Kommentar

Jeg tager ansvar for min seksualitet, når jeg tager den hivforebyggende PrEP-pille

Efter at jeg stod offentligt frem med, at jeg tager den hivforebyggende PrEP-medicin, er jeg blevet mødt med anklager om, at jeg ikke tager ansvar for min egen seksuelle adfærd. Men jeg tager netop både moralsk og økonomisk ansvar, skriver Martin Dover i dette debatindlæg
Ved indtag af hivforebyggende PrEP-medicin undgår Martin Dover at blive smittet og smitte. Martin Dover skriver i dette debatindlæg, at han med medicinen tager ansvar for sin egen seksuelle adfærd.

Ved indtag af hivforebyggende PrEP-medicin undgår Martin Dover at blive smittet og smitte. Martin Dover skriver i dette debatindlæg, at han med medicinen tager ansvar for sin egen seksuelle adfærd.

Martin Fælt Gonzales

Debat
21. marts 2019

PrEP er en pille, som beskytter mod hiv. Den har jeg taget i et lille års tid, og i den forbindelse medvirkede jeg for nylig i en række nyhedshistorier på DR. Kommentarsporene på de sociale medier flød ganske hurtigt over med kommentarer om, at jeg ikke tager ansvar for mig selv, og at det offentlige i hvert fald ikke burde betale for min medicin.

Den første påstand vender jeg tilbage til, for jeg vil gerne starte med at kommentere på de sundhedsøkonomiske konsekvenser af den behandling, som jeg og en afgrænset gruppe på omkring 500 homoseksuelle mænd får.

Behandling af en hivpatient koster ifølge min læge mellem 150.000 og 200.000 kroner om året, og i de sidste mange år har antallet af nye hivtilfælde ligget ganske konstant på omkring 200 om året i Danmark. Disse mennesker skal behandles resten af deres liv.

PrEP kan for en sparsom investering på den korte bane bidrage til en voldsom reduktion i udgifterne til hivbehandling på den lange bane, da udgifterne til PrEP kun beløber sig til cirka 25.000 kroner om året pr. patient. Med andre ord: For en udgift på 25.000 kr. om året kan man spare en potentiel fremtidig udgift på op imod 200.000 kroner om året. Læg dertil, at nogle kun ønsker at bruge PrEP i en kortere periode, hvor de er særligt seksuelt aktive.

Jeg er ikke sundhedsøkonom, men lidt hovedregning burde gøre det klart for de fleste, at det er en rigtig god return of investment. Alene af disse økonomiske årsager burde vi glæde os over, at PrEP er blevet gjort tilgængelig for den gruppe af homoseksuelle mænd, som er i størst risiko for at få hiv. Det efterlader nemlig sundhedsvæsenet med flere penge til at behandle alle mulige andre sygdomme.

Knækket kurve

Men dertil kommer også, at PrEP er et revolutionerende redskab i kampen mod hiv. Vi har haft adgang til kondomer i flere årtier. De har aldrig været sikrere og af bedre kvalitet, end de er i dag. Og vi har ikke siden 80’erne brugt så mange penge på at promovere brugen af dem. Alligevel er vi ikke lykkedes med for alvor at knække kurven over nye hivsmittede, der som sagt har været ganske stabil på omkring 200 nye tilfælde årligt i en årrække.

Nu har vi pludselig et redskab, som har potentiale til at reducere antallet af nye hivsmittede ganske dramatisk – og som faktisk allerede har bidraget til at gøre netop det i både Storbritannien og i Norge. Så hvis man nogensinde har sagt, at man ville stoppe hivepidemien, så er man en hykler, hvis ikke man vil gøre brug af den største revolution i kampen mod hiv, vi har set i årtier.

Sex uden skam

Det leder mig tilbage til den første udbredte kommentar, som jeg mødte efter at have været offentlig omkring min brug af PrEP: at jeg er uansvarlig. For den slags kommentarer er med til at stigmatisere de mennesker, der tværtimod burde hyldes for at tage et ansvar for deres seksuelle sundhed. Jeg anerkender, at jeg har mange skiftende sexpartnere – og selv om jeg bruger kondom, så er der tilfælde, hvor det ikke kommer op af bukselommen, eller hvor det går i stykker undervejs.

Derfor tager jeg netop ansvar for min seksuelle sundhed ved at bruge PrEP, for så er jeg altid beskyttet mod hiv – og jeg beskytter jo samtidig også den givne sexpartner, fordi jeg ikke kan smitte ham. Det uansvarlige ville være, hvis jeg lukkede øjnene for min egen risikoadfærd og bare lod stå til.

Med folks moralske prædiken om ’eget ansvar’ risikerer vi at skræmme folk fra at opsøge PrEP, selv om deres adfærd placerer dem i den gruppe, som faktisk kunne have rigtig godt af den daglige pille.

Dermed risikerer vi også at gå glip af muligheden for at forløse potentialet i PrEP og gøre Danmark til det første land i verden uden nye tilfælde af hiv.

Og regningen? Den hænger vi alle sammen på, fordi vi hellere vil moralisere og prædike end forebygge effektivt.

Selv med alle de økonomiske argumenter i baghovedet handler det her om meget mere end tal. Det handler om én gang for alle at tage livtag med den angst og skam, som har sat sig i mange homoseksuelle mænd efter 80’ernes skræmmekampagner mod hiv og aids.

Mange andre af mine homoseksuelle venner og jeg har ofte gået rundt med frygten for hiv efter et tilfældigt knald i byen, hvor kondomet smuttede eller gik i stykker. Med PrEP får vi pludselig den ro i maven, som kvinder har kunnet nyde godt af, siden vi frigav aborten, og p-pillen kom på markedet.

Det er måske i virkeligheden her, vi finder det mest revolutionerende potentiale i PrEP: at vi homoseksuelle mænd kan nyde og udleve vores seksualitet på samme måde, som heteroseksuelle har kunnet gøre det i årtier. Uden angst, uden skam.

Martin Dover, kommunikationsmedarbejder

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Klaus Lundahl Engelholt

Martin Dover, nu skal jeg ikke gøre mig klog på hvilke kriterier der er for offentligt tilskud til medicin generelt, men hvis vi nu leger at der er offentligt tilskud til PrEP-medicin efter gældende CTR-regler, vil den personlige betaling af de nævnte 25.000,- kr. årligt udgøre i størrelsesordenen 5.000,- kr. Hvad vil du sige til sådan en opdeling af betalingen? Den vil gøre det relativt dyrt for folk der kun anvender PrEP nu og da, men gøre det relativt billigt for folk der anvender præparatet dagligt.

----

PS: Jeg gætter på at det er Truvada man anvender som PrEP. Er det korrekt?

----

https://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/3666

Gert Friis Christiansen

Mig bekendt betaler kvinder selv for deres prævention, mens samfundet betaler for eventuelle aborter. Det er et fint princip, der også skal gælde i dit tilfælde. Et voksent menneske må tage ansvar for sit eget liv, og gøre meget for ikke at blive smitte med en livslang sygdom. Hvis du virkelig vil udsætte dig for den risiko er det fint nok med mig, men kom ikke og sig, at det er samfundets skyld, hvis du bliver syg. Så må vi jo betale de 200.000 kr. herefter. Jeg ville ikke satse på, at samfundet var villig til at gøre det de næste 40 - 50 år !

Kenneth Graakjær

200 nye hivtilfælde tæller vel ikke kun homoseksuelle. Skal alle i risikogruppen tilbydes behandlingen skal gruppen ikke være større end 1600 mennesker før den samfundsøkonomiske gevindst er lige præcis 0.

Men bliver du skadet af at køre uansvarligt betaler samfundet. Det vil være en underlig verden hvor du istedet for sponsoreret en mere sikker bil, så konsekvenserne af idiotien bliver mindre for dig. Pillen beskytter vel næppe mod nogen af de andre spændende sygdomme man kan pådrage sig.

Thomas Kofoed

TAK fordi du er aaben om fordelene ved brugen af Truvada, eller PrEP som det kaldes. Det er dejligt at se at Information foelger op paa deres interview med undertegnede fra 2015. Skraemmende er det til gengaeld at 4 aar efter er Danmark fortsat ikke paa linje med oevrige vestlige lande.
Selv har jeg vaeret paa Truvata siden jeg flyttede til USA I 2012 og er fortsat HIV negativt. Samme goer sig gaeldende for naesten samtlige af mine venner herover. Det er banebrydende. Her, I USA, er pillen fuldt ud daekket af forsikring, og skulle man ikke vaere forsikret eller hvis der er egenbetaling, ja saa daekker producenten difference. Jeg har ikke hoert om et eneste tilfaelde af HIV siden Truvada blev en del af normen blandt homoseksueller og andre udsatte grupper (Og ja, PrEP bliver givet ud til alle udsatte grupper I USA).
Glaeder mig over debatten og haaber snart Danmark kan komme med paa vognen som saa mange andre vestlige lande allerede er.