Læserbrev

Gør oprør mod den sorte garderobe – den er udtryk for kollektiv depression

I Vesten har vi accepteret masseproduktion og ensretning i moden. Smid de sorte farver på heksebålet og få storspraglende mønstre, der signalerer individuel personlighed, ind i modebilledet
I Vesten har vi accepteret masseproduktion og ensretning i moden. Smid de sorte farver på heksebålet og få storspraglende mønstre, der signalerer individuel personlighed, ind i modebilledet

Christian Lindgren

6. marts 2019

Stod det til mig, så smed man kollektivt den sorte farve på heksebålet. Den kan måske være fin nok som kontrastfarve, men de sidste 15 år har den været den fremherskende farve i vestlig mode, og det er blevet alt for meget.

I den afrikanske kultur konkurrerer kvinderne om gennem storspraglede mønstre at signalere deres individuelle personlighed, hvor vi i Vesten accepterer masseproduktion og ensretning i moden. Hvad betyder det for menneskers selvopfattelse, når alle – for at blive accepteret – skal nedtone deres personlighed og pakke den ind i sort?

Og hvad betyder det for vores generelle livsopfattelse, når man i sin hverdag evindeligt konfronteres med sorte, burkalignende, sørgmodige, nedtonede, ensrettende klædedragter? Det må være udtryk for en dyb, kollektiv depression.

Jeg læser med stor interesse artikelserien »Kan kunst helbrede?«. Men man kan gå på nok så mange kurser i kulturterapi, når det jo er i hverdagen, de visuelle indtryk præger, og jeg mener, at denne sorte massepsykose ubevidst kan føre til et depressivt, unuanceret livssyn, nærmende sig ophold i en lukket fængselscelle.

De færreste tør springe ud og bruge farvecirklen, for det giver knubs at være anderledes, men er I klar over, hvor megen gift der kommer med, at den sorte, androgyne farve er blevet kvinders nye, ufrie panser?

Da jeg for ti år siden flyttede til provinsen, fik jeg det velmenende råd:

»Klæd dig beige, bo i beige og sig ikke noget på de første ti generalforsamlinger.«

Jeg valgte at gøre det modsatte og er i dag kendt som hende med farverne, fordi jeg året rundt giver fuld skrue på farvepaletten.

Jeg har tidligere holdt foredrag om farvers betydning, og efter mine farveforedrag erindrer jeg, at kvinderne lyste op i øjnene og gik derfra med en kollektiv forvisning om, at nu ville de slå sig løs i farver, når de næste gang viste sig i byen. Jeg har senere mødt de samme kvinder – stadig lige formørkede at anskue i sort, gråt og beige.

Hvorfor gør kvinder ikke kollektivt oprør mod denne ensretning, hvor alle ligner sorte grædekoner eller habitklædte, androgyne mænd? Særligt nu, hvor vi nærmer os den 8. marts, kvindernes kampdag, må vi gøre op med det sorte fænomen, der knuser frigørelsen og er blevet et tyranni.

Gitte Kongstad, pensioneret folkeskolelærer

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Martin E. Haastrup
  • Flemming Berger
  • David Zennaro
  • Jørn Andersen
  • Marianne Stockmarr
  • Henrik Brøndum
  • Palle Yndal-Olsen
Martin E. Haastrup, Flemming Berger, David Zennaro, Jørn Andersen, Marianne Stockmarr, Henrik Brøndum og Palle Yndal-Olsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Troels Ken Pedersen

Tvangsglæde er ikke et hak bedre end tvangstristhed. Og sprogbrugen her er tvang, nedgørelse og ensretning hele vejen gennem.

Og i øvrigt, DEN afrikanske kultur? Afrika er et stort kontinent med mange kulturer. Zuluer, etiopere og tuareger bruger ret forskellige farvepaletter, for bare at nævne nogle få ud af mange grupper.

Folk skal i øvrigt være velkomne til at være så storblomstrede som de lyster! Lige så vel som der skal være plads til os hængemuler.

Katrine Damm, Runa Lystlund, Lise Lotte Rahbek, Thomas Olsen, Mogens Holme, Hanne Tagø og Bjørn Pedersen anbefalede denne kommentar
Morten Jensen

Du kan selv rende rundt og ligne et forvirret havemøbel hvis du har lyst... Vi er nogen der har noget kørende, du tydeligvis ikke har begreb om. Og skriv så om noget relevant, tak.

Mogens Holme, Hanne Tagø og Lars Sell-B anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Gitte Kongstad, måske klæder vi os alle sammen i sort, fordi vi rent faktisk ER deprimerede?

Lars Sell-B, Flemming Berger, Randi Overgård, Jørn Andersen, Lise Lotte Rahbek, Thomas Olsen, Runa Lystlund, Katrine Damm, Birgitte Gøtzsche og Berith Skovbo anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Måske kan vi få en lov, der tvinger kvinder til at tage sort af...

Hanne Tagø, Thomas Olsen, Klaus Lundahl Engelholt, Bjarne Bisgaard Jensen, Katrine Damm, Birgitte Gøtzsche, Niels Duus Nielsen og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar
charlotte keck

Du har nogle gode pointer.
Selv går jeg sjældent i sort og vælger oftest pangfarver til mit vinterovertøj, når det er så koldt og gråt udenfor.
Men det kræver mod at skille sig ud fra mængden, og det er der mange, der ikke tør. Du kender nok udtrykket ‘ravkæder’, som bruges om ældre kvinder i spraglet tøj og med store smykker (oftest af rav).
Jeg havde engang en kollega som onde tunger (mænd) kaldte for ‘juletræ’, fordi hun gik i farverigt tøj. Så man skal være modig. Du har jo også lige fået et par hak i tuden her for din holdning.
Allermest nedslående synes jeg det er med sortklædte pædagoger. Børn har da brug for at kigge på glade farver. For slet ikke at tale om børn i sort. Det er også glædesløst.
Sort er en sørgefarve i mange kulturer - lad det blive ved det.
Så jeg vil tilslutte mig din holdning og opfordre alle der tør til at iføre sig lidt gladere farver!

Emma N, Kristin Marie Lassen, Randi Christiansen, David Zennaro, ingemaje lange, Jørn Andersen, Per Torbensen og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar

Ah, I'd love to wear a rainbow every day,
And tell the world that everything's OK,
But I'll try to carry off a little darkness on my back,
'Till things are brighter, I'm the Man In Black

(ps. Jeg synes folk skal have lov til at klæde sig i de farver, de har lyst til - inkl. pang)

Lars Sell-B, Randi Christiansen, ingemaje lange, Thomas Olsen, Mogens Holme og Runa Lystlund anbefalede denne kommentar
Troels Brøgger

Jeg synes det er forfriskende! Jeg er også RØVTRÆT af den ringe varians, og det gælder for mit helt eget vedkommende. Det er for nogle år siden lykkedes mig at erhverve nogle bukser med farver, men da jeg vil købe nogle afløsere var typen taget ud af produktion. Det breder sig som en pest: Biler er også kun i bestemte farver. Jeg ville købe en VW Up der var gul! det var umuligt rød var det eneste der kunne lade sig gøre, så det blev det.
Jeg er fuldstændig enig med indlæggets forfatter og det gælder s'gu mænd, kvinder, biler, møbler osv osv.
Ensretningens tåge breder sig.

Emma N, Kristin Marie Lassen, David Zennaro, ingemaje lange, Jørn Andersen, Per Torbensen og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar

Det er blevet bedre de seneste år fordi mange ikke mere ønsker at associeres helt så tæt med ..... visse kulturer. Men jeg kan huske den dag i 1974, da DNSB stadig holdt til her i byen - og jeg stødte ind i et par af disse 'amerikanerbils-fans' og de havde sorte bukser og ikke mindst sorte trøjer på. Det var fuldkommen uset på andet end sort-hvid-billeder fra før jeg blev født, og jeg så the future of rocknroll der.... . Men der er løbet meget vand i åen siden og vagt om retten til sorte socialkontrols-uniformer er i dag en venstrefløjssag.

Niels Duus Nielsen - Fordi riget styres af mørkemænd, sortseere, rød-brun-skjorter og dybt reaktionære, så er der vel ingen grund til at vi alle skal rende rundt og ligne bedemænd m/k.
Tværtimod - lad os få mere spræl.

Runa Lystlund, Niels Duus Nielsen og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar

Som medlem af det depressive segment forbeholder jeg mig ret til at iklæde mig sort, hvis jeg har lyst.

Sort er altid godt, sort er chick, sort er sexet, sort er cool, 'den lille sorte' vil aldrig dø!

Ulla Søgaard, Randi Christiansen, Thomas Olsen, Hanne Tagø, Lars Sell-B, Viggo Okholm og Runa Lystlund anbefalede denne kommentar
Runa Lystlund

Troels Brøgger
UP findes i hvid. Så bliver den vel at mærke ikke så varm i solen.

Runa Lystlund

Jeg elsker alle farver, men mest af mit tøj er sort og i andre mørke farver.
Sort/mørkt tøj er altid elegant. Det slanker. Sort går sammen med alle farver og holder derfor længe. Jeg køber få ting og nogle, der holder længe. Derimod bruger jeg farverige tørklæder.

Vores nordiske tøj tradition er skabt af de materialer vi havde, uld og hør. Derved sort, mørkebrunt, brun, grå, beige og hvidt. Mange af de farvestoffer, så som indigo var dyre. Traditioner sætter sig.

Det er velgørende at se farverige indiske sarier og farverigt afrikansk tøj, det har også sine grunde i traditioner, så som vores naturfarvede tøjtradition. Vi skal også tænke på, at mørke mennesker muligvis går mindre i sort, fordi det ikke står i kontrast til deres hud. Sort står i kontrast til vores hvide hud.

Man skal også gøre sig det klart, at det ikke altid er smart at komme i hawaiiskjorter, hvis man ønsker at blive taget alvorligt.

Randi Christiansen, Flemming Berger, Nicoline V. Krogstrup, Katrine Damm, Niels Duus Nielsen og Hanne Tagø anbefalede denne kommentar

Det er dog et interessant problem at beskæftige sig med.

Hele min garderobe er enten hvid eller sort, men sort er der absolut mest af. Og det har jeg da aldrig følt som et problem.

Maj-Britt Kent Hansen, Katrine Damm, Hanne Tagø og Runa Lystlund anbefalede denne kommentar
Josephine Kaldan

Jeg var til fødselsdag. Alle kvinder var i sort. Mænd i jakkesæt. Det var der ikke meget spræl i.

Arne Lund, Marianne Stockmarr og ingemaje lange anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Okay, Arne Lund, jeg er helt med på at få mere spræl i gaderne - men nu er det snart forår, og pigerne springer ud, så jeg føler mig ret tryg ved, at der nok skal blive noget sprælsk at kigge på. Selv foretrækker jeg en sort garderobe, af tre grunde: (1) Sort passer til min sindsstemining, (2) Sort tøj skal ikke vaskes så tit, og (3) Sort tøj passer til enhver lejlighed, lige fra begravelser til barnedåb.

PS: Jeg ejer faktisk en pink skjorte, men den bruger jeg kun ved meget festlige lejligheder, dvs næsten aldrig. Måske skal jeg tage den på til min egen begravelse?

Thomas Olsen, Flemming Berger, Katrine Damm, Runa Lystlund og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar
ulrik mortensen

Sort er egentligt ikke en farve. Det er hvad vi ser når et objekt absorberer alle synlige bølgelængder. Det gør også sort til noget helt unik. Har altid været modens favorit farve. Også en protest farve - det så man i forbindelse med metoo, hvor kvinder mødte op til prisuddelinger iført sort, og f.eks. Johnny Cash gik altid i sort i protest:
https://qz.com/quartzy/1194798/only-black-is-the-new-black-a-cultural-hi...

Ulla Søgaard, Thomas Olsen og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Runa Lystlund

Nu når døden bliver nævnt, så taler vi ikke så gerne om døden.
Jeg har tænkt på hvad jeg skal have på til min begravelse.
Jeg skal have naturmaterialer på, som kan opløses, sorte bukser, sorte uldsokker, sort T Shirt og en smukt orange lang uldtrøje i farve som solnedgangen og i en meget god kvalitet. Idet jeg ikke vil brændes, skal jeg have varmt tøj på, når jeg skal i jorden. Ingen skal være med til min begravelse, hverken min elskede familie eller andre bekendte, og min sidste kvote CO2 skal bruges til transporten. Jeg håber dog på, at jeg alligevel får nogle år til. Man dør alene og derfor vil jeg ikke have nogen med, de skal ikke belæmres. Min far blev begravet i en massiv egetræskiste for få år siden. Min mor ville ikke have ham i en hvidmalet spånpladekiste, fordi han var allergisk overfor spånplader, samtidigt syntes han det var et tarveligt materiale. Han var snedker og tømrer. Hun havde i øvrigt en koralfarvet silkebluse og ellers sort tøj til begravelsen.

Lyserødt eller pink er i øvrigt flot med sort.

Charlotte Mandel

Læserbrevskribenten er "i dag kendt som hende med farverne, fordi jeg året rundt giver fuld skrue på farvepaletten." - Med andre ord - og tante Sofies - : "Hvis alle andre var som jeg, så gik det nok til sidst!"

Eller osse er det bare danskernes vintertøj, som er sort. Om sommeren kommer farverne frem.

Thomas Olsen, Katrine Damm, Hanne Tagø og Runa Lystlund anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Jamen, når der ikke udbydes andet tøj end sort, beige og måske uklædelige støvede farver, så er det jo så som så med valgfriheden.

Sort er en storbymodefarve, og det har den været meget længere, end skribenten hævder.

På et tidspunkt var der også en teori om, at vi (kvinder var det vist kun) kunne grupperes efter årstiderne og hvilke farver, der var de rigtige for os. Som følge deraf skulle vi klæde os i bestemte farver. Nogle støvede, nogle klare. En kollega, der gik op i dette, udnævnte mig til vinter!

Men der er jo kun tale om, at der er udbud. For hvor skal efterspørgslen på orange bukser, turkis jakke og skjorter a la Per Juul Carlsen, som netop nu er på tv, rettes, hvis ikke til en skrædder? De færreste har råd til udskejelser à la kulørte klat.

Er der nogen, der savner farver (der ikke passer sammen), er den høje rødhårede vært på tv-avisen lidt af en oplevelse. Her er vitterligt tale om farver, der hverken passer sammen eller til personen. Muligvis dukker hun op i aften.

Hvis sort er et problem, hvad er så udformningen af pølsede dynejakker og -frakker, som man møder horder af. I øvrigt oftest i sort.

Og hvad med diverse løbesko i spraglede farver og mønstre. Nok en uniformering. Og en af de mere hæslige. Nej, giv mig til hver en tid et par sorte, velpudsede lædersko, der lyder som Alain Delon, dengang han begik smykkekup og andre forbrydelser i franske film. Sko, der lyder af noget mod marmorgulvene. For G*ds skyld ikke de lydløse med gummisåler.

Marianne:
Start med at fjerne de nyfødtes barnevogne! - de har intet at gøre der.

Ved nærmere eftertanke har vi måske alligevel brug for noget kulturimperialisme fra de varmere himmelstrøg...

'She's a rainbow' (Jagger/Richards).
Men min vaskemaskine foreträkker nu ensfarvet, og en blå mand i arbejdstöj (Gnags) ...nej, ikke rigtigt.

@ Katrine Damm,

ja, - nu har jeg forstået det, og jeg burde selvfølgelig nok skamme mig.

Måske kan det undskylde lidt, at jeg har 7 gule skjorter. Det er uniformsskjorter, der stammer fra min tid i søværnet, hvor man selv skulle holde sig med arbejdstøj. Og da jeg ikke mere bruger uniformsskjorter, lod jeg dem for nogle år siden farve solgul, men desværre bruger jeg dem fortsat ikke mere.

Forresten har jeg nogle gode gamle italienske alpejæger-støvler, der er matte brune. De stammer fra alpejæger-regimentets egen støvlefabrik, og er uopslidelige. Den matte brune farve skyldes, at de behandles med læderfedt. Men dem bruger jeg stort set hver dag til den daglige motion i naturen.

Og så er vores tyske Klepper folding-kajak i øvrigt blå og sort. Hvis det gavner mit omdømme. Men flydevestene er orange.

Maj-Britt Kent Hansen

Jeanne Moreau spillede bruden i Truffauts thriller "Bruden var i sort". https://da.wikipedia.org/wiki/Bruden_var_i_sort
Se den, før det er for sent!

For mere end en menneskealder siden stod jeg selv brud på rådhuset - og i sort. Helt naturligt, helt bevidst.

Kjolen blev for få uger siden sammen med andet tøj - i stærke farver - afleveret til en genbrugsbutik.

Søren Kristensen

Med de mængder af farvet legetøj og inventar der findes i de danske daginstitutioner er det altså ikke noget problem at nogle pædagoger går i sort (tøj). I øvrigt er der noget ved det hyppige danske gråvejr, der indbyder til nedtonede nuancer. I øvrigt er sort magtens farve og derfor et udmærket hjælpemiddel til de mange kvinder (og selvfølgelig også nogle mænd) der har brug for at stive sig af. Men jeg er med på kværulanteriet så langt, at man selv som mand godt kan blive lidt træt af en næsten udelukkende sort garderobe. Derfor har jeg også planer om at skifte til blåt, når jeg går på pension og ikke længere har brug for at udstråle kontrol og seriøsitet.

Maj-Britt Kent Hansen, næ jeg kan ikke lige komme på en fortsættelse?

I min optik er blå en ret kedelig farve, bortset fra nogle nuancer, som er virkelig smukke (her ikke babylyseblå, hvem klæder egentlig pastelfarver...;))

Jeg holder fast i at: sort er cool, nemt og klædeligt, supplér efter behag med diverse andre farver, selv bruger jeg pink, orange og tyrkis, specielt når jeg som 'grisefarvet' er blevet lidt solbrændt ;)

Maj-Britt Kent Hansen

Katrine Damm - fortsættelsen lyder: tosser godt.

Synes også, sort er cool, og orange kan jeg vældig godt lide. Pastelfarver er heller ikke mig.

På et kursus for undervisere blev jeg og andre anbefalet ikke at iføre os støjende farver eller mønstre, men gerne blåt! Det var noget med, at dem man henvender sig til kun hører ganske lidt af, hvad der bliver sagt, men at de derimod er optaget af underviserens påklædning og øvrige fremtræden. Det er nok ikke helt forkert.

He he Maj-Britt, god grund til at fravælge blå, mht undervisning, så er det jo på den anden side meget smart at eleverne/studerende kan få øje på underviseren ;)

Troels Brøgger

@Runa Lystlund
HVID!! som om DET var en farve. OG folk der ikke kan tage mænd i hawaiskjorter alvorligt kan JEG ikke tage alvorligt :)