Klumme

Et skattevæsen, der virker, er da det absolutte minimum, man kan forvente af en regering

Den historiske kritik fra statsrevisorerne er blot seneste lavpunkt i en ubetalelig serie af uheldige begivenheder i skatteforvaltningen. Alligevel er der endnu ingen af de ansvarlige partier, som for alvor har bevist deres vilje til at rydde op
Skattevæsenet er bare kedeligt, og det bør det også være – i betydningen uspektakulært og rutinepræget. Det skal varetage sin essentielle samfundsopgave så gnidningsfrit som muligt, og jo mindre, det gør væsen af sig, des bedre. Det skal bare virke, skriver Gry Inger Reiter. Men det gør det ikke. Tværtimod. Det sejler i SKAT. Big time.

Skattevæsenet er bare kedeligt, og det bør det også være – i betydningen uspektakulært og rutinepræget. Det skal varetage sin essentielle samfundsopgave så gnidningsfrit som muligt, og jo mindre, det gør væsen af sig, des bedre. Det skal bare virke, skriver Gry Inger Reiter. Men det gør det ikke. Tværtimod. Det sejler i SKAT. Big time.

Erik Refner

Debat
1. marts 2019

Jeg vil tro, at ni ud af ti danskere bliver fjerne i blikket, hver gang skattevæsenet påberåber sig deres opmærksomhed. Og det er nok endda et optimistisk lavt estimat.

Jeg hører også selv til blandt dem, der bliver ved med at udskyde at logge ind med Nem-id og få tjekket min forskudsopgørelse. Hver gang, der havner noget fra skattevæsenet i min indbakke, får det lov til at ligge der og afgive gentagne stik af dårlig samvittighed og anklage mig for manglende evne til at tage voksenansvar i ugevis … eller månedsvis.

Skattevæsenet er bare kedeligt, og det bør det også være – i betydningen uspektakulært og rutinepræget. Det skal varetage sin essentielle samfundsopgave så gnidningsfrit som muligt, og jo mindre, det gør væsen af sig, des bedre. Det skal bare virke.

Men det gør det ikke. Tværtimod. Det sejler i SKAT. Big time. De seneste år er den ene opsigtsvækkende skandale efter den anden ramlet ud af arkivskabet.

Det sejler

Statskassen er blevet franarret 12,3 milliarder kroner i svindel med udbytteskat.

Sammenbruddet af det digitale inddrivelsessystem EFI har medført, at staten har undladt at inddrive skattegæld for milliarder. Det har fået danskernes gæld til det offentlige til at vokse til 116 milliarder kr. Af dem har Gældsstyrelsen allerede opgivet at inddrive 5,8 mia. og for et par uger siden indrømmede skatteminister Karsten Lauritzen (V), at der er risiko for, at vi ikke når at inddrive skattegælden, inden den bliver forældet i 2021.

Læg hertil en mangelfuld kontrol med udbetalingerne af negativ moms og et tab på 700 mio. kr. i tabt ejendomsskat årligt, fordi ejendomsvurderingssystemet har været fastfrosset siden 2011.

Onsdag ramte skattevæsenet så et nyt lavpunkt, da statsrevisorerne for første gang nogensinde erklærede, at de ikke kan godkende statens regnskab uden bemærkninger, fordi der er usikkerhed om, hvorvidt halvdelen af statsregnskabet for 2017 er rigtigt – den halvdel, der vedrører skattevæsenet.

»Vi er vrede. Det er vi virkelig. Det er en skandale, simpelthen. At Folketinget ikke kan få et korrekt statsregnskab, fordi man er nødt til at tage forbehold for værdien og rigtigheden af det,« siger Socialdemokratiets gruppeformand og statsrevisor, Henrik Sass Larsen, til Berlingske.

Kritikken fra et samlet hold af statsrevisorer kommer på baggrund af Skattestyrelsens regnskab for 2017, som ifølge Rigsrevisionen indeholder så mange usikkerheder om milliardbeløb og regnskabsførelse, at den ikke kunne sige god for regnskabet.

Det skyldes blandt andet usikkerheden om, hvor stor en del af den skattegæld, der er opstået i kølvandet på det fejlslagne EFI, skattemyndighederne reelt vil kunne inddrive.

Sløvet forargelsessans

Skattevæsenet er så skandaleramt, at den historiske kritik fra statsrevisorerne dårligt kan få folk op af stolene. Det er forståeligt. Ens forargelsessans er sløvet efter årevis af hård slitage.

Men offentligheden mangler stadig at få en ordentlig forklaring på, hvordan i alverden vi havnede i en situation, hvor det sejler så helt og aldeles i det danske skattevæsen – og ikke mindst hvorfor det har fået lov til at stå på så længe.

Hidtil har forklaringerne på den ubetalelige serie af uheldige begivenheder både været tynde og ufuldstændige. Man har placeret aben hos embedsværket, mens alle ni skatteministre, der har siddet på posten i skandaleårene, er lykkedes med at undvige sig ansvaret.

På trods af at milliardbeløbene er langt større end dem, partierne normalt slås om i finanslovsforhandlingerne, er der endnu ingen af de regeringsbærende partier, som for alvor har bevist deres vilje til at rydde op.

Man kunne have partierne, som selv har haft skatteministerposten, mistænkt for at håbe på, at milliardtabene af skatteborgernes penge bare bliver glemt. Men problemerne i skattevæsenet må ikke få lov til at ligge og sande til i den mentale indbakke. Vi må kræve, at der bliver taget et voksenansvar. Både for det, der er sket, og for fremtiden.

Hvad sidstnævnte angår, anbefaler statsrevisorerne Folketinget »at anmode skatteministeren om en samlet plan for normalisering af inddrivelsesområdet«. Jo, tak. En normalt fungerende skatteinddrivelse er da det mindste, man burde kunne forvente af en regering.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Helt enig. Det er en kæmpe skandale, at skattevæsenet sejler, som det gør. Og en lige så stor skandale, at politikerne åbenbart ikke vil gøre noget ved det. Det er mig en gåde, at de højt placerede embedsmænd, der er ansvarlige for sejleriet, uantastede får lov til at sejle videre.

Anne-Marie Krogsbøll, Karsten Lundsby, Carsten Wienholtz, Jens Winther, Anne Eriksen, Anders Reinholdt, Torben K L Jensen, Poul Kristensen, Rolf Andersen, Torben Arendal, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Tue Romanow, Mogens Holme, Benta Victoria Gunnlögsson, Erik Nissen, Werner Gass, Tommy Clausen og Oluf Husted anbefalede denne kommentar

På Færøerne kunne man ikke købe alkohol, hvis man havde gæld til det offentlige, dette var
gældende lovgivning fra 1928-1988, hvor kildeskat blev indført.

Hvis vi vedtog en lignende lov, ville sprit- og ølfabrikanter, samt ca. 25% af danskerne få et chok,
nemlig færre kunder og et bedre helbred.

SKAT/Gældsstyrelsen kunne jo godt finde, og tilgive, skyldnerne af de 5,8 mia. der blev opgivet, så
de af os andre, der stadig skylder mindst 110 mia. bør udstilles og forbydes sprut, røg og skirejser.

"Du må ikke forringe dit helbred, så længe du skylder fællesskabet"

I øvrigt bør vi alle, ikke kun erhvervslivet, ha' åbnet vores årsopgørelser, lad os begynde med Thomas Borgen og tre andre finanschefer fra: Nordea, Nykredit og Jyske Bank, ganske som de fire UBER-
chauffører, Højesteret afslørede, som skatte-svindlere, og gav den passende bøder.

John Hansen, Anne-Marie Krogsbøll, Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Lundsby, Carsten Wienholtz, Espen Bøgh, Poul Kristensen, Niels Jakobs, Lise Lotte Rahbek og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar
henrik poulsen

Kan vi blive enige om,at skandalen om Skat intetsomhelst har at gøre med flygtninge/asylansøgere/indvandrere,der ellers bliver beskyldt for alt muligt dårligt?

Vi kunne virkelig godt trænge til et "paradigmeskift" i retning mod en offentlig sektor,der faktisk fungerer og fungerer til gavn for befolkningen.Eller er det for "radikalt"?

Jytte Dysted Dahl, Anne-Marie Krogsbøll, Hanne Ribens, Karsten Lundsby, Carsten Wienholtz, Karin Hansen, Minna Rasmussen, Anne Eriksen, Rolf Andersen, Torben Arendal, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Kim Folke Knudsen, Flemming Berger, Tue Romanow og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

Meget vel, men det ville være bedre, hvis vi fik en dækkende analyse af årsager og placering af det politiske og ledelsesmæssige ansvar i denne katastrofale afmontering af en væsentlig offentlig forvaltning - meget jævnfør sagen om 120 mill. kroner i Socialministeriet.

Anne-Marie Krogsbøll, Karsten Lundsby, Espen Bøgh, Lars Løfgren, Anne Eriksen, Poul Kristensen, Rolf Andersen, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel og Oluf Husted anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Et symptom på at den danske såkaldte " Velfærdsstat " er syg. Et samfund med en dysfunktionel skatteforvaltning kan ikke i længden holde til at afholde mia udgifter fra skatter og i den anden ende, der er bunden af tønden med skatteborgernes indtægter faldet ud.

Et europæisk skrækeksempel er Grækenland. Italien har også lignende problemer.

Borgerne og vælgerne i Danmark bør tillægge det her spørgsmål meget stor betydning fremover og spørge sig selv om følgende.

Hvorfor er Danmark nu landet i Europa med den højeste pensionsalder ? skal danskerne fremover vinke farvel til Folkepensionen og til muligheden for at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet.

Fordi det er konditionerne og betingelsen for at opholde velfærdsydelserne i fremtiden, at tvinge almindelige lønmodtagere til at aflevere skatte indtægter højt oppe i deres senioralder for ellers så er der nok ikke nok indtægter i det dysfunktionelle og syge skattesystem, som råder i Danmark.

Det svarer billedligt talt til at sikre vandforsyningen i vandrør, som er sprunget læk fyldt med huller bare lad endnu mere vand fosse igennem for så er der nok noget vand, som når ud til kunderne.

Som Klaus Riskær Pedersen Liste E så korrekt påpeger, så er virksomhederne allerede ved at stå af toget. Med skatteplanlægning bringer de deres beskatning ned mod 0%. Det Blå Marionetteater (V+K+DF+LA) har modarbejdet forsøg på at indføre mere effektiv beskatning af de rigtig store multinationale selskaber Google, Amazon med flere i EU. Begrundelse Regeringen og dens støttepartier er bange for, at amerikanerne hævner sig på danske virksomheder, hvis vi insisterer på en mere effektiv beskatning af de multinationale firmaer.

Allerede her ses skattesystemets dysfunktionalitet og asociale opbygning. De store fisk slipper og til gengæld udsættes almindelige danske lønmodtagere for en brandbeskatning, der i fremtiden vil blive større og større for hvor skal pengene til " Velfærdsstaten " ellers komme fra ??

Prøv at tælle sammen hvor mange afgifter og momssatser og skatter og arbejdsmarkedsbidrag og grundskyld og ejendomsværdiskat, som ikke er opfundet her i landet for at hive penge op af borgernes lommer borgernes egne tjente penge. Det kunne til nød gå den gang vi havde et velfungerende sygehusvæsen et velfungerende uddannelsessystem men nu ligner den såkaldte " Velfærdsstat " snarere en saneringsmoden udgave af en Farvelfærdsstat, hvor helt grundlæggende behov hos befolkningen ikke længere dækkes men syltes.

Eksempel Rengøring hver 5 uge uden gulvvask for ældre borgere med behov for hjemmehjælp i Assens Kommune.

Eksempel En ældre borger på 92 år som er næsten blind nægtes første gang adgang til en plejehjemsplads i Helsingør Kommune.

Eksempel Offentlig transport i MOVIA uden køreplaner og et DSB i permanent togkaos.

Eksempel Mange borgere har ikke en egen praktiserende læge.

Når disse velfærdsydelser ikke længere fungerer, så ryger tilliden til hele konstruktionen bag Velfærdsstaten fløjten for hvorfor skal vi brandbeskattes af vore egne penge, hvis der ikke længere er tryghed og velfærd i realiteternes Danmark ?.

Det er partierne Venstre og Det Konservative Folkeparti og DF, som bærer hovedansvaret for reformerne af SKAT i begyndelsen af 00´erne. Det var deres centralisering af skattevæsenet, som skulle sikre en fremtidig og fornuftig indretning af SKAT.

Nu står vi med resultatet af reformerne i SKAT: EFI et inddrivelsessystem, som nu lukkes. 116 mia.kr i udeståender mangler at blive inddrevet. Ikke underligt at der konstant er behov for nye besparelser og effektiviseringer i den offentlige sektor med det hul i de offentlige indtægter.

En genopretning af SKAT er et af de aller væsentligste spørgsmål i den kommende valgkamp. Partier som lover guld og grønne skove men som ikke bidrager med en reel løsning på SKAT. Deres valgløfter er hule som et råddent stykke træ, for de har ingen penge i fremtiden til at holde valgløfterne. Vælgerne må i så fald forberede sig på vælgerbedrag og fornyet skuffelse over politikerne, som løber fra deres løfter.

Anne-Marie Krogsbøll, Bjarne Bisgaard Jensen, Oluf Husted, Carsten Wienholtz, Minna Rasmussen, Anne Eriksen, Poul Kristensen, Rolf Andersen, Bjarne Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Det kan lade sig gøre at få skattevæsenet til at fungere i de lande, hvor politikerne ønsker det. Men så er der jo også (Europæiske) lande, hvor politikerne virkelig ikke ønsker det, og ligefrem hjælper de styrtende rige borgere og de store koncerner med at undgå skattebetaling.

Anne-Marie Krogsbøll, Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Lundsby, Anne Eriksen, Oluf Husted, Bjarne Andersen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Bjarne Andersen

Starve the beast

Nej det er da demokratiseringen af Skat, som vi har oplevet siden S.Fog Rasmussen blev skatteminister: Selv den lille mand kan nu slippe afsted med at skylde Skat...

Ib Christensen

Det er da temmelig åbenlyst hvad der foregår, når der hele tiden er behov for besparelser, men ikke inddrivelse. Det er ulovlige skattelettelser til vennerne.

Anne-Marie Krogsbøll, Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Lundsby, Jens Erik Starup, Carsten Wienholtz, Minna Rasmussen, Bjarne Andersen, Anne Eriksen, Torben K L Jensen, Poul Kristensen og Oluf Husted anbefalede denne kommentar

Det har været helt bevidst Skat blev ødelagt, - for ingen kan ved sine fulde fem finde på at ødelægge grundlaget for ind- og opkrævningen af skat til statens udgifter, for det ville svare til ikke at kræve betaling for sine ydelser for de varer man har leveret til sine kunder i et liberalt samfund med markedsøkonomi.

Altså helt i modstrid med liberalismens grundprincipper, som liberalisterne siger og kræver er fundamentet for liberalismen i et frit samfund.

Det er i det lys vi skal hvad der er sket, og hvem der har udført opgaven, og erkende falskheden i de politiske rækker, der kræver liberalisme som samfundets grundpille for et sundt samfund.

Det hele begynder tilbage i Schlütters regering med Økonomi- og skatteminister Anders Fogh Rasmussen, der må forlade posterne efter det der kaldes "kreativ bogføring", og hvor han uden godkendelse fra folketinget, handler udenom de demokratiske spilleregler.

En lille middelmådig diktatorsjæl, for hvem de demokratiske spilleregler stod i vejen, og som udgav sig for sit eget orakel med sin bog om "minimalstaten"(!), en fantasi på linje med Ayn Rands fantasier om den sande og ekstreme liberalisme, og dens overlegenhed som samfundslære, og som hærger Amerika i dag.

Da Anders Fogh Rasmussen tiltrådte som statsminister i 2000 lod han liberalismen få frie tøjler, og indvarslede endda, - "at de gamle lærebøger skulle skrives om til den moderne tids økonomi", og kritikerne ikke forstod hvilke herligheder der ventede forude, - og ikke som kritikerne forudsagde et galoperende sammenbrud, sådan som vi så det i 2007-8.

Mange af de kloge skriverkarle i medierne var begejstrede, og talte om "kontraktpolitikken" som han fornemste opfindelse, hvilket nok ærgrer nogle i dag, at de så let lod sig rive med af hans veltalenhed.

Det hele faldt som nævnt sammen med krisen i 2007-8, og hele korthuset faldt sammen, og staten måtte træde til med garantier for 3.000 mia. for den finansielle sektor. som var kørt helt af sporet under Anders Fogh Rasmussens ledelse henimod den absolutte liberalisme.

Omkring 2005 begynder ødelæggelsen af Skat med Kristian Jensen som skatteminister, og underskriver en aftale om indførelsen af et elektronisk opkrævningssystem "EFI" og inden blækket er tørt på kontrakten om "EFI" begynder afskedigelsen af medarbejdere i bunketal - 4 - 600 ad gangen og som fortsætter de følgende år.

Sådan fortsætter nedskæringer i skat med Kristian Jensen som skatteminister indtil 2010, - som "EFI" sættes i drift, - men som sidenhed, og endnu flere afskedigelser af medarbejder, indtil omkring 2016 hvor man må opgive den mia. dyre drøm om "EFI" ikke kan indri de store forventninger.

I perioden 2000-10 stiger tabet af statens indtægter hos skat grundet manglende inddrivelse af skat, og når den svimlende størrelse 55 - 60 mia., - mens Kristian Jensen af skatteminister.

I dag er "mankoen" i skat steget til 120 mia., og ganske vist har der været en socialdemokratiske regering i perioden 2001-15, som ikke hjalp på udviklingen, - men da var skat revet ned - ødelagt, og den manglende inddrivelse af skatter og afgifter er fortsat under den nye Venstre regering, - der nødvendigvis må afskrive mia. og atter mia. der må anses for forældede retsligt, og ikke kan inddrives.

Desuden har vi oplevet hvordan det er lykkedes svindlere at franarre skat omkring 13 mia. via udbetaling af refusion for aktieudbytte, i en skattecirkus - der nærmest minder om en karrusel af svindel, - helt på linje med det vi blev bekendt med i forbindelse med IT-Factory sagen.

Det mest politisk triste for demokratiet er imidlertidig, at DF på intet tidspunkt har villet være med til en undersøgelse af skat og hvorfor det gik så galt, og hvem der er ansvarlig herfor, - fordi DF ville beholde Venstre ved magten, fordi Venstre leverede Df hovedmål - "ud med de fremmede", og dermed satte det troværdigheden til demokratiet og dets redelighed ud af kraft, og har siden holdt demokrati og retsfølelsen i lænker, og undergravet muligheden for et sundt demokrati.

Gert Friis Christiansen, Anne-Marie Krogsbøll, Bjarne Bisgaard Jensen, Oluf Husted, Ib Christensen og Niels Jakobs anbefalede denne kommentar