Læserbrev

Smedelærling: Jeg er rystet over, at fagbossen Claus Jensen underspiller uligheden på arbejdsmarkedet

Mens toppen griner hele vejen til banken og tjener milliarder på en krise, de selv har skabt, bliver vi i produktionskæderne nedslidt og ydmyget. Nu må nok være nok
8. februar 2019

Som medlem af Dansk Metal er jeg rystet over, at formanden for Dansk Metal, Claus Jensen, kan finde på at sige, at der ikke findes nogen nævneværdig ulighed på det danske arbejdsmarked. At vi ikke har working poor i Danmark. At De Gule Vestes kamp ikke har gang på jorden i Danmark.

Jeg vil ikke lade det stå uimodsagt, at Jensen som formand for Danmarks stærkeste fagforbund ikke vil anerkende de store problemer, der er.

For det første kan jeg som smed forvente at leve kortere end mine højtuddannede venner. Når jeg går på pension som 73-årig, vil jeg have været 55 år på arbejdsmarkedet. Hvis jeg overhovedet lever så længe.

Jeg bliver nedslidt før og forventer at få færre gode leveår end andre med mindre nedslidende job.

For det andet har vi masser af udfordringer med ligestillingen mellem kønnene i den branche, vi begge er en del af. Kvinder har eksempelvis langt sværere ved at finde en læreplads end mænd.

Og for det tredje har jeg på egen krop mærket at være working poor, da jeg for år tilbage gik i lære som bådbygger. Til 63 kroner i timen. Mester ville nemlig ikke give mig en voksenlæreplads.

Dengang var jeg 30 år. Da min søn kom til verden, samlede jeg flaskepant på mine ture med barnevognen. Bare for at få råd til havregryn. Dét er virkeligheden i Danmark, Claus. Heldigvis kun for en lille gruppe mennesker.

Vi bliver ikke lyttet til, ikke taget seriøst af politikere og andre kloge hoveder. Vi skal bare stikke piben ind og finde os i at blive trynet.

Jeg vil anbefale Jensen at komme ud til os, der slider os selv ihjel. Så giver jeg en kop kaffe og en snak. For jeg har flere historier fra den virkelige verden.

Som samfund bliver vi fattigere på det medmenneskelige plan, mens toppen griner hele vejen til banken og tjener milliarder på en krise, de selv har skabt. Alt imens bliver os i produktionskæderne nedslidt og ydmyget.

Nu må nok være nok.

Jeg skal gerne være den første til at hoppe i en neonfarvet vest og finde min høtyv og fakkel frem fra skuret, hvis det hjælper Jensen med at forstå alvoren.

Rune Lundgaard Jørgensen, smedelærling og UUV-repræsentant i Hovedstaden

Hvis vi i fremtiden skal kunne arbejde endnu længere, end vi gør i dag, forudsætter det, at politikerne også skruer på andre knapper, skriver dagens kronikører.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jørn Andersen
  • Hans Ditlev Nissen
  • Torsten Jacobsen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Torben K L Jensen
Jørn Andersen, Hans Ditlev Nissen, Torsten Jacobsen, Lise Lotte Rahbek og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torsten Jacobsen

Rune Lundgaard Jørgensen er tydeligvis for høflig til at nævne sin øverste tillidsrepræsentants løn.

Det taler til hans ære.

Selv er jeg ikke så fin på den, så lad os regne lidt.

I en i og for sig relativt kompetencekrævende stilling under Dansk Metals overenskomst, var jeg i en årrække så velsignet at arbejde til 121,50 kr/timen.

Opmålt som årsværk giver det en imponerende indkomst på 233.766kr. Før skat.

Tak Claus!

Til sammenligning tjener Claus Jensen i omegnen af 1,5 mio kr. Eller omregnet til timeløn (37timer/uge) godt 780 kr/time.

Men bevares, en fagboss arbejder utvivlsomt ekstremt hårdt, så lad os antage at han ikke blot kæmper for sine medlemmers sag i 37 timer/uge, men i stedet for i det dobbelte - i 74 timer om ugen.

Så ser fagbossens timeløn straks mere rimelig ud, ikke sandt? Sølle 390 kr/timen...

Det manglede da bare..

ØF!:

Animal Farm 1954 Cartoon
https://www.youtube.com/watch?v=TxfedMNOIS4

Mette Møhl, Kaare Skyum og Trond Meiring anbefalede denne kommentar