Læserbrev

H&M: Vi prøver ikke at snyde nogen ved at tage penge for poser

Ved at tage et par kroner for en pose minder vi forbrugeren om klimaet, mens overskuddet fra poserne doneres til WWF. Derfor gør H&M rent faktisk en forskel for klimaet, skriver Sustainability Manager i H&M i dette debatindlæg
Ved at tage et par kroner for en pose minder vi forbrugeren om klimaet, mens overskuddet fra poserne doneres til WWF. Derfor gør H&M rent faktisk en forskel for klimaet, skriver Sustainability Manager i H&M i dette debatindlæg

Christian Lindgren

28. marts 2019

Anastasiya Bakhtiyar kritiserer i Information den 25. marts H&M for at tjene penge på klimakrisen.

I H&M prøver vi ikke at snyde nogen til at tro, at vi gør noget godt for klimaet ved at tage to kroner for en pose. Vi gør noget godt, fordi vi ved at tage få kroner for en pose reducerer forbruget markant. Det sparer bl.a. klimaet for poser, der flyder i naturen og ikke affaldssorteres korrekt.

Siden vi startede med at tage betaling for poser i oktober 2018, er forbruget af poser reduceret med 60 procent. Det gør en forskel for miljøet.

Den mest indbringende løsning for H&M ville uden tvivl være at beholde indtægten for poserne. Men initiativet er på ingen måde startet for at tjene penge på klimakrisen.

Overskuddet fra poserne har vi valgt at donere til vores samarbejdspartner gennem flere år, WWF. Udgifterne til poserne dækkes, før vi donerer overskuddet til WWF, men bæredygtige løsninger kan heldigvis også være økonomisk ansvarlige.

Reduktionen af H&M-poser betyder, at vi giver afkald på en synlighed i strøg- og centermiljøer, som historisk set har haft en høj markedsføringsværdi.

En forskel for klimaet

H&M prøver ikke at snyde nogen. Men vi kan være med til at gøre en forskel for klimaet og samtidigt drive vores virksomhed.

Vores kunder har generelt taget positivt imod initiativet. Det handler på ingen måde om at købe aflad fra forbrugernes side. Men når kunderne bliver spurgt, om de ønsker at købe en pose, bliver de mindet om, hvorvidt de rent faktisk har brug for den eller ej. Posens indhold antager vi, at man allerede har tænkt over nødvendigheden af.

I modsætning til Bakhtiyars påstand sender H&M kun tøj, som udgør en sundhedsrisiko, til afbrænding. Det var også tilfældet med de varer, som blev omtalt i et tv-program om emnet. Det resulterede derfor også i en præcisering fra programudbyderens side om fortolkningen af testresultaterne.

Som virksomhed forsøger vi ikke at redde verden, men vi vil gerne drive vores virksomhed på bæredygtig vis.

Mia Møgelgaard, sustainability manager i H&M Danmark.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Niels Duus Nielsen
  • Gert Romme
Niels Duus Nielsen og Gert Romme anbefalede denne artikel

Kommentarer

Danny Hedegaard

"Som virksomhed forsøger vi ikke at redde verden, men vi vil gerne drive vores virksomhed på bæredygtig vis."
Citat af :
Mia Møgelgaard, sustainability manager i H&M Danmark.

Selvfølgelig, og dette læserbrev er købt og accepteret af mig!

Jeg sætter stor pris på når virksomheder, forklarer sig som her.

Ansvaret går begge veje, både virksomheder og forbrugere.

Vi må anerkende at HM driver en forretning, hvor der skal findes en balance mellem en kommerciel virkelighed, og den uforpligtende idealisme de mødes med i klima og miljø debatten.

Denne balance synes jeg at HM har fundet her.

Om du vil købe en pose eller, tage din egen taske med er nu forbrugerens valg.

Det skader ikke at vi skal tænke selv, og tage ansvar selv som forbrugere.

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Jeg syntes, at uanset hvor høj prisen for en pose er, så bør den være endnu højere. Og hvis prisen ikke er fastsat for at tjene penge, så giv dem dog til et miljø-formål.

Omkring disse "lette" bæreposer, så bør man da tage noget vedvarende transportemballage med hjemmefra. Vi købte for en del år siden 10 solide Harald-Nyborg-stofposer med træhank. De var billige, og vi har altid et mindre antal lige ved hånden.

I forbundsrepublikken er der efterhånden flere konsumenter, der medbringer emballage med hjemmefra. - Det gælder også varige plast-bokse til at have pålæg og kød i, kurve til kartofler og grønsager og så videre. Og flere og flere supermarkeder sælger faktisk u-emballeret kød og pålæg til lidt lavere pris ved skranken, lige til at lægge i egen emballage. Nogle har endda afkølede mælkeprodukter i en slags automat, så konsumenterne kan fylde på egne flasker.
- Så det tyder faktisk på, at dette er en sund trend, der er sat igang.

Henrik Brøndum, Vivi Rindom, Flemming Berger, Bjarne Bisgaard Jensen og Danny Hedegaard anbefalede denne kommentar