Læserbrev

Evidensbaseret sagsbehandling på baggrund af samkørsel af data er en illusion

Beskrivelser af it-systemet EcoKnow er gode eksempler på de overspændte forventninger til digitaliseret sagsbehandling, skriver direktør i tænketanken TeknoEtiki dette debatindlæg
Debat
2. april 2019

Statens og kommunernes digitaliseringsamok er sat til debat, og det er længe tiltrængt. I sit debatindlæg den 29. marts skriver professor Thomas Hildebrandt, at han et godt stykke hen ad vejen er enig i min kritik af regeringens digitaliseringsvanvid. Han bryder sig dog ikke om, at jeg inddrager hans eget projekt EcoKnow i debatten.

»Klavs Birkholm kritiserer i blinde med lemfældige citater,« skriver Hildebrandt. I min kronik i Information den 20. marts har jeg blandt andet kritiseret Hildebrandt for illusionen om, at EcoKnow kan introducere evidensbaseret sagsbehandling. Men, svarer han nu, »jeg har aldrig hævdet, at samkøring af data betyder evidens«.

EcoKnow er dog interessant i debatten om de overspændte forventninger til digitaliseret sagsbehandling og kunstig intelligens i Danmark. For giver man sig til at researche hos styrelser og kommuner, bliver man igen og igen henvist til EcoKnow som vores førende projekt på området. EcoKnow er da også blevet støttet med den nette sum af 25 millioner kr., blandt andet fra Innovationsfonden, it-virksomheden KMD og Københavns Universitet.

Syddjurs Kommune har gjort EcoKnow til partner i afdelingen for familie- og børnesager. På kommunens hjemmeside kan man læse: »Særligt vil der i Syddjurs Kommune blive set på, hvorledes sagsgangene kan understøttes«. EcoKnow gør det nemlig »muligt, på baggrund af mønstre samt erfaringerne fra tusindvis af borgere og sagsbehandlere, at sandsynliggøre, hvad der er den bedste indsats for en given borger på et givet tidspunkt«.

På KMD’s hjemmeside læser man: »Den kunstige intelligens kan noget andet og mere, end noget vi tidligere har set i it-systemer. Visionen om, at man med hjælp af prognoser kan hjælpe borgere med anbefalinger bygget på evidens, er virkelig en styrke i EcoKnow, som kan give øget livskvalitet til mange danskere.«

Nu hævder Hildebrandt godt nok, at han aldrig har lovet evidens, men det må vel så være et anliggende mellem ham og hans to ovennævnte samarbejdspartnere.

Klavs Birkholm er direktør i tænketanken TeknoEtik

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her