Læserbrev

Vi mænd må sige fra over for den sexistiske kødkultur, der ikke kun findes i ungdomspolitik

Mænd skal turde at sige fra overfor sexisme i deres lukkede fællesskaber, hvis vi skal undgå sager som dem, der er blevet afsløret i flere ungdomspartier, skriver uddannelsesordfører for Radikal Ungdom, Andreas Lohmann, i dette debatindlæg
12. marts 2019

Siden 2014 har jeg været en del af det ungdomspolitiske miljø. Jeg elsker at debattere med venner både fra mit eget parti, Radikal Ungdom, og fra de andre partier. Jeg ville ikke være den person, jeg er i dag, hvis ikke det var for alle de fantastiske mennesker, jeg har mødt gennem ungdomspolitik.

Det er netop derfor, at sagerne om seksuelle overgreb i Liberal Alliances Ungdom (LAU) gør sådan et trist indtryk på mig.

Som mand har jeg aldrig oplevet nogen form for seksuel krænkelse i min tid i ungdomspolitik eller generelt i tilværelsen, så jeg kan kun forsøge at sætte mig ind i, hvordan det må være for de modige piger og kvinder, som har valgt at stå frem.

De modbydelige overgreb, der er blevet begået, er ikke bare et produkt af et totalt svigt fra den daværende ledelse i LAU, de er et udtryk for en syg kultur blandt mænd. En kultur som om ikke kun viser sig i det ungdomspolitiske miljø – men i hele det danske samfund.

Alle mænd kender til den kultur, jeg taler om. Det er en kultur, hvor mænd ser kvinder som objekter, hvis eneste formål er at tilfredsstille dem seksuelt. Man kunne kalde det en slags kødkultur.

Det er heldigvis et mindretal af mænd, der har den opfattelse, men det er dog et meget højlydt mindretal, som sætter dagsordenen i de lukkede fællesskaber, vi mænd begår os i. Det er jeg træt af, for det er netop den kultur, som skaber et miljø, som det vi så i LAU – hvis altså ikke kulturen bliver udfordret.

Når man som mand vælger at sidde og tie stille, når en af kammeraterne siger noget sexistisk, er man også en del af problemet.

Jeg ved godt, at der er sociale sanktioner forbundet med at udfordre den præmis, sexistiske mænd vil sætte – jeg kender selv til dem. Man kan hurtigt blive kaldt svans eller bøsserøv. Men hvis vi skal ændre kødkulturen, så skal vi starte et sted, og det sted må og skal være de lukkede fællesskaber, vi mænd begår os i.

For i sidste ende er alternativet flere sager som den i Liberal Alliance Ungdom. Derudover bidrager den objektiviserende og sexistiske kultur til at skabe et giftigt maskulinitetsideal. Et ideal om at seksuel tilfredsstillelse kommer først og følelser til sidst.

Så kære medmænd, kom ind i kampen mod kødkulturen.

Andreas Lohmann er uddannelsesordfører for Radikal Ungdom

Liberal Alliance Ungdoms årsmøde i februar, hvor en række anonyme vidnesbyrd fra syv kvinder om seksuelle krænkelser og voldtægter fremlægges.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • David Zennaro
  • Lillian Larsen
  • Kristin Marie Lassen
Eva Schwanenflügel, David Zennaro, Lillian Larsen og Kristin Marie Lassen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu