Klumme

Jeg kunne ikke flyve fra min ferieangst. Måske kan jeg undslippe den til fods

Jeg er selv ved at kaste op over hvor frelst, det lyder. Jeg angstfyldte bymenneske skal nu til at genfinde mig selv som klimabevidst vandringskvinde. Men jeg har erkendt, at jeg alligevel ikke kan undslippe ferieangsten ved blot at rejse væk
Jeg kunne ikke flyve fra min ferieangst. Måske kan jeg undslippe den til fods. Jeg er selv ved at kaste op over hvor frelst, det lyder. Men jeg har erkendt, at jeg alligevel ikke kan undslippe ferieangsten ved blot at rejse væk, skriver Mikka Tecza.

Jeg kunne ikke flyve fra min ferieangst. Måske kan jeg undslippe den til fods. Jeg er selv ved at kaste op over hvor frelst, det lyder. Men jeg har erkendt, at jeg alligevel ikke kan undslippe ferieangsten ved blot at rejse væk, skriver Mikka Tecza.

Morten Langkilde

25. april 2019

Vi skal ud og vandre i sommerferien. Det er det, vi svarer, når folk spørger til vores planer, og det gør de jo, for det gør man jo. Jeg husker ikke, hvornår vi blev enige om, at det var planen, men jeg ved, at da først jeg havde smagt på ordene, vidste jeg, at det var det, jeg ville. Og det på trods af, at jeg aldrig har ejet et par vandresko og først for nylig har indkøbt en rygsæk (det hedder åbenbart en daypack).

Så vi skal vandre til sommer. Helst i Danmark, man skal jo ikke flyve over oceanet efter solskin, og slet ikke hvis sommeren tegner til at blive lige så hed som sidst …

Egentlig er jeg elendig til at holde ferie. Jeg elsker tanken, og som så mange andre mærker jeg indimellem en fysisk trang til at slippe væk og forsvinde fra hverdagen, men i praksis fungerer det sjældent for mig.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Bjarne Bisgaard Jensen
  • Randi Christiansen
  • ingemaje lange
  • Kim Øverup
  • Elisabeth Christiani
  • Christian Mondrup
  • Lise Lotte Rahbek
  • Hanne Pedersen
  • Peter Knap
  • Ejvind Larsen
Bjarne Bisgaard Jensen, Randi Christiansen, ingemaje lange, Kim Øverup, Elisabeth Christiani, Christian Mondrup, Lise Lotte Rahbek, Hanne Pedersen, Peter Knap og Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jorge Kirchhoff

Du har virkelig fat i noget.
Det lyder kun ”frelst” fordi det ikke er er comme-il-faut!
Vi mennesker er så frygtelig primitive, vi følger strømmen på samme måde, som fisk svømmer i stimer, og træder man ved siden af så får man det at vide med det samme – direkte eller indirekte.
Når du nu skriver præcis hvad du føler, er du nødt til at pakke det ind for ikke at blive frosset ud efterfølgende.
Jeg tror delvist på dit valg, men jeg tror mest af alt du skulle behøve for eksempel en pause fra din dagligdag på, lad os sige, 2 måneder.
På den måde vil du få en værdifuld pause, som vil bryde mønstre og tanker og berige dit liv.
Held og lykke/Jørgen

Hvis du lider af decideret 'ferieangst', hvilket lyder besynderligt i mine ører, men folk er jo forskellige, så køb dig en kolonihave, så behøver du slet ikke at rejse nogen steder hen og der er nok at tage sig til, hvis det frygtelige skulle ske, at du ligefrem blev tvunget til at tage ferie ;)

Hans Houmøller, Henning Krog, Randi Christiansen, jens christian jacobsen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

En vældig fin kronik, som dels er dejlig genkendelig, dels på pegefinger-fri vis får slået nogle fluer med ét smæk. Dejligt dejligt. Tak for den og styrket accept af at blive 'i nærheden'!

Jeg begyndte sidste forår at vandre jævnligt. Dels for at få bedre kontakt til natur og årstider, dels fordi jeg ønskede at finde ro og opdage skønhed 'lige om hjørnet. Det er i den grad lykkedesog jeg er nærmest afhængig af at 'komme ud i naturen'. Men også vandringer i bymæssige omgivelser er gavnlige for mig. Kulminationen var sidste år at gå 50 km hele vejen rundt om min ø, Amager, på samme dag som jeg selv fyldte 50. En fantastisk fødselsdag og jeg lærte virkelig at Amager er så meget mere end støjende by, lufthavn o.s.v.! Heldigvis!
Jeg gik i alt godt 300 km i 2018 og i år er målet mindst 400 km sammenlagt. Vel at mærke egentlige vandringer og ikke bare ture til bageren og supermarked.
Til efteråret går jeg Bornholm Rundt og jeg glæder mig og ser frem til denne ferie som et lille barn. Keep it simple! Det er fedt at opdage at der er skønne steder stort set allevegne eller i hvert fald lige i nærheden

Per Torbensen, Anders Skot-Hansen, Hans Houmøller, Finn Egelund, Randi Christiansen og ingemaje lange anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Man bliver så dejlig jordforbundet - eller med det engelske udtyk 'grounded'. Og så er der noget med belønningshormoner, som frigives, når man bevæger sig og gør noget, som føles meningsfyldt og udbytterigt. Kierkegård, en berømt byvandrer ... og caminoen, kan anbefale shirley mac laines fortælling om sin tur.

Så er der via dolorosa. Den kan gås hvorsomhelst, det er dejligt med kontakt til elementerne, men selv en tur rundt om stuebordet, som kong christian den anden af danmark på sønderborg slot, sætter gang i livssafterne.

'Ud i naturen, det slanker figuren, og mange glæder har man, som den dovne aldrig får' - som vi sang, da vi var ude at vandre på feriekolonien i bisserup.

En spadseretur i bjergene er ærefrygtindgydende - naturen giver liv, og der er ingen ende på skønheden, hvis vi vælger den. Men for at kunne vælge skønhed, må man genkende den. Som menneske er man interaktiv del af skabelsen, man har et valg. Naturens iboende lovmæssigheder viser vejen : føde, klæder, bolig, og så må man altså være tilfreds. Ellers bliver der ubalance - som det ses.

Jeg håber blot, at oplysningens frø vil spire.

Jorge Kirchhoff, Hans Houmøller og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Hans Ditlev Nissen

Man tror ikke mere, at man kan gøre noget seriøst, hvis man ikke har betalt tilstrækkeligt meget og købt nogen ting til det.
Så selvfølgelig køber man "grej i alle afskygninger", selvom man kan gå i de fleste kostumer.
Engang begyndte man mere bare at gå og gå og gå.

Glem ikke at gå om natten, det er noget særligt.
https://www.youtube.com/watch?v=b0yLo1zTw7g
(Advarsel: klippet indeholder 'etnisk' udklædning, der kan virke krænkende på særligt udsatte.)

Hans Houmøller og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar