Kommentar

Danske Medier bør se DR og TV 2 som allierede i kampen mod techgiganter og trolde

De private danske mediers organisation blæser til kamp mod amerikanske algoritmer og russiske trolde for at få folk til at vælge et medie med en ansvarlig redaktør. Det havde styrket deres sag, hvis de havde anerkendt public service-mediernes betydning også, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg
3. april 2019

I denne avis og 199 andre danske medier kan man i disse dage læse helsidesannoncer indrykket af de private mediers egen organisation, Danske Medier. Annoncerne er en del af, hvad organisationen kalder en »historisk stor kampagne« for journalistisk redigerede og ansvarlige medier op til europaparlamentsvalget den 26. maj og det kommende valg til Folketinget.

Med overskrifter som »Få et reelt valg. Læs noget, du er lodret uenig i« eller »Skal folketingsvalget afgøres af amerikanske algoritmer eller russiske trolde?« er kampagnen et klassisk og professionelt forsøg på at få vælgerne til at tænke sig om. Eller måske ligefrem at tænke om og fravælge sociale medier som central nyhedskilde – og i stedet vælge et journalistisk redigeret medie med en ansvarlig redaktør.

Det er i høj grad på tide at markere forskellen mellem ’gamle’ medier, der tager et ansvar, og ’nye’ medier, der breder sig voldsomt uden redaktører, men med algoritmer, der sikrer, at vi kun får de informationer, vi er enige i. Det, som forskere kalder ekkokamre, hvor informationer (både sandheder og løgne) suser rundt blandt ligesindede uden at blive udfordret, prioriteret eller sandhedstjekket.

Her rører kampagnens ophavsfolk og reklamebureauet Mensch med stor præcision ved ikke bare ømme, men stærkt betændte punkter i den moderne medieudvikling. Med andre ord: Truslen mod den frie debat og de dertil hørende frie medier kommer ikke indefra, men udefra. Fra de amerikanske algoritmer og – for balancens skyld – fra de russiske trolde. Den sidstnævnte trussel er til stede, men kan næppe helt sammenlignes med den massive påvirkning af stort set samtlige globale sociale medier, som algoritmerne fra Silicon Valley står bag.

Kampagnen indikerer også, at landets største og mest magtfulde medieinteresseorganisation det seneste års tid har gennemgået en nødvendig modernisering og tilpasning til medievirkeligheden. I en krigslignende tilstand er det en fordel at kunne identificere den reelle fjende.

Det gjorde Danske Mediers tidligere formand, den tidligere topchef for Berlingske Media, nuværende direktør for Mandag Morgen, Lisbeth Knudsen, for næsten to år siden som hovedforfatter til en lammende forskningsrapport, der i efteråret 2017 dokumenterede, at Facebook og Google uden tvivl var den største trussel mod alle danske medier.

Bedre sent end aldrig

Problemet var, at ingen tilsyneladende tog den rapport helt alvorligt. Heller ikke Danske Medier. Den var bestilt og betalt af Kulturstyrelsen som et led i det forberedende arbejde til det medieforlig, som blev indgået i sommeren 2018.

Et medieforlig, som primært kom til at handle om en voldsom nedskæring af DR, og som stort set ignorerede den virkelige trussel fra udlandet.

En væsentlig årsag til denne prioritering var den kampagne, som netop Danske Medier med stor effektivitet havde ført i et par år, hvor to stærke stemmer krævede 25 procents nedskæring af DR: Danske Medier og Dansk Folkeparti. Dengang kunne man få det indtryk, at DR var en større trussel mod danske, private medier end de uansvarlige, uredigerede udenlandske techvirksomheder.

Set med historiske briller kan den aktuelle »historisk store« kampagne opfattes som bedre sent end aldrig, men selvfølgelig også som en nødvendighed. Når kampagnens tilrettelæggere korrekt beskriver, hvordan danskerne bruger 25 minutter dagligt på at læse ansvarlige, redigerede medier og 33 minutter på sociale uansvarlige, uredigerede medier, er det rigtigt. Men det ville have bidraget til helhedsbilledet, hvis landets to suverænt største redigerede, ansvarlige journalistiske medier – DR og TV 2 – var blevet nævnt. Det ville måske ligefrem have styrket en i forvejen god argumentation.

Tilsammen bruger vi ikke minutter, men timer på public service-medierne. I en valgkamp er tv-mediets betydning enormt. En styrkelse af de private medier er både nødvendig og godt. Men kampen mod algoritmer, trolde og den rå udenlandske mediemagt kræver en styrkelse af samtlige ansvarlige, redigerede medier. Også TV 2 og DR. Sidstnævnte er blevet svækket. Blandt andet med aktiv hjælp af Danske Medier.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Runa Lystlund
  • Chris R. B.
  • Cristina Nielsen
  • Christian Mondrup
  • Erik Nissen
  • Thomas Tanghus
  • Kurt Nielsen
  • Marianne Stockmarr
  • Torben K L Jensen
Runa Lystlund, Chris R. B., Cristina Nielsen, Christian Mondrup, Erik Nissen, Thomas Tanghus, Kurt Nielsen, Marianne Stockmarr og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Sammen er vi stærke - er det fra socialdemokratiet,Andelsbevægelsen eller Brugsen ?
Det er i hvert fald dansk og et godt udgangspunkt for et bolværk mod tech-giganternes monopol.