Læserbrev

Bankkunders retssikkerhed bør styrkes

Hvis en økonomisk stavnsbunden helkunde ikke følger sin banks instrukser, kan banken lukke for kundens pengestrøm. Lad os komme retsløsheden til livs og gøre markedet gennemsigtigt. Sådan normaliserer vi konkurrencen mellem bankerne
5. marts 2019

Den hidtidige debat om bankernes dårlige moral og hæmningsløse grådighed har typisk kun beskæftiget sig med symptomer. Debatten er gået uden om to strukturelle problemer: Bankkundernes retsløshed og sektorens manglende gennemsigtighed.

Banker har, i modsætning til andre virksomheder, adgang til deres kunders pengebeholdning og pengestrøm. Forholdet mellem bankerne og deres kunder er atypisk – ja, grotesk.

Hvis en økonomisk stavnsbunden helkunde ikke følger sin banks instrukser, kan banken lukke for kundens pengestrøm. Det er uden betydning, om banken har ret eller ej, om bankens kontrakt er ugyldig, og om banken udnytter kundens afhængighed til at opnå kapitalgevinster, der intet har at gøre med normal bankdrift.

Det kolde faktum er, at der er et hul i retspraksis, for kunden kan ikke gøre noget ved det. Banken kan lukke for kundens økonomiske blodcirkulation. Formløst, uden varsel og uden at respektere elementære normer, der gælder uden for banksektoren.

Det er særligt tydeligt, når kunden driver en virksomhed. Banken kan handlingslamme kunden økonomisk og juridisk. Den kan ødelægge kundens formelle retssikkerhed, og den kan påføre dem tab, der er langt større end parternes mellemværende.

Lone og Jens, som har to børn og driver en virksomhed, kan ikke hæve penge på deres kassekredit for at starte et tre-fire år langt opgør mod en hovedkreditor, der har brudt en aftale.

Vi kan kun sanere den finansielle sektor, hvis vi både giver kunderne retssikkerhed og gør markedet gennemsigtigt.

Modlånsrentesatsen i helkundeforhold, hvor højt forrentede udlån er betingede af lavt forrentede indlån, kan være vilkårligt høje. Tving bankerne til at oplyse denne rentemarginal. Lad kunderne kende forskellen mellem Nationalbankens udlånsrente og den rentesats, kunderne skal betale.

Lad bankkunderne få adgang til deres egne journaler. Til de data, som kundernes ’bankrådgiver’ har indsamlet og bearbejdet om dem.

Lad de kunder, der bliver ’rådgivet’, kende de rentesatser – inklusive diverse gebyrer – som de betaler for deres mellemværender med banken.

Lad os komme retsløsheden til livs og gøre markedet gennemsigtigt. Sådan normaliserer vi konkurrencen mellem bankerne.

Peter Kovács er formand for Kritiske Bankkunder

Den danske finanssektor har sagt undskyld og beklager og lover at sætte etik før profit. Det har de gjort mange gange før
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu