Ideen om at etablere et udrejsecenter på øen Lindholm er efter min opfattelse endnu et eksempel på den eskalerende, umættelige populisme og symbolpolitik – et dyrt og uigennemtænkt projekt, som ovenikøbet giver os mindre sikkerhed.
Stik imod de intentioner og ønsker, som regeringen og Dansk Folkeparti har med oprettelsen af lejren.
Lindholmprojektets implementering vil utilsigtet føre til, at vi får mindre styr på de mennesker, som er på tålt ophold.
Hvad vil I opnå?
Det kan godt være, at man ikke kan lide disse udviste kriminelle på tålt ophold, de alvorlige forbrydelser, de har begået, taget i betragtning, og at man som samfund derfor ønsker dem straffet og ønsker gøre livet så surt som muligt for dem. I håbet om at »motivere« og (af)presse dem til at forlade landet.
Men hvad vil vores regering og DF opnå ved at internere de udviste kriminelle på tålt ophold, herunder tidligere terrordømte, på en lille isoleret ø, når disse har afsonet deres straf, men ikke kan udsendes til deres oprindelsesland?
Hvad vil man opnå ved at fratage disse mennesker muligheden for at arbejde og uddanne sig – og i stedet samle dem og spærre dem inde, afskære dem fra muligheden for omgang med det omgivende, normale samfund, deres familie, kone og børn?
Hvor er proportionaliteten henne, når man vælger ikke bare at fordoble, men tidoble straffen for manglende opfyldelse af opholds- og meldepligt?
Kravene i dag til folk på tålt ophold (opholdspligt, meldepligt, underretningspligt) plus strafferammen for manglende overholdelse af disse er, som jeg ser det, tilstrækkeligt utålelige.
Lindholmlejren samt mangedobling af strafferammen for manglende overholdelse af opholds- og meldepligt vil utvivlsomt tvinge nogle af de udviste kriminelle på tålt ophold til at rejse ud af landet grundet de utålelige vilkår. I hvert fald dem, som har et andet sted at tage hen.
Andre vil gå under jorden og forsøge at klare sig i landet illegalt. De fleste vil formentlig forblive på Lindholm med betydeligt begrænset bevægelsesfrihed til følge, men stadig have adgang til resten af landet.
Laboratorium for radikalisering
Disse tiltag kan ikke andet end destabilisere de berørte og føre til øget desperation hos dem. Desperate mennesker, hvis eksistensgrundlag bliver fuldstændig fjernet under dem, og som ikke har noget at miste, vil efter min opfattelse udgøre en langt større sikkerhedsrisiko, end de gør i dag.
Ved f.eks. fysisk at afskære en tidligere terrordømt, hvis familie er bosat vest for Storebæltsbroen, fra kontakt med familien, risikerer vi at rive tæppet fuldstændig væk under den pågældende og destabilisere ham. På grund af en ikkeeksisterende økonomi vil sådan en person i praksis ikke have råd til at se sin kone, sine børn, sin familie.
Familien og kontakten med familien er oftest en af de vigtigste stabiliserende faktorer for de tidligere dømte og radikaliserede personer og enormt vigtigt i forhold til myndighedernes kriminalpræventive indsats, afradikalisering og stabilisering. Især i de tilfælde, hvor familien er ressourcestærk og velfungerende.
Ved at samle de tidligere terrordømte på en lille ø og samtidig stramme skruen til det yderste og dermed forværre deres forhold så radikalt, risikerer vi utilsigtet at skabe et skolelaboratorium for radikalisering og udklækning af kommende terrorister.
Pas på med destabilisering
Et forfærdeligt terrorangreb i 2015 i København har kostet vores samfund milliarder af skattekroner og oceaner af ressourcer. Vores regering har pligt til at gøre dens ypperste for at beskytte vores land, vores fredelige borgere og minimere risikoen for et lignende terrorangreb.
Derfor ville jeg ønske, at de ansvarlige ministre ville gøre deres ypperste og bruge al deres kreativitet og diplomatiske snilde på at skabe bilaterale aftaler med modtagelandene, således at udsendelsen af især dem, som er til fare for rigets sikkerhed, kan effektueres.
Men de dømte på tålt ophold, hvis udvisning endnu ikke kan effektueres, burde i mellemtiden ikke skubbes ud i yderligere desperation og destabiliseres på grund af symbolpolitik og kontraproduktive, populistiske tiltag.
Elvir Abaz, politiassistent og cand.mag. i fransk og historie
"Men de dømte på tålt ophold, hvis udvisning endnu ikke kan effektueres, burde i mellemtiden ikke skubbes ud i yderligere desperation og destabiliseres på grund af symbolpolitik og kontraproduktive, populistiske tiltag." - konkluderer kommentarens forfatter.
Det er jeg enig i.
Jeg er også enig med Bertel Haarder, når han siger:
"Brems asylstrømmen med flere straksafslag – og fodlænker
Strømmen af asylansøgere kan bremses yderligere ved at udvide listen over lande, hvis indbyggeres ansøgninger om asyl kan afvises øjeblikkeligt, fordi de er åbenlyst grundløse. Det gavner ingen, at asylansøgere kan blive i landet i de 130 dage, en asylprocedure normalt tager."
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/brems-asylstroemmen-med-flere-st...
Det er vel egentlig det, der er meningen med denne lejr. At gøre mennesker så stressede og fremmedgorte overfor samfundet, at de laver noget tåbeligt og desperat, som så vil give DF stemmer. Jo mere man kan jage flygtninge ud i, jo mere kan man profilere sig som landets redningsmænd - selv om man selv producerer det samfundet skal redes fra.
Münchausen by proxy - udøvet af visse politikere overfor befolkningen :-(
Fremmedhad er det brændstof der holder DF kørende. Lindholm er ud fra dette perspektiv en genistreg. Næste skridt: stop færgerne og lav øen om til regulær kz lejr, model Dachau og med Martin som lejrkommandant. I sort uniform.
Kære Elvir Abaz
Du burde overveje at stille op i dansk politik. Det er fornuftens og de afvejede standpunkter som du så fint præsenterer her - det er det Danmark og danskerne har brug for.
Alt hvad du skriver i dit indlæg kan jeg tilslutte mig og hvor er det befriende, at der er personer som Dig der stiller op redeligt og roligt og fortæller om konsekvenserne af den politik, som DF styrer ned i mindste detalje - hvad den politik fører til.
Må de danske DF sympatisører og deres vælgere komme til fornuft.
Det kan lade sig gøre - sent er bedre end aldrig.
Under krigen var der desværre også en ikke lille gruppe danskere, som tog påfaldende venligt mod den tyske besættelsesmagt og i den tyske besættelse så noget storslået, at Danmark som en hvid arisk nation af germanere fik en hædersplads med tiden i Det Tredje Rige eller at vi kunne sno os som ålen og redde os en lille Plads, som en fortvivlet undertrykt nation iblandt det Det Tredje Riges Vasalstater. Winston Churchill omtalte danskerne, som den lille Kanariefugl, der var indespærret i et tysk bur ( forsvarsløs, blottet og ydmyget )
Men den tyske besættelsesmagts totalitære tankegang, udplyndringen af Danmark, brutaliteten torturen terroren overbeviste med tiden mange af de angste, vægelsindede, tvivlerne eller opportunisterne om, at samarbejdets og underkastelsens vej var vejen til Danmarks og det danske folks undergang og ulykke. Det var kun en vej: Modstanden, kampen for frihed og demokrati og for Danmarks befrielse fra besættelsesmagten.
Tak for artiklen!
Lige dette t.o.
Man kan ikke bruge ordet 'kriminelle' om løsladte mennesker. Alle der omtales, der skal til Udrejsecenter Lindholm, har afsonet deres dom og er således løsladte. Hvis de havde været danskere, ville de have boet i det almindelige samfund.
Men så igen, nogle af dem har over 30 domme. Personligt vil jeg tro at jeg stopper ved 2 gange - derefter er min opfattelse at folk er kriminelle af sind. Anyway så er statens ord for disse mennesker kriminelle udviste, det går ikke på kriminalitet men på hvorfor de er udviste. Altså de er udvist pga. kriminalitet. Deraf ordet kriminalle udviste, og det kan man ikke "venliggøre" uanset ens politiske ståsted