Kommentar

18 minoritetsetniske danskere: Stem ikke på partier, der fører racistisk politik

Minoritetsetniske borgere bør bruge deres stemme ved det kommende valg til at gøre op med højrefløjens og Socialdemokratiets racistiske politik, skriver 18 minoritetsetniske danskere i dette debatindlæg
En lokal stemmer til kommunalvalget 2013 i Gellerup ved Aarhus.

En lokal stemmer til kommunalvalget 2013 i Gellerup ved Aarhus.

Casper Dalhoff

21. marts 2019

Udlændingepolitikken har i mange år dikteret dansk politik, men vi er nået til et punkt, hvor det står så grelt til, at vi må og skal sige stop.

I denne regeringsperiode er der foretaget intet mindre end 112 stramninger på udlændingeområdet. Stramninger, der er fejret med kage, selv om de har store personlige konsekvenser for en række borgere i Danmark. En politik, vi vil gå så langt som til at kalde for decideret racistisk. 

Det er racistisk politik, som har til formål at ramme borgere med såkaldt ikkevestlig flygtninge-, indvandrer- og efterkommerbaggrund i Danmark.

Derfor råber vi nu op og opfordrer alle borgere med minoritetsetnisk baggrund til at stemme ved det kommende folketingsvalg. Men I skal ikke blot stemme på et hvilket som helst parti, I skal stemme på partier, der ikke fører racistisk politik.

Minoritetsstemmer

For mens der ofte tales om borgere med minoritetsetnisk baggrund, så høres vores stemmer kun sjældent i den offentlige debat og i medierne generelt.

Sådan står det også til, når det gælder valgdeltagelse. Stemmeprocenten ved folketingsvalget i 2015 for borgere med ikkevestlig baggrund lå på kun 58,6 procent, mens stemmeprocenten for etnisk danske borgere lå på 87 procent.

Der kan være mange årsager til, at folk ikke stemmer. Vi tror dog, at den grove stigmatisering og generalisering af hundredtusindvis af borgere med minoritetsetnisk baggrund i Danmark har bevirket, at mange føler sig magtesløse og derfor undlader at stemme.

Følelsen af, at det ikke nytter noget, afholder mange fra at afgive deres stemme. En følelse, vi selv kender alt for godt. Det er svært andet, når vi de sidste mange år har været vidne til, at partier både inden for og uden for regeringen dyster om, hvem der kan føre den strammeste udlændingepolitik.

Den ikkevestlige indvandring og eksistens af borgere med ikkevestlig baggrund i Danmark er sågar blevet udråbt til et af Danmarks største problemer – et problem for selve danskheden.

Vi underkender ikke, at der naturligvis findes minoritetsetniske borgere, som er borgerlige eller socialdemokrater, men er man træt af, at vi i stigende grad er et land, som opdeler borgere i A- og B-hold ud fra deres etniske oprindelse, så er det altafgørende, at vi nu får sagt fra over for den politik, som disse partier fører.

Dette kan vi kun gøre ved at gøre antiracisme afgørende for, hvor vi placerer vores stemme.

Skæres over en kam

Som borgere kan vi ikke stå til ansvar for vores stamtræ, men kun for vores egne handlinger. Et menneskes duelighed og bidrag til samfundet må aldrig opgøres i dets oprindelse, og i Danmark er det (endnu) ulovligt at diskriminere på baggrund af etnicitet.

Alligevel ser vi lovgivning, der er målrettet borgere med minoritetsetnisk baggrund. Vi kan nævne ghettopakken, paradigmeskiftet, håndtryksloven, Sjælsmark, fattigdomsydelser, tolkegebyr og stramninger i forhold til at opnå permanent opholdstilladelse samt statsborgerskab, selv for børn, der er født i, eller i en tidlig alder er kommet til, Danmark, og vi kunne blive ved.

Disse love tager udgangspunkt i en opfattelse af, at minoritetsetniske borgere er én homogen gruppe. I 2019 findes der dog lidt mere end 500.000 borgere med ikkevestlig oprindelse i Danmark. Så selv om det er både besnærende og nemt at skære en halv million mennesker over en kam, så er vi ligeså forskellige, som Hanne fra Horsens og Karsten fra København er.

Vi er hverken bedre eller dårligere end andre. Vi er blot mennesker, der som alle andre ønsker at blive set og hørt som individer, ikke kun som en gruppe. Vi ønsker kun at stå til ansvar for vores egne handlinger, ikke vores etniske herkomst. Vi ønsker et samfund, hvor alle er ligeværdige borgere.

Det er nu, vi skal sige fra, og det opfordrer vi alle til at gøre ved at stemme antiracistisk til det kommende valg.

Underskrivere: Muneeza Rosendahl, talsperson for Feministisk Initiativ, Ahmad Mahmoud, forfatter og folketingskandidat for SF, Harun Demirtas, sygeplejerske, Kashif Ahmad, folketingskandidat, Alternativet, Mateen Malik Hussain, interkulturel socialrådgiver, Nafisa Fiidow, studerende, Moeisha A. Aden, LGBT+ aktivist, Noura Bendali, jordemor, Roger Courage Matthisen, medlem af folketinget, Alternativet, Sherin Khankan, imam, Sikandar Siddique, folketingskandidat, Alternativet, Sinem Demir, folketingskandidat, Enhedslisten, Uzma Ahmed, udviklingskonsulent og rettighedsaktivist, Aida Ammary, politisk rådgiver, Enhedslisten, Qasam Nazir Ahmad, folketingskandidat, Alternativet, Pil Yildiz, lærer, Fahad Saeed, medstifter af Sabaah, Bwalya Sørensen, forperson, Black Lives Matter Denmark.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Maj-Britt Kent Hansen
  • Marie Mollerup
  • Kim Folke Knudsen
  • Søren Veje
  • Olaf Tehrani
  • Carsten Mortensen
  • Britta Hansen
  • Torben K L Jensen
  • Arne Thomsen
  • Niels Duus Nielsen
  • Gert Romme
  • Bjarne Jørgensen
  • Christian Mondrup
  • Steffen Gliese
  • Kurt Nielsen
  • Michel Banz
  • David Breuer
  • Katrine Damm
  • Eva Schwanenflügel
  • Hans Larsen
  • Thomas Tanghus
  • Troels Ken Pedersen
Maj-Britt Kent Hansen, Marie Mollerup, Kim Folke Knudsen, Søren Veje, Olaf Tehrani, Carsten Mortensen, Britta Hansen, Torben K L Jensen, Arne Thomsen, Niels Duus Nielsen, Gert Romme, Bjarne Jørgensen, Christian Mondrup, Steffen Gliese, Kurt Nielsen, Michel Banz, David Breuer, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Thomas Tanghus og Troels Ken Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torsten Jacobsen

Lad mig lige forstå logikken?

"Vi er alle individer, med vidt forskellige livserfaringer og vildt divergerende politiske holdninger, men alligevel bør vi alle stemme på Enhedslisten eller Alternativet - eller til nød på SF eller på De Radikale?"

"For der er éet altoverskyggende forhold, som på trods af vores store forskellighed forener os, og det er, at vi er...'Minoritetsetniske' "?

Måske er logikken bare ikke hvad den har været, eller også er den blot ikke videre anvendelig, sådan i det store spil om de sidste, afgørende stemmer?

Det får være..

For som 'Majoritetsetnisk' borger i dette land kan jeg såmænd med fornøjelse både bifalde og gentage opfordringen til at stemme på enten Alternativet eller Enhedslisten ved det kommende folketingsvalg. En stemme på SF kan jeg ikke dog ikke uden forbehold anbefale, og en stemme på De Radikale må jeg på det skarpeste fraråde.

Enhedslisten og Alternativet er de eneste partier i Danmark, som synes indstillet på at gøre op med 'status quo'. Med andre ord de eneste partier i Danmark, som ønsker et reelt og radikalt brud med forbrugskapitalismens vanetænkning, og dermed - blandt andet - også dens nedbrydende effekt på tolerance, medmenneskelighed, ansvarlighed og solidaritet.

P.S.
Måske er der ikke tale om racistisk politik? Måske en sådan sproglig skærpelse slører og forvitrer budskabet, snarere end fremmer det? Måske er der slet ikke behov for fire år mere med råbekonkurrencer? Det magter jeg sgu ikke...Ærligt talt...

..Det bliver sgu nok sofaen igen i år..

Søren A. Jensen, Bent Warburg, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Torben Skov, Morten Simonsen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Det havde nok været smartere at være knap så bombastisk og ikke anvende ordet 'racistisk' så mange gange, så kommer det bare til at handle om det.

Men jeg synes også at man skal stemme og huske at stemme rigtigt.

Niels Christensen, Hans Houmøller, Bjarne Bisgaard Jensen, Erik Fuglsang, Dorte Sørensen, Svend Aaquist og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Christian De Thurah

"Som borgere kan vi ikke stå til ansvar for vores stamtræ, men kun for vores egne handlinger." Meget interessant betragtning. Gælder den også den også for folk af europæisk afstamning?

Melissa Bjørn, Maria Jensen, Jørgen Larsen, Nike Forsander Lorentsen, June Pedersen, Georg Kallehauge, christian christensen, Erik Fuglsang og Søren Ferling anbefalede denne kommentar
Morten Simonsen

Bizart at kampen for det sekulære på magisk vis bliver til racisme ...

Søren A. Jensen, Melissa Bjørn, Maria Jensen, Michael Boe, Erik Fuglsang, Jens Flø, Niels Christensen, Nike Forsander Lorentsen, June Pedersen, Jan Kauffmann, Lars Jørgen Hansen, christian christensen, odd bjertnes og Martin Lund anbefalede denne kommentar

Antag, at der var og havde været fri adgang til landet. Forudse så den etniske udvikling i yderste konsekvens føre til et flertal "med minoritetsetninsk baggrund".
Så vil denne opfordring :
"Derfor råber vi nu op og opfordrer alle borgere med minoritetsetnisk baggrund til at stemme ved det kommende folketingsvalg."
- via demokratiet betyde, at gamle Danmark ikke består.
Ergo - " Det er racistisk politik, som har til formål at ramme borgere" med oprindelig dansk baggrund og blive et mindretal i eget land.
Det kan alle så tage stilling til. Min stilling er tydelig.

Alligevel er jeg imod "ghettopakken,......., håndtryksloven, Sjælsmark, fattigdomsydelser, "
Når fremmede er lovligt herboende, skal de nyde den personlige frihed og social lighed, som alle andre.

jens peter hansen

Vi tror at racistiske generaliseringer er grunden til den lave valgdeltagelse, skrives der. Er det ikke en lige lovlig smart generalisering. Der er jo kræfter der opfordrer til ikke at stemme. Har disse ingen indflydelse ?

Søren A. Jensen, Maria Jensen, Else Marie Arevad, Bent Warburg, Nike Forsander Lorentsen, Helle Brøcker, christian christensen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar

Er det et nyt politisk parti, vi ser her ? Så vil de 58,6 % nok stige betydeligt.
Det skal være velkomment !

Der røg Martin Henriksens nattesøvn!

Kim Folke Knudsen, Britta Hansen, Rikke Nielsen, Torben K L Jensen, Ole Frank, Niels Duus Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Danmark er et demokratisk land, - eller er det egentlig det?

Færre og færre danskere har ret til at stemme, men det er vel også udtryk for en form for demokrati.
Ved det seneste valg var det 10% af landtes befolkning - altså 450.000 danskere, der ikke havde stemmeret - heraf var de 2.000 anset som for svagt fungerende.

Og udlændinge- og integrations-minister Inger Støjberg udtalte i den forbindelse noget om, at de nye regler "skal sikre, at de rigtige danske statsborgere", da der er tale om en ”gedigen opstramning” af reglerne.

sagen er altså, at er man dansk skattebetaler med bopæl udenfor Danmarks grænser, så har man altså ikke stemmeret - hverken i Danmark eller noget andet land. Og så er det formentlig ganske ligegyldigt hvor stor indkomstskatten er.

Alle andre landes statsborgere har stemmeret f.eks. på ambassaden - uanset om de betaler skat til hjemlandet eller til opholdslandet.

Men det vil sige, at man i Danmark sætter 450.000 skatteborgere helt udenfor indflydelse,. Men det giver formentlig også en demokratisk mening for de politikere og deres vælgere, som skatteborgerne har sat til at afskære 450.000 danskere for indflydelse.

Runa Lystlund, Kim Folke Knudsen, Jan Kauffmann, Anne Mette Jørgensen, Katja Bramgaard, Steffen Gliese og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Hver tredje ikke-vestlige indbygger i København i alderen 18-28 mener at religiøse love skal følges, selvom de vil være i strid med dansk lovgivning.
Det er disse fundamentalister medunderskrivere vil være bonkammerater med.

Søren A. Jensen, Melissa Bjørn, Michael Boe, Else Marie Arevad, Bent Warburg, Nike Forsander Lorentsen, June Pedersen, Morten Simonsen, Jan Kauffmann, Kim Houmøller, Lars Jørgen Hansen, christian christensen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Hvor dejligt at en "minoritet" blander sig i den demokratiske proces,men der er vist noget de har misforstået om demokrati - man fremfører sine synspunkter men direkte at fravælge/tilvælge bestemte partier er "no-go" i en demokratisk proces,men måske har de ikke forstået at "klientisme" er uhørt i Danmark.

På listen blandt underskriverne er en kandidat for SF. Hvordan kan han stå der når hans parti stemte for den infame ghettopakke? Ved at stemme for ghettopakken har SF definitivt diskvalificeret sig fra at have en positiv holdning til folk med ikke-vestlig baggrund.
På den måde begrænse valget sig til EL, ALT og RAdikale - und nix weiter.

Hans Larsen, Viggo Helth, Anne Mette Jørgensen og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar

Martin Lund det vil så sige at to tredjedele af ikke-vestlige indbyggere i København i aldersgruppen 18-28 er imod at følge religiøse love?

Britta Hansen, Steffen Gliese og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Hvis det er rigtigt at 1/3 sætter religiøse love over de politisk vedtagne så passer tallene for valgdeltagelse som hånd i handske. 87 % af danskere stemmer . En tredjedel heraf er 29 %. Træk dem fra og voila så får vi 58 % sjovt nok tallet for indvandrerstemmer

Carsten Hansen

Endnu engeng misbruges begrebet "racisme" til gøre danskere generelt til afskum.

Som SF-vælger vil jeg anbefale at stemme på et parti der ikke vil lukke øjnene for de reelle problemer men samtidig ikke slå alle indvandrere over én kam.
At stemme på Ø eller Alternativet er at tage bind for øjnene , lægge sig i hængekøjen og pudse glorien og bilde sig ind at man gør nytte..
At stemme på DF og Nye borgerlige er kontraproduktivt da disse partier slet ikke ønsker at løse nogle problemer, men blot at blæse dem ud af proportioner.

Jan Bisp Zarghami

Jeg følger mig ikke gjort til afskum ved at det påpeges, at den af den nuværende regering på mange punkter fører en racistisk politik. Jeg har tillige svært ved at se, at racisme begrebet bliver misbrugt, ved at kalde en racistisk politik for netop det den er nemlig racistisk. Ikke at ville anerkende denne racisme, er at tage bind for øjnene over for et af de reelle problemer vi står overfor i det danske samfund

Kim Folke Knudsen, Tino Rozzo og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Jan Bisp Zarghami,

Så tillad mig på irriterende 'skolemestervis' at skære det ud i pap for dig:

Det handler om begrebet identitetspolitik.

Du er muligvis af en følgagtig og fantasiløs presse, præget, inspireret og inficeret som den er af mestendels ekstremt konventionelt tænkende 'meningsdannere', 'kommentatorer' og 'glitter-personligheder', blevet lokket til at begribe verdens kompleksitet som en binær 'kamp' mellem 'sort og hvid', 'rød og blå', 'rig og fattig', 'hetero og queer', fanden og hans pumpestok.

Men det er alt sammen blot snak...en evindelig kværnen derudaf om identitet.

Denne enorme interesse for identitet er naturligvis ikke opstået ud af intet. Der er tale om en i og for sig 'naturlig' reaktion på det enorme meningstab i vesten som fandt sted i løbet af det 20.århundrede, og som vi endnu ikke er i nærheden af at være kommet os over.

For en tid virkede forbrugskapitalismen - med sine betydelige bekvemmeligheder - som balsam på det åbne sår, men som bekendt er symptombehandling uden en sideløbende adressering af ondets rod i sidste ende uden varig lindring.

Bekvemmelighederne består, men lindringen er ophørt.

Guderne har for længst vendt deres øjne bort, og de svageste - i betydningen de mest meningsforladte - blandt masserne, kaster nu al deres smerte, al deres forladthed, al deres fortabelse ind i en fortvivlet kamp for ny mening: Kampen for identitet.

En tragisk kamp, hvor noble end motiverne for at deltage i den måtte være:

For man kan ikke skære en identitet ud af verden, uden samtidig at sætte dens modpol i verden.
Har man sagt "dette er jeg, har man samtidig og med nødvendighed sagt "dette er jeg ikke". Og hvis man med psykologisk nødvendighed beriger sin egen identitet med positiv kraft, så følger det, at man forfalsker modpolen - "det man ikke ér" med negativ kraft.

Du taler om at 'tage bind for øjnene', men der findes næppe større skyklapper end de blyindfattede plader, som omslutter hovederne på alle de stakkels mennesker, som stædigt insisterer på at gøre
identitet til et politisk spørgsmål. Til et spørgsmål om 'Dem' og 'Dem' og 'Dem' og så 'Os'.

Den endelige fortabelse er opnået, når man en skønne dag kigger sig i spejlet, og ikke længere kan se 'den andens' alt for menneskelige ansigt. Når man ikke ser andet end sit eget strålende selv, og alt andet skygge...

Stakkels Os...Stakkels os allesammen, så længe dette vanvid får lov at stå på...

Michael Boe, Niels Christensen, Nike Forsander Lorentsen og Klaus Holte anbefalede denne kommentar
Jan Bisp Zarghami

Torsten Jacobsen
På irriterende skoleelevvis kigger jeg ud af vinduet og drømmer mig væk. Jeg fatter ganske enkelt intet af hvad du skriver

Touhami Bennour

Hvad er ikke "vestlig, er en israeler ikke vestlig, en russer ikke vestlig. Trump som forretning mand tænker ikke i vest og øst. Han synes Putin generer ham i sag om Venuzuela som i en sag om Syrien ( derfor det forslag om Golan) Den her racisme er primitiv og Gammel dags.

Rigtig skulle hedde "Islamofobi" ( en fjende) for hvis den er ikke fjenskab i tager man "DNA" fra, En fjende er ikke vestlig . Fjenskab ligger i"ikke vestlig"

Lars Steffensen

"Det havde nok været smartere at være knap så bombastisk og ikke anvende ordet ’racistisk’ så mange gange, så kommer det bare til at handle om det."

De er desværre nødvendigt. Man kan ikke legitimere at tænke, skrive og handle så konsekvent hadefuldt overfor den almindelige danske befolkning uden at det er begrundet i "racisme". At denne påstand så efterhånden er tyndslidt og utroværdig, mindsker ikke dette behov.

Tino Rozzo, Olaf Tehrani og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Man kan ikke være racist overfor en muslim, det er en religion og religion pr definition et blandet. Racist bruges kun mod hudfarve. Når jeg møder en araber spørger jeg fra hvilke land er du, fordi araberne er blandet, Jeg mødte forleden en marokaner, jeg måtte spørge hvorfra han er, og han troede jeg er marokaner. Det slags indviiklinger møder man hverdag. Det lyder at dansker kender racer bedre. Vrøvl. Det der findes i realiteten er"Islamofobi" og som fjende ved at kalde ham "ikke vestlig". Nu er vi nærmere sandheden Det ligne let Jøder historie og antisemetismen.

Touhami Bennour

Og det er sådan den konflikt mellem Europeere og Muslimer beskrevet i de muslimske lande. "Islamofobia". Så længe "Islamofobia" er der, er der problemer.

Lars Steffensen, som du kan se, har jeg anbefalet indlægget - artiklen, så jeg er såmænd enig.

Jeg synes dog, at med så mange stærke kræfter bag, burde det havde været muligt at formulere et skarpere, klarere og mere velargumenteret indlæg.

Steffen Gliese

Det ville være dejligt, hvis folk netop besindede sig mere på, hvem de selv var, og så i højere grad overlod det til andre at være sig. Det er, hvad man håbe, at besindelsen på 'identitet' vil føre med sig: handlende, selvbevidste borgere, der sammen kan løfte fællesskabet.

Tino Rozzo, Erik Fuglsang, Katrine Damm, Olaf Tehrani og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar
Runa Lystlund

Indvandrere og indvandreres børn, nu danskere ville jeg mene, har al ret til ikke at blive diskriminerede og har ret til at møde de samme muligheder som etniske danskere. Det bør samfund og skoler sørge for.

Men det er udemokratisk af indvandrere, der lever i et demokratisk samfund at foreslå, at man ikke bør stemmer på andre demokratiske partier, end EL og Alternativet. Demokratiet indeholder forskellige meninger og er derved alles mening, selv stemmer jeg til venstre for midten.

Ikke alle etniske danske børn, har de samme muligheder i Danmark.
Ikke alle multietniske børn, har de samme muligheder i Danmark.

Der er klasseforskel i Danmark. Den er best beskrevet i Københavns fingerplan, som indeholder den nok den største klasseopdeling i Danmark. Her mødes mennesker af forskellige klasser knap nok, for der er næsten ingen kontakt på tværs. De kender ikke hinandens forhold. Det fremmer ikke gensidig forståelse og skaber heller ikke fællesskaber. I Fingerplanenens
tommeltot, som er de velhavendes finger, bor både Pernille Vermund formanden fra Nye Borgerlige (Snekkersten) og Pia Kjærsgaard tidligere formand for DF (Gentofte).

Det er faktisk interessant, at fattige etniske danskere stemmer på disse to kvinder, der bor i Danmarks smørhul ved Øresund. Deres vælgere må være ubegavede, eller nemme at overbevise. Det er i deres partier, at ikke vestlige indvandrere og især muslimer kommer ind i billedet som et fjendebillede for disse to kvinder og deres allierede i Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti.

Men der er et regulært problem at løse og det er ikke vestlige indvandreres, især muslimers, manglende tilknytning til arbejdsmarkedet. Dette faktum giver fremmedfjendske partier vand på møllen.

De mennesker, der opfordrer danskere til ikke at stemme på "racistiske" partier er givetvis ikke en del af denne ikke arbejdende gruppe og de er givetvis bidrager til det danske samfund. Interessant nok kender den kvindelige imam formanden for Nye Borgerlige og vi vil kunne se et program med de to i fjernsynet i den nærmeste tid.

Manglende arbejdsindsats opfattes af etniske danskere, især i lavlønsgruppen og sjovt nok de rige, som manglende solidaritet med det eksisterende folk, der har taget imod disse indvandrere eller flygtninge.

Er man en rigtig venstreorienteret må man helst ikke nævne, at mange ikke vestlige indvandrere og i særdeleshed muslimer har en ringe kontakt til arbejdsmarkedet. Efter 60 år i Danmark er omtrent 40-50% af ikke vestlige indvandrere stadig ikke i arbejde.

En stor del af det danske fremmedhad skyldes dette faktum. På venstrefløjen er vi vandt til at sige, det er ikke deres skyld, det er samfundets og politikerenes skyld, de har placeres ikke vestlige indvandrere i de samme bebyggelser.

Det er desværre ikke hele sandheden. Manglende bidrag på arbejdsmarkedet skyldes ikke kun racisme, men ganske enkelt en stor del magelighed fra de indvolveredes side. Jeg kender miljøet godt, jeg er selv indvandrer, dog ikke muslim, men har haft min gang sammen med både arbejdende og ikke arbejdende muslimer. Nogle af mine bekendte er arbejdende muslimer og de påpeger også det jeg tidligere har nævnt. Vi kan ikke lukke øjnene for denne del af sagen.

Jeg forstår godt danskere, der har en lav løn og ser en stor gruppe indvandrere gå hjemme, mens begge i den etniske familien pukler til en lav løn, for så via skatten at giver en del af deres løn til ikke motiverede indvandrere, som hellere vil gå hjemme med deres børn.

Jeg mener rent ud sagt, at ikke vestlige indvandrere og især muslimer, deriblandt mange kvinder, ikke har en automatisk ret til at blive forsørget i mange slægtsled uden, at de selv bidrager og lærer dansk.

Manglende indsats på arbejdsmarkedet er en stor del af denne diskussion.

Desuden er manglende deltagelse på arbejdsmarkedet med til at beholde denne gruppe og deres børn i en fattigdom, akkurat som danskere i tilsvarende situation.

Denne situation benytter fremmedfjendske og racistiske politiske partier i fulde drag, så fremtiden må og skal byde på flere indvandrere i arbejde og især kvinder, fordi det ser ud til at ændringerne kunne kommer derfra, hvor kvinderne lærer dansk og tager et arbejde. Det er stadigvæk kvinderne, der regerer i hjemmene.

Michael Boe, Erik Fuglsang og christian christensen anbefalede denne kommentar
Runa Lystlund

Jeg mener rent ud sagt, at ikke vestlige indvandrere og især muslimer, deriblandt mange kvinder, ikke har en automatisk ret til at blive forsørget i mange slægtsled uden, at de selv bidrager og lærer dansk. Det er især en del muslimer, der er langt fra arbejdsmarkedet.

Mennesker, der har brug for hjælp og ikke kan arbejde, skal selvfølgelig hjælpes, uagtet hvilken religion de har.

Erik Fuglsang og christian christensen anbefalede denne kommentar

Omformulering af overskriften :

" Minoritetsetniske borgere bør bruge deres stemme ved det kommende valg til at gøre op med højrefløjens og Socialdemokratiets 'fædrelandskærlige' politik, skriver 18 'racistiske' minoritetsetniske danskere i dette debatindlæg"

Bare for at understrege sprogforvirringen.

Carsten Hansen

Jeg er ganske enig i at etnicitet, religion eller "race" ikke skal være den afgørende faktor fort hvor man sætter sit X.

Politik er holdninger og meninger og har som sådan ingen tro , kulør eller geografisk oprindelse.

Michael Boe, Erik Fuglsang og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Det er på tide at højrefløjen bliver sat på udskiftningsbænken. Hvis demokratiet skal have nogen mening overhovedet, skal oppositionen også have regeringsmagten indimellem. Dette betyder samtidigt at folketinget skal slippe detalje-styringen, væk med New Public Management og de sociale nedskæringer i kommunerne. Borgerne skal have mulighed for at bestemme over deres egen tilværelse, idet alle samfundsgrupper består af minoriteter.

Vi skal skabe en ny demokratiserende bølge for et mere retfærdigt Danmark, hvor borgerne danner demokratiske foreninger som kræver samfundsforandringer. Parlamentet er forstenet i nedskæringer og jagten på minoriteter når skamfulde højder.

Centrum-højre bruger deres talentfulde sociale færdigheder på manipulative og selvcentrerede måder, og det yderste højre har ringe hensyn eller respekt for andres rettigheder og følelser. Samtidigt flyder medierne over med fordomme og utilfredshed, selvretfærdighed og egoisme, arrogance og aggression, utålmodighed og ondskabsfuldhederne florerer.

Højrefløjen har de sidste 20 år fået alt hvad de peger på, fordi de er parlamentarisk grundlag for erhvervslivets politiske blok. Menneskerettigheder bliver knægtet og politikerne skaber ydmygende social kontrol. Love, som ellers er skabt for at oplyse landet, bliver misbrugt til det modsatte – at formørke. Der kommer flere og flere indsnævrede regler, som gælder for minoriteterne, og for de sociale udsatte, men færre regler for de rige, i toppen af samfundet.

De liberale må lære at friheden gælder for alle - eller for ingen. De må se den tilværelse som vi alle lever i, med den skandinaviske sociale model, og en verden hvor ingen bør udsættes for den tvang og ydmygende kontrol, som vi ser i disse år. Minoriteternes menneskerettigheder skal respekteres, ellers respekteres ingen.

De sociale bevægelser kræver social retfærdighed; alle har ret til en rimelig del af samfundskagen, og alle har ret til en bolig som de kan betale. Det er et spørgsmål om omfordeling, et spørgsmål om rigtigt eller forkert, et spørgsmål om demokrati eller ej.

Centrum-højre partierne er til gavn for særinteresser i samfundet, og til skade for flertallet, dem som udgør arbejderklassen og underklassen - dvs. de 55 % af befolkningen. Flertallets andel af samfundskagen mindskes hvert år, særligt ser vi det på overførselsindkomsterne, som årligt ved lov reguleres ned i forhold til alle andre. Den politiske realitet, som borgerne bliver mødt af, er ulighed som skader Danmarks ry.

Torben - Nielsen

Der er efterhånden gået inflation i brugen af begrebet racisme.
Forleden, i en anden debattråd viste det sig, at der ikke skal mere til, end at stille spørgsmålet: hvor kommer du fra, før man bliver betegnet som racist.

Nu kan jeg så se herinde, at racisme, blot er et begreb man smider i hovedet på hinanden, lidt afhængig hvem der holder i hammeren.

Er indlægget ikke blot et partsindlæg???

jens peter hansen

Hizd ut tahrir opfordrer muslimer til ikke at stemme da demokrati er vestlig crap. De kunne samle 400 eller flere foran Christiansborg i dag. Moddemoen højst et fodboldhold fra serie 5 uden reservebænk. Mon ikke disse sortklædte har mere indflydelse end mange ønsker at indse.

Runa Lystlund

Jeg kan kun give artiklens forfattere ret i, at så mange danskere
og ikke etniske danskere, som muligt skal stemme, uanset hvor de kommer fra. Brug jeres demokratiske ret til at stemme, også selv om jeres religiøse overhoveder siger andet. Hvad den enkelte stemmer på, kan kun han/hun selv afgøre.

Husk, at alle stemmeberettigede kan stemme på biblioteket, med en brevstemme. Man behøver ikke at gå på valgstedet. Man går på biblioteket, tager et nummer og siger, at man vil stemme. Her får man afleveret en stemmeseddel eller to, hvis der både stemmes til Folketing og EU. Man bliver vejledt i proceduren, hvis man ikke har stemt eller brevstemt før.

Husk at følge med i, hvornår sidste frist for brevstemmer er på bibliotekerne. De har ofte længe åbent. Her behøver ingen at se, om man stemmer, hvis man ikke ønsker at nogen følger med.

Touhami Bennour

Spørgesmålet Om "hvor kommer du fra" har ikke at gøre med racisme men "ikke vestlig". efter det er sagt "hvor du kommer fra" så kan man "scanne det" til vestlig eller ikke vestlig" folk vil have det som i gamle dage, hvor man viser "oprindelse" fra en "adel eller noble familie" , det hedder i dag "vestlig". Med det gælder ikke for USA, jeg har set Trump kalde "Emiren fra Qatar noble", man kan også sige han fortjener at blive kaldt "Vestlig". Hvis man ikke lever op det vestlige så er man fattig. Så har jeg altid forstået det " hvor kommer du fra " sådan. og det passer med logikken hvor "indvandre er ´fremmede".

Runa Lystlund

Touhami Bennour.
Inden du fortolker hvad jeg mener, så betyder ligegyldigt hvor du kommer fra, fra min side, alle der bor i Danmark. ALLE, der er stemmeberettigede, om de er danske eller ikke.

Jeg har længe haft lyst til at sige til dig, tag et kursus i dansk. Ikke for at være arrogant, men fordi livet bliver nemmere for alle udlændinge, hvis de lærer at skrive og tale dansk bare nogenlunde.

Det er vigtigt at kunne dansk så godt, at man ikke misforstår dine medmennesker. Det er også vigtigt at du bliver forstået korrekt. Mange tvister opstår nemlig, når parterne ikke forstår hinanden.

Det er vigtigt at kunne forstå så meget dansk, at man kan vurdere hvad de politiske partier står for. Ikke hvad andre siger, at de står for, men hvad du som borger og individ forstår og kan forlige dig med.

Jeg sad lige og talte med min mand om akkurat dette. Jeg talte ikke dansk da, jeg kom til Danmark. Jeg begriber ikke mennesker, der kan bo i Danmark hele deres liv og ikke forstå sproget.

Det er som at være i en total isolation, (jeg har selv prøvet det) og jeg har oprigtigt ondt af alle de begavede mennesker, der ikke mener, at det er umagen værd at lære dansk. De bliver aldrig fuldgyldige medlemmer af danske samfund. De burde unde sig selv forsøget.

Runa Lystlund

Rettelse.
Touhami Bennour.
Det er vigtigt at kunne dansk så godt, at man ikke misforstår sine medmennesker.

D står ved siden af s og korrigerer gerne til d, når jeg skriver sine. Om der er Google eller mine fingre, der rammer forkert ved jeg ikke.

P.S. Jeg skriver ikke altid korrekt, men jeg prøver at gøre mig umage.

Runa Lystlund

Rettelse.
Det er som at være i en total isolation, (jeg har selv prøvet det) og jeg har oprigtigt ondt af alle de begavede mennesker, der ikke mener, at det er umagen værd at lære dansk. De bliver aldrig fuldgyldige medlemmer af det danske samfund. De burde unde sig selv forsøget.
Min staveplade er ujævn i dag, beklager.

Carsten Hansen

Som tidligere leder af kommunale institutioner har jeg ansat ikke så få mennesker af anden etnisk herkomst; Heraf en del med muslimsk baggrund

Jeg har i ALLE tilfælde spurgt ind til oprindelsesland. Dette udelukkende af interesse og jeg har aldrig oplevet at folk har taget det ilde op.
Naturligvis var det ikke det allerførste spørgsmål , men noget der kom naturligt igennem ansættelsessamtalen.

Folk der føler sig stødt af dette "usømmelige" spørgsmål har jeg det lidt med som det gamle mundheld om at "Tyv tror hver mand stjæler".

"jeg mistænker alle danskere for at have skumle bagtanker om de fremmede , da jeg har skumle tanker om danskere generelt"

Som skrevet, så er jeg heldigvis ikke stødt på nogen med et sådant tankesæt hos de mange jeg har haft ansat.

Touhami Bennour

Runa Lystlund
Jeg står på min fortolkning. Kan du husker hvem kom med den idee ( "Hvor kommer du fra" det er ikke demokratisk i hvertfald. Du har brug for en kursus i demokrati . tror jeg.
Jeg vil ikke kaldes "ikke vestlig". Basta. Du bliver nationalist når jeg kommer med en bemærkning.

Ps jeg er ikke imod at man spørger "hvor kommer du fra" det gøre jeg tit også over for arabere, de er også forskelllige men sagen at jeg lever i en anden Danmark nu. Der findes her nogle der tvivler at det er "demokrati i danmark mere" jeg læser det hver dag i avisen.. Det er dig der er ukritisk..Du er selvoptaget, jeg synes ikke det er interessant det du skriver. Du kan gerne stoppe med at skrive til mig.

Niels Christensen

Det de 18 ønsker er i virkeligheden ønsker er en ny befolkning. De karakteriserer alle der ikke er som dem, som racister. Men de har ikke selv nogen ideer til socialiseringstiltag ?. Er tolkegebyret i alle tilfælde racistisk ? er det et rimelig krav at tilflyttere, hvad enten det er flygtninge eller ej, selv gør en indsats for at kunne gøre sig forståelig og selv tager ansvar; ? eller er det rimelig at almindelige skatteydere skal betale ? og ikke at ville give håndtryk er jo i sig selv en kraftig form for opdeling i os og dem. Men når det er fremmede der opdeler så er det OK for de 18, og opdelingen har intet racistisk kønspolitisk indhold.

Runa Lystlund

Touhami Bennour.
Jeg stopper straks med at kommentere dine udsagn. De er desværre ofte svære at forstå og desværre ind imellem også faktuelt forkerte, derfor bør jeg ikke kommentere dem, fordi jeg sagtens kunne misforstås dem. Hvis du ligeledes mener, at de historiske fejlciteringer du undertiden kommer med, ikke må bemærkes, er du ikke interessant at diskutere med. Jeg er i øvrigt ikke grønlænder, som du tidligere har omtalt lidt racistisk. Racisme eller fremmedangst findes i os alle sammen, Touhami Bennour, også i dig. Foragt for kvinder findes også.

Det er meget bekvemt at kalde alle racister, hvis de ikke er enige med en. Det eneste, der kommer ud af råbe racist hver gang man er uenig med nogen, er at racistbegrebet mister sin betydning.

Jeg har ingen idé, om du er ikkevestlige eller ej. Dit sprog tyder dog på det. Jeg omtaler ikke dig personligt i mine kommentarer.
Dog har jeg foreslået dig at lære bedre dansk, hvis du ikke vil blive misforstået. Hvis du mener, at det er racistisk, så kan livet blive meget svært for dig.

Må jeg ønske dig en god aften. Med venlig hilsen Runa.

Touhami Bennour

Den der vil vide mere om min hypothese der behandler "Vestens i dag og hvordan der positinnirer sig over for Den "tredje verden og Specielt de muslimske lande, kan læse "Georges Corm" født i 1940-. og økonomist.
Han siger absolut det samme som mig:" Vestlig" er for at "positionnerer" sig over for den tredje verden og Islam. Det siger sig selv det menes at vesten er rig Demokratisk? mens den tredje verden er fattig og udemokratisk. Og summa summrum er "diskreminerende"
Hermed jeg har dokumenteret min påstand.

Steffen Gliese

Det er næsten en parodi at læse de mange uforbeholdne meninger om 'de fremmedes' dit og dat. På intet tidspunkt synes det at falde nogen ind, at det måske bare er noget, der sker i ens eget hoved.

Touhami Bennour

Henrik Plache
Det er begateller du hænge i. Jeg synes selv jeg skriver som Einstein. Den er ikke populair dansk. heller Frnsk , eller arabisk men en style jeg har og holder af. Jeg tror ikke der findes nogen som har diskuteret med så mange mennesker og fra hele verden,.Jeg kender alle måder mennesker bruger når de taler.Men Jeg går direkt til til sagen når jeg skriver.. Jeg taler ikke med nogen, jeg kender dig ikke.

Touhami Bennour

Henrik Plaschke
Denne gang jeg skrev dit navn rigtigt
Jeg har set den lille stave fejl i Økonomist, jeg tænkte på det lige efter jeg sendt det. Men sagde jeg ,det er "en bagatelle" . jeg vidste ikke , jeg skal på kursus hos dig for detl Så du har en anden slags fejl. Men jeg siger ikke mere.

Kim Folke Knudsen

Så idag i TV hvorledes New Zealænderne mindes ofrene for terrorangrebet på de 2 moskeer.

Bemærkede at et initiativ af kvinder har valgt på en bestemt dag, at gå med tørklæde i sympati med muslimske kvinder i landet. Fordi en muslim tidligere udtalte. Jeg har taget mit tørklæde af og tør ikke gå med det på åben gade af frygt for repressalier og at blive overfaldet.

Jacinda Ardern New Zealands Premierminister: Bemærk hvor sagligt og afdæmpet hun har forholdt sig i denne sag og med 100% signaleret, at borgere som tror på Islam er ligeværdige borgere sammen med alle andre borgere i New Zealand. Hun er ikke faldet for den danske politiker specialitet på højrefløjen at leve højt på at skabe splid mellem borgerne ved at spille dem ud mod hinanden efter etnicitet religion og tro. Del og Hersk er princippet for denne politiske adfærd i Danmark !.

Nu ser vi resultatet i Danmark.

Ingen politiker næsten gad at kommentere overfaldet på de to moskeer med 50 liv borte for stedse i New Zealand. Den politiske ligegyldighed overfor dette terrorangreb og overfor ofrene var ikke til at misforstå.

Jo Lars Løkke Rasmussen (V)udsendte en kortfattet fordømmelse af attentatet på moskeerne og Det Radikale Venstres Hovedbestyrelse udsendte en dybfølt afstandtagen for ekstremisme og vold.

Ellers larmende tavshed og ligegyldighed fra det politiske spektrum i hele Danmark.

I Danmark demonstrerer Hizb Ut Tahrir og Rasmus Paludan i anledning af terrorangrebet på Christiansborg Slotsplads. Hizb Ut Tahrir med deres antidemokratiske og antivestlige holdninger mindedes ofrene for terrorangrebet og Rasmus Paludan morer sig med at kyle rundt med Koranen. Vi mangler bogafbrændingerne, så er billedet tilbage i historien efterhånden meget synligt.

De danske politikere stod i kø udenfor Christiansborg for at fordømme Hizb Ut Tahrir: Jeg er helt enig, men kikkerten var sat omhyggeligt for det blinde øje - ikke et ord om provokatøren Rasmus Paludan, som rejser rundt i ghettoerne og sviner beboerne offentligt til under politibeskyttelse.

Var der nogen der sagde en splittet nordisk nation i uligevægt og disharmoni med sig selv ?

Kim Folke Knudsen

Kære Gert Romme 21 Marts kl 13:27

Fin og meget relevant kommentar. De mange danskere der afskæres fra udøve deres demokratiske medbestemmelse.

Dem som bidrager til det danske samfund skal selvfølgelig også have ret til at stemme uanset, at deres bopæl er i Udlandet. De 450.000 personer skal have deres valgret tilbage, hvis helt særlige individuelle forhold ikke taler for det modsatte.

Det må vi have ændret i Valgloven.

Tak for at Du tog dette væsentlige spørgsmål op.

VH
KFK

Sider