Læserbrev

Lyt til gymnasieelevernes afmagt over nedskæringer i stedet for at kritisere deres demonstration

I mange år har gymnasieeleverne levet med politikernes nedskæringer. Det er forstemmende, at svaret på deres frustration består i at fokusere på buhråb, skriver Per Gaarde-Nissen i dette debatindlæg
14. marts 2019

Tænk lige over den situation, eleverne på Ørestad Gymnasium var stillet over for. De oplever at miste otte lærere på grund af nedskæringer, hvilket de rimeligt nok er utilfredse med.

Sandsynligvis føler de også en afmagt over for de vilkår, de bydes.

I den situation har gymnasiet sikkert i bedste mening arrangeret et besøg, som skulle belære eleverne om ’demokratisk dannelse’. De kunne lige så belærende have kaldt det noget andet: »Hvordan man opfører sig ordentligt, når man er utilfreds med noget«.

Til arrangementet besøger den medskyldige i nedskæringerne, undervisningsminister Merete Riisager (LA), deres gymnasium.

Det er i mine øjne en total mangel på situationsfornemmelse fra ledelsens side.

Jeg synes, det er forstemmende, at svaret på gymnasieelevernes frustration består i at fokusere på frustrationens udtryksform i stedet for på indholdet. Vi skal huske at lytte til elevernes afmagt over store besparelser og flere regler på deres uddannelse.

Husk på, at gymnasieeleverne bliver til folketingsvælgere inden for et par år. Jeg tvivler på, at et arrangement om såkaldt ’demokratisk dannelse’ vil gøre den store forskel, når de kommende vælgere skal sætte deres kryds for første gang. Til gengæld er jeg sikker på, at de vil huske, hvem der førte sparekniven, da de gik i gymnasiet.

Per Gaarde-Nissen, selvstændig

Undervisningsminister Merete Riisager (LA).
Læs også

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Bjarne Bisgaard Jensen
  • Niels Duus Nielsen
  • Carsten Mortensen
  • Marianne Stockmarr
  • Peter Knap
  • Dorte Sørensen
  • Eva Schwanenflügel
Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Duus Nielsen, Carsten Mortensen, Marianne Stockmarr, Peter Knap, Dorte Sørensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Jeg glæder mig usigeligt til at de unge får stemmeret.
Så kan det være, vi endelig begynder at prioritere uddannelse, lighed, demokrati og menneskerettigheder igen.
Og selvfølgelig - klima og miljø.

Bjarne Bisgaard Jensen, Marianne Stockmarr, Torben Skov, Peter Knap og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Jeg har givet læserbrevet en anbefaling - dog er jeg ikke enig i - "Det er i mine øjne en total mangel på situationsfornemmelse fra ledelsens side."
Ledelsen havde givet elevrådet tilladelse til at sætte bander op for at vise ministeren, deres utilfredshed med nedskæringerne og Risagers ændre fraværsregler osv.
I mine øjne var det mere ministeren og følge der led af manglende situationsfornemmelse.

Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Duus Nielsen, Marianne Stockmarr, Peter Knap og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Nå! Skal man have tilladelse til at protestere og sætte bannere op? I min tid satte vi et banner op, hvis det passede os. Og vi protesterede, hvis det passede os.

Og så mener jeg, at det er en illusion at Isdronningen kom for at lytte og diskutere. Hun kom for at puste glasstøv i elevernes øjne!

Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar