Kommentar

Karsten Lauritzen: Jeg bruger de fleste af mine vågne timer på at genoprette skatteforvaltningen

Sammen med partierne er der lagt en plan for at genoprette skatteforvaltningen. Det gælder både gældsinddrivelsen, ejendomsvurderingerne og på udbytteområdet, hvor vi gør alt for at få hver en bøjet 25-øre, som staten er blevet svindlet for, tilbage i statskassen
Sammen med partierne er der lagt en plan for at genoprette skatteforvaltningen. Det gælder både gældsinddrivelsen, ejendomsvurderingerne og på udbytteområdet, hvor vi gør alt for at få hver en bøjet 25-øre, som staten er blevet svindlet for, tilbage i statskassen

Ólafur Steinar Gestsson

7. marts 2019

Jeg tror ikke, det er gået manges næse forbi, at vores skatteforvaltning igennem en årrække har haft sine udfordringer. Således heller ikke Informations debatredaktør Gry Inger Reiter, der her i avisen den 1. marts anklager mig og mine forgængere for ikke at tage ansvar – og for at lade stå til i skatteforvaltningen.

Eksempelvis skriver Reiter:

»Alligevel er der endnu ingen af de ansvarlige partier, som for alvor har bevist deres vilje til at rydde op.«

At kritisere mig er helt rimeligt, og der er bestemt ting, jeg ville have gjort anderledes i min ministertid. Men det er ikke rimeligt at skyde mig i skoene, at jeg efter snart fire år som skatteminister ikke tager ansvaret og opgaven alvorligt.

Det gør både jeg og et bredt flertal på Christiansborg. Men at tage ansvar er også at være åben om, at der ikke er de nemme snuptagsløsninger på de store udfordringer, vi hver dag forsøger at arbejde os ud af, som nogen måske tror.

2.000 ekstra medarbejdere

Det er ikke første gang i den seneste tid, at jeg føler mig nødsaget til at tage til genmæle på dagbladenes debatsider. Det er jeg i bund og grund ked af. Men der florerer flere misforståelser og fejltolkninger af det arbejde med at rydde op i skatteforvaltningen, som regeringen med et bredt flertal af Folketingets partier er enige om, skal gøres.

Hvordan kan man så se, at der tages ansvar?

Jo, man kunne se på, om vi har brugt flere penge på skatteforvaltningen. Siden jeg blev skatteminister i 2015, har regeringen investeret historiske 13 milliarder kroner i genopbygningen af skattevæsenet. Skatteministeriets samlede bevilling er således på 8,2 mia. kr. i 2019 mod 5,7 mia. kr. i 2015, hvor jeg overtog ansvaret. Vi ansætter op mod 2.000 ekstra medarbejdere, end der var i 2015.

Og vi har erstattet SKAT med syv nye styrelser med egen ledelse og stærkere fokus på at løse kerneopgaven.

Reiter bruger ligeledes sagen om udbyttesvindel, problemer med gældsinddrivelsen, udfordringerne med ejendomsvurderingerne og årsregnskabet for 2017 som eksempler på, at der ikke er nogen, der tager ansvar.

Udbyttesvindlen blev stoppet i sommeren 2015. Og pt. er mere end 400 personer og selskaber stævnet for at få pengene retur. Stikket på det kuldsejlede EFI-system er ligeledes trukket. Og vurderingsområdet er vi godt i gang med at få genopbygget. Der har ikke været nye, store nedbrud siden 2015. Og mht. årsregnskabet, ja, så er der også her tale om gammel arv, hvor det faktisk kun er gået én vej de seneste par år – og det er fremad.

Ansvaret bevidst

Selvfølgelig er det ikke godt nok, at der ikke kan sættes to streger under facit i regnskabet. Men problemerne er ikke nye. Faktisk er det værd at påpege, at det er under denne regering, at det nu for første gang overhovedet er lykkedes at lave et regnskab.

Det er med andre ord ikke under denne regering, at udfordringerne er opstået. Vi har blot sørget for, at de kom frem i lyset. Men skyd endelig på budbringeren – det skal nok skabe den rigtige kultur om at få problemerne frem i lyset.

Der er allerede sket store fremskridt. Og jeg er overbevist om, at når vi fremlægger regnskabet for 2018, så vil størstedelen af usikkerhederne i regnskabet være rettet.

Ligesom med regnskabet, så arbejder vi efter den plan, vi har lagt sammen med Folketingets partier for at genoprette skatteforvaltningen. Det gælder gældsinddrivelsen, hvor det nye it-system netop er blevet klar til brug. Det gælder ejendomsvurderingerne, hvor vi i løbet af 2020 udsender de nye og mere retvisende ejendomsvurderinger. Og det gælder på udbytteområdet, hvor vi gør alt, hvad der står i vores magt, for at vi får hver en bøjet 25-øre, som staten er blevet svindlet for, tilbage i statskassen.

Det går med andre ord fremad. Og selv om det måske ikke går så hurtigt, som mange kunne ønske sig, så er vi altså på rette vej.

Vi kan være politisk uenige om mange ting. Men jeg vil meget gerne frabede mig anklager om, at jeg ikke er mit ansvar som skatteminister bevidst. For jeg bruger faktisk de fleste af mine vågne timer på at genoprette danskernes skatteforvaltning.

Karsten Lauritzen, skatteminister (V)

Skattevæsenet er bare kedeligt, og det bør det også være – i betydningen uspektakulært og rutinepræget. Det skal varetage sin essentielle samfundsopgave så gnidningsfrit som muligt, og jo mindre, det gør væsen af sig, des bedre. Det skal bare virke, skriver Gry Inger Reiter. Men det gør det ikke. Tværtimod. Det sejler i SKAT. Big time.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Gert Romme
Gert Romme anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ingen er vel i tvivl at den søde nuværende skatteminister vil gøre det godt og genoprette skatteopkrævningen.
Men han skal også vedstå sig sit partis ansvar offentligt. Og det undgår han behængigt.
Den store nedtur starter med at Fogh Rasmussen indtager statsministeriet - med det politiske udgangspunkt i hans ide om minimalstaten.
Skat blev gjort udueligt ved voldsomme personaleindskrænkninger og blind tro på fremtidige IT-gevinster.
Forventede besparelser blev høstet langt før tid.
Klart styret af partiet Venstre.
Den klare bekendelse skylder den søde dreng fra vestjylland fortsat at give.

Gert Friis Christiansen, P.G. Olsen, Per Torbensen, Steen K Petersen, Allan Stampe Kristiansen, jørgen djørup, Flemming Berger, Jens Kofoed, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Bjarne Bisgaard Jensen, John Damm Sørensen, Jørn Andersen, Bjarne Andersen, Torben Bruhn Andersen, Hans Larsen, Anne Eriksen, Kim Houmøller, Ib Christensen og Tue Romanow anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Tak Karsten Lauritzen. Som skatteydende borger vil kan jeg kun sige.
"Det er fandeme også på tide!"
Og vi skyder ikke "denne regering" i skoene, at de har saboteret skat med liberalistiske skrædder eventyr om økonomi og liberalister og kapitalisters ærlighed.
Vi er alle ganske klar over, at det er partiet Venstre der har været fremme i skoene der. Så vil i have æren for at rette op på skat, eller stå ved, at i modvilligt er nødt til at rydde op i jeres eget lort?
At vælge den sidste mulighed, er at tage ansvar. Den første er at løbe fra det.

Gert Friis Christiansen, Werner Gass, Allan Stampe Kristiansen, Flemming Berger, Tue Romanow, Jens Kofoed, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Bjarne Bisgaard Jensen, John Damm Sørensen, Jørn Andersen, Bjarne Andersen, Sten Stenbæk, Torben Bruhn Andersen, Hans Larsen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Sten Stenbæk

Jeg var Carstens dansklærer i gymnasiet. Han var en middelmådig elev i 1 og 2 g, men blomstrede op i 3g og blev en af de dygtigste, han knækkede koden, så at sige. Og selv om han påstår at være ordblind, så fik han også lært at skrive dansk stil. Og han var som elevrådsformand tolerant og forstående overfor andres synspunkter. Så selv om vi står meget forskelligt politisk,. ønsker jeg ham held og lykke, og er imponeret af indsats indtil videre.

Gert Friis Christiansen, Michael Andresen , Henrik Brøndum og Nis Jørgensen anbefalede denne kommentar

Det er da noget nyt. Dine forgængere har brugt alle deres vågne timer på at nedbryde skattevæsnet, eller lignende

Venstres Kristian Jensen 2004-2010. Har haft mest tid til at lære nedbrydningsfaget.
Venstres Troels Lund Poulsen 2010-2011. Tænkt på firehjulstræk.
Venstres Peter Christensen 2011-2011. Drak øl med Lars.
SF's Thor Möger Pedersen 2011-2012. Lavet andre mærkelige ting.
SF's Holger K. Nielsen 2012-2013. Snorksovet
SF's Jonas Dahl 2013-2014. ZZZZzzzzzzz....
R's Morten Østergaard 2014-2014. Drømt om formandsposten i R
S' Benny Engelbrecht 2014-2015. Smilet og vinket.
Og så den nuværende.

Når jeg ser denne liste, kommer jeg til at tænke på, om nogle af disse unge herrer havde forstand og indsigt nok til egenhændigt at ødelægge skat. Har de mon ikke bare været lydige stråmænd for finansministrene?

Det er jo en helt andreledes række af farlige mænd.

2001 - 2007 Thor Pedersen
2007 - 2009 Lars Løkke Rasmussen
2009 - 2011 Claus Hjort Frederiksen
2011 - 2015 Bjarne Corydon
2015 - 2016 Claus Hjort Frederiksen

Gert Friis Christiansen, Werner Gass, Steen K Petersen, Anne Eriksen, Allan Stampe Kristiansen, jørgen djørup, Bjarne Andersen, Esben Lykke, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Ida Larsson, Hans Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Helene Kristensen, John Damm Sørensen, Kim Houmøller, Ib Christensen og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar

Werner:

"Men han skal også vedstå sig sit partis ansvar offentligt. Og det undgår han behængigt".

Bare det her bare var et spørgsmål om et partis fejltagelser. Det er det bare ikke: Problemerne i SKAT hænger snævert sammen med en helt bestemt økonomisk og politisk tænkning, som knæsatte sig på Statskundskab, Økonomi og Jura fra slut-80erne og frem.

Hvis vi gør det her til et spørgsmål om - mere eller mindre - uduelige skatteministre, får vi aldrig taget det nødvendige opgør med den ideologi, den tænkning, som førte os ud i det uføre.

Werner Gass, Anne Eriksen, Anne-Marie Krogsbøll, Ib Christensen og Flemming Berger anbefalede denne kommentar

Dagens joke at en borgerlig påstår han vil rydde reelt op i skat. Der er sket en bevidst ideologisk nedbrydning af skat over en lang årrække fra de borgerlige partier. Det er en offentlig hemmelighed.

Så tak for dagens grin.

Werner Gass, Anne Eriksen, Torben Skov, Allan Stampe Kristiansen, Anne-Marie Krogsbøll, Bjarne Andersen, Ib Christensen, John Damm Sørensen, Kim Houmøller, Eva Schwanenflügel, Rasmus Knus og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar

Jeg giver ikke meget for Karsten Lauritzen´s "vågne timer".

Dette med at Skat hverken har styr på udbetalinger, undbetalinger eller inkassokravene fra kommunerne er simpelt hen en skandale. Og denne Skandale burde være ganske let at bringe i orden, hvis den politiske vilje hos den såkaldte "ansvarlige" regering var tilstede. Men det er den åbenbart ikke.

Og dette "planlagte" rod med Skat startede faktisk under en Venstreregering i omkring 2005, besluttede at det velfungerende Toldvæsenet og Skattevæsenet af-en-eller-anden-grund absolut skulle flytte sammen i Ringkøbing.

Indtil da lå både Toldvæsenet og Skattevæsenet spredt ude over provinsen, hvor man brugte dem. Og netop dette gav et fantastisk godt lokalkendskab, der var en meget stor fordel for etaterne.

Men så var det altså, at medlemmerne af Dansk Told & Skatteforbund - statstjenestemænd med mange års loyal erfaring - fik et ultimatum: "Jeres lokale kontorer bliver nedlagt. Flyt med til Ringkøbing eller bliv fyret for arbejdsværing".
- Og hvad gør man egentlig, når man har familie, der er rodfæstet i lokalsamfundet - børn der går i skole og har kammerater samt ægtefælle der har fast arbejde i en tid med stor arbejdsløshed?
- River man dem alle op, og rejser til et område af Danmark, hvor der slet ikke findes arbejde?
- Og hvordan finder man egentlig et nyt hus, til at flytte ind, når det gamle står usolgt tilbage i en tid hvor salget af huse er gået i stå?

Kun tre ud af 150 medarbejdere fra SKAT har sagt ja til at flytte til Ringkøbing i Vestjylland. 54 har takket nej, mens resten ikke har givet endelig tilbagemelding. var resultatet den 29. juni 2006.

Og en gang til. Den 29. september 2014, skriver Berlingske Tidende: 900 medarbejdere i Skat skal have nyt arbejdssted. Og endnu engang dropper mange ansatte det fast job hos Skat.

Og til hvilken grund gør en Venstre-ledet regering egentlig dette. For det må jo have en årsag, når et politisk parti bruger enorme summer på at ødelægge en velfungerende offentlig virksomhed?

Egentlig burde man undersøge sagen juridisk, og stille de ansvarlige til strafansvar, så ingen mere tør gøre den slags mod skatteborgerne.

Gert Friis Christiansen, Werner Gass, Per Torbensen, Steen K Petersen, Anne Eriksen, Allan Stampe Kristiansen, Anne-Marie Krogsbøll, jørgen djørup, Bjarne Andersen, Ib Christensen, Flemming Berger, Tue Romanow, Runa Lystlund, Rasmus Knus, Kim Houmøller, Ebbe Overbye og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Kan vi ikke bare konstatere at 25-øren ikke længere eksisterer og at skatteministeren fabler.

Og kan han ikke først og fremmest gå efter milliarderne og millionerne, frem for 25 ørene....

Ib Christensen og Allan Stampe Kristiansen anbefalede denne kommentar

Med det tempo, der bliver rettet op på systemfejlene hos Skat, tyder det da på, at Karsten Lauritzen lider af sleeping sickness, og derfor sover hele døgnet?

Men måske befinder systemfejlene sig netop i regeringen?