Gérard Araud
»En verden kollapser for øjnene af os,« tweetede Frankrigs USA-ambassadør den nat, Trump vandt valget. Han slettede det to minutter senere, men han mener det stadig. I et åbenmundet afskedsinterview med The Guardian kalder han valget begyndelsen på en ny, ukendt æra.
Solkongen
Om Trump selv siger Gérard: »Det er ligesom at analysere hoffet under Louis 14. Der er en gammel konge, der er en smule lunefuld, uforudsigelig, uinformeret, men han vil gerne være den, der bestemmer.« Sådan lyder det, når diplomater smækker med døren.
Volodimir Zelenskij
I Ukraine har en anden uprøvet person netop vundet præsidentvalget med mere end 70 pct. af stemmerne. Den slags stemmetal er der ellers kun tradition for i den postsovjetiske del af verden, når man allerede sidder på magten. Zelenskij har dog spillet præsident på tv.
Tv-præsidenten
I en bizar debat på Kijev Stadion forklarede Zelenskij selv sin succes til den siddende præsident Porosjenko: »Jeg er ikke politiker. Jeg er en almindelig mand, der er kommet for at smadre systemet. Jeg er resultatet af dine fejl.« Og begyndelsen på en ny, ukendt æra.