgaard Jensen, Katrine Damm, Henning Kjær, Poul Anker Sørensen, Tommy Clausen og Arne Thomsen anbefalede denne artikel

Kommentarer