Klumme

Derfor bør Greta Thunberg ikke få Nobelprisen

Nomineringen af Greta Thunberg til Nobels fredspris er sentimental og malplaceret. Prisen bør belønne det lange systematiske arbejde – ikke et barn, der først og fremmest skiller sig ud ved sin ikoniske uskyld, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann
Greta Thunberg holder tale i Berlin den 29. marts 2019.

Greta Thunberg holder tale i Berlin den 29. marts 2019.

Oliver Kern

4. april 2019

Greta Thunberg er en sand heltinde. Men behøver hun blive nomineret til Nobels fredspris? Nobels fredspris er verdens mest prestigefulde pris. Adskillige skandaler har ikke for alvor skæmmet dens ry eller formindsket dens indflydelse.

Én ting er, at Nobelprisen ikke længere er en fredspris. Den er i de senere år blevet givet til sager, der, selv om de er værdige, ikke direkte arbejder for en verden uden krig.

De nominerede har også ændret karakter. Flere kvinder, det er klart. Men prismodtagerne er også blevet yngre.

I 2015 fik den dengang 17-årige Malala som den hidtil yngste prisen for sin kamp for børns rettigheder blandt andet i sit hjemland Pakistan. I år er 16-årige Greta Thunberg blandt favoritterne, efter hun fik tusindvis af børn over hele verden til at gå i klimastrejke.

Det er en problematisk tendens. En pige som Greta Thunberg er dybt bevægende i sin renhjertede og heltemodige kamp, men hun er malplaceret i kapløbet om verdens største fredspris.

Et ikon på håb

Nobelprisen bør ikke gå til et barn. Når nomineringer begynder at gå til helt unge mennesker, ved vi, at nogen smutter under, hvor gærdet er lavest.

Nobelpriskomiteen ønsker at hylde den usædvanlige indsats. Selvfølgelig. Det er hele pointen med prisuddelinger. Vi ønsker det usædvanlige, det exceptionelle, fordi vi har brug for forbilleder, der gør os selv bedre, end vi er. Vi ønsker at prise en elite, som inspirerer vores egen mulige forbedring.

Børn og unge er pr. definition usædvanlige. De er usædvanlige, fordi de endnu ikke er formede. De er stjerner, bare ved at være børn. Men det er den voksne, man bør beundre. Ikke barnet, hvis forgængelige uskyldskraft man alligevel ikke kan kopiere.

Nomineringen af Greta Thunberg er et romantisk og sentimentalt frem for rationelt motiveret valg. Hendes sag er tidens hotte emne, klimaforandringerne.

Jeg vil ikke gøre mig selv til grin ved at påstå, at rygterne om vores klodes forestående død er stærkt overdrevne, men jeg konstaterer bare, at også klimasagen har brug for sine stjerner. Greta Thunberg er den oplagte frontfigur.

Hun repræsenterer fremtiden. Det er hende og hendes jævnaldrende, som skal rydde op efter vor andres ugerninger. Den verden, der måske går under, er hendes eller hendes børns.

Derfor fremstår hun som værd at lytte til. Hun er et menneske, der repræsenterer uskylden, blot ved sin alder. Hun er en Hollywoodfilm værdig med sit usminkede ansigt og påfaldende voksne argumentation. Hun er alt, hvad man kan ønske sig af en heltinde. Og kulturen har brug for sådanne ikoner.

Men er det Nobelkomiteens opgave at give os de ikonskikkelser, vi ønsker, frem for at prise et længerevarende arbejde begået af en måske mindre medieattraktiv person?

Vi forstår kun verden, når den er letaflæselig. Vi forstår først konfliktstof, når det gøres mere enkelt, end det er. Thunberg gør verden enkel med sin Jeanne d’Arc-agtige fremtoning. Hvis hun var en karakter i et af de skuespil, jeg laver på scenen, ville jeg rose kostumedesigneren for valget af den blå anorak kombineret med de ikoniske fletninger.

Erfaring, overblik og mod

Hun er en person, vi forstår, fordi vi kender hende fra vores egen barnlige, nu hendøende, idealismes persongalleri.

Greta Thunberg er et ikon på håb, idealisme og civilcourage. En skikkelse, vi åbenbart har brug for. Der er måske en lille Greta inde i os alle sammen, som Nobelpriskomiteen vil klappe frem med sin velmenende nominering. Det er alt sammen meget godt og så alligevel ikke.

Hvis Thunberg får prisen, får hun mere end sine 15 minutes of fame. Men Nobelprisen bør belønne det lange seje træk. Greta Thunberg er muligvis en vigtig person i verdenshistorien, muligvis ikke. Lige nu er hendes navn på alles læber, men vil vi stadig være optagede af hende om et år? Om fem?

Nobelprisen bør belønne den livslange indsats, som er usædvanlig i sin vedholdenhed, som er stædig, kompromisløs på den lange bane, som ikke bare inspirerer eller bevæger, som ikke er et stykke fiktion for kulturen, men et hårdt stykke arbejde, som man kan lære af og systematisere.

Nobelprisen bør belønne nytænkning baseret på erfaring, overblik og modet til at ofre sig for en større sag, fordi man kender den til bunds og kan udtale og fremføre sig som ekspert. Det kan et barn ikke.

Klimaaktivist Greta Thunberg til demonstration i Stockholm.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels Duus Nielsen
  • Viggo Okholm
  • Nanna Engberg
  • Christian Mondrup
  • Palle Bendsen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Grethe Preisler
Niels Duus Nielsen, Viggo Okholm, Nanna Engberg, Christian Mondrup, Palle Bendsen, Maj-Britt Kent Hansen og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Greta Thunberg ER allerede en heltinde, som du skriver, uomgængeligt, uanset Nobels fredspris eller ej. Nomineret til den pris bliver man, hvis nogen synes. Det medfører ikke automatisk en tildeling. Katrine Wiedemann drøfter derfor mere nomineringen og prisen i sig selv, end den aktuelt nominerede. Prestigen fremstår i forvejen tyndslidt, lige siden den blev tildelt Kissinger. Også andre nobelpriser har problemer, se bare litteraturprisen. Dine betragtninger over hvilke personer og hvilke præstationer der bør nomineres til og tildeles disse priser, er helt rigtige. Men Emma Gonzales, Greta Thunberg og andre unge, der tør sige far over for vanviddet, klarer sig nok uden.

Carsten Wienholtz, Niels Duus Nielsen, Erik Karlsen, jens christian jacobsen og Steen Obel anbefalede denne kommentar

Lige her synes jeg det er Katrine Wiedemann, som hopper over. hvor gærdet er nede i limbo-højde...

Fredsprisen er også, tit, blevet givet til modtagere, som stod midt i deres arbejde - f.eks. Jody Williams kampagne mod landminer. Hun var hverken helt eller halvt færdig; men fik prisen fordi komiteen godt kunne kende en bevægelse, med behov for et rygstød.

Det samme gælder for Tutu - hans nobelpris var en slet skjult besked til anti-apartheid-bevægelsen i og udenfor Sydafrika: "Weiter so".

Skulle han først have haft prisen, den dag hvor Nelson Mandela kom ud af fængslet? Eller var den bedre givet, den dag i december 1984, midt i kampen mod det hvide overherredømme.

Når det så gælder Greta, så skal hun nok ikke have den alene. Den bør deles med Fridays for Future-bevægelsen, med Anuna De Wever fra Belgien, Lilly Platt fra Holland, Franziska Wessel fra Berlin, Alexandria Villaseñor fra New York og alle de andre.

Hvis man skal forstå Gretas indsats, så kan det vel bedst sammenlignes med et jordskælv: I lang tid presser de teknoniske plader mod hinanden, spændingen opbygges - og lige pludselig, på få sekunder, sker der noget-

I det her tilfælde ulmede det allerede blandt Gretas jævnaldrende. (Jeg har skrevet om det før - det er to år siden min egen søn blev veganer...af klimahensyn og det er otte år siden, han, af egen drift, deltog i den første demo mod a-kraft).

Det Greta så gjorde var, at hun viste den her utilfredshed en stødretning. Strejk om fredagen ---.

Og når man tænker over det, er det ikke så underligt, at det blev en som hende, der endte med at være katalysator for den her aktionsform. Andre unge ville være gået ind i Greenpeace eller Bund eller en anden grøn bevægelse. Det er ulige sværere, når du er i autismespektret . Så er du vel mere på udkig efter noget DU kan gøre - uden alt for mange sociale interaktioner.

Og når man så, som Greta, har brugt år på at nørde IPCC-rapporter og at holde ferie med klimaforskere i Lapland, så får du den fagviden, som gør hende så fandens eksplosiv.

Og lige en ting til: Hun har jo også formået at gøre det her til en generationsoprør: Gad vide hvor mange forældre, der, efter Gretha, har måttet forsvare deres glubske forbrugsmønstre overfor vrede teenage-børn? De tyske børns kampråb fra demoerne er jo: "Vi er her, vi råber højt, fordi I stjæler vores fremtid". Og pludselig ser de etablerede politikere m-e-g-e-t gamle ud.

Det kan du sgu forstå som otte-årig,

https://www.watson.ch/imgdb/77c1/Qx,A,92,75,6171,4079,2714,1867,1085,747...

Derfor bør hun og Fridays for Future have den. Fordi hun og hendes buddies er ved at skabe en bevægelse, som KAN præge de kommende årtiers politiske agenda.

Kresten Jacobsen, Nette Skov, Carsten Wienholtz, Niels Duus Nielsen, Klaus Lundahl Engelholt, Dina Hald, Vibeke Døssing, Steen K Petersen, Flemming Berger, Ida Larsson, Jurjen de Boer, Erik Karlsen, Anders Graae, Eva Schwanenflügel, anne lindegaard, Britta Hansen, ingemaje lange, Susanne Kaspersen, Anne Jensby, Hans Larsen, Torben Bruhn Andersen, Poul Erik Pedersen, Lillian Larsen, Birthe Gawinski og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar

Teater. Hun er jo - og hendes 'bevægelse' - et redskab. Hvor mange eftersidninger er der uddelt i danske og andre skoler for den påståede 'pjækning' der er det fremmeste symbol i Thunberg-sammenhæng ? Det er et nudging-teater - hendes talenter og engagement ufortalt - som iscenesættes af andre, som hun ikke kan fortælle noget de ikke ved. Men der er så megen stolthed over egen faktaresistens i forhold til autoriteter i omløb, at man tyr til børnesoldater. Personligt kan jeg ikke fordrage børnesoldater. De vælger ikke selv deres kampe.

" Personligt kan jeg ikke fordrage børnesoldater. De vælger ikke selv deres kampe.".

Så Churchill-klubben valgte ikke selv deres kamp?

Helt ærligt: Danmark ville have været et meget, meget, meget værre sted, hvis ikke den 15-16-årige drenge havde besluttet at bekæmpe nazisterne.

Da de startede, VAR de jo den danske modstandsbevægelse.

Men Odd - du løfter sløret for en interessant konspirationsteori om Greta, der har bredt sig på - især - den tyske højrefløj.

Peter Andersen, Hans Larsen, Carsten Wienholtz, Niels Duus Nielsen, Carina Bøckel, Steen K Petersen, Flemming Berger, Jurjen de Boer, Bjarne Bisgaard Jensen, Kim Houmøller, Eva Schwanenflügel, Nanna Engberg, Susanne Kaspersen og Niels Østergård anbefalede denne kommentar

Greta Thunberg præsenteres som "blot" en frontfigur for unge, men i en tid, hvor kampen mellem mennesket og vores egen planet på mange måder er relevant, er en inspirerende frontfigur for bl.a. unge i høj grad nødvendig.
Man bør anerkende Greta Thunbergs arbejde. Hun har formået at få rettet flere landes samt Fn's opmærksomhed yderligere mod den voksende klimakrise.

Peter Andersen, Lillian Larsen, Jurjen de Boer, Eva Schwanenflügel og anne lindegaard anbefalede denne kommentar

Det må der være flere bemærkninger om modsat.

Malala (mis)brugte hele det politiske establishment på deres egen perverterede måde, imod det Talebanske styre i Afghanistan, Noble pris komiteen gjorde det samme, selv den skulle være upolitisk.

Fredspriser der aldrig burde være uddelt; "Henry Kissinger", "Obama" m.fl.

Hvorfor skulle denne svenske unge pige ikke lige så godt have fredsprisen, - det er der intet som helts i vejen for.

Argumenterne herimod er det rene selvopfundne vrøvl, når man ser på fortiden for de uddelte fredspriser, hvoraf nogle aldrig burde være uddelt til modtagerne, fordi de ikke være værdige til netop FREDSPRISEN!

Generelt enig. Selvfølgelig skal hun ikke have fredsprisen. Det er latterligt. Men eller en anden pris skal hun da have.
I øvrigt tvivler jeg på at klimaet kan reddes fredeligt.

anne lindegaard

Wiedemanns kommentar virker forvrøvlet på mig - eller måske bare uvidende(?)
Fx er GT´s aktuelle indsats jo netop den foreløbige kulmination på et "længerevarende arbejde begået af en måske mindre medieattraktiv person( (KW).
Og hvis indsatsen ligefrem skal være "livslang" (KW) - så er der sørme mange, der ikke skal have den . . . . . .

Katrine Wiedemann: Greta har UDEN tvivl fortjent, når man ser på, hvordan den nu globale klimakamp er langt mere koordineret, organiseret og synlig, end før den lille svenske pige med Asperger tog verden med storm. Hun har talt til det seneste COP møde og tog her ALLE overskrifterne.

Du anklager hende for at være for ung og ikke vide nok?
Du er godt klar over at Obama fik Nobels fredspris ikke?
Der har igennem årerne været vedholdende kritik, af uddelingen af Nobels fredspris, da den sjældent bliver givet til dem, som rent faktisk har kæmpet mest for fred (host Obama!!)
Hvis Greta rent faktisk fik den ville den for en gang skyld være fortjent!

P.S Husk på Trump også er indstillet til Nobels fredspris. Mange mærkelige nomineringer sker hvert år. Måske man skulle rette sin kritik herhen i stedet for en lille svensk pige, der næsten egenhændigt har fået klimakampen blandt de unge organiseret på et globalt plan.

Lillian Larsen, Carsten Wienholtz, Niels Duus Nielsen, Vibeke Døssing, Britta Hansen, Jurjen de Boer, Anders Graae og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar
Aleksa Okanovic

Jeg fatter intet af det her. Kathrine og andre i denne tråd opfører sig som lobbyister for bestemte synspunkter, I selv har. Altså sidst jeg tjekkede var det Nobel komiteen der uddeler Nobelpriser, og ikke os andre, de bliver heller ikke uddelt på baggrund af en folkestemning eller hvad vi andre synes. Det er en pris, for fanden. De nominerer og udvælger vinderne. Bagefter kan vi jo synes hvad vi vil om vinderne f.eks. at Elfriede Jelinek er for pervers til at få en nobelpris etc. Det er sgu da deres arbejde, ikke vores eller Kathrines. Jeg tror heller ikke andre blander sig i hvilke stykker Kathrine skal instruere, og hvis der er, er det ligeså plat som artiklen.

”Öfver hela min återstående realiserbara förmögenhet förfares på följande sätt: Kapitalet av utredningsmännen realiseradt till säkra värdepapper skall utgöra en fond, hvars ränta årligen utdelas som prisbelöning åt dem som under det förlupna året hafva gjort menskligheten den största nytta. Räntan delas i fem lika delar som tillfalla: […] och en del åt den som har verkat mest eller best för folkens förbrödrande och avskaffande eller minskning av stående arméer samt bildande och spridande av fredskongresser. Prisen […] för fredsförfäktare [utdelas] af ett utskott af fem personer som väljas af Norska Stortinget. Det är min uttryckliga vilja att vid prisutdelningarna intet afseende fästes vid någon slags nationstillhörighet sålunda att den värdigaste erhåller priset antingen han är skandinav eller ej.”

"Én ting er, at Nobelprisen ikke længere er en fredspris", Skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann.

Nu ved jeg ikke meget om sceneinstruktion og i øvrigt heller ikke om Nobel-priser. Men omkring det sidste, ved Katrine Wiedemann altså heller ikke meget, for der er faktisk mange forskellige priser. Og alle Nobel-priser uddeles direkte i Alfred Nobel´s ånd, der er nedskrevet i hans testemente, og nidkært overvåges af den helt uvildige Nobel-stiftelsen, der også administrere hans formue.

Jeg ved ikke, om Greta Thunberg er en helt. Det er i hvert fald ikke de ord jeg vil bruge om hende. Til gengæld har hun gjort meget mere opmærksom på klimaet, end alle andre eksperter tilsammen har gjort gennem en årrække. Og hvis Svenska Akademiet vil give hende en pris - uanset hvad den kaldes, og hvis Nobel-stiftelsen i øvrigt acceptere det, så syntes jeg også, hun skal have den.

Gert - jeg håber ikke hun får det svenske akademis støtte. Det er hun alt, alt for uempatisk til.

Men hun må godt få støtte fra Stortingets nobelkomite.

Erik: "den som har verkat mest eller best för folkens förbrödrande". En 16-årig svensk pige, som på få måneder får organiseret mere end en million skoleelever i 100+ lande og mere end 2000 byer?

Tjek.

Jurjen de Boer

Giv nobelprisen til hende, så vi også kan give nobelpriser i fremtiden.

Helle Bovenius, Didde Bernberg og Britta Hansen anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Meget enig med kronikøren, og vil benytte lejligheden til at pege på mig selv som den mest værdige modtager.

Michael Boe, Niels Duus Nielsen, Jesper Roulund, Niels Chr. Nielsen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Nobels Fredspris er blevet en farce, så det ville næsten være synd at give den til Greta Thunberg. Så kommer hun i samme klub som Kissinger og Obama, som jo ikke var specielt fredelige mennesker, tværtimod. Men det er da okay at nominere hende, så længe hun ikke får prisen, det viser jo bare, at vi er mange, som bakker hende op..

Kunne man ikke bare give hende pengene, dem er jeg sikker på, at hun vil bruge fornuftigt? Og så lade "æren" gå til en mand som Trump, der dog har forsøgt at trække amerikanske tropper hjem fra diverse krigszoner, inden han blev løbet overende af en ulyksalig kombination af neokonservative repubvlikanske rådgivere og neoliberale demokratiske konspirationsteoretikere, som alle har mistet fornuftens brug.

De første fordi de aldrig har ment at fornuft hører hjemme i storpolitik, men kun rå magt. Og de sidste, fordi de har mistet fornuftens brug på grund af Trump Derangement Syndrome.

Må jeg erindre om at Begin også har fået fredsprisen. Han er tidligere terrorist og hans organisation dræbte en del englændere og palæstinensere. Så vidt jeg husker også ansvarlig for bombningen af et hotel i Palæstina/Jerusalem, hvor næsten 100 englændere omkom.
Men disse hændelser omtales aldrig. Vi skal jo tro på, at jøderne først kom, da FN gav dem land efter 2. Verdenskrig. Men de/zionisterne var altså både i 20'erne og især i 30'erne ,i fuld gang med at opkøbe og bosætte det land de mente var deres. Og det gav England store problemer. Samt selvfølgelig indbyggerne der, som England forsøgte at beskytte.

Nike Forsander Lorentsen, Niels Duus Nielsen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Michael Ryberg

Giv hende den pris - og medvind til klimaorganisationer og klimabevægelser, store som små, verden over. En flok voksne, der kloger sig i øst og vest, og snakker fanden et øre af, kan vi bruge til nul og niks.