Læserbrev

Udrejsecenteret på Lindholm kan forhindres med civil ulydighed

Udrejsecenteret på Lindholm kan kun stoppes på en måde. Man må forhindre færgen i at kunne bringe beboerne frem og tilbage til øen.
Udrejsecenteret på Lindholm kan kun stoppes på en måde. Man må forhindre færgen i at kunne bringe beboerne frem og tilbage til øen.

Per Rasmussen

5. februar 2019

Da jeg hørte om regeringens beslutning om at etablere Lindholm Udrejsecenter, var min første indskydelse, at det skal være løgn. Jeg flyttede fra København til Kalvehave for godt to år siden blandt andet for at slippe for synet af den snigende islamisering af København.

Så den pludselige beslutning om at placere fanatiske jihadister i min nye baghave gjorde mig nok mere arrig end de fleste. Det var derfor med en vis portion dumstædighed, at jeg satte mig ned og tænkte over, hvad jeg som almindelig borger kunne gøre for at få planerne stoppet.

Det er de absolut tungeste kriminelle afviste asylansøgere, der skal placeres på Lindholm. Så det at sige nej til at huse dem bare for at sige nej vil ikke have nogen klangbund i spillet om sorteper. Der skulle altså fødes nogle politiske grunde til, at vi som borgere i Kalvehave ikke vil have udrejsecenteret placeret på Lindholm.

Men vores borgmester Mikael Smed (S) har udtrykt sin dybe bekymring for de kriminelle asylansøgere, og mener, at det er i strid med menneskerettighederne at placere dem på en øde ø.

Underforstået mener han, at det er mere humant, at de kriminelle asylansøgere er på fastlandet sammen med hans borgere. På denne måde har han samlet hele speltsegmentet og Venligboernes kamp for at lempe på udlændingepolitikken, hvorfor det er en udfordring at gå den vej.

Men projektet kan stoppes på en anden måde. Achilleshælen for projektets gennemførelse er nemlig, at der skal være en færge til at transportere materiel og mandskab. Vandstanden er dog ekstremt lav mellem Lindholm og Kalvehave Havn, derfor er der lavet en dyb sejlrende til færgen.

Det er her, at projektet effektivt kan saboteres – ved at fylde sejlrenden op med sten. Og hvis tilstrækkeligt mange borgere støtter op om denne uskyldige form for civil ulydighed, så er regeringen sat skakmat. Nu er mit håb så bare, at folk vil sig melde sig til aktiv tjeneste.

Frederik Backhaus, Kalvehave

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Jeg flyttede fra København til Kalvehave for godt to år siden blandt andet for at slippe for synet af den snigende islamisering af København."

????? Jeg har boet i København i næsten 50 år og aldrig bemærket nogen islamisering. Gad dog vide hvad skribenten her taler om?

Eva Schwanenflügel, Henning Kjær, Svend Erik Sokkelund, Frede Jørgensen, Torben Skov, Bjarne Bisgaard Jensen, Ebbe Overbye, Jens Winther, Trond Meiring og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Lindholm "øde Ø" Udrejsecenter er falsk symbolpolitik.
De afviste tidligere kriminelle, der jo har udstået deres straf, må ikke frihedsberøves.
Kalvehave-folk har organiseret en bus, der kan køre dem direkte til København, hvor det havde været billigere at indkvartere dem på Hotel d'Angleterre.
Folketingets udvalg for udlændinge og integration besøger Lindholm i morgen onsdag og har derefter i Kalvehave Havn kl. 14 møde med deputationer fra:
Politiforbundet
Fængselsforbundet
Vordingborg Kommune og
Borgergruppe, Kalvehave.
Der er anmeldt en demonstration på havnen i denne anledning.

Har netop fået oplyst, at demonstrationen i Kalvehave Havn i morgen onsdag er kl. 11-11:30, hvor udvalget sejler til Lindholm ;-)

Når jeg ser på Lindholm-situationen, slår det mig, at der her er tale om både FALSK SYMBOLPOLITIK - der er jo IKKE indespærring "på en øde Ø - og tillige VANVITTIGT SPILD - dels af ressourcer, men også af menneskeskæbner.
Og globalt set får vi stadig flere flygtninge - ikke mindst p.g.a. klimakrisen - så der er et stadigt voksende behov for at finde steder, hvor flygtninge kan få mulighed for at opbygge en tålelig og anstændig tilværelse - også dem, der er kommet galt af sted med kriminalitet, og som har afsonet deres straf.
Så det ene spørgsmål er jo: HVOR I VERDEN ER DER PLADS TIL DEM?
Og det andet: KAN VI FORBEDRE FORHOLDENE DÉR, HVOR DE FLYGTER FRA?