Læserbrev

Yemen-krigen går ind i sit femte år. Glem ikke ofrene for den værste humanitære krise

Hver eneste uge sidste år blev 100 dræbt eller såret som følge af krigen i Yemen. 24 millioner mennesker har brug for hjælp. Vi bør huske ofrene for krigen, skriver generalsekretær for Dansk Flygtningehjælp i dette debatindlæg
28. marts 2019

Den lille pige ligger helt stille i sin hospitalsseng, da jeg træder ind på hospitalet. Splinter fra en bombe har ramt hende i hjernen. Pigen, der før kunne løbe og lege med sine søskende, kan nu kun kommunikere ved at blinke med øjnene og svagt klemme om sin fars hånd.

Den humanitære katastrofe i Yemen er ufattelig. Antallet af familier, der kæmper for at overleve, stiger dag for dag. Krigen har stået på i fire år. Det er fire år for længe. Og i den slags konflikter betyder tid ofte, at de glemmes af medier såvel som af verdens politikere.

Hver eneste uge sidste år blev i gennemsnit 100 civile dræbt eller såret som konsekvens af konflikten. Det fastslår FN på baggrund af tal, vi i Dansk Flygtningehjælp har været med til at indsamle. FN har kaldt situationen i Yemen for verdens værste humanitære katastrofe.

Bag tallene gemmer sig mennesker

Det er svært at forstå, hvor forfærdelig situationen reelt er. Tallenes størrelse er umulige at begribe. Men vi skal huske, at der bag tallene gemmer sig mennesker som du og jeg.

Den lille pige er blot ét eksempel på Yemens elendighed. Da jeg for nylig besøgte landet, mødte jeg mange familier i sorg og nød. Som menneske og far blev jeg meget påvirket. Tænk, hvis det var én af mine piger, jeg ikke kunne beskytte. Som generalsekretær blev jeg ramt af frustration over ikke at kunne hjælpe nok.

Freden i Yemen har lange udsigter. Og kombineret med en økonomi i ruiner og blokerede havne betyder det, at otte ud af ti nu har brug for hjælp. Det er 24 millioner mennesker, mere end fire gange Danmarks befolkning. Mennesker, der ikke ved, hvor deres næste måltid skal komme fra.

Selv om Yemens familier først og fremmest har brug for fred og sikkerhed, er de også helt afhængige af, at organisationer som Dansk Flygtningehjælp sikrer adgang til mad, vand, medicin, husly og sikkerhed.

Men det betyder ikke, at vi må give op. Selv om tallene er enorme, og udfordringerne synes uoverstigelige, må vi ikke glemme, at hver person vi hjælper, og hvert måltid mad vi uddeler, kan betyde forskellen mellem liv eller død. I Yemen er den forskel alt for lille.

Vi må ikke glemme Yemens ofre.

Christian Friis Bach, generalsekretær for Dansk Flygtningehjælp

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Torben K L Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Poul Erik Riis
Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel og Poul Erik Riis anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu