Kommentar

Englænder: Urolighederne på Nørrebro ligner de britiske raceoptøjer i 1980’erne

Optøjerne på Nørrebro er kulminationen på en årelang diskrimination af minoritetsetniske danskere. Situationen kan eskalere, som briterne oplevede det med raceoptøjerne i London i 1980’erne, mener en brite, som er bosiddende på Nørrebro
Jeg håber, I ikke skal opleve rigtige raceoptøjer, før I indser, at gadens børn og unge hører til i Danmark. Accepter og imødekom dem – lad være med at skyde tåregas mod dem – ellers bliver raceoptøjer uundgåelige, skriver den britiske journalist Hursh Joshi.

Jeg håber, I ikke skal opleve rigtige raceoptøjer, før I indser, at gadens børn og unge hører til i Danmark. Accepter og imødekom dem – lad være med at skyde tåregas mod dem – ellers bliver raceoptøjer uundgåelige, skriver den britiske journalist Hursh Joshi.

Brian Berg

17. april 2019

I søndags var jeg tilstede på Nørrebro i København. Der var gløder fra små bål på nogle gader, og politiet skød med tåregas mod små grupper bestående af primært fredelige minoritetsetniske unge. Politiet var mange flere end demonstranterne.

Men mainstreamfortællingen, som vi er vågnet til i dagene efter, har været anderledes – og i et land som Danmark er det altid tilfældet.

Skylden pålægges uromagerne – for det meste de unge minoritetsetniske danskere og deres ’naive’ støtter på venstrefløjen. Der har været billeder af genstande, der brænder på gaderne, og af børn og unge, der er flygtet fra tåregas.

Der har været enkelte, der har talt om fattigdom og mangel på uddannelse, men de fleste har ment, at uroen skyldtes de unge minoritetsetniske danskeres ’fremmedhed’.

Og det er problemet. Disse unge danskere er ikke fremmede. De er lige så danske som alle andre danskere – de fleste er født her og har aldrig kendt et andet hjem.

Alligevel nægter den danske stat at anerkende deres ’danskhed’. Dansk Folkeparti mener, at man skal være barn af fem generationer af danskere, før man er dansk.

Børn af immigranter – specielt ikkehvide immigranter – bliver ikke omtalt som danskere, men som nydanskere. Alligevel vil hverken den danske stat eller det danske samfund anerkende, at de bærer et stort ansvar for søndagens ’optøjer’.

Uundgåelig raceoptøjer

Jeg var i området, før der var nogle demonstranter. Politivogne var allerede til stede. Betjentene var allerede i kampuniform og udstyret med tåregasgeværer og gasmasker. Jeg vidste, at et antiracistisk event var planlagt, men jeg havde andre planer og tog videre.

Et par timer senere kunne jeg se røgskyer og besluttede mig for at undersøge årsagen.

Jeg har været til store demonstrationer i London, Prag og andre steder. Jeg har set politiet skyde tåregas ind i forsamlinger af mennesker. Jeg har set dem storme forsamlinger og lave knibtangsmanøvrer. Og mens de taktikker virkede overdrevne, så er det ingenting imod, hvad der skete søndag.

Der oplevede jeg politi på gadehjørner, der skød tåregas ind i grupper på færre end halvtreds personer.

På et tidspunkt skød politiet en tåregasgranat direkte mod mig, mens jeg holdt mit danske pressekort op. Så jeg løb fra gassen og holdt mit pressekort op og råbte »presse«, så jeg var sikker på, at politiet ikke kunne være i tvivl, men de løb imod mig og pressede mig tilbage ind i tåregasskyen.

Kald mig paranoid, men jeg tror ikke, det ville være sket, hvis jeg havde været hvid. Der var langt mere politi tilstede end demonstranter, og størstedelen af demonstranterne var fredelige. I London ville politiet have trådt ind i forsamlingen af mennesker og have arresteret de få uromagere.

Men sådan var det ikke søndag. Det var somom enhver gruppe af unge mennesker (specielt hvis de ikke var hvide) var et mål. Det virker somom politiet ikke er klar over, at deres arbejde afhænger af støtte fra lokalsamfundene.

Når man skærer en hel befolkningsgruppe over en kam, skaber det kun modstand og antagonisme. Når grupper bliver mistænkeliggjort og forskelsbehandlet, vil der opstå konflikt. I Storbritannien havde vi raceoptøjer tilbage i 1980’erne. Det var hovedsageligt på grund af den negative forskelsbehandling, som politiet udsatte etniske minoriteter for.

Dengang kunne politiet kropsvisitere udelukkende på baggrund af deres personlige mistanke. Minoriteter var dermed langt mere udsatte for at blive stoppet og kropsvisiteret uden synligt belæg.

Denne type af forskelsbehandling, kombineret med den uacceptable politiske og sociale dialog i Danmark, har ført til de optøjer, som fandt sted søndag. Mine forgængere, også børn af immigranter, kæmpede for – og vandt – retten til den eneste identitet, de havde: en britisk identitet.

Jeg er glad for at kunne kalde mig selv londoner, engelsk, britisk og europæisk, samtidig med at jeg anerkender mit indiske ophav. Nu sidder jeg i Danmark og ser historien fra 1980’erne gentage sig – men på mange måder værre. 

Jeg håber, I ikke skal opleve rigtige raceoptøjer, før I indser, at gadens børn og unge hører til i Danmark. Accepter og imødekom dem – lad være med at skyde tåregas mod dem – ellers bliver raceoptøjer uundgåelige.

Hursh Joshi er britisk journalist bosat på Nørrebro

Dagen derpå efter søndagens demonstration på Blågårdsgade på Nørrebro i København. Her er det resterne efter en nedbrændt skurvogn.
Læs også
Rasmus Paludan er kendt for at afholde provokerende happenings, hvor han bl.a. skænder koranen.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Marianne Stockmarr
  • Jørn Stjerneklar
  • Eva Schwanenflügel
  • Johanna Haas
  • Alvin Jensen
  • Anders Reinholdt
  • Torben K L Jensen
  • Flemming Berger
  • Morten Lind
  • Christian Mondrup
  • susanne christensen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Anker Nielsen
  • ingemaje lange
  • Paul Naisbitt
  • Britta Hansen
  • Steffen Gliese
  • Toke Kåre Wagener
  • John Hansen
  • Niels Duus Nielsen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Runa Lystlund
  • Viggo Okholm
  • Maria Francisca Torrezão
  • Jesper Lerche
  • Ervin Lazar
  • Søren Veje
  • Henrik Rasmussen
  • Gunilla Funder Brockdorff
  • Trond Meiring
  • Dorte Sørensen
  • Troels Ken Pedersen
  • Palle Bendsen
Marianne Stockmarr, Jørn Stjerneklar, Eva Schwanenflügel, Johanna Haas, Alvin Jensen, Anders Reinholdt, Torben K L Jensen, Flemming Berger, Morten Lind, Christian Mondrup, susanne christensen, Maj-Britt Kent Hansen, Anker Nielsen, ingemaje lange, Paul Naisbitt, Britta Hansen, Steffen Gliese, Toke Kåre Wagener, John Hansen, Niels Duus Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Runa Lystlund, Viggo Okholm, Maria Francisca Torrezão, Jesper Lerche, Ervin Lazar, Søren Veje, Henrik Rasmussen, Gunilla Funder Brockdorff, Trond Meiring, Dorte Sørensen, Troels Ken Pedersen og Palle Bendsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Flot indspark. Nu er det bare så uheldigt at det er "udansk" at lære af andres erfaringer, tage imod gode råd eller at se problemerne bag problemerne.

Det er meget lettere at skide på masserne og gøre det til et kulturproblem i stedet for et klasse- og samfundsproblem. Let, bekvemt og pakket ind i konserves direkte fra DF's propagandafabrik "Martin Henriksens Danmark".

Marianne Stockmarr, Torben K L Jensen, Anne Mette Jørgensen, Ib Gram-Jensen, Janne Hansen, Rikke Nielsen, Eva Schwanenflügel, Birte Pedersen, Alvin Jensen, Anders Reinholdt, Christina Petterson, Nette Skov, Mogens Holme, Dennis Tomsen, Karsten Lundsby, Carsten Wienholtz, Carina Bøckel, Leif Høybye, Steffen Gliese, Niels Duus Nielsen, Alex Brunebjerg, John Andersen, Johanna Haas og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Det der bekymrer mig mest ved de unges adfærd er, hvad billedet også tydeligt viser, en udpræget mangel på respekt for cykler. Så længe du ikke respekterer cykler er du i hvert fald ikke dansk, uanset hvor mange eller få etniske generationer du er rundet af. Så på den måde behøver de unge ikke engang politiets hjælp til at skyde sig selv i foden, det klarer de tydeligvis selv. Ud over at være et fortræffeligt transportmiddel især for en byboer er cyklen symbolet på den fattiges ret til frihed. Derfor rører man ikke andre folks cykler, hvis man er dansker. Så længe de ikke har lært det hjemmefra eller i skolen, får de meget svært ved at vinde respekt for deres holdninger og klager i øvrigt. Personligt stopper det ikke ved tåregas, hvis nogen rører min cykel, jeg drømmer lang værre represalier.

Marianne Stockmarr, Flemming Berger, Frank Hansen, Martin Sørensen, Katherina Alfsen, Palle Jensen, Søren Ferling, Bjarne Frederiksen, jens peter hansen, Carl Chr Søndergård, Kim Houmøller, Søren Veje, Henrik Brøndum, Michael Hullevad og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Tak for indlægget. Jeg håber, det bliver læst og forstået til bunds af rigtig mange, der mener at vejen frem bare er vedblivende at ignorere den koranskændende,hadefulde narcissist, hvis gentagne og meget bekostelige selvisenesættelser har stået på i over et år.
Jeg tror, at enhver dybt personlighedsforstyrret narcississ umættelige behov for opmærksomhed får lige netop det afløb, som samfundet indirekte tillader og opmuntrer til. Vedkommendes tilsyneladende grænseløse eksesser vælger sin udfoldelsesbane der, hvor mainstreamsamfundet i forvejen dyrker verbal forhånelse og signalerer mistro. Der hvor grænserne for, hvad der er socialt acceptabelt i forvejen vakler. Eller som I Danmarks tilfælde for længst er skredet.
Derfor er den provokation af danskere med muslimsk baggrund vi igen så I søndags ikke udtryk for en enkelt afsporet persons hard til en minoritet, men symbol på en samfundssyge som må kunne kureres med andre midler end dem vi så I søndags. Men det kræver, at flere almindelige borgere kommer på banen med fredelige afvisninger af hadefulde enkeltmands "demonstrationer", der i virkeligheden er systematisk minoritetsforhånelse under politibeskyttelse.

Lillian Larsen, Anne Mette Jørgensen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Dagmar Christiandottir, Birte Pedersen, Alvin Jensen, Nette Skov, Helene Kristensen, Hanne Ribens, Christian Mondrup, Karsten Lundsby, Anker Nielsen, Lars Løfgren, John Hansen, Niels Duus Nielsen, Dorte Sørensen, Ole Henriksen, Viggo Okholm, Maria Francisca Torrezão, John Andersen, Gunilla Funder Brockdorff, Lene Henriksen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Lene Henriksen

Netop, Johanna.
Vi har ytringsfrihed. Men har vi også håneret?
Der bør skelnes her.
Måske nogle bliver ramt af narcisistens projektive identifikation? Jeg tænker ikke specielt på dem, som naturligt nok kan føle sig krænket af en trampen på deres værdier og tro.

Nille Torsen, Anne Mette Jørgensen, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Dagmar Christiandottir, Alvin Jensen, John Andersen, Hanne Ribens, Karsten Lundsby, Steffen Gliese og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Håneret eller ej, selvfølgelig ej....
...men skal vi vedblive med at tolere, ja ligefrem "respektere" og tilskynde, når mennesker trodser enhver fornuft og forstand og evidens og tilslutter sig mere eller mindre dunkle såkaldte trosretninger ?
Skal vi blot kaste håndklædet hver gang en eller anden uden anden grund end "tro" forlanger særret/tigheder ?
For søren da også, vi lever i en oplyst tidsalder, hvor ingen burde "tro" på hjernespind som at solformørkelse skyldes at solen bevæger sig ind bag en eller anden guds tronstol, eller hvor hvor de lærde i troen forkynder, at kvinders manglende ejenbeskyttelse mod voldtægt medfører øget jordskælvshyppighed !
Helt ærligt...?

Men til artiklens forfatter...jeg har stadig tilbage at se nogen dokumentation for at politiet gør forskel mellem "ikke-hvide demonstranter" og autonome eller andre ballademagere. Det viser politiets fremfærd i en hel række andre sager da tydeligt at det ikke er tilfældet. Men det er pokkers bekvemt at råbe hudfarve fordi man tilfældigvis var på det forkerte sted på det forkerte tidpunkt.

Lone Ibsen, Thomas Bindesbøll, Katherina Alfsen, Søren Ferling og Pia Larsen anbefalede denne kommentar
John Andersen

Det var dejligt, befriende at høre om problemet fra en ny vinkel, uden racistiske undertoner.

Kenneth Krabat, Gry Hochheim Lunde, Rikke Nielsen, Eva Schwanenflügel, Dagmar Christiandottir, Alvin Jensen, Hanne Ribens, Karsten Lundsby, Carina Bøckel, ingemaje lange, Britta Hansen, Johanna Haas, Steffen Gliese, John Hansen, Niels Duus Nielsen og Marie E. Rasmussen anbefalede denne kommentar

.....gløder fra små bål,.....små grupper bestående af primært fredelige minoritetsetniske unge.

Hvem pokker var det så der gik berserk og kortsluttede Nørrebro bevæbnet med skydevåben og håndgranater?

Lone Ibsen, Nette Skov, Thomas Bindesbøll, Henrik Brøndum, Søren Clausen, Søren Ferling, Bjarne Frederiksen, Per Torbensen, Niels Duus Nielsen, Kim Houmøller og Espen Bøgh anbefalede denne kommentar

John Poulsen:
Nu spørger jeg: Var du der eller anser du skribenten som propagandist?
Iøvrigt så er alt vold uanset frustration ens eget ansvar også de unges- de har valget også valget til at møde denne fantast med smil,blomster o.s.v.
Du John håner eller irettesætter menneskets tro,hvilket i mine øjne er respektløst over for de
milliarder af mennesker der i denne verden tror på noget større uanset det kan være svært at tro.

Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Steffen Gliese, Niels Duus Nielsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Thomas Poulsen

Spørgsmålet er nærmere om politiet ikke - endnu engang - var alt for tilbageholdende med at få slået uroligheder ned. Det store problem er, at vi ikke har stillet krav til muslimer om beskæftigelse og integration og sendt dem hjem, der ikke ville leve op til dem.

Dorte Sørensen

Søren Kristensen
Hvorfor nu denne drejning med at cykler rør man ikke, hvis man er dansk - eller hvordan du formulerede det.
Cykeltyveri regnes ikke rigtigt for noget, i al den tid jeg kan huske ( og det er ret mange)er cykler blive ødelagt ved stationer og andre steder, osv........osv....
Men du har ret i at cyklen er et fortræffeligt transportmiddel , men din bemærkning om tegn på fattigdom køber jeg ikke - jeg ser mere cyklen som tegn på en miljøbevidsthed. Men sådan er "vi" jo forskellige.

Gry Hochheim Lunde, Anne Mette Jørgensen, Jørn Stjerneklar, Rikke Nielsen, Eva Schwanenflügel, Dagmar Christiandottir, Alvin Jensen, Mogens Holme, Trond Meiring, Maj-Britt Kent Hansen, John Andersen, Lykke Ravnager, Nike Forsander Lorentsen og John Hansen anbefalede denne kommentar
Torben - Nielsen

Ja, jeg undrer mig også over indledningen til denne artikel.

Gløder fra små bål og fredelige unge mennesker.

Og når andre debattører stiller spørgsmål ved, om det nu også var så fredeligt endda.
Så bliver man belært om, at være der selv, ellers kan man ikke vide bedre.

Men se så billedet, som følger med artiklen, ………. Små gløder????

Lone Ibsen, Nette Skov, Thomas Bindesbøll, Mads Jakobsen, Søren Ferling, Bjarne Frederiksen, Per Torbensen, John Poulsen og Pia Larsen anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

Martin Lund

»Hvem pokker var det så der gik berserk og kortsluttede Nørrebro bevæbnet med skydevåben og håndgranater?«

Ved du, hvem det var, Martin ?

Alvin Jensen, Trond Meiring, Hanne Ribens, Karsten Lundsby og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Enhver der kører på Nørrebrogade, på cykel vel at bemærke, bliver hver gang overrasket over hvor etnisk udrenset den flok af cyklister, der i tusindvis bevæger sig ind mod city på cykelstien, er. Jo der findes en enkelt af anden etnisk oprindelse end dansk, mest afrikanere og østasiater, mens fortovet og busstoppestederne er fyldt med især kvinder fra formentlig det nære østen. Cyklen som i København simpelt hen er det mest uundværlige og elskede transportmiddel er domineret af etniske danskere og i øvrigt , så vidt jeg ka,n se af flere kvinder end mænd. Ret skal være ret, flere kvinder med hijab cykler også. Hvis englænderen havde været her for godt 10 år siden ville kan have oplevet langt mere ballade ved demoerne i forbindelse med Huset på Jagtvej. Langt de fleste var etniske danskere og tåregas kender vist ikke til etnisk oprindelse. For 26 år siden blev der skudt ind i mængden på Nørrebro, 17. maj 1993. Volden på Nørrebro er langt mere relevant end balladen i London og er et ofte tilbagevendende fænomen. Det ny er vist at cykler, CYKLER, nu også er blevet et hadesymbol. Ak ja.

Lene:
"Netop, Johanna.
Vi har ytringsfrihed. Men har vi også håneret?
Der bør skelnes her."

Gider du lige forklare mig - og alle andre - HVEM der skal lave den skelnen? Det er faktisk ret centralt.

Mads Jakobsen, Søren Ferling, Bjarne Frederiksen, Per Torbensen og Pia Larsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Cykler som hadesymbol?????
Mon ikke cyklerne er brugt fordi de var ret nemmet at få fat i og lægge på gaden for at forhindre politiets fremkomst.
Hvorfor overdramatiserer billedet med cyklerne?

Eva Schwanenflügel, Dagmar Christiandottir, Alvin Jensen, Trond Meiring, Maj-Britt Kent Hansen og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Torben - Nielsen: Ja, det er et fint lille bål, som gør mig helt nostalgisk. Sådan ser det ud, når man presser folk til det punkt, hvor de slipper vreden løs. Det kunne se langt værre ud, det er trods alt kun affald, der brændes af. Og da Nørrebro i forvejen er spærret for trafik, er der tale om en rent symbolsk handling.

På Ckristiansborg blev der hældt rød frugtfarve ud på trappen, men det blev gjort af nogle andre.

Det, der binder disse to begivenheder sammen, er at "pæne mennesker" sidder på magten uden at foretage sig noget konstruktivt for at løse samfundets problemer. Ved at provokere med rød frugtfarve og brændende affaldscontainere gøres der meget spektakulært opmærksom på, at der er problemer.

De "pæne" mennesker har desværre ikke den åndelige kapacitet til at koble fra protesterne til protesternes årsag, men nøjes med at skyde efter budbringerne, der bruger så opsigtsvækkende midler til at fremme budskabet. Som ikke er, at de unge er en flok ballade magere, for det har de altid været, men derimod at de gamle er blevet ualmindeligt forstokkede i deres forsvar for den status quo, som truer med at slå os allesammen, unge såvel som gamle, uhjel.

Gry Hochheim Lunde, Eva Schwanenflügel, Dagmar Christiandottir, Alvin Jensen, Flemming Berger, Trond Meiring, Mogens Holme, Christina Stougaard Hansen, Christian Mondrup, Viggo Okholm, Leif Høybye, Johanna Haas, Jens Thaarup Nyberg og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Åh...., ja, få får vi et såkaldt "testimonial (vidneberetning)" indlæg fra Hursh Joshi om urolighederne og alle de fredelige der var mødt op, og man får nærmest indtrykket af det var politiet der begyndte urolighederne ved at angribe de fremmødte, - men er det så den sande historie?

En såkaldt engelsk journalist i Danmark der vil binde os en rosenrød historie på ærmet om hvordan man gør i London, - men han glemmer at fortælle om bydele der styres af muslimske mørkemænd, og deres vagter der kontrollere ind og ud trafikken i bydelen, og forfølger homoseksuelle og anderledes tænkende journalister, og endog udsætter dem for afstraffelse af korporlig art, så bydelene holdes rene såvel i ånd og fysik på koranens bud fra imamerne.

Tv har vist os disse forhold, og medierne har beskrevet dem, så den rosenrøde forklaring er hullet som en si.

Der er ingen ud over det offentlige , stat og kommune der bestemmer over bestemte bydele, ud fra etnisk eller religiøs overbevisning, hverken i England eller i Danmark, sådan som disse troende giver udtryk for, og der skal herskes i disse bydele efter deres tros overbevisning, - det vel og mærke et offentlig anliggende, - og ikke en selvpåtaget religiøs opgave.

Alligevel ser vi også på TV i dagens Danmark nogle af disse religiøse fanatikere, råbe til vore journalister, "det er vores bydel og vi bestemmer her"!

Næppe, og hvorfor skete det samme ikke 3 dage før på Blågårds Plads, eller ugen forinden eller enhver anden dag, fordi disse etniske føler sig traumatiseret, isoleret, ikke velkomne osv., osv., blandet alle de udeladelse forklaringer der kommer?

- Nej det skete fordi Rasmus Paludan kom, og smed en koran på jorden, - og kun derfor kom de, og med den en del venstrefløjsaktivister af den behjertede slags, der ved alt med sikkerhed.

Det er Rasmus Paludans ret at kunne demonstrere i vort demokrati, en ret der er blevet han frataget, grundet disse uhyrlige afbrændinger af biler kasten med brosten osv., osv..

Nå men lad os få et lille indspark fra sidelinjen, hvis ellers nogen husker det?:

Menneskerettighedsforkæmperen Abdulhadi al-Khawaja har siden 2011 siddet fængslet i Bahrain for at deltage i en fredelig demonstration. Abduhadi al-Khawaja er idømt livstid.

- Så retfærdig er rettergangen i det lille Bahrain for demonstranter!

Dernede har man religiøs lov, og vil ikke have demokrati, og derfor er han idømt den lange fængselsstraf, for man skal ikke demonstrere mod islamisk religiøs lov.

Hvorfor vender folk ikke blot ryggen til Rasmus Paludan og hans demonstration hvis de ikke finder hans argumentation fornuftig, men spilder deres tid med borstenskast, brændende biler osv., osv., gadekampe med politiet, i stedet for at forsætte deres daglige dont eller gå hjem?

Det vi har set fornylig på bl.a. Blågårds Plads har primært rod i religiøs etniskhed, og forsvar herfor, men også i manglende integration igennem generationer, der igen i de næste generationer fastholdes i familierne, - og der syntes ikke at være meget opbrud i den udvikling, og det kommer som nævnt tidligere ikke på alle mulig andre dage en lige de dage hvor Rasmus Paludan kommer for at demonstrere, - så mon ikke der er en sammenhæng?

Christian Larsen, Lone Ibsen, Frank Hansen, Kim Houmøller, Søren Ferling, Bjarne Frederiksen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Glas hvorfor overdrive knusning af glas, som SA-mændene sagde efter Krystalnatten.

Den eneste "sammenhæng" her Espen Bøgh er dine udfald mod muslimer og en hulens masse generaliseringer og antagelser du ingen belæg har for.

Hvilke bydele i London "styres af muslimske mørkemænd"? TV har vist os disse forhold siger du. Er udsendelsens indhold så igen tillagt Espen Bøghs egen fortolkning af tshirts "med arabiske skrifttegn" som nyhedssegmenter de seneste dage har været udsat for?

Nej nærmere sandheden er det at Rasmus Paludan driver nærmest landsskadelig virksomhed med et racistisk projekt der alligevel ikke er muligt at indføre fordi Danmark er en småstat 100% afhængig af samhandel med resten af verden, som jo som bekendt er for 99,99% vedkommende etnisk ikke-danske. Det utopia som Paludan (og muligvis Espen Bøgh) drømmer om er umuligt at realisere uden at blive totalt isoleret og sat i skammekrogen af de lande som ikke bryder sig om at vores "leder" Rasmus Paludan stormer ud i medierne og debattere "en neger i Danmark og om det betyder noget" som gårsdagens demonstration efter hans eget udsagn på TV2 News skulle handle om.

Politiet har aflyst hans demonstrationer med hjemmel i loven. I går var Pladder-And så i Lyngby og sprede sine "budskaber" uden problemer så han er ikke blevet nægtet noget blot fået sin demonstration flyttet. Det er der vel så mange andre der har været udsat for så ikke så ulykkelig over det. Han kan jo i øvrigt bare taget til Nørrebro som privatperson, han har frie bevægelsesmuligheder som alle andre i Kongeriget.

Eva Schwanenflügel, Dagmar Christiandottir, Alvin Jensen, Trond Meiring, Mogens Holme, Carsten Wienholtz, Johanna Haas, Niels Duus Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Og om lidt kommer en fra længere oppe i tråden og anklager dig for at du Espen "håner eller irettesætter menneskets tro...og er respektløs ...."
For bare det - udfra konkrete, reelle situationer - at stille et spørgsmål omkring religion og religiøs færden og religiøs særstilling er nok til at få enhver troende og de "regressive lefties" op af stolen, for det kan jo i sidste ende ende med at deres særret endelig får en ende.

Men som Niels Duus Nielsen umiddelbart siger....det er samfundet skyld det hele. Eller er det nu det ?

Håneretten må jo et eller andet sted legitimere angreb mod svage grupper.

Den sikrer tilsyneladende at nynazister under dække af "politisk demonstration" kan melde demonstration foran synagogen og så ellers håne jøders religion, brænde toraen og uddele kopier af The Dearborn Independents tidligere skriverier. Alt sammen bakket op af politiet, et enigt Folketing der forsvarer deres demokratiske rettigheder og nyttige idioter der vurdere én del af Grundloven, ytringsfriheden, som værende end en andel af Grundloven, religionsfriheden.

Velbekomme. Og velkommen til højredrejet, etnisk selektivt demokrati. Hvor længe mon der går inden vi ser pro-life aktivister i vores gader der vil rulle abortlovgivningen tilbage.

Konservative kræfter har altid kæmpet imod forandringer i samfundet, herunder (men ikke begrænset til) kvinders stemmeret, kvinder på arbejdsmarkedet, indførelsen af demokrati og Grundlov, sekularisering af samfundet, fri seksualitet osv. osv.

Ole Henriksen, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, John Andersen, Helene Kristensen, Carsten Wienholtz, Johanna Haas og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Der var faktisk en af immigranterne som indledte en samtale med Rasmus Paludan vedr. Irak krigen og amerikansk våbensalg i Afghanistan, her blev Rasmus Paludan tavs.
Der er plads til åbenhed alt efter hvordan man reagerer.

Dagmar Christiandottir, Alvin Jensen, Karsten Lundsby, Johanna Haas, Steffen Gliese og Tom Finkel anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Espen Bøgh, er der en muslim, der engang har tisset på din sukkermad? Du fremturer med dine tendentiøse indlæg, selv om dine påstande bliver demonteret igen og igen- det er som om du ikke er interesseret i eller i stad til at se problemet i al dets kompleksitet, men alene kan forstå det som et religiøst spørgsmål. Religion spiller en rolle, men slet ikke så stor en rolle, som du tror.

Alle de muslimer jeg kender - troende såvel som frafaldne - bruger kangt det meste af deres tid på at forsøge at leve livet så godt de nu kan, og selvfølgelig er de frustrerede over, at så mange forsøger at gøre livet surt for dem. Men jeg bliver da også sur, når folk, som intet ved om mig og mit liv, forsøger at gøre livet surt for mig.

Hvad tror du at kunne opnå ved hele tiden at mistænkeliggøre en helbefolkningsgruppe? Hvis det er angsten for det fremmede, der driver dig, spilder du din tid, for verden vil aldrig blive et trygt og forudsigeligt sted, der vil altid komme nye mennesker, nye skikke, nye udfordringer.

Mand dig op, Espen Bøgh, og stop med at være en tøsedreng (m/k). Muslimerne er kommet for at blive, hvad enten du kan lide det eller ej.

Jan Boisen, Eva Schwanenflügel, Dagmar Christiandottir, Esben Lykke, Alvin Jensen, Anders Reinholdt, Helene Kristensen, Trond Meiring, Mogens Holme, Christian Mondrup, Carsten Wienholtz, Johanna Haas, John Andersen, Steffen Gliese, Jens Thaarup Nyberg, Tom Finkel og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Runa Lystlund

I en af dagbladene er der et fint billede af Rasmus Paludan med Zoologisk haves tårn som baggrund.

På billedet kommer Rasmus Paludan gående, tydeligt præget af vellævnet, bærende en sixpencer og attitude, som er en hver tidligere tiders proprietærer eller ridefoger værdig. På venstre side bag Rasmus Paludan står to mørkhårede og mørkøjede smukke unge kvinder og smiler overbærende.

Det er sådan Rasmus Paludan skal behandles.

At et menneske har en lang videregående uddannelse, er ingen garanti, for at et menneske opfører sig fornuftig.

At unge indvandreres reaktion ender i vold og stenkast, at de går rundt med skydevåben og placerer en håndgranat på gaden, er kun med til at få etniske danskere til at sætte deres kryds ved indvanderfjendske partier så som Nye Borgerlige og DF m.fl. Handlinger, der er dybt problematiske.

At disse for stor del unge mænd, ikke forstår, at deres voldelige ageren, vil være med til at forværre deres egen situation betragteligt, er ikke til at forstå. De er med til at smide frafaldne DFere tilbage til folden, eller et endnu værre alternativ til NB.

Her må man sige, at de unge mænds veludviklede testosteroner og følelser får dem til at handle overilet og uhensigtsmæssigt. Efter årtiers fremmedhadske handlinger og udsagn mod indvandrere, er reaktionerne forståelige, men yderst ufornuftige.

DR journalisten Abdel Mahmud har ligeledes i et tv program med den kvindelige imam S. Kankahn og Pernille Vermund formand for NB, været med til at promovere Nye Borgerlige i den grad. Om det var bevidst vides ikke. Her fik PV i to tv-udsendelser lov til at udbrede sine synspunkter. Her har DR givet ekstra taletid til Pernille Vermund.

Det er interessant, at Rasmus Paludan optræder så intenst med sin blasfemiske koranafbrændinger lige før et Folketingsvalg og valg til EU Parlamentet. Har nogen mon betalt ham for det? Han kan næppe tjene nogle penge med alle disse tidskrævende korandemonstrationer.

Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Rikke Nielsen, Dagmar Christiandottir, Helene Kristensen, Trond Meiring, Mogens Holme, Martin Mortensen, Carsten Wienholtz, Viggo Okholm, Johanna Haas, Steffen Gliese, Jens Thaarup Nyberg og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Tom Finkel, 17. april, 2019 - 12:21

Nu udstiller du både din uvidenhed og du ikke følger med i din samtidshistorie.

Runa Lystlund

Rettelse. Det gik for stærkt.

I en af dagbladene er der et fint billede af Rasmus Paludan med Zoologisk Haves tårn som baggrund.

På billedet kommer Rasmus Paludan gående, tydeligt præget af vellevnet, bærende en sixpencer og med en attitude, som er enhver tidligere tiders proprietær eller ridefoged værdig. På venstre side bag Rasmus Paludan står to mørkhårede og mørkøjede smukke unge kvinder og smiler overbærende.

Det er sådan Rasmus Paludan skal behandles.

Espen Bøgh personlige antagelser er ikke fakta. Hvor meget det end irriterer dig.

Hursh Joshi rammer tilsyneladende en øm nerve i Danmark når reaktionerne får folk til at forsøge at deligitimisere hans oplevelse på gaden med udgangspunkt i en tilfældig antagelser og bortforklaringer.

Måske der er noget om snakken at vi mangler en borgerretsbevægelse for minoriteter som kræver lige rettigheder og lige adgang til demokratiets gode og arbejdspladser.

Eva Schwanenflügel, Trond Meiring, Karsten Lundsby, Carsten Wienholtz og Johanna Haas anbefalede denne kommentar

Emil Groth: Tak for viderebringelse af en opmuntrende detalje. Men hvorfor skriver du "en af immigranterne"?

Eva Schwanenflügel og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Det er interessant, at Rasmus Paludan optræder så intenst med sin blasfemiske koranafbrændinger lige før et Folketingsvalg og valg til EU Parlamentet. Har nogen mon betalt ham for det? Han kan næppe tjene nogle penge med alle disse tidskrævende korandemonstrationer. Skrives der af Runa Lystlund.
Det kan jo være han er kontanthjælp. Så har han vel temmelig god tid.

jens peter hansen

Det er interessant, at Rasmus Paludan optræder så intenst med sin blasfemiske koranafbrændinger lige før et Folketingsvalg og valg til EU Parlamentet. Har nogen mon betalt ham for det? Han kan næppe tjene nogle penge med alle disse tidskrævende korandemonstrationer. Skrives der af Runa Lystlund.
Det kan jo være han er kontanthjælp. Så har han vel temmelig god tid.

John Poulsen. He he- din finte ved at støtte Espen og så hentyde til min bemærkning er lidt sjov i den alvorlige sammenhæng.
Men jeg er bl.a. ikke hverken kristen eller muslim, men jeg vil til enhver tid aldrig hævde at de der tror er mere eller mindre formørkede.
Som sagt er det ikke samfundets skyld at unge opfører sig som de gør eller nogen gør og intet hærværk eller angreb på politiet kan forsvares-men til nøds forstås.
Men ser vi i verdens sammenhæng og med ledernes opførsel er det her jo ingenting!

"Optøjerne på Nørrebro er kulminationen på en årelang diskrimination af minoritetsetniske danskere."

Sikke dog noget vås. Hvis man vil Danmark er der plads til alle. Hvis man ikke vil Danmark er man selvfølgelig ikke en del af det fællesskab der vil Danmark.

Dorte Sørensen

Er der nu plads til ALLE?
Hvad med de syge, nedslidte osv...... De får mindre og mindre at gøre godt med - med den besked at det skal kunne betale sig at arbejde - lige meget om de kan eller der er nogen arbejdsgiver der vil ansætte dem.
Bare et eksempel på hvor "rummelig" Danmark er blevet.

Kenneth Krabat, Eva Schwanenflügel, Dagmar Christiandottir, Vivi Rindom, Alvin Jensen, Trond Meiring, Mogens Holme, John Poulsen, Christian Mondrup og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar

Niels Bøjden. Hele samfundsdebatten er diskriminatorisk. I Danmark debattere vi ting som må man sidde med tørklæde ved kassen i Bilka og skal der lovgives om at svinekød partout skal tvinges i børnehavebørns maver for alt andet ville være direkte afvikling af dansk kultur.

Når en person med anden etnisk baggrund kommer ud i et kriminelt forhold hedder det sig at sådan opfører vi os ikke i Danmark. Det kan godt være man gør det i islamistan men fandme ikke her! Hvis en dansker er kriminel er personen blot fortabt eller ude på et midlertidigt skråplan men det bliver ingenlunde talt om udelukkelse fra samfundet.

Folk der er født og opvokset i Danmark er per definition danskere og burde omtales og accepteres som sådan. Ikke konstant mødes med ignorante generaliseringer uden hold i hverken fakta eller anstændighed.

Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Dagmar Christiandottir, Alvin Jensen, Trond Meiring, Viggo Okholm, Johanna Haas, Jan Bisp Zarghami og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar

Runa:

"Det er interessant, at Rasmus Paludan optræder så intenst med sin blasfemiske koranafbrændinger lige før et Folketingsvalg og valg til EU Parlamentet."

Læg lige alufolien ind i køkkenskabet igen. Hvis du ser efter på youtube kan du se, at Paludan har lavet den slags stunts i laaang tid. Måske - at dømme efter kliktallet - er det måske endda google, der betaler ham.

" Hele samfundsdebatten er diskriminatorisk. I Danmark debattere vi ting som må man sidde med tørklæde ved kassen i Bilka"

Arbejdsgiveren bestemmer hvilken beklædning de vil have i deres forretning. Enhver religion må vige for fornuften

"Folk der er født og opvokset i Danmark er per definition danskere og burde omtales og accepteres som sådan."

Og det er de.

En af mine venner er lærer i specialklasserne i en kommune med mange af anden etnisk herkomst som det så poetisk hedder. En stor del af de elever der kommer med anden etnisk herkomst er meget vrede om mener at Danmark er et racistisk samfund fordi de som efterkommere af indvandrere ikke har nogen chancer. En dag havde han en af de vrede drenge med på tandlægehøjskolen da drengen skulle have ordnet sine tænder akut. På et tidspunkt spørger min ven drengen om han har lagt mærke til noget specielt. Drengen svarer i første omgang nej. SÅ siger min ven til ham: "Prøv at kigge på pigerne", hvorefter drengen udbryder" Fuck, de er indvandrere". Så spørger min ven drengen "Tror du de går her fordi Danmark er racistisk eller fordi pigerne er dygtige?". Min ven fortalte at drengen gik derfra chokeret over at hans verdensbillede var blevet slået fuldstændig i stykker. Alle de historier drengen var blevet fortalt om hvor dårligt et land Danmark var passede ikke.

Min ven fortalte at det for drengen havde været et forunderligt møde med en verden uden for ghettoen, uden for familiens verdensbillede og ude for den opfattelse drengen selv havde om mulighederne for forskellige mennesker i Danmark.

Niels Duus Nielsen, Kenneth Krabat, Kim Folke Knudsen, Christian Larsen, Dagmar Christiandottir, Frank Hansen, Alvin Jensen, Erik Fuglsang, John Poulsen, Trond Meiring, John Østergaard Madsen, Viggo Okholm, Martin Mortensen, Kim Houmøller, Karsten Lundsby og Torsten Jacobsen anbefalede denne kommentar
Runa Lystlund

niels astrup
Jeg er i gang med at arbejde. Jeg er ikke særlig interesseret i husligt arbejde og prøver at undgår alufolie.

Kim Folke Knudsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

"Folk der er født og opvokset i Danmark er per definition danskere og burde omtales og accepteres som sådan."

Og det er de.

Jeg glemte : Hvis de er danske statsborgere.

Hvis de ikke er danske statsborgere kan de være tyskere, thai'er, vietnamesere, tyrkere, congolesere eller fra Bahrain. Eller noget andet.

Kim Folke Knudsen, Dagmar Christiandottir, Frank Hansen og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

@Nils Bøjden

God vinkel! Jeg synes alle de der historier om social uretfærdighed overfor gadedrengene får dem til at ty til vold er trættende. Gadedrengene har valgt at være gadedrenge. Hvis de begår kriminalitet må vi håbe de pågribes og straffes. Vi kan sagtens bygge flere fængsler og skabe masser af jobs som fængselsbetjente, der ikke kræver så omfattende en skoleuddannelse.

Torsten Jacobsen

Narrativet er velkendt:

Visse danskere føler sig udelukket og som ofre for diskrimination

=>

højere frekvens af asocial og selvdestruktiv opførsel.

=>

Individer der ligner denne gruppe af danskere, mødes med skepsis og/eller foragt i hverdagslivet.

=>

Visse danskere føler sig udelukket og som ofre for diskrimination....

Ad infinitum

====

Denne årsagskæde udgør en udbredt forklaringsmodel, når man søger at forstå årsagerne til social uro og mistrivsel på et strukturelt niveau. Som det fremgår, er der tale om en såkaldt 'ond cirkel': For hver runde i årsagskæden, forværres problemet yderligere.

Når en sådan 'ond cirkel' er identificeret, drejer det sig så om at enten slå den i stykker, eller også at få den til at 'køre i modsat retning': Begge strategier vil bryde den for samfundet skadelige strukturelle dynamik, og måske endda ændre den til en gavnlig dynamik i stedet for.

På papiret en let opgave: Kan man fjerne eller negligere det forventede udkomme af blot et af cirklens delelementer, vil strukturen bryde sammen eller få et nyt udkomme.

===

Ifølge Hursh Joshi skal vi 'blot' fjerne eller voldsomt reducere en gruppe af danskeres oplevelse af at stå udenfor det brede samfund. Dette opnår vi ved "at acceptere og imødekomme" denne gruppe.

Vi - samfundet.
Dem - gruppen af forfordelte danskere.

Dette er ikke kategorier, som jeg trækker ud af det blå. Det er kategorier, som optræder utilsløret i Hursh Joshis debatindlæg. (interessant nok stiller han det op som I og De, og stiller sig dermed over og uden for hele balladen - en privilegeret plads normalt forbeholdt Ræssonøren i et veldrejet skuespil).

At det kan være svært at være imødekommende og accepterende i mødet med det uimødekommende og uacceptable, er et forhold som Hursh Joshi tilsyneladende kun halvt kan få øje på. Måske denne halve blindhed opstår, fordi Hursh Joshi tænker præcis lige så kategorisk, som det - ved nærmere eftersyn - noget abstrakte 'samfund' han entydigt - enøjet - bebrejder hele miséren.

Well, jeg er træt af halvblinde prædikanter. Måske er det lettere at høre mislydene - når man ikke længere er en del af koret? Noget kunne tyde på det.

Søren Peter Langkjær Bojsen, Niels Duus Nielsen, Emil Davidsen, Alvin Jensen, Mads Jakobsen og Martin Mortensen anbefalede denne kommentar
Martin Mortensen

Niels Duus Nielsen: <>

Hvorfor er det, at vi borgere altid forventer, at det er politikerne der kan løse problemerne? Hvor er forældrene til disse unge mennesker? De kunne passende vise, at der findes andre måder, at give udtryk for sin utilfredshed. Eksempelvis bruge lidt humor til at udstille mobberen Paludans hykleri. Det kunne være spændende, at se hvor kreative de unge mennesker kunne være.

Albert Frederiksen

Ja i Storbritannien behandler politiet indvandrerne positivt, som fx i Rotherham hvor 1400 mindreårige piger blev misbrugt af grupper af invandrere. Trods politianmeldelser også fra socialarbejdere gjorde politiet intet, heller ikke hvor de i anden anledning traf mindreårige påvirkede piger i en lejlighed sammen med misbrugerne. Politiledelsen sagde direkte til betjente at de skulle holde sig i ro, så politiet ikke kunne anklages for racisme. Det tog mange år for skandalen at blive belyst, nu er der faldet tunge domme og politiledelse fyret. Google skandalen, det er ikke den vej vi skal.

Kenneth Krabat, Per Torbensen, Frank Hansen, Espen Bøgh og John Poulsen anbefalede denne kommentar
Albert Frederiksen

@Niels Bøjden
Du mangler en betingelse mere for at man er dansker: man skal ville det, og føle sig som dansker. Der danske mindretal i Slesvig er ikke tyskere, selv om de bor i Tyskland og er tyske statsborgere.

Tom Finkel, 17. april, 2019 - 13:03

Dine radikale trylle remedier til at forføre andre med, er ganske vist fikse, men ikke i overensstemmelse med nogen virkelighed.

Her må jeg så advare dig om følgende link fra YouTube, om problemerne i London, du kan risikere at få PTSD, da det overgår den bedrevidenhed, og samtidig afslører din manglende samtidsviden, med fakta om tilstandene.

https://www.youtube.com/watch?v=rcsG-u2GtZE

Dine radikale trylle og forførelses remedier; "Det kan være så mange andre", der var på Blågårds Plads er fiks fundet på, men også kun en fantasi, hvilket kan aflæses af det samme jo ikke skete 14 dage tidligere, - måske manglede lysten hos "alle disse mange andre", der alligevel gik og kedede sig, så et rask lille slagsmål med politiet, bilafbrændinger flere stede i København brostenkast mod politiet, ødelæggelse af cykler osv., osv., jo.., der er nok at lave for disse "mange andre" som jo må være driftige folk.

Dine bedrevidende fantasier og dine radikale trylle remedier, der fiks skal trylle andres viden til side for din bedrevidenhed, er ikke nogen virkelighed der eksisterer.

Din "tryllehat" med hvide kaniner er simpelt bluf, og intet mindre.

Sider