Læserbrev

København overser krydstogtskibenes forurening

Vi mikroregulerer helt ned til biospanden, men vi overser en af de største kilder til forurening, nemlig krydstogtskibe
Debat
18. februar 2019

Det klinger hult, når København profilerer sig på at være en af de grønneste hovedstæder i verden.

Vi mikroregulerer helt ned til biospanden, men vi overser en af de største kilder til forurening. Nemlig krydstogtskibe, der lægger til ved Københavns Havn.

Ét krydstogtskib forurener lige så meget på én dag som hele den københavnske biltrafik. Det svarer til, at 10.000 biler tager turen fra København til Malmø pr. skib.

Det store problem ligger i, at krydstogtskibene får deres strøm fra dieselgeneratorer og meget forurenende bunkerolie. I stedet burde skibene tilknyttes landstrømsanlægget, ligesom man gør med fly. På den måde sikrer vi, at strømmen produceres fra renere kilder.

Vi må og skal kræve, at krydstogtskibene ikke får lov at være omsejlende forbrændingsanlæg. Der skal lægges pres på de folkevalgte politikere på Christiansborg, så vi kan kræve, at turismesektoren også tager deres ansvar for den grønne omstilling.

Rasmus Emborg, formand for DSU Valby og Niels E. Bjerrum, medlem af Københavns Borgerrepræsentation og folketingskandidat for Socialdemokratiet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Svend Erik Sokkelund

De sejlende luksushoteller skal selvfølgelig leve op til alle miljøkrav som alle andre, både med hensyn til luftforurening, affaldssortering m.v. Her skal København arbejde sammen med alle krydstogtramte byer i Nordeuropa & omegn. Byerne skal stille kravene. Der skal ikke fedtes for profitten.