Læserbrev

H&M skal ikke tjene penge på klimakrisen

Vi skal ikke lade os snyde til at tro, at firmaer som H&M gør en forskel for klimaet, bare fordi de tager to kroner for en plastpose, skriver Anastasiya Bakhtiyari dette debatindlæg
25. marts 2019

I årevis har mit dårlige selvværd trukket mig ud i shoppingcentre, mens Postnord og Bring har stødt på hinanden flere gange om ugen ved min dør. Firmaer har længe tjent godt på deres hurtige løsninger på mine problemer.

For nylig har virksomhederne fået nye problemer, de kan løse. Klimaproblemerne. Det er in at brande sig på at være klimavenlig.

Det er blevet min dårlige samvittighed, der står for skud. Jeg er blevet miljøsviner, og jeg får det at vide hver dag. Selv i H&M, når ungarbejderen bag kassen spørger: »Vil du tilkøbe en pose?«, og bølgen af dårlig samvittighed rammer mig, så jeg må sige »ja tak« og betale aflad i form af to kroner til H&M.

For H&M er kommet for at redde os. Mig. Fremtiden.

Hvad med skandalen om, at de brænder tonsvis af tøj af? Ligegyldig nu. For H&M har også klimavenlige initiativer, og det skal vi klappe i hænderne over. Nu kan de tjene penge og samtidig skal vi høre på, at de er så fantastiske.

Jeg klapper ikke, for som miljøsvin kan jeg genkende andre af samme slags.

Det er forkert at bruge klimaproblemerne bare som en ny måde at få indtjening på.

De millionomsættende firmaer som H&M bør gøre meget mere end at tage to kroner fra de kunder, der (skamfuldt) vælger at handle i deres butikker. Og de skal helt sikkert aldrigomtales som nogle, der er med til at redde verden.

Anastasiya Bakhtiyar er statskundskabsstuderende

... for det vil være et udtryk for, at omverdenen stadig tænker på ham som en
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Christian Mondrup
  • Eva Schwanenflügel
Christian Mondrup og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu